Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Elon Bear goes North to South

This site may earn commission on affiliate links.
disclaimer : uploaden van foto's gaat weer fout , helemaal op het einde, jullie zullen je verbeelding moeten gebruiken....


Toen we vanmorgen uit het raam keken, liet niets vermoeden dat het zo'n mooie dag ging worden :
het was koud, grijs en er viel regen (van die natte) uit de hemel.
Het verbruik was de afgelopen dagen ook hoog gebleven, en het vertrouwen in de goede afloop van onze missie (enkel op supercharger van Noord naar Zuid rijden) was helemaal zoek. Je mag dan wel optimist en voluntaristisch zijn; het leek eerder op een kamikaze-oefening.

In de auto leek de NAV het ook helemaal niet eens met mijn plannen. Toen ik de volgende SUC als bestemming ingaf... stuurde hij mij helemaal terug. (nog eens)

En als ik de laadstops eruit haalde, bleek de geplande supercharger onbereikbaar ver weg. Hoe kon dit nu ?
Dan maar Waze geprobeerd... zelfde probleem. Que ???
Dan maar de laptop boven gehaald, en de trip opnieuw in EVTripplanner gegooid : en ja, deze vertelde dat het mogelijk was. Waar zit het verschil ?

Het verschil zat in de weg : EVTripplanner gebruikte een andere, korte weg. Was dit fout ? Even GoogleMaps erbij, en StreetView.
En ja hoor, de voorgestelde weg stond niet op streetview, en was onverharde weg.
Maar goed, onverharde wegen hebben we al genoeg gedaan met de ERally : suspension op standje hoog en dan lukt het wel. En dus wij weg.

Eerste missie was opnieuw het verbruik nakijken. Gestart aan 50km/u, verwarming uit (bij 3°C.) en kijken maar. De batterij en de auto waren nog goed voorverwamd aan de DEC. Maar met regen (uit de lucht) wou het niet lukken om goede getallen te krijgen, en algauw ging de snelheid naar 100km/u, de maximale snelheid in Zweden op deze wegen. (Omdat ik mijn rijbewijs verloren ben wil ik liever géén risico nemen dat de politie mij aan de kant zet wegens overdreven snelheid)

En dan kwamen @E. Bear en ik aan de onverharde weg, en gingen links af.
Nu, dat zag er fantastisch uit. De gravelroad lag er heel goed bij, de regen was gestopt én had het stof weggespoeld.
Toch het koppeke erbij houden, en die rechtervoet in bedwang houden. Géén reservewiel bij, ook geen kit om een lekke band voorlopig te herstellen.
Maar ja, als je dit ziet....:confused:

En een achterwielaandrijving....
Dan neemt de rechtervoet het toch over.
Ik kon mij snel opnieuw bedwingen. Maar wat was het mooi : de weg, de omgeving, klein wild, ... kijk, daar doen we het toch voor : puur genieten.
Het 'stukje' gravel was al gauw bijna 70 (!)km lang - maar 70km puur genot. Om te eindigen op deze brug :
(en die foto komt ... ooit:confused:)

Volgende bestemming werd de poolcirkel.
Volgens mij ligt de poolcirkel op 66,5° Hier dus : :confused:

Geen bijzondere markeringen of borden, gelukkig wel een kleine uitwijkstrook waar ik de wagen even kon parkeren. Niet dat er andere weggebruikers waren, maar toch.

Een paar honderd meter verder dan dit bord : :confused:
Maar dat klopt dus niet. Het zal hier eerder 'commercieel strategisch' geplaatst zijn voor de camping annex shop.
Of ligt de poolcirkel toch niet op 66,5 ?

De weg liep verder langzaam omhoog, we bleven stijgen en het verbruik bleef bijgevolg hoog. Maar ook de NAV was het nu eens met EVTripplanner : aankomst met SOC10%.
Aan de grens was er van controle géén sprake (gelukkig maar, met die schotse geestesverruimende middelen in de frunk ;-) )
En dan waren we duidelijk in Noorwegen: de weg ging snel naar beneden, zoals we Noorwegen kennen. Plots véél scherper uitgesneden dan aan de Zweedse kant.

Uiteindelijk aangekomen aan de suc zonder verdere zorgen, en dan bleek het verbruik toch best mee te vallen.
Ik zou op Noorse wegen opnieuw een test doen.
En ja, eens vertrokken vond ik een 20tal km verderop een vrachtwagen die ook 80km/u reed, de max. snelheid. Enkel in de wat scherpere bochten ging hij trager.
10km hypermilen gaf wel degelijk resultaat : op deze manier moeten we makkelijk de eerste etappe halen zónder duwwerk op het einde.

En dus lieten we de vrachtwagen achter ons, en bleven we constant aan de maximale snelheid rijden. Korte stukken 90, meestal 80 muv de bewoonde kernen : 50 daar.
En ja hoor, het gemiddelde verbruik zat wel degelijk op schema. Weg de zwarte gedachten dat we op kamikaze-trip waren. Neen, onze missie wordt succesvol !

En toen kwamen we in de buurt van de Lofoten. Adembenemend mooi ! Niet te beschrijven. Ik denk dat anderen zoals @simonsmidt en @kwenix mij zullen bijtreden : dit is natuur van een onwezenlijke schoonheid. Dit is een trip die je echt moet gedaan hebben.

Nu is het intussen voorbij één uur; en buiten is het gewoon dag. Je kan rustig een wandelingske maken, en foto's maken zonder flits.:confused:

En zo werd deze dag die zich grijs en somber aandiende toch één lang hoogtepunt.

Morgen rijden de beer en ik door naar de luchthaven van Tromsø, 343km volgens de routeplanner.
Maar wij gaan eerst nog wat van de landschappen genieten. De supercharger van Setermoen ligt op 181 km, en ik heb nog 300 km in de tank.
Bovendien heb ik de nodige alternatieven bij én komen we op de terugweg toch ook langs Setermoen. Dus misschien volg ik wel een totaal andere route.

(wat een cliffhanger hé - stay tuned for more)
 
En toen kwamen we in de buurt van de Lofoten. Adembenemend mooi ! Niet te beschrijven. Ik denk dat anderen zoals @simonsmidt en @kwenix mij zullen bijtreden : dit is natuur van een onwezenlijke schoonheid. Dit is een trip die je echt moet gedaan hebben.
Zelfs de winter is het daar mooi. Als ik jouw ervaringen deel met mijn vrouwtje, dan krijg ik als vraag: wanneer zijn we (terug) weg ?:D
 
  • Like
Reactions: S-19910 and Xfrank
poging voor een aantal foto's
IMG-20180607-WA0020.jpg IMG-20180607-WA0025.jpg IMG-20180607-WA0023.jpg IMG-20180607-WA0042.jpg IMG-20180607-WA0044.jpg IMG-20180607-WA0045.jpg

foto genomen om middernacht;)
IMG-20180608-WA0000.jpg
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Screenshot_20180608-020052.png


Ik had voor de trip even gekeken op chargemap, en gezien dat er verschillende CHAdeMO palen waren op de lofoten; van Fortum.
Daarom had ik vandaag een tripje op de Lofoten gepland...
Deze morgen nog even de app gedownload, de creditcard geregistreerd en naar de beschikbaarheid gekeken.

Oeps... bijna allemaal kapot en buiten gebruik !

Ik heb mijn trip dus maar aangepast aan de range die ik nog had.
Je zal maar aan zo'n paal stranden...

(3 van de 4 groene in het rijtje staan naast de Tesla sucs)