Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Domotica (DSMR, IOT, MQTT, etc.)

This site may earn commission on affiliate links.
@MrHLN In je config.json:
  1. Controleer je "settingsPath", bij mij staat die op "/etc/twcmanager" maar bij jou lijkt hij "/opt/twcmanager" te gebruiken
  2. Zet je "logLevel" op 13. Dan krijg je meer informatie en kan je misschien zien waarom de DSMRreader MQTT berichten niet binnen komen
  3. Controleer "wiringMaxAmpsAllTWCs" en "wiringMaxAmpsPerTWC". Beiden geven aan wat de maximale stroom (per fase) mag zijn. De ene voor alle TWCs die je hebt en de andere per TWC.
 
@MrHLN In je config.json:
  1. Controleer je "settingsPath", bij mij staat die op "/etc/twcmanager" maar bij jou lijkt hij "/opt/twcmanager" te gebruiken
  2. Zet je "logLevel" op 13. Dan krijg je meer informatie en kan je misschien zien waarom de DSMRreader MQTT berichten niet binnen komen
  3. Controleer "wiringMaxAmpsAllTWCs" en "wiringMaxAmpsPerTWC". Beiden geven aan wat de maximale stroom (per fase) mag zijn. De ene voor alle TWCs die je hebt en de andere per TWC.

Thanks voor je antwoorden!
Het lijkt erop dat het toch iedere keer weer gewoon een kwestie van wachten is. Want nu doet hij het wel zoals ik verwacht. Of iig, hij krijgt waardes van de MQTT:
07:39:25 DSMRreader 16 Loaded JSON from message
07:39:25 DSMRreader 18 Consumption Value updated to 66W
07:39:25 DSMRreader 18 Generation Value updated to 9W
07:39:25 DSMRreader 18 Consumption Amps Value updated to 1A

En die worden ook getoond in het dashboard.
De "wiringMaxAmpsAllTWCs" en "wiringMaxAmpsPerTWC" staan beide op 6A, want dat was de default. Dus ik volg niet helemaal waarom die 16.0 A aan wil bieden?

Dat stukje met opt/twcmanager en etc/twcmanager... Ik volg niet helemaal waarom er ook files in de etc folder staan. Ik heb het programma namelijk geplaatst in de opt folder, zie docker-compose.yaml:

Code:
services:
  twcmanager:
    container_name: twcmanager
    image: twcmanager/twcmanager:latest
    restart: always
    devices:
      - "/dev/ttyUSB2:/dev/ttyUSB2"
    ports:
      - 80:80
      - 8080:8080
    environment:
      - TZ=Europe/Brussels
    volumes:
      - /opt/twcmanager:/etc/twcmanager
      - /etc/localtime:/etc/localtime:ro
Maar idd, ik heb op een of andere manier 2 config.json files.
Knipsel.JPG


Echter, als ik de file in opt/twcmanager wijzig (ik heb de hass configurator in docker geplaatst en gebruik die om met een normale editor bij de config file te kunnen ipv alles via nano te moeten doen) werken de updates wel.
Blijft de vraag, waarom zijn er, en wat doen ze, files in de etc folder? Want als ik docker een beetje goed begrepen heb, zou ik met de volumes uit de docker-compose.yaml naar de config file in de opt folder moeten kijken?
 
De instellingen "wiringMaxAmpsAllTWCs" en "wiringMaxAmpsPerTWC" staan voor de veiligheid op 6A. Je moet die zelf aanpassen naar de maximale stroom waarmee je wilt kunnen laden.

@MrHLN Je hebt twcmanager eerst lokaal geïnstalleerd. Die gebruikt /etc/twcmanager. Daarna ben je overstapt op een Docker image. In de docker-compose.yml map je de /opt/twcmanager op de Pi naar /etc/twcmanager in de docker container. Dat is niet logisch en verwarrend. Daardoor heb je op de Pi nu een config.json zowel in /etc/twcmanager als in /etc/twcmanager. Haal die /opt/twcmanager weg en map gewoon /etc/twcmanager naar /etc/twcmanager.

Je geeft trouwens in de docker-compose.yaml niet aan onder welke user de container moet draaien. Zoek de UID van twcmanager op in /etc/ passwd (stel: 123) en de GID in /etc/ group (stel: 456) dan wordt het totaal:

YAML:
services:
  twcmanager:
    container_name: twcmanager
    image: twcmanager/twcmanager:latest
    user: 123:456
    restart: always
    devices:
      - "/dev/ttyUSB2:/dev/ttyUSB2"
    ports:
      - 80:80
      - 8080:8080
    environment:
      - TZ=Europe/Brussels
    volumes:
      - /etc/twcmanager:/etc/twcmanager
      - /etc/localtime:/etc/localtime:ro
 
De instellingen "wiringMaxAmpsAllTWCs" en "wiringMaxAmpsPerTWC" staan voor de veiligheid op 6A. Je moet die zelf aanpassen naar de maximale stroom waarmee je wilt kunnen laden.

@MrHLN Je hebt twcmanager eerst lokaal geïnstalleerd. Die gebruikt /etc/twcmanager. Daarna ben je overstapt op een Docker image. In de docker-compose.yml map je de /opt/twcmanager op de Pi naar /etc/twcmanager in de docker container. Dat is niet logisch en verwarrend. Daardoor heb je op de Pi nu een config.json zowel in /etc/twcmanager als in /etc/twcmanager. Haal die /opt/twcmanager weg en map gewoon /etc/twcmanager naar /etc/twcmanager.

Je geeft trouwens in de docker-compose.yaml niet aan onder welke user de container moet draaien. Zoek de UID van twcmanager op in /etc/ passwd (stel: 123) en de GID in /etc/ group (stel: 456) dan wordt het totaal:

YAML:
services:
  twcmanager:
    container_name: twcmanager
    image: twcmanager/twcmanager:latest
    user: 123:456
    restart: always
    devices:
      - "/dev/ttyUSB2:/dev/ttyUSB2"
    ports:
      - 80:80
      - 8080:8080
    environment:
      - TZ=Europe/Brussels
    volumes:
      - /etc/twcmanager:/etc/twcmanager
      - /etc/localtime:/etc/localtime:ro
Check, dat met die mapping in docker snap ik nog niet 100%, maar je logica kan ik volgen. Alhoewel ik niet snap hoe die etc/twcmanager gemaakt is. Want ik heb na de lokale installatie de SD kaart eerst geformateerd voordat ik opnieuw begon met raspberry os, docker enz. Maar, het werkt wel. Echter, nog steeds 14552 KwH op de teller... Hoe krijg ik die naar nul?

Als ik die etc/passwd file open, vind ik nergens iets over twcmanager, geen UID of GID
Het enige wat ik buiten de standaard dingen vind is iets mbt docker, maar ik moet eerlijk zeggen dat dit mij wel boven het hoofd gaat ;) Het pasten van de inhoud van die passwd file lijkt mij dan weer niet zo verstandig ook

Dan, die Ampere instellingen. De lader is met 16A afgezekerd, dus lijkt mij, als ik de beschrijving volg, dat ik die "wiringMaxAmpsAllTWCs" en "wiringMaxAmpsPerTWC" dan op moet kunnen hogen naar 16*0.8= 12.8?
 
@MrHLN Onthoudt dat kWh staat voor kilo Watt hour. Mijnheer Watt schrijf je met een hoofdletter, de rest niet.

Ik weet geen manier om de kWh teller in de TWC te resetten. Je zou wel in twcmanager in de code een correctie kunnen toevoegen.. als je Python kunt programmeren dan.

Als de de SD kaart hebt geformatteerd is er op de Pi inderdaad geen twcmanager gebruiker meer aanwezig. Laat de docker maar gewoon zo draaien (onder root), kan op zich geen kwaad op een Pi.

Ik zou wiringMaxAmpsAllTWCs en wiringMaxAmpsPerTWC gewoon op 16 zetten. Die veiligheidsmarge van 0.8 is nergens voor nodig in Nederland. Die is voor zekeringen die maar 80% van hun maximale waarde continue aankunnen.
 
Oké! Gaan we daarmee aan de slag! En idd, meneer Watt is netjes met hoofdletter te schrijven, dat doe ik gelukkig pas 35 jaar verkeerd ;)

Ik heb ooit een mini cursus Python gedaan, dus ik zou eens kunnen kijken of dat kan vinden. Ik zou die kWh(nu wel goed) namelijk nodig gaan hebben voor verrekening met de zaak.

Nu dan, mijn TWC manager via DSMR geeft nu een opgewekt vermogen van ~5000 watt, dat is met mijn beperkt onthouden kennis van elektro techniek 5000/220=22,7 A
Echter, hij komt met 6A op de proppen. En dat in combinatie met de track green energy van laden vanaf 6A overcapaciteit een zeer beperkt laadvermogen… Gaat mijn logica verkeerd, klopt mijn berekening niet, of wordt er ergens geen rekening gehouden met het feit dat die 5000watt over 3 fases terug geleverd wordt?
 
@MrHLN Heb je in je config.json "treatGenerationAsGridDelivery": true gezet? Want standaard wordt PV opwekking door twcmanager apart opgevraagd bij de PV omvormer. Dat is met een P1 meter niet nodig: die geeft aan hoeveel er terug wordt geleverd aan het net dus weet je meteen hoeveel je kan laden. Maar dan moet je wel die setting op true zetten.
 
@MrHLN Heb je in je config.json "treatGenerationAsGridDelivery": true gezet? Want standaard wordt PV opwekking door twcmanager apart opgevraagd bij de PV omvormer. Dat is met een P1 meter niet nodig: die geeft aan hoeveel er terug wordt geleverd aan het net dus weet je meteen hoeveel je kan laden. Maar dan moet je wel die setting op true zetten.

check die staat op true.

Ik neem aan dat de "subtractChargerLoad" dan ook op true moet staan?

Kan het hiermee te maken hebben?
Code:
   # Newer TWCs can report actual voltages.  For older TWCs, you can specify
        # what voltage should be assumed and whether the power is single (1) or
        # 3-phase.
        "defaultVoltage": 240,
        "numberOfPhases": 1,

Of, ik zie net dat de dsmr/json de volgende output geeft:
Hij krijgt dus blijkbaar geen voltages van de DSMR... Kan hij dan de Amps wel uitrekenen?
Code:
{
    "id": 11415,
    "timestamp": "2023-08-23T20:01:49+02:00",
    "electricity_delivered_1": "13937.734",
    "electricity_returned_1": "3545.684",
    "electricity_delivered_2": "12777.709",
    "electricity_returned_2": "8347.025",
    "electricity_currently_delivered": "0.153",
    "electricity_currently_returned": "0.028",
    "phase_currently_delivered_l1": "0.092",
    "phase_currently_delivered_l2": "0.061",
    "phase_currently_delivered_l3": "0.000",
    "extra_device_timestamp": "2023-08-23T19:00:00+02:00",
    "extra_device_delivered": "6424.660",
    "phase_currently_returned_l1": "0.000",
    "phase_currently_returned_l2": "0.000",
    "phase_currently_returned_l3": "0.028",
    "phase_voltage_l1": null,
    "phase_voltage_l2": null,
    "phase_voltage_l3": null,
    "phase_power_current_l1": 1,
    "phase_power_current_l2": 0,
    "phase_power_current_l3": 1
 
check die staat op true.

Ik neem aan dat de "subtractChargerLoad" dan ook op true moet staan?

Kan het hiermee te maken hebben?
Code:
   # Newer TWCs can report actual voltages.  For older TWCs, you can specify
        # what voltage should be assumed and whether the power is single (1) or
        # 3-phase.
        "defaultVoltage": 240,
        "numberOfPhases": 1,

Of, ik zie net dat de dsmr/json de volgende output geeft:
Hij krijgt dus blijkbaar geen voltages van de DSMR... Kan hij dan de Amps wel uitrekenen?
Code:
{
    "id": 11415,
    "timestamp": "2023-08-23T20:01:49+02:00",
    "electricity_delivered_1": "13937.734",
    "electricity_returned_1": "3545.684",
    "electricity_delivered_2": "12777.709",
    "electricity_returned_2": "8347.025",
    "electricity_currently_delivered": "0.153",
    "electricity_currently_returned": "0.028",
    "phase_currently_delivered_l1": "0.092",
    "phase_currently_delivered_l2": "0.061",
    "phase_currently_delivered_l3": "0.000",
    "extra_device_timestamp": "2023-08-23T19:00:00+02:00",
    "extra_device_delivered": "6424.660",
    "phase_currently_returned_l1": "0.000",
    "phase_currently_returned_l2": "0.000",
    "phase_currently_returned_l3": "0.028",
    "phase_voltage_l1": null,
    "phase_voltage_l2": null,
    "phase_voltage_l3": null,
    "phase_power_current_l1": 1,
    "phase_power_current_l2": 0,
    "phase_power_current_l3": 1

Misschien maar verder via PM berichten met @RichieB gaan converseren?
Nu wordt het draadje voor detail-problemen van je persoonlijke project gebruikt en dat gaat wel een beetje ver naar mijn mening.
Of wellicht effectiever: @RichieB uitnodigen voor een kop koffie?
 
@Maarten en anderen:
Excuses aan iedereen die ik tot last ben geweest met mijn vragen. Ik was mij er niet van bewust dat dit tot ergernis zou kunnen leiden. Hopelijk hebben anderen in de toekomst dan nog baat aan dit draadje :) Ik ben iets aangegaan wat mij vrij duidelijk boven het hoofd gaat helaas. Misschien toch naar @Mars2020 moeten luisteren en voor een zappi gaan ;)

@RichieB, wat heb je in je koffie? 😅 Want of ik er nu bijna uit ben, dat durf ik zelf nog niet aan, de auto staat nog niet eens voor de deur 😆
Ik blijf oa die teruggeleverde vermogens raar vinden, of is de beschrijving in de webui verwarrend? Want als ik dat lees, gaat hij dus pas leveren van 6A meer opgewekt dan gebruikt? Of levert hij alles wat over is aan de lader? Zoals blijkt, voldoende vragen 🤯
 
@Maarten en anderen:
Excuses aan iedereen die ik tot last ben geweest met mijn vragen. Ik was mij er niet van bewust dat dit tot ergernis zou kunnen leiden. Hopelijk hebben anderen in de toekomst dan nog baat aan dit draadje :) Ik ben iets aangegaan wat mij vrij duidelijk boven het hoofd gaat helaas. Misschien toch naar @Mars2020 moeten luisteren en voor een zappi gaan ;)

@RichieB, wat heb je in je koffie? 😅 Want of ik er nu bijna uit ben, dat durf ik zelf nog niet aan, de auto staat nog niet eens voor de deur 😆
Ik blijf oa die teruggeleverde vermogens raar vinden, of is de beschrijving in de webui verwarrend? Want als ik dat lees, gaat hij dus pas leveren van 6A meer opgewekt dan gebruikt? Of levert hij alles wat over is aan de lader? Zoals blijkt, voldoende vragen 🤯

@MrHLN : kleine correctie: was beslist geen ergernis hoor! En ik snap het punt dat @Richie boven heeft gemaakt ook wel. :)
 
@MrHLN Het klopt dat twcmanager in "Follow Green Energy" mode pas gaat laden bij 6A of meer teruglevering. Bij 3 fasen komt dat neer op zo'n 4 kW. Dat is erg hoog en ik heb geprobeerd om dat lager te krijgen. Dat werkt aardig voor mijn Model S75D (maar is niet heel efficient laden) maar mijn MY LR wil echt niet laden met minder dan 6A. Dat is een beetje suf want als je maar met 1 fase laadt is 6A slechts 1,4 kW dus hij kan het wel.
 
@Maarten en anderen:
Excuses aan iedereen die ik tot last ben geweest met mijn vragen. Ik was mij er niet van bewust dat dit tot ergernis zou kunnen leiden. Hopelijk hebben anderen in de toekomst dan nog baat aan dit draadje :) Ik ben iets aangegaan wat mij vrij duidelijk boven het hoofd gaat helaas. Misschien toch naar @Mars2020 moeten luisteren en voor een zappi gaan ;)

@RichieB, wat heb je in je koffie? 😅 Want of ik er nu bijna uit ben, dat durf ik zelf nog niet aan, de auto staat nog niet eens voor de deur 😆
Ik blijf oa die teruggeleverde vermogens raar vinden, of is de beschrijving in de webui verwarrend? Want als ik dat lees, gaat hij dus pas leveren van 6A meer opgewekt dan gebruikt? Of levert hij alles wat over is aan de lader? Zoals blijkt, voldoende vragen 🤯
Voordeel van de Zappi is inderdaad dat deze standaard is voorzien van heel veel functies die je als eindgebruiker zelf naar wens kunt instellen. Met een heel klein beetje kennis van Homeassistant kun je ook eenvoudig extra automatiseringen aanmaken.
 
Dan zal ik toch iets moeten gaan bouwen dat tot 50% normaal laadt en daarna overschakelt op green only, want ivm werk op oproepbasis kan ik niet gaan wachten tot de zon schijnt met opladen helaas. Eigenlijk wel jammer, want dat laden op alleen zonne-energie is dus zelfs met onze 18x355wp dus best beperkt over de dag...

Dat load balancing van jou @RichieB, kan ik dat nu achteraf nog toevoegen, of moet ik dan eigenlijk jouw repo in de docker-compose gooien ipv die van ngadiner?

Ik ben trouwens blij dat ik jullie niet te zeer tot last ben geweest ;)
 
Last edited:
@MrHLN Je kan in config.json de parameter "minChargeLevel" instellen op 50. Dan blijft de auto altijd doorladen tot 50%. Of je stelt "scheduledLimit" in op 50 en zet een schedule aan om 23:00 uur. Je moet gewoon kijken wat het beste werkt voor jou.

Als je twcmanager eenmaal hebt draaien kan je prima later mijn loadbalancing code toevoegen. Ik genereer momenteel geen eigen docker image, maar hoop dat ngadiner binnenkort toevoegt aan zijn repo. Dan komt hij vanzelf in zijn docker image.
 
  • Like
Reactions: MrHLN
Heeft iemand ervaring met het aansturen van een 5 jaar oude TWC met Niko Home Control (Solar Mode)?

We gaan eindelijk zonnepanelen installeren en zouden graag een paar zaken doen:

* Schakel (de 5 jaar oude) TWC in en laad de auto als er reststroom is van de zonnepanelen.
* Stop met laden als er onvoldoende reststroom is van de zonnepanelen.
* Idealiter voor het capaciteitstarief in België: stop met laden als het piekverbruik in de woning boven (bijvoorbeeld) 8.5 kW gaat.

Ik ben vooral benieuwd hoever we komen met onze bestaande Niko Home Control infrastructuur, zonder de TWC te vervangen door een nieuwe slimme laadpaal. Vooral ook omdat we binnenkort een warmtepompboiler op een gelijkaardige manier willen aansturen.

Alvast bedankt voor elke suggestie!
 
Met het risico een vraag te stellen die al beantwoord is, maar er is een gedeelte van de setup en het laden van een elektrische auto waar ik nog niet helemaal uitkom.
Zoals @RichieB laatst zei:
Het klopt dat twcmanager in "Follow Green Energy" mode pas gaat laden bij 6A of meer teruglevering. Bij 3 fasen komt dat neer op zo'n 4 kW.

Wat ik nog steeds niet volg, hoe onze zonnepanelen met 18x355 WP "maar" 7A maximaal over produceren. Dit terwijl er geen gebruikers waren.
Hier wat grafiekjes uit de HA getrokken:
SolarEdge AC Current.JPG

Levering van de zonnepanelen, max 25A

TWC MaxAmpsforSlaves.JPG

Maximaal beschikbaar bij TWC, max 8A

Current Return DSMR.JPG

Vermogen terug geleverd volgens DSMR, max 5,5 kW

5.5kW/220V=25A?! Waarom komt TWC maar met 7A?

Fase 1 DSMR.JPG

En dit is fase 1 maximaal 7A, doe dat gemakshalve even keer 3(fase 2 en 3 stonden uit, dus helaas geen uitlezing van gisteren) voor alle fases en je komt op 21A, dat zit een stuk dichter bij de 25A theoretisch dan de 7A van TWCManager.

Ik heb even niet echt een idee wat hier nou mis gaat, als er hier uberhaupt iets misgaat. Of zit ik te knoeien met mijn elektro theorie?