Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Domotica (DSMR, IOT, MQTT, etc.)

This site may earn commission on affiliate links.
@MrHLN Kennelijk heb je een 1 fase PV omvormer maar een 3x25A aansluiting. Een Tesla laadt op een 3 fase aansluiting altijd met alle fases even snel. Dus van die 25A wordt eerst je eigen (huis) verbruik afgehaald en dan gedeeld door 3 en afgerond naar beneden. Dat kan prima 7A zijn. Je Tesla kan dan laden met 3 x 7A x 230V = 4,8 kW zonder dat er elektriciteit hoeft te worden gehaald van het net.
 
Dat zou een goede verklaring kunnen zijn, echter:
Return L3.JPG
Return L2.JPG
Return L1.JPG


Er wordt dus wel degelijk over alle 3 de fases terug geleverd. Tegen op de piek dus bijna met 6kW, wat(t) dan ook weer precies klopt met de waardes uit de Modbus van Solaredge:
SolarEdge AC Power.JPG

Het lijkt haast wel alsof de TWC rekent met de kW ipv met de Amperes.
 
@MrHLN Het klopt dat TWCManager intern rekent met het vermogen (kW) ipv met de stroomsterkte (Ampere). Dat komt omdat een 3 fase aansluiting in de USA zeldzaam is. Alleen de DSMRreader EMS module die jij gebruikt rapporteert wel de Ampere’s. Dat is vooral belangrijk voor de load balancing functie. Dat werkt niet nauwkeurig met alleen het vermogen. Voor het laden op PV maakt het niet uit. Je betaalt namelijk voor het totaal vermogen van alle 3 fases samen. Dus als het totaal vermogen van alle fases opgeteld onder 0 blijft kost het niets. Heb je geen plaatje van het totaal vermogen van alle fases samen? Je zal zien dat TWCManager die onder 0 probeert te houden.
 
Maar, dan zal hij toch ten alle tijden veel minder Amperes beschikbaar geven dan er daadwerkelijk zijn? Of ben ik dan gek? Want als ik bv op jouw github kijk:
Dan heb jij bij 3kw 12A over, en dan gaat hij dus al veel eerder beginnen met laden? Want nu zal hij bij mij dus pas gaan laden als er 6kW of meer opgewekt wordt, aangezien hij dus rekent met kW en niet met A?
Dat totaal vermogen zou ik naar moeten kijken op het moment dat de auto ook daadwerkelijk voor de deur staat, dit is allemaal nog proberen zonder auto ;)
En dan ben ik nog niet eens begonnen aan het toevoegen van jouw load-balancing ;)
 
@MrHLN TWCmanager heeft 2 laadmodus: "Solar Surplus" en "Fixed Rate/Amps". Ik denk dat je die door elkaar haalt? Met "Solar Surplus" zal hij inderdaad pas gaan laden als 4 kW teruglevering is (omdat 6A x 230V x 3 = 4 kW). Met "Fixed Rate/Amps" gaat hij gewoon laden met 3x de Amperes die je instelt. Mijn "max-power" code zorgt er dan voor dat je daarmee niet je hoofdzekering eruit blaast (load balancing).

Je stelt nu allemaal theoretische vragen zonder ervaring te hebben met het laden. Ga eerst maar gewoon eens ervaren hoe het werkt.
 
Even een vraagje voor de kenners: wagen of laadpaal om de stroomsterkte te bepalen?

Momenteel ben ik bezig om te kijken hoe ik het laden van de wagen kan sturen in functie van beschikbare overschotten. Nu heb ik al veel gelezen en vraag ik mij af op welke manier je het best balanceert (of met de minst nadelige effecten). Doe je dit het best door te beperken op de wagen of door de beperking in de laadpaal in te voeren. Nadeel van wagen is de eventuele reactie tijd die iets langer is dan de laadpaal. Verder kan ik niet direct iets bedenken.
Sowieso is het niet de bedoeling om continue te schakelen, maar eerder met een interval van ± 5 min.

Na enkele weken zwoegen heb ik momenteel alle apparaten en parameters die betrokken zijn in Home Assistant gekregen.
1694420029749.png
1694420059237.png
1694420076850.png
 
Even een vraagje voor de kenners: wagen of laadpaal om de stroomsterkte te bepalen?

Momenteel ben ik bezig om te kijken hoe ik het laden van de wagen kan sturen in functie van beschikbare overschotten. Nu heb ik al veel gelezen en vraag ik mij af op welke manier je het best balanceert (of met de minst nadelige effecten). Doe je dit het best door te beperken op de wagen of door de beperking in de laadpaal in te voeren. Nadeel van wagen is de eventuele reactie tijd die iets langer is dan de laadpaal. Verder kan ik niet direct iets bedenken.
Sowieso is het niet de bedoeling om continue te schakelen, maar eerder met een interval van ± 5 min.

Na enkele weken zwoegen heb ik momenteel alle apparaten en parameters die betrokken zijn in Home Assistant gekregen.
View attachment 972874View attachment 972876View attachment 972877
Zal gewoon een zappi lader nemen. Die regelt dit allemaal.
 
  • Like
Reactions: tron_fvl
  • Like
Reactions: tron_fvl
Die ben ik afgelopen weekend ook tegen gekomen en iets gelijkaardig staat zeker op de planning voor wanneer er een overschakeling op dynamische prijzen gaat gebeuren.
Persoonlijk denk ik dat de Epex integratie correcter is qua prijszetting dan de Nordpool voor BE.
 
zappi lader

Op zich heb ik alle hardware in plaats.
Dus een nieuwe paal kopen zit er niet in.
Het moeilijkste is de batterij integreren. Deze hoeft niet altijd vol te zijn alvorens de wagen mag beginnen laden.

ps: momenteel heb ik Zaptec Go en die zien er wel aanzienlijk mooier uit en past zeer goed bij de garagepoort waardoor deze nauwelijks opvalt.
 
Heb Easee en Tibber (die zijn gekoppeld) en Sessy accu (manage ik via HA):
- De accu zet ik UIT zodra ik ga laden
- De Sessy wordt geladen met goedkope stroom of PV en die wil ik in de avond verbruiken.
- De EV wordt geladen met PV en/of goedkope stroom, dus die mag nooit "dure uren" stroom uit een thuisaccu halen.
- Huis wordt door de laders gezien als verbruiker, wat over is gaat naar de EV


P.s EPEX prijzen, Entsoe heeft ook een gratis API en Tibber ook (als je klant bent), Tibber heeft een ander handig veld: cheap, very cheap, expensive, etc......maakt automatisering stukje makkelijker.

Maar er zijn zat oplossingen.......
 
  • Like
Reactions: tron_fvl
@tron_fvl Het klopt dat schakelen via de Tesla API langer duurt dan via een laadpaal, maar 1x per 5 minuten schakelen is te langzaam als je ook "load balancing" wilt doen om te voorkomen dat je hoofdzekering eruit klapt. In mijn ervaring duurt het minder dan 30 seconden voordat een commando via de Tesla API terug te zien is in de output van de P1 poort van de energiemeter. Dat is snel genoeg om mijn C25A automaat niet te laten afschakelen bij overbelasting. Bij 5 minuten zou dat soms echt te laat zijn.
 
  • Like
Reactions: tron_fvl
@tron_fvl Het klopt dat schakelen via de Tesla API langer duurt dan via een laadpaal, maar 1x per 5 minuten schakelen is te langzaam als je ook "load balancing" wilt doen om te voorkomen dat je hoofdzekering eruit klapt. In mijn ervaring duurt het minder dan 30 seconden voordat een commando via de Tesla API terug te zien is in de output van de P1 poort van de energiemeter. Dat is snel genoeg om mijn C25A automaat niet te laten afschakelen bij overbelasting. Bij 5 minuten zou dat soms echt te laat zijn.
kleine aanvulling:
ik heb thuis aan de ingang 3*380 op 32A afgezekerd.
dus die zal er niet snel uitgaan.

in mijn berekening zou ik ook met 2A buffer rekening houden,
 
Heb Easee en Tibber (die zijn gekoppeld) en Sessy accu (manage ik via HA):
- De accu zet ik UIT zodra ik ga laden
- De Sessy wordt geladen met goedkope stroom of PV en die wil ik in de avond verbruiken.
- De EV wordt geladen met PV en/of goedkope stroom, dus die mag nooit "dure uren" stroom uit een thuisaccu halen.
- Huis wordt door de laders gezien als verbruiker, wat over is gaat naar de EV


P.s EPEX prijzen, Entsoe heeft ook een gratis API en Tibber ook (als je klant bent), Tibber heeft een ander handig veld: cheap, very cheap, expensive, etc......maakt automatisering stukje makkelijker.

Maar er zijn zat oplossingen.......
Hoe groot is je thuisbatterij?

als ik het goed begrijp dan gaat je thuis verbruik ook over het net als je de wagen laadt?
 
Hoe groot is je thuisbatterij?

als ik het goed begrijp dan gaat je thuis verbruik ook over het net als je de wagen laadt?
Nu 5kw (te weinig).

Zodra de EV gaat laden gaat de accu uit. Minder verlies en de EV laad alleen in de goedkope uren of bij voldoende PV. Als dan het huis gaat gebruiken van het net (of PV) is dat prima (goedkope uren of PV). Heb dynamisch contract.
 
  • Like
Reactions: tron_fvl
Even een vraagje voor de kenners: wagen of laadpaal om de stroomsterkte te bepalen?

Momenteel ben ik bezig om te kijken hoe ik het laden van de wagen kan sturen in functie van beschikbare overschotten. Nu heb ik al veel gelezen en vraag ik mij af op welke manier je het best balanceert (of met de minst nadelige effecten). Doe je dit het best door te beperken op de wagen of door de beperking in de laadpaal in te voeren. Nadeel van wagen is de eventuele reactie tijd die iets langer is dan de laadpaal. Verder kan ik niet direct iets bedenken.
Sowieso is het niet de bedoeling om continue te schakelen, maar eerder met een interval van ± 5 min.

Na enkele weken zwoegen heb ik momenteel alle apparaten en parameters die betrokken zijn in Home Assistant gekregen.
View attachment 972874View attachment 972876View attachment 972877
Als je het via de wagen doet, zal je hem om de 5 minuten wakker maken. Eigenlijk slaapt hij dan nooit meer.
 
  • Like
Reactions: tron_fvl
Even een vraagje voor de kenners: wagen of laadpaal om de stroomsterkte te bepalen?
Als je laadpaal het ondersteunt, zou ik het daar regelen. Dan kan je je script starten als de kabel verbonden wordt (aannemende dat je dat event kan zien). Als je via de auto stuurt, moet je je script met de hand starten of altijd je auto pollen om te zien of de kabel verbonden is. Dat pollen moet je ook doen zolang de accu niet vol is en er te weinig zon is bijv. In de avond en nacht.
Ik kon niet anders omdat ik geen zin had om mijn oude wall connector om te meubelen met een Rpi.
 
  • Like
Reactions: tron_fvl