Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

EAP rijden: do's and don'ts - nog te verbeteren

This site may earn commission on affiliate links.
Bij het naar rechts gaan via lane change begint de AP door eerst af te remmen ook al is de baan voor mij en rechts voor mij voor honderden meters leeg. Deze lagere snelheid, meestal zo'n 8-10km langzamer dan dat ik reed, blijft hij dan rijden totdat de lane change voltooid is en dan accelereert de AP weer. Dit duurt zo lang dat de auto die ik net gepasseerd ben met bijv. 5km verschil alweer op mijn achterbumper zit.
 
Bij het naar rechts gaan via lane change begint de AP door eerst af te remmen ook al is de baan voor mij en rechts voor mij voor honderden meters leeg. Deze lagere snelheid, meestal zo'n 8-10km langzamer dan dat ik reed, blijft hij dan rijden totdat de lane change voltooid is en dan accelereert de AP weer. Dit duurt zo lang dat de auto die ik net gepasseerd ben met bijv. 5km verschil alweer op mijn achterbumper zit.

Confirm! Ik dacht dat ik gek was :) Maar dit heb ik ook, Alleen.... niet consistent: soms werkt het wel zoals verwacht. Ik ben er nog niet achter waarom en wanneer....
 
Vanmorgen meerdere auto's gehad die hem ervoor kwakken omdat zelfs op stand 1 de afstand tot de voorganger belachelijk groot is.
Als je netjes afstand houdt, dan heb je dit inderdaad. Het vervelende is vooral dat EAP het vrij laat opmerkt dat de auto in jouw baan komt en dan vrij sterk remt. Beter zou het zijn om dit wat vloeiender te doen en even de wat kortere afstand voor lief te nemen.

Ik blijf mij irriteren aan de grote afstand die AP wil houden, ook op standje 1. Waar ik zelf op de regen rustig de auto zou laten uitrollen vind EAP het nodig om direct in de ankers te gaan.
Op standje 1 kan ik me voorstellen dat er weinig elasticiteit in kan zitten. De wagen wil gewoon een minimale veiligheidsmarge houden. Ik had gehoopt dat je op standje 4 meer elasticiteit zou hebben, maar ook daar lijkt de wagen redelijk strikt de ingestelde afstand aan te willen houden. Om die reden geef ik vaak wat gas bij tijdens het filerijden.

Ik zit inmiddels op de 2019.4.3 en die is al iets beter dan de 4.2.
EAP moet wat elastischer worden. Als ik al bezig ben met een lane change is het niet nodig om halverwege ineens op de remmen te gaan omdat we toch wat dicht bij een auto komen. Ook als een auto naar rechts gaat op de snelweg duurt het een seconde of 3 te lang alvorens AP ook begint te accelereren.

Als mens zie ik de auto op zij gaan dus anticipeer ik daar op en begin alvast te accelereren. Maar EAP wacht echt helemaal totdat de auto perfect in zijn eigen baan zit. Elasticiteit is denk ik het juiste woordt. Dat mis ik nog.[/QUOTE]

Bij het naar rechts gaan via lane change begint de AP door eerst af te remmen ook al is de baan voor mij en rechts voor mij voor honderden meters leeg. Deze lagere snelheid, meestal zo'n 8-10km langzamer dan dat ik reed, blijft hij dan rijden totdat de lane change voltooid is en dan accelereert de AP weer. Dit duurt zo lang dat de auto die ik net gepasseerd ben met bijv. 5km verschil alweer op mijn achterbumper zit.

Helemaal zoals ik het ook beleef. EAP is gewoon een matige chauffeur, maar op een rustige weg blijft die wel bij de les en dat waardeer ik dan wel weer.

Overigens zat ik laatst bij iemand in de wagen en die gebruikte wel EAP, maar gaf de hele tijd gas bij. Stond de snelheid op 105 ingesteld en dan zelf gas bijgeven tot 130. Ik snap niet waarom je dat zou willen doen. De EAP vloog er bij hem ook constant af, terwijl ik op de snelweg vaak wel een half uur op EAP kan blijven rijden. In dat soort situaties levert EAP best gevaarlijke situaties op. Ik ben dan ook van mening dat je bij een aantal secondes gas bijgeven de EAP moet laten uitschakelen.
 
Ik blijf mij irriteren aan de grote afstand die AP wil houden, ook op standje 1. Waar ik zelf op de regen rustig de auto zou laten uitrollen vind EAP het nodig om direct in de ankers te gaan.

EAP moet wat elastischer worden. Als ik al bezig ben met een lane change is het niet nodig om halverwege ineens op de remmen te gaan omdat we toch wat dicht bij een auto komen.

Ook als een auto naar rechts gaat op de snelweg duurt het een seconde of 3 te lang alvorens AP ook begint te accelereren.

Als mens zie ik de auto op zij gaan dus anticipeer ik daar op en begin alvast te accelereren. Maar EAP wacht echt helemaal totdat de auto perfect in zijn eigen baan zit.

Elasticiteit is denk ik het juiste woordt. Dat mis ik nog.

Klopt, gaat allemaal erg houterig en onrustig. Bij mijn vorige auto, V60, werkte dat echt fantastisch, kon je zelf niet beter. Best kans dus dat het met software aanpassingen nog te verbeteren is.
 
Er zijn gewoon dingen in geprogrammeerd die een zinnig mens nooit zou programmeren.
Het is altijd wat zoeken naar wat een keuze in programmatie. Tot het voorjaar van 2018 ging EAP nooit over witte lijnen, wat betekende dat je nooit een borduur mee nam, maar ook flink door slingers gezwiept werd. Dan vanaf voorjaar 2018 leerde EAP dat ie ook soms over witte lijnen mocht, wat goed was voor asverschuivingen maar je knalde dan wel op borduren. Pas sinds 2019.4 zie ik dat er nu een middenvorm is geprogrammeerd, waar het lijkt alsof ie merkt wanneer er een borduur is waar ie niet op mag knallen, en wanneer het een witte lijn is waar ie veilig over kan om de bocht te versoepelen.
 
Ik merk dat hij in de zomer 2018 niet binnen de lijntje kon kleuren in een bocht op de snelweg.
In de herfst van 2018 vlak voor de V9 kwam ging dit mooi strak.
Sinds de V9 kan hij weer niet meer binnen de lijntjes kleuren en harkt hij heel digitaal met grote stuuruitslagen en een extreem lage snelheid de bochten om op de snelweg.
 
Vorige week naar Berlijn (FW 2018.50.6) heen en terug gereden, grotendeels op AP. Inmiddels over op FW 2019.5.14.

Volgende observaties:
- Afremmen bij rijbaan wissel zonder verkeer om je heen
- Vaak inhouden bij auto's in naast gelegen rijbanen die tegen de belijning aan rijden, was eerder niet zo
- "Houterig" accelereren en afremmen bij verkeer om je heen: bijvoorbeeld bij auto die voor je schuift eerst geen reactie en dan fors remmen (zonder noemenswaardig gebruik van regen). Dit werd eerder al gebrek aan elasticiteit genoemd, goeie term er voor.
- meerdere keren zo maar afremmen zonder verkeer voor de auto (maar wel er achter!), ook zonder tunnel, viaduct of iets dergelijks
- Slingeren bij enkele bruggen die opnieuw geasfalteerd waren maar nog geen belijning hadden.
- Enkele keren rijbaan wissel ingezet met richtingaanwijzer, daarna zonder duidelijke aanleiding zwaai terug met dan toch doorzetten van wissel.
- Gevoeligheid voor weerstand op stuur is veranderd tov FW voor 2018.50.6. Ik laat mijn stuur niet los, heb mijn linker hand er op met elleboog op rand van het raam. Dan toch voortdurend nag's.

Het zou fijn zijn als je bij een FW update kunt zien wat er aan functies bijgekomen zijn en welke er veranderd zijn.

Voor rijden op de snelweg is AP wel goed bruikbaar, maar de onvoorspelbaarheid van het gedrag mag wel wat minder.
 
  • Informative
Reactions: Jopie and Hbrink
2019.4.3

Ik begin aan de nukken van EAP te wennen :)

Ik begrijp inmiddels dat hij iets te gevoelig reageert op auto's links en rechts. Dat geeft onnodig remmen.

Het afremmen voor een scherpe bocht (A6 naar A1) ging heel mooi soepel!

Audio signaal van de dode hoek werkt prima *mits* niet op EAP.

Lane change varieert heel erg: soms soepel, soms onverklaarbaar inhouden.

Lane change inzetten, waarschuwing dode hoek krijgen (rode lijn) bezorgt mij regelmatig attacks. Auto weigert eerst, maar gaat daarna toch naar rechts.

Toch zie ik heel, heel langzaam verbeteringen.

Waar ik (snel) op hoop:
- nieuwe kaarten met aangepaste snelheids database;
- verkeersbord herkenning (snelheid).
 
Werkt EAP nu ook zo slecht in de S en X?

Afgaande op deze draad lijkt het nog lang niet volwassen (laat staan FSD) en is het niet meer dan een gimmick.
Zelfs ACC lijkt niet goed te werken en dat is toch wel het minimale van een auto in deze prijsklasse.
Zouden jullie met de kennis van nu weer voor EAP kiezen? Ik twijfel enorm.
 
Werkt EAP nu ook zo slecht in de S en X?

Afgaande op deze draad lijkt het nog lang niet volwassen (laat staan FSD) en is het niet meer dan een gimmick.
Zelfs ACC lijkt niet goed te werken en dat is toch wel het minimale van een auto in deze prijsklasse.
Zouden jullie met de kennis van nu weer voor EAP kiezen? Ik twijfel enorm.

EAP in mijn MS (2018-05) werkt goed. Nog lang niet zo soepel als een mens, maar meer dan genoeg om hem altijd aan te hebben op de snelweg. Nieuwe lane-change met 1 x aantikken maakt het nog relaxter.
Vieze sensoren / camera’s scheelt wel.