Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

EAP rijden: do's and don'ts - nog te verbeteren

This site may earn commission on affiliate links.
Het overschrijden van de snelheid werkt (correct me when I'm wrong) alleen op een weg met 2 of meer rijstroken in dezelfde richting. Ik weet alleen even niet of dat geofenced is of dat hij dat tegenwoordig zelf ziet. In v8 was dat nog geofenced, waardoor oa. ring groningen het onmogelijk was om lane changes te doen. Dat is later of aangepast in de map of het is nu op basis van camera.

Ik wil alleen niet de V-max overschrijden maar de V-Max rijden. Ik zie ook regelmatig op andere N-wegen dat er onterecht een V-Max van bijv. 50 ingesteld staat bij rotondes. Niet dat ik harder of op de AP de rotonde rijden wil maar als je te vroeg na de rotonde de AP er weer opzet dan beperkt hij gelijk weer de V-Max en gaat dan vaak pas enkele honderden meters na de rotonde weer naar 80 en moet je dan zelf weer de juiste snelheid instellen.
 
Ik blijf mij irriteren aan de grote afstand die AP wil houden, ook op standje 1. Waar ik zelf op de regen rustig de auto zou laten uitrollen vind EAP het nodig om direct in de ankers te gaan.

EAP moet wat elastischer worden. Als ik al bezig ben met een lane change is het niet nodig om halverwege ineens op de remmen te gaan omdat we toch wat dicht bij een auto komen.

Ook als een auto naar rechts gaat op de snelweg duurt het een seconde of 3 te lang alvorens AP ook begint te accelereren.

Als mens zie ik de auto op zij gaan dus anticipeer ik daar op en begin alvast te accelereren. Maar EAP wacht echt helemaal totdat de auto perfect in zijn eigen baan zit.

Elasticiteit is denk ik het juiste woordt. Dat mis ik nog.
 
Yep, eens. Het mag allemaal nog een stuk soepeler.

Om die reden vind ik file rijden op EAP ook waardeloos. Gaat allemaal veel te houterig.
Klopt. In een file is het gat té groot waardoor er continue andere weggebruikers in gaan.

Vanavond heb ik weer een 275km lange rit vanuit het zuiden naar Noorden van Nederland. Rustige snelwege, EAP op 140km/h en gaan. Rijdt dan heerlijk! Dan ben ik er super tevreden over, maar niet zodra het wat drukker begint te worden.

Al die kleine 'schokjes' dat EAP even remt, vermogen af haalt en wat zenuwachtig over komt zijn vervelend, maar niet vreselijk.

Soepel, elastisch, dat is wat EAP wat mij betreft mist.
 
Feest der herkenbaarheid :) Als ik alleen rij, kan ik wel wat hebben, maar met passagiers (met name mijn vrouw) is EAP niet altijd een feestje. Toch geloof ik in EAP en zelfs (ooit) in FSD.
Idemdito hierzo.

Maar ik geloof zeker in EAP/FSD, maar dan moet de software wat flexibeler worden.

Ik geloof ook zeker dat Tesla dit nu doet om ongelukken maar zo veel mogelijk te voorkomen. Want ALS er iets gebeurd met EAP aan wordt het overal groot uit gemeten. Tesla zal dus heel voorzichtig zijn.

Intern hebben ze vast wel een "Mad Max" mode, maar die wordt niet aan het publiek vrij gegeven.
 
Ik blijf mij irriteren aan de grote afstand die AP wil houden, ook op standje 1.
Ik weet niet wat bij jou de tussenafstand is, maar op standje 2 rijdt de mijne met 1 seconde tussenafstand op mijn voorligger, en dat is volgens de definitie nog altijd te kort. Het is wel verder dan hoe ik vroeger zelf reed, maar dat zegt eerder iets over mijn rijstijl in het verleden dan dat ik dat nu wens dat mijn Tesla ook gaat rijden. En ja, soms glipt er zelfs in die ene seconde nog iemand tussen, maar dat ligt echt eerder aan de kortzichtigheid van de bestuurder die dat nog een aanvaardbare afstand vind, dan aan de tussenafstand die de Tesla wil aanhouden.

De regel is overigens 2 seconden tussenafstand, of de tijd waarop je “last night the dj saved my life” kan zingen. En daar zit dan 1 seconde reactietijd en 1 seconde noodstop in.
 
Ik weet niet wat bij jou de tussenafstand is, maar op standje 2 rijdt de mijne met 1 seconde tussenafstand op mijn voorligger, en dat is volgens de definitie nog altijd te kort. ...
De regel is overigens 2 seconden tussenafstand, of de tijd waarop je “last night the dj saved my life” kan zingen. En daar zit dan 1 seconde reactietijd en 1 seconde noodstop in.

Heb net ook even strepen zitten tellen op de snelweg, allemaal in stand 1. Achter vrachtwagen met 85; 3 strepen. Strepen zelf zijn 3 meter lang, tussenruimte 9 meter, totaal 12. Maal 3 is dus circa 36 tot 40 meter.

Bij 118 kleine vergroting; bijna 4. Dus zo'n 50 meter.

Ik vind die afstand prima, maar ik heb dan ook geleerd dat je Michael Jackson's "I'm bad" moet zingen. Duurt maar 0,8 seconden.

Zal wel een generatiedingetje zijn...
 
  • Funny
Reactions: bugboy
Ik weet niet wat bij jou de tussenafstand is, maar op standje 2 rijdt de mijne met 1 seconde tussenafstand op mijn voorligger, en dat is volgens de definitie nog altijd te kort. Het is wel verder dan hoe ik vroeger zelf reed, maar dat zegt eerder iets over mijn rijstijl in het verleden dan dat ik dat nu wens dat mijn Tesla ook gaat rijden. En ja, soms glipt er zelfs in die ene seconde nog iemand tussen, maar dat ligt echt eerder aan de kortzichtigheid van de bestuurder die dat nog een aanvaardbare afstand vind, dan aan de tussenafstand die de Tesla wil aanhouden.

De regel is overigens 2 seconden tussenafstand, of de tijd waarop je “last night the dj saved my life” kan zingen. En daar zit dan 1 seconde reactietijd en 1 seconde noodstop in.
Het gat is simpelweg te groot. Zodra het verkeer iets te druk wordt blijven andere weggebruikers daar de mogelijkheid zien hun auto in te plaatsen en zo gaat mijn auto steeds in de remmen en om weer de 'veilige afstand' aan te houden.

Overigens is die 2s afstandsregel voor ons als mensen, omdat wij langzamer reageren. EAP kan vele malen sneller reageren dan wij ooit zouden kunnen.

Zodra het een beetje druk wordt blijft EAP op dit moment veel te voorzichtig rijden. Zowel met afstand als met lane changes, daar duurt het ook heel lang alvorens deze wordt ingezet. Dat maakt het niet altijd fijn als je even ruimte wil maken voor een auto achter je.
 
  • Like
Reactions: jww1966
Overigens is die 2s afstandsregel voor ons als mensen, omdat wij langzamer reageren. EAP kan vele malen sneller reageren dan wij ooit zouden kunnen.
Klopt, EAP hakt er in standje 2 (bij mij) een volle seconde af, dus blijft er geen reactietijd over.

Ik zie er iemand die 4 seconden tussen hemzelf en zijn voorligger kan tellen, dat is natuurlijk te groot. Maar met een seconde tussenafstand ben ik zeer tevreden, hoewel dit voor veel bumperklevers natuurlijk te groot lijkt. Dan smijt er natuurlijk soms eentje zichzelf in, maar mijn Model X gaat dan niet hevig in de remmen maar gaat langzaam de tussenafstand herstellen.

Ik tel "one-mississippi, two-missisippi" :)

Ik ben heel tevreden met de AP in mijn Model X, maar merk dat in onze Model 3 lane changes bijvoorbeeld niet zo eenvoudig gaan, dus ik kan wel begrijpen dat er verschillen zijn. Maar dan vind ik het toch sterk dat er zo een verschillen zijn.
 
Als ik met 120 achter een vrachtwagen rij die 85-90 rijdt, dan gaat op minimaal 250m de AP al vertragen.
Wanneer je via lane change er voorbij wil en geen afrem manoeuvre van de AP wilt, dan moet je de lane change minimaal 300-350m voor de vrachtwagen al aan zetten.

Dit is eigenlijk alleen om 4 's-nacht mogelijk in de randstad.

(Omdat de afstanden zo groot zijn kijk ik naar de hectometerpaaltjes en niet naar de strepen.)
 
  • Like
Reactions: Tozz
A15 naar A16.jpg

Wanneer het van twee banen één wordt of van één baan twee dan is er een stuk op de weg waarbij er nog geen scheidingsstrepen zijn op de weg.
De AP ziet het dan als één baan en gaat dan daar in het midden rijden. Wanneer het dan weer één baan wordt, dan gaat dit nog wel goed behoudens een een irrationele slinger in het rijgedrag maar als het van één baan naar twee gaat dan gaat hij naar het midden van de twee banen en snapt het dan niet meer als de strepen beginnen en gaat vol in de ankers.

Ik snap dat het iets lastiger is maar gewoon rechts houden zou het oplossen.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Jopie
Als ik met 120 achter een vrachtwagen rij die 85-90 rijdt, dan gaat op minimaal 250m de AP al vertragen.
Wanneer je via lane change er voorbij wil en geen afrem manoeuvre van de AP wilt, dan moet je de lane change minimaal 300-350m voor de vrachtwagen al aan zetten.

Dit is eigenlijk alleen om 4 's-nacht mogelijk in de randstad.

(Omdat de afstanden zo groot zijn kijk ik naar de hectometerpaaltjes en niet naar de strepen.)
Ik heb exact het zelfde. Ik moet dus echt heel ver voor de vrachtwagen de lane change al in te zetten, anders gaat de auto halverwege de lane change in de remmen.

Als je alle ruimte hebt op de snelweg kan dit probleemloos, maar even opzij voor 500m om iemand er voorbij te laten zit er gewoon niet in met EAP. Voordat je opzij bent en weer terug naar links is EAP al weer gaan afremmen.
 
View attachment 380966
Wanneer het van twee banen één wordt of van één baan twee dan is er een stuk op de weg waarbij er nog geen scheidingsstrepen zijn op de weg.
De AP ziet het dan als één baan en gaat dan daar in het midden rijden. Wanneer het dan weer één baan wordt, dan gaat dit nog wel goed behoudens een een irrationele slinger in het rijgedrag maar als het van één baan naar twee gaat dan gaat hij naar het midden van de twee banen en snapt het dan niet meer als de strepen beginnen en gaat vol in de ankers.

Ik snap dat het iets lastiger is maar gewoon rechts houden zou het oplossen.

Dit kan natuurlijk opgelost worden door andere belijning, zie ook mijn draadje over aanpassing verkeersregels.
 
Het is alleen in zoveel landen in gebruik en ook eenvoudig op te lossen door de AP even iets verder te laten kijken dan zijn neus lang is.
Ook op de 60km wegen zal je wanneer er een tegenligger aan komt even het rijwielgedeelte op moeten om elkaar te kunnen passeren.
Wanneer dit niet met software kan worden opgelost, dan zal FSD er nooit komen.

Ik kwam bijv. ook in DK veel wegen tegen zonder tussen lijnen. Midden op zo'n weg rijden is ook niet handig.
Gewoon rechts houden door de AP zou daar prima werken.

In de VS hebben ze ook nog veel grind wegen zonder belijning.
Als je niet beter weet zou je haast denken dat het asfalt is maar het is echt niet meer dan donker grijs grind.
 
Last edited:
Wanneer dit niet met software kan worden opgelost, dan zal FSD er nooit komen.

Misschien beetje flauw, maar EAP is volgens mij nog steeds alleen bedoeld voor snelwegen en autowegen. Ik zou het fantastisch vinden als het dit jaar nu eens echt gaat werken. Zodanig dat je niet meer permanent zelf in control hoeft te zijn.

FSD op de Amsterdamse grachten is inderdaad van een heel andere orde....
 
Misschien beetje flauw, maar EAP is volgens mij nog steeds alleen bedoeld voor snelwegen en autowegen. Ik zou het fantastisch vinden als het dit jaar nu eens echt gaat werken. Zodanig dat je niet meer permanent zelf in control hoeft te zijn.

FSD op de Amsterdamse grachten is inderdaad van een heel andere orde....

Wanneer je naar een level 5 wilt dan moet je anders denken.
Dat is een trend die ik nog niet zie gebeuren.

Lijnen zijn hulpmiddelen en geen doel.
Wanneer de AP geen weghelften en rijbanen kan herkennen zal FSD heel ver weg zijn.