Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Eigenaren van een sjoemeldiesel...

This site may earn commission on affiliate links.
Op de dag van de duurzaamheid, 10 oktober, een voorbeeld dat de mindset van de gemiddelde Nederlander nog lang en lang niet "om" is naar duurzaam / milieuvriendelijk enz.

Kijk, een eigenaar / berijder van een 'sjoemeldiesel' viel dat niet echt te verwijten, omdat ook hij/zij met de informatie werd geconfronteerd dat er een zeeer milieuvervuilend fossiel hart in hun degelijk Duits (?) vervoersmiddel aanwezig is.

Maar... ik heb recentelijk met verschillende - onfortuinlijke? - eigenaren/berijders van sjoemeldiesels een gesprekje gevoerd dat ongeveer als volgt ging.

"Zo, dus nog steeds een sjoemeldiesel... je kon het natuurlijk niet weten toen je deze auto kocht. Maar... als je nu weer een andere / een nieuwe gaat kopen, dan... wordt het toch echt niet weer eentje van het VW-concern. Toch?"
"Ehhh... nou dat ben ik wel gewoon van plan. Het zijn toch gewoon goede auto's?"
"Worden er nog slechte auto's gemaakt dan? Nee, even serieus. Je hebt een auto gekocht en de fabrikant van die auto heeft jou belazerd. Je rijdt nu in plaats van in een vrij zuinige en milieuvriendelijke "Blue Motion" in werkelijkheid in een auto die 10 tot 40 maal ernstiger milieuvervuilend is dan een standaard dieselauto. Veel erger kun je niet belazerd worden, toch? Dan ga je toch niet weer een auto van dat merk aanschaffen?"

Nou, dat zien de meeste sjoemeldiesel-eigenaren toch echt anders dus. Voor mij een onthutsende ervaring!
Ja wij kunnen makkelijk praten als EV-rijders. Maar ik erger me er flink aan, wij doen ons best om 1 "vervuilingseenheid" minder te vervuilen op de weg, daarnaast rijden er miljoenen op deze aardbol rond die elk zo'n 10-40 "vervuilingseenheden" uitstoten. En het ergste is dus nog, dat ze beslist niet van plan zijn het op te lossen door een minder vervuilende auto aan te schaffen!
 
Laatst op een vrijdagmiddagborrel een gesprekje met iemand waar je van mag verwachten dat deze intelligent is (academische kringen). Ik vertelde trots dat ik sinds kort Tesla rijdt. Antwoord van deze Porsche-rijder was veelzeggend: 'Oh, jij ook al. Ik ben blij dat de belasting op die auto's binnenkort weer flink omhoog gaat, dan is het meteen afgelopen met die subsidie-auto's'. Vervolgens de meeluisterende lachers op zijn hand...

Er is nog een lange weg te gaan...
 
De personen die je hebt gesproken hebben nog niet de juiste incentive om over te stappen.
Voor mij persoonlijk was dat echt niet het milieu. 4% bijtelling, de prestaties en de looks gaven de doorslag.

"Het milieu" is voor mij geen argument, noch zal ik dat een ander voorhouden, zolang onze volksvertegenwoordigers hier ook massaal hun blik van afwenden. Mijns inziens zijn zonnepaneeltjes en nulwoningen leuke hobbyprojectjes, maar een druppel op een gloeiende plaat die enkel door gezond politiek beleid deftig gekoeld kan worden. Nu de energieproducenten (beter gezegd: energieomzetters) hun vervuilende kolencentrales weer voortrekken en efficiëntere gascentrales sluiten zonder enige verantwoordelijkheid (behalve onderbouwing kostenplaatje) af te leggen, vraag ik mij af waarom ik dan zou investeren om "mijn steentje" bij te dragen.

Zaken als turteltaks (als ik de Belgische problematiek goed begrepen heb), voorgenomen afschaffing op salderingsregeling of zelfs stemmen voor extra belasting op zonnepanelen helpen ook niet.

Mensen worden door dergelijke berichtgeving niet gemotiveerd om uit hun sjoemeldiesel te stappen. Sterker, je wordt bijna gemotiveerd om milieu-vervuilend te zijn. Immers, dat zijn onze grote voorbeelden op commercieel en politiek gebied toch ook...?
 
Het ging mij er dus niet om deze mensen in een EV te kletsen, maar uit een sjoemeldiesel in een "standaard-vervuilende-diesel"... de meesten weten niet eens dat VW de enige grote autofabrikant is die het in vrijwel alle modellen over meerdere jaren, dus echt grootschalig heeft toegepast. Wellicht is VW nog lang niet hoog genoeg aan de schandpaal genageld! :mad:

Een moderne kolencentrale is best vrij schoon, maar geeft een veel grotere hoeveelheid CO2 dan een centrale op aardgas. En daar is niets aan te doen, dan een andere brandstof.
 
Rick, als iedereen zo als jij gaat redeneren, verandert er nooit iets.
Begrijp mij goed, ik heb niets tegen een keuze die slechts gaat om looks, bijtelling, prestaties etc., integendeel.
Maar de redenering om iets niet te willen verbeteren omdat anderen het ook aan hun laars lappen: daar krijg ik niet echt een warm binnengevoel van.
Ook denk ik dat je de mensen die serieus wat proberen te doen (wat wèl binnen hun directe invloedssfeer ligt) met zonnepanelen e.d. te kort doet.
 
Rick, als iedereen zo als jij gaat redeneren, verandert er nooit iets.
Begrijp mij goed, ik heb niets tegen een keuze die slechts gaat om looks, bijtelling, prestaties etc., integendeel.
Maar de redenering om iets niet te willen verbeteren omdat anderen het ook aan hun laars lappen: daar krijg ik niet echt een warm binnengevoel van.
Ook denk ik dat je de mensen die serieus wat proberen te doen (wat wèl binnen hun directe invloedssfeer ligt) met zonnepanelen e.d. te kort doet.
Na tien jaar in de utility's branche te hebben gewerkt zijn mijn normen en waarden enigszins bijgesteld. De tijd dat milieubewust echt hot was heb ik meegemaakt en veelvuldig meegewerkt aan het opstellen van regelgeving vanuit diverse focusgroepen/belangengroepen en marktpartijen. Als je ziet hoeveel van die doelstellingen niet behaald/teruggedraaid zijn en zelfs ontkent worden, zou je waarschijnlijk eenzelfde pessimistische blik op het Nederlandse energiebeleid hebben.

"Maar de redenering om iets niet te willen verbeteren omdat anderen het ook aan hun laars lappen: daar krijg ik niet echt een warm binnengevoel van." Het gaat mij niet om "anderen". Het gaat mij om de huidige beleidsmakers en volksvertegenwoordigers die vele goedbedoelde initiatieven de nek omdraaien omwille van budget, begroting, etc. waarbij het milieu als fenomeen niet eens meer erkent wordt. Gebrek aan visie en integriteit maakt veel meer kapot dan "wij" goed kunnen maken.

Een ieder die bezig is met een nulwoning/zonnepanelen/warmtepompen etc. moedig ik van harte aan. Maar doe dat wel voor een persoonlijk gewin (hoeft niet per se financieel zijn, als je er beter van slaapt is dat ook een win) en niet voor je nageslacht. Ik persoonlijk investeer er niet in, omdat ik er geen gewin uit kan halen (o.a. verkeerd dak/ligging).
 
Ik heb speciaal een Bluemotion polo gekocht vanwege zijn vermeende beperkte uitstoot.
5 jaar heb ik in dat klote bakje rond gereden. Maar ik had het kunnen weten, de geschiedenis blijft zich herhalen.
Volkswagen is op verzoek van Hitler op gericht tussen 1933 en 1939.
Ze zijn na de oorlog gewoon doorgegaan met vergassen.
En weer worden ze tot staan gebracht door de amerikanen en weer roept de top dat ze er niets van wist.
Is dit wel toeval?

Die Polo is er samen met de familie Transporter uitgeknikkerd en ingeruild voor een Tesla.
Had ik veel eerder moeten doen.

@Rick A, schuif je, je verantwoordelijkheid van je af, om lekker te kunnen slapen?
 
Last edited:
Ik slaap heerlijk omdat ik weet dat ik op regionaal/nationaal/internationaal niveau niks in de pap te roeren heb. Hetzelfde geldt voor mijn verantwoordelijkheid. Als het niet binnen mijn macht ligt om een probleem op te lossen, kan het onmogelijk mijn verantwoordelijkheid zijn.

In absolute zin klopt dat, maar we zijn allemaal medeverantwoordelijk. Met die gedachte vind ik dat iedereen zijn steentje moet bijdragen. Dit kan ook een sterk signaal zijn naar politici om regelgeving aan te passen.
 
Ik weet niet of dat klopt. Je bent verantwoordelijk voor je eigen handelen en de gevolgen daarvan. Niemand vraagt Rick om de *sugar* op te lossen waar hij niets aan kan doen. Maar zijn eigen woning, vervoer, aankoopbeleid liggen in zijn eigen macht ook daar waar dit negatieve gevolgen heeft.
 
  • Like
Reactions: Tommaso and Keezje
Was dit zo'n 20 jaar geleden geen campagne in Nederland?

een-beter-milieu-begint-bij-jezelf.gif


Het is hartstikke eenvoudig je te verbergen achter slogans zoals 'een vliegtuig die opstijgt produceert veel meer troep, om nog maar te zwijgen over containerschepen die o.a. de Tesla's vervoeren naar Europa'.
Het feit is wel dat als iedereen zijn steentje bijdraagt we al een groot stuk verder kunnen staan, maar persoonlijk denk ik dat we het niet gaan redden. Het egocentrische menselijke ras ligt vooral wakker van zichzelf en hoe het zich op korte termijn kan verrijken.

Een broccoli eten ipv een biefstuk is niet zo cool of met een Model S rijden, maar de grootscheepse veeteelt levert wereldwijd meer overlast op dan alle transport samen (lucht, land en maritiem). Een probleem die je van vandaag op morgen kan aanpakken maar toch gaat dit niet snel wijzigen want ze vinden het lekker en niemand mag het ze afnemen...
 
Ik heb speciaal een Bluemotion polo gekocht vanwege zijn vermeende beperkte uitstoot.
5 jaar heb ik in dat klote bakje rond gereden. Maar ik had het kunnen weten, de geschiedenis blijft zich herhalen.
Volkswagen is op verzoek van Hitler op gericht tussen 1933 en 1939.
Ze zijn na de oorlog gewoon doorgegaan met vergassen.
En weer worden ze tot staan gebracht door de amerikanen en weer roept de top dat ze er niets van wist.
Is dit wel toeval?

Die Polo is er samen met de familie Transporter uitgeknikkerd en ingeruild voor een Tesla.
Had ik veel eerder moeten doen.

@Rick A, schuif je, je verantwoordelijkheid van je af, om lekker te kunnen slapen?
Godwin is in da house...
Binnen 8 posts al een Hitler verwijzing, dat is toch wel een record op dit deel van het forum, denk ik :D
(Godwin's law - Wikipedia, the free encyclopedia)

Maar in het algemeen: mensen hebben er een hekel aan om iets te 'moeten' van anderen. Als je de milieu kaart speelt, dan doe je jezelf automatisch voor als beter dan je medemens, en dan krijg je gewoon defensieve of denigrerende opmerkingen terug.

Er komt een moment dat een EV financieel gewoon goedkoper en beter is in alle gevallen (en niet alleen wanneer je ib ondernemer bent of veel kilometers maakt m.b.v. gunstig gelegen laders).
Dan is het ineens slimmer om in zo'n auto te rijden, en dan gaat de ontkennende meute en masse om.
Geef iemand een handvat om zich slimmer te voelen dan de rest, en hij gaat mee. Vertel 'm dat ie iets moet omwille van anderen, en hij gooit z'n kont in de krib. Het zijn net pubers... ;)
 
Toch verbaast het me hoe weinig mensen ervoor over hebben om hun steentje bij te dragen. En hoe moeilijk het is om iemand hierop aan te spreken. Ik ben zelf geen heilige, maar ik probeer wel open te staan voor ideeën die anderen hebben om iets anders/duurzamer te doen.
Ik heb na het overstappen op Pure Energie een aantal vrienden en familieleden (waarvan ik weet dat ze duurzaamheid belangrijk vinden) getipt dit ook te doen. Maar blijkbaar was het feit dat een andere aanbieder (zonder 100% in Nederland opgewekte groene stroom) net een paar tientjes goedkoper is toch een argument om niet over te stappen...
 
  • Like
Reactions: HerrJones
sign of the times.
zowat iedereen vindt dat het probleem bij de anderen ligt; en dat de oplossing van de anderen moet komen.

paar voorbeelden uit de ruimere buurt :
pro groene energie; tot er plannen zijn om in de omgeving windmolens te plaatsen. "die kunnen ze toch elders plaatsen."
pro openbaar vervoer cq treinen om de drukte op de snelweg te verminderen, tot er een nieuwe spoorweg in de buurt zou gelegd worden.
"in onze straat wordt veel te snel gereden, de politie moet meer controleren". tot er controle gebeurden.... toen bleek >80% van de overtreders in de straat te wonen !

onze (groot)ouders wisten het al: als ieder voor zijn eigen deur veegt; is heel de straat proper.;)
 
  • Like
Reactions: mvereecken
Wat elk individu vermag,is in elk geval slechts een druppel op een hete plaat. Bovendien komen de baten van de eigen milieu-inspanning iedereen ten goede en onderga je zelf nog altijd de gevolgen van de vervuiling door anderen.
Het is bijgevolg een systeem dat niet werkt zoals gewoonlijk: normaal doe je moeite en word je voor die moeite beloond. Of je doet geen moeite maar je blijft de kwalijke gevolgen dragen. Bij miliue-inspanningen is dat niet het geval.
Vandaar de absolute noodzaak om:
  • Verplichtingen op te leggen
  • de afstand tussen inspanning en beloning te verkleinen, bijvoorbeeld door premies en andere incentives (ik begrijp nog altijd niet waarom men de kosteloze incentives van Noorwegen niet overneemt zoals het gebruiken van de busbanen, gratis parking enz...)
  • de afstand tussen gebrek aan inspanning en de kwalijke gevolgen verkleinen, bijvoorbeeld door vervuilende wagens duur te maken of de toegang tot het stadscentrum te ontzeggen. Of autoproducenten die sjoemelen het leven zuur te maken door hen zwaar te straffen. Alleen dat lijkt te helpen. Maar ondertussen is de verantwoordelijke CEO Winterkorn, toch maar mooi met een monsterachtige ontslagvergoeding op pensioen kunnen gaan. Ook hij had gestraft kunnen worden.
Maar toch is onze impact niet 0: Zoals Dirk's grootmoeder al zei: "als iedereen voor de eigen deur veegt, is de straat proper". En in een straat met één mooie stoep en tientalle vuile zal het misschien nog aanvaard worden dat je de stoep niet veegt, maar in een straat met 3/4 schoongemaakt, wordt dat al wat moeilijker.
 
Gisteren een documentaire gezien over de klimaatontkenners in Amerika. Daar wordt je niet blij van. Ontkennen dat er een probleem is en lekker doorgaan. Die boodschap blijft bij het publiek in ieder geval lekker hangen.
Het is God's wil als we allemaal naar de verdoemenis gaan, dat was een beetje de strekking bij de mensen. Scary.