Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Draagarmen constructiefout in Model S

Zijn jouw draagarmen vervangen?

  • Ja

    Votes: 54 45.0%
  • Nee

    Votes: 66 55.0%

  • Total voters
    120
This site may earn commission on affiliate links.
Begint een beetje op Kwik-fit te lijken. Ik heb de draagarmen direct bij Tesla gekocht en ze door een lokale garage (die veel schadeherstel doet aan Tesla’s) laten plaatsen. € 1.250 voor de onderdelen plus montagekosten van een paar uur werk.
Ik heb ervaring met zowel Kwik-Fit als T-service Hoofddorp. Het zal natuurijk per vestiging verschillen, maar ik heb zeer positieve ervaring met Kwik-Fit Hillegom en zeer negatieve met T-service Hoofddorp; ga daar nooit naar toe met een kapotte deurhendel, ze weten daar echt niet wat ze aan het doen zijn.
 
In het begin was ik positief, maar na het lezen van jullie verhalen nemen de twijfels helaas toe en wil ik ook graag mijn ervaring delen. Ik ben een tijdje terug bij dit bedrijf voor een APK keuring gegaan. Daaruit bleek dat een aantal draagarmen aan vervanging toe waren. Zonder vervanging zou het uitlopen op een APK afkeur. Ook het verhaal mee gekregen dat het zeer gevaarlijk zou zijn om ermee door te rijden omdat de draagarmen konden afbreken.

Ik mocht meekijken in de garage en mocht ook zoals @TTTTT mijn vinger op de wielen leggen terwijl een monteur de wiel heen- en weer schudde. Of dat een geldige onderbouwing was voor de vervanging van de draagarmen is nu een vraag/twijfel. De overige draagarmen waren versleten maar nog niet aan vervanging toe. Aangezien dat volgens het bedrijf een kwestie van tijd zou zijn en het versneld zou slijten na vervanging van de eerste paar draagarmen, werd me geadviseerd om gelijk alle draagarmen te vervangen. Dit heb ik dan ook gedaan, uitgaande van het vertrouwen op de ervaring en expertise van het bedrijf. Wat ik niet had gedaan was een 2nd/3rd opinion aanvragen, dus dat was een verstandige zet @TXExpress.

Hoe ik het maar probeer te bekijken: het bedrijf heeft alle draagarmen vervangen en ben blij met het eindresultaat. Ten eerste omdat ik sindsdien met een compleet nieuwe ophanging (op de veerpoten na) rijd. Daarnaast omdat ik nu met mijn rijgedrag zelf bepaal hoe snel of in hoeverre de draagarmen vanaf nieuw zullen slijten.

Of het nodig was om alle draagarmen te vervangen is de grote vraag, al helemaal na de gedeelde verhalen. Daar zal ik helaas niet meer achter komen, maar twijfels geeft het zeker. Het is in ieder geval wel een les voor mezelf. Ik kan dan ook meegeven goed op te letten, kritisch te zijn en zeker te gaan voor een 2nd/3rd/4th opinion.
Toevoeging: het betrof een Model S, van ongeveer 5 a 6 jaar oud met op dat moment een kilometerstand van circa 115.000 km.
 
Ik mocht meekijken in de garage en mocht ook zoals @TTTTT mijn vinger op de wielen leggen terwijl een monteur de wiel heen- en weer schudde. Of dat een geldige onderbouwing was voor de vervanging van de draagarmen is nu een vraag/twijfel.
Dat is inderdaad een aparte onderbouwing. Het gaat namelijk om de speling tussen de onderdelen van de draagarmen. Die speling zal steeds meer toenemen en daarmee gevaarlijk worden. Een wiel kan al gauw heen en weer gaan vanwege de ophanging met vering.
Zie onderstaande filmpje bij 13 minuten (13... toeval? ;) )

 
Mijn 2018 Model X had hetzelfde probleem, eerst kraken en later ook soms een piep. N.a.v. wat in deze post staat heb ik bij Techmat een KABI mini vetspuit gekocht met Lumax vet. Dat in de rubbers gespoten en na 2 dagen rijden geen gekraak en gepiep meer.
Zie je post nu pas...

Anyway.. Nu op locatie bij de SeC. Idd de draagarmen die versleten zijn. En dat wordt gewoon betalen. Dat de driveshafts een half jaar geleden, onder garantie, zijn vervangen en het gekraak er ook al was wordt niet meegenomen. Want de draagarmen zitten heel ergens anders, en even verder kijken naar de staat van het geheel doen monteurs blijkbaar niet.

Sterker nog, de medewerker vind het heel normaal dat de draagarmen versleten zijn binnen de 90k.
 
Zie je post nu pas...

Anyway.. Nu op locatie bij de SeC. Idd de draagarmen die versleten zijn. En dat wordt gewoon betalen. Dat de driveshafts een half jaar geleden, onder garantie, zijn vervangen en het gekraak er ook al was wordt niet meegenomen. Want de draagarmen zitten heel ergens anders, en even verder kijken naar de staat van het geheel doen monteurs blijkbaar niet.

Sterker nog, de medewerker vind het heel normaal dat de draagarmen versleten zijn binnen de 90k.
Rijdt wel echt beter met nieuwe draagarmen. Ze zijn veel (!) steviger uitgevoerd dan de origineel gemonteerde draagarmen. Trekt nu niet meer naar rechts, stuurt directer. Jammer van het geld maargoed...