Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

EAP/FSD overdraagbaar op een nieuwe eigenaar - Hoe kom ik daar achter?

This site may earn commission on affiliate links.
Normaal gesproken is het niet overdraagbaar, het zit op de auto net als Acceleration Boost, Premium Connectivty, Stoelverwarming achter.
Soms zijn er uitzonderingen of tijdelijke acties om FSD mee te nemen maar toen ik een paar weken geleden FSD wilde overzetten van mijn oude Model 3 naar nieuwe Y kon het niet.
 
  • Like
Reactions: jordy5
Je hebt de vraag niet goed begrepen. Ik heb het over overdraagbaarheid van auto 1/eigenaar 1 naar auto 1/eigenaar 2.
Jij hebt het over auto 1/eigenaar 1 naar auto 2/eigenaar 1.
Als EAP of FSD op de auto zit blijft het na verkoop ook op de auto.

Er kan alleen een uitzondering zijn als je een auto via Tesla aanschaft -> Tesla kan na inruil/aankoop besluiten om de configuratie te wijzigen. Maar dan geven ze bij verkoop wel duidelijk aan wat er wel/niet op zit.

Gratis laden (SUC) kan een ander verhaal zijn -> dan moet je echt naar de code kijken ivm div. varianten.
 
  • Like
Reactions: Phil V
De vraag was hoe je er achter komt 😆
Niet. En ook niet nodig. Het wordt altijd over gedragen.
Maar als Tesla de koper is, dan kan het zijn dat ze het bij herverkoop uit zetten maar dat is dan het probleem van de koper en niet van jou. Het wordt ook aangegeven op de site. Ik denk wel niet dat dat vaak gebeurt, in tegenstelling tot gratis SuC. Ik denk zelfs dat het eerder toegevoegd wordt om een hogere inruilwaarde te krijgen. Dat wordt altijd verwijderd als de wagen via Tesla verkocht wordt.
Misschien zit daar de verwarring bij een aantal mensen hier.
 
Klopt.

Als je zelf je auto verkoopt aan een andere particulier of aan een occasion dealer, blijft EAP/FSD erop.

Als je aan Tesla inruilt, verkoop je 'm ook met EAP/FSD. Maar Tesla kan dan na jouw eigenaarschap de configuratie van de auto wijzigen, en 'm te koop zetten zonder EAP/FSD.

De verwarring zit 'm in het feit dat er ooit iemand zijn auto met EAP/FSD aan Tesla verkocht, de auto dan direct doorverkocht aan een occasion dealer (in de VS), en de dealer de auto aanbood met EAP/FSD. Een occasion koper kocht de auto dan, en dan pas zette Tesla EAP/FSD uit (per ongeluk, de auto had de nieuwe configuratie tot dan nog niet ontvangen). Dat is toen in de minne geregeld en Tesla heeft daar EAP/FSD terug op geactiveerd.

Maar tip zoals altijd: laat expliciet door de occasion verkoper vermelden welk pakket er op zit.
 
  • Like
Reactions: Krisja and Phil V
Ik voel me hier nog altijd over opgelicht. 6400 euro betaald, nooit gekregen en mag ook niet mee naar nieuwe auto. Compleet gestoord. Het is MIJN software license. Op mijn account en op mijn auto. Als ik de auto vervang neem ik alles toch gewoon mee qua software en settings en features..nou, tesla says NO!!!!!.. Zou Apple of Samsung es moeten proberen, nee meneer U heeft een nieuwe telefoon, dus U moet alle apps die u al gekocht had NOG een keer kopen.. Tja andere telefoon he.. Apps blijven bij de telefoon niet het account!dat zou dw hele wereld toch ook kolder vinden!? Ik vind t in iedergeval oplichting.
 
Ik voel me hier nog altijd over opgelicht. 6400 euro betaald, nooit gekregen en mag ook niet mee naar nieuwe auto. Compleet gestoord. Het is MIJN software license. Op mijn account en op mijn auto. Als ik de auto vervang neem ik alles toch gewoon mee qua software en settings en features..nou, tesla says NO!!!!!.. Zou Apple of Samsung es moeten proberen, nee meneer U heeft een nieuwe telefoon, dus U moet alle apps die u al gekocht had NOG een keer kopen.. Tja andere telefoon he.. Apps blijven bij de telefoon niet het account!dat zou dw hele wereld toch ook kolder vinden!? Ik vind t in iedergeval oplichting.
Ik deel je mening over de Euro 6.400,-- en wat je uiteindelijk gekregen hebt (begin 2019 werd er erg veel beloofd wat niet waargemaakt is, ik heb het pas nog even nagelezen) Een gedeelte valt buiten invloedsfeer ivm regelgeving maar een groot gedeelte is gewoon gebrek aan aandacht voor de Europese markt.

Maar dat de software bij je auto hoorde en daarmee normaal gesproken niet overdraagbaar is naar een volgende auto dat was vooraf bekent.
 
Ik voel me hier nog altijd over opgelicht. 6400 euro betaald, nooit gekregen en mag ook niet mee naar nieuwe auto. Compleet gestoord. Het is MIJN software license. Op mijn account en op mijn auto. Als ik de auto vervang neem ik alles toch gewoon mee qua software en settings en features..nou, tesla says NO!!!!!.. Zou Apple of Samsung es moeten proberen, nee meneer U heeft een nieuwe telefoon, dus U moet alle apps die u al gekocht had NOG een keer kopen.. Tja andere telefoon he.. Apps blijven bij de telefoon niet het account!dat zou dw hele wereld toch ook kolder vinden!? Ik vind t in iedergeval oplichting.
Ik denk dat het iets genuanceerder is….
Het is een optie die je erbij koopt en of dit nu hardware of software is maakt niet uit. De metallic lak waar je extra voor betaald hebt kun je ook niet meenemen. Om in software te blijven, heb je windows 3.11 nu ook nog op je computer draaien, daarvoor heb je toch ook een nieuwe OS moeten kopen.
Apple en Samsung blijven de opties die je erbij koopt vaak ook niet tot in lengte van dagen ondersteunen op hun nieuwe devices. Ook Apps van derden werken soms niet meer op een nieuwe OS.
Welkom in de wereld van software licenties. Tesla is hier zeker niet uniek in.
 
Ik voel me hier nog altijd over opgelicht. 6400 euro betaald, nooit gekregen en mag ook niet mee naar nieuwe auto. Compleet gestoord. Het is MIJN software license. Op mijn account en op mijn auto. Als ik de auto vervang neem ik alles toch gewoon mee qua software en settings en features..nou, tesla says NO!!!!!.. Zou Apple of Samsung es moeten proberen, nee meneer U heeft een nieuwe telefoon, dus U moet alle apps die u al gekocht had NOG een keer kopen.. Tja andere telefoon he.. Apps blijven bij de telefoon niet het account!dat zou dw hele wereld toch ook kolder vinden!? Ik vind t in iedergeval oplichting.
Dat is niet een juiste vergelijk.
In de VS moest je voor dezelfde software 10K betalen omdat het daar toegestaan was om te gebruiken.

Je kreeg dus korting voor het risico dat de regelgevers het niet zouden vrijgeven.
Dat is ook zo gecommuniceerd en mag dus geen verrassing zijn.

Als je een Computer of telefoon koopt met een daarop een vooraf geïnstalleerd besturingssysteem dan is dat ook volledig aan het apparaat gebonden.
Je mag ook je android of IOS niet van je oude telefoon halen en op een nieuwe telefoon zetten.
FSD is geen App het meer zoals je een Windows Home of Windows pro hebt.

Goed je kunt Windows ook los van een computer kopen maar als je een pre-installed versie koopt dan is deze apparaat gebonden net als Andriod, IOS en dus ook de Tesla software.

Als je het oplichting vind dat is dat op zijn minst een selectieve verontwaardiging.
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Het is meer dat je betaald voor een software unlock die belooft is in de toekomst ("Later dit jaar" eind 2019 dus) alleen is die toekomst nooit gekomen. Acceleration Boost of stoelverwarming krijg je gelijk, dat je die niet mee kan nemen doet niemand moeilijk over.
 

Attachments

  • later dit jaar.png
    later dit jaar.png
    107.1 KB · Views: 11