Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaringen Jedlix - slim laden app

This site may earn commission on affiliate links.
Het beschikbaar maken van deze feature staat op onze 'backlog' maar helaas zijn we eerst nog druk bezig om andere zaken te regelen. Ik kom hier op terug maar ik moet eerlijk bekennen dat dit nog wel even gaat duren. Excuus!



Op dit moment adviseer ik om de account gegevens weg te halen als je bijvoorbeeld 2 weken lang op vakantie gaat en de auto dus 2 weken op dezelfde plek staat zonder te laden. Bedankt voor de tip. Dit gaan wij ff checken!



We hebben op dit moment 100 Tesla's verbonden en dit aantal groeit gestaag. Bij ons ligt het gemiddelde wel iets hoger dan 8% van het totaal maar het is correct dat het weinig voorkomt dat alle auto's tegelijkertijd aangesloten zijn. Toch is het percentage erg hoog in de avond en nachturen.

Daarnaast zit je zo op dezelfde bijdrage als 1 gascentrale met een vermogen van 400 MW. Dit zit zo: Een gas of kolencentrale biedt namelijk maar gemiddeld 5% van zijn maximale capaciteit in op de regelmarkten. Waarom dit percentage niet hoger is, heeft onder andere te maken met de te grote efficiëntieverliezen wanneer dit percentage groter wordt.

Als we nu uitgaan van 5% voor de 400 MW centrale zitten we op 20 MW wat wordt aangeboden. Als we voor het gemak even uitgaan van 10 kW kunnen we al concluderen dat 200 auto's dit vermogen al kunnen leveren. Hiervoor heb je inderdaad meer auto's dan 200 nodig maar omdat je voor elke kwartier de beschikbaarheid in kunt bieden voor deze regelmarkt (vrijwillige secundaire regelmarkt) en je weet dat in de avond en nacht uren de auto's bijna allemaal aangesloten zijn zit je op die moment snel aan hetzelfde vermogen als een centrale.

Op dit moment rijden er bijna 7.000 Tesla's rond in Nederland. Daarnaast hebben we bijna de koppeling met de Renault ZOE's klaar. Hiervan rijden er bijna 2.000 in Nederland. Beide aantallen groeien gemiddeld met 150-200 per maand. Daarnaast bieden wij ook slimladen aan op bepaalde publieke laadpalen.Als je de groei en koppeling met andere automerken / laadpalen dan ook nog meeneemt dan zie je hoe groot deze potentie is om uiteindelijk een zeer groot gedeelte over te nemen van de gas / kolen en of kerncentrales en hoe snel eigenlijk zo'n centrale uit de markt gedrukt kan worden omdat dus niet de maximale capaciteit wordt ingeboden maar 5% daarvan.

Mocht je nog meer vragen hebben dan hoor ik het graag:).

Groet,

Erik
Duidelijk verhaal Erik,
Op 1 ding na, de Tesla's hebben geen vehicle to the grid functionaliteit.
Bedoel je dat door al deze EVs op bepaalde piekmomenten niet te laten laden er geen gascentrale bijgeschakeld hoeft te worden? Hierboven lijkt het namelijk dat de Tesla's en Zoë's energie leveren aan het net.
 
Duidelijk verhaal Erik,
Op 1 ding na, de Tesla's hebben geen vehicle to the grid functionaliteit.
Bedoel je dat door al deze EVs op bepaalde piekmomenten niet te laten laden er geen gascentrale bijgeschakeld hoeft te worden? Hierboven lijkt het namelijk dat de Tesla's en Zoë's energie leveren aan het net.

Goeie vraag! Maar dat is inderdaad wat er dan gebeurd. Dit is ook wat gascentrales doen maar dan aan de aanbod zijde en dus andersom. Meer gaan stoken betekent meer energie op het net ten opzichte wat er afgesproken is en minder gaan stoken is uiteraard minder energie op het net ten opzichte wat afgesproken is. De gedane waardes worden namelijk vergeleken met wat initieel het plan zou zijn (de bieding die de dag van tevoren is gedaan). Op die manier kan Tennet kijken of er inderdaad op of afgeregeld is.

Ditzelfde spelletje spelen wij ook maar dan aan de vraag zijde. Minder gaan laden op een bepaald moment betekent feitelijk meer energie op het net zetten dan initieel afgesproken(op papier is dit dus het V2G gedeelte maar in de praktijk hoeft de auto dus niet terug te leveren) en meer gaan laden betekent minder energie op het net zetten dan initieel afgesproken. Zo kun je dus beide kanten regelen.

Groet,

Erik
 
"Als we nu uitgaan van 5% voor de 400 MW centrale zitten we op 20 MW wat wordt aangeboden. Als we voor het gemak even uitgaan van 10 kW kunnen we al concluderen dat 200 auto's dit vermogen al kunnen leveren. "

Om het zuiver te houden, 20 MW is 20000 kW. Bij 10 kW per auto zijn dus 2000 auto's nodig.

De onbalans van het net kan zowel omhoog als omlaag uitpakken. Hoe is deze invulling gedaan, laten jullie dan slechts de helft van de deelnemende auto's laden in een kwartier om zowel te kunnen op- als afregelen ?
 
"Als we nu uitgaan van 5% voor de 400 MW centrale zitten we op 20 MW wat wordt aangeboden. Als we voor het gemak even uitgaan van 10 kW kunnen we al concluderen dat 200 auto's dit vermogen al kunnen leveren. "

Om het zuiver te houden, 20 MW is 20000 kW. Bij 10 kW per auto zijn dus 2000 auto's nodig.

De onbalans van het net kan zowel omhoog als omlaag uitpakken. Hoe is deze invulling gedaan, laten jullie dan slechts de helft van de deelnemende auto's laden in een kwartier om zowel te kunnen op- als afregelen ?

Excuus!! Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Dit moeten 2000 auto's zijn. Sorry daarvoor.

Dit is een van de mogelijk strategieën inderdaad. Je bedoelt dat we dan maar de helft van de maximale capaciteit inbieden neem ik aan. Door deze positie kun je inderdaad op en ook afregelen alleen kun je er nog steeds voor kiezen een paar uur niet in te bieden en de auto's gewoon maximaal te gaan laden als dit nodig is.

Daarnaast kun je er ook voor kiezen om op sommige momenten alleen maar opregelvermogen of juist alleen afregelvermogen aan te bieden.

Al deze zaken komen tezamen in de laadoptimalisatie strategie van Jedlix.
 
Is het inmiddels mogelijk om Jedlix te gebruiken en uitbetaald te krijgen als je geen energiecontract bij Eneco hebt?

Helaas is dit nog niet het geval. Het enige goede nieuws wat ik hier over wel kan zeggen is dat Eneco in augustus met een zeer scherp aanbod gaat komen. Als dit bekend is geworden zal ik uiteraard de link even delen. Ik ontvang daar ook graag feedback op om te kijken of jullie dit aanbod ook echt scherp vinden.

Daarnaast gaat het in 2018 mogelijk worden om meerdere energieleveranciers op een aansluiting te hebben en zou je dus speciaal alleen voor het laden van je auto een specifiek elektriciteitscontract kunnen afsluiten. Hoe dit verder ingeregeld gaat worden weet ik ook nog niet precies maar het zijn denk ik wel mooie stappen.
 
Helaas is dit nog niet het geval. Het enige goede nieuws wat ik hier over wel kan zeggen is dat Eneco in augustus met een zeer scherp aanbod gaat komen. Als dit bekend is geworden zal ik uiteraard de link even delen. Ik ontvang daar ook graag feedback op om te kijken of jullie dit aanbod ook echt scherp vinden.

Daarnaast gaat het in 2018 mogelijk worden om meerdere energieleveranciers op een aansluiting te hebben en zou je dus speciaal alleen voor het laden van je auto een specifiek elektriciteitscontract kunnen afsluiten. Hoe dit verder ingeregeld gaat worden weet ik ook nog niet precies maar het zijn denk ik wel mooie stappen.
Geldt de actie ook voor bestaande Eneco klanten ?
 
Het enige goede nieuws wat ik hier over wel kan zeggen is dat Eneco in augustus met een zeer scherp aanbod gaat komen. Als dit bekend is geworden zal ik uiteraard de link even delen. Ik ontvang daar ook graag feedback op om te kijken of jullie dit aanbod ook echt scherp vinden.
Of het scherp is, zal eenvoudig te zien zijn via een vergelijking met de tarieven op gaslicht.com.
 
Of het scherp is, zal eenvoudig te zien zijn via een vergelijking met de tarieven op gaslicht.com.
Inderdaad is gaslicht.com leidend waar het gaat om de beste prijs voor energie.
Al die zogenaamd maximaal voordeel opleverende initiatieven van Consumentenbond, Vereniging Eigen Huis, Independer, Energievergelijken.nl, United Consumers, PriceWise en noem er nog maar een aantal op, zij blijken steeds duurder dan de groene uitkomsten van gaslicht.com.
 
Het nieuwe energie aanbod dat bij Jedlix hoort is vandaag live gegaan! Productnaam is Netto en kan met enkel Nederlandse groene stroom of in combinatie met ecogas.

Het idee is een iets hoger vastrecht en geen opslag op de energiekosten. Het zou dus bij een hoog stroomverbruik relatief aantrekkelijk zijn.

Voorlopig is het enkel voor Jedlix, maar het wordt straks ook gecombineerd met andere energiediensten zoals warmtepompen waar een dergelijk contract ook interessant is. De link vind je hier, dan kun je zelf kijken welke configuratie het aantrekkelijkst is.

We zijn benieuwd hoe dit weerhoud tot jullie huidige contract. Prijzen op vergelijkers schommelen nog weleens en vaak zitten er (tijdelijke) premies in de aanbiedingen. Goed om dat mee te nemen.

We horen graag jullie feedback!

Erik
 
Ik zie het volgende tarief bij Eneco HollandseWind Netto:

€ 0,17752 per kWh incl. belastingen
waarvan € 0,04600 de leveringsprijs per kWh is in de daluren.

Ik neem aan dat dit inclusief BTW is?
Dan is het inderdaad een zeer scherp tarief.

Ik betaalde over de afgelopen maand bij NieuweStroom een leveringsprijs van € 0,04755 inclusief BTW, inclusief hun opslag.
En dat tarief betreft daluren en daguren gecombineerd, maar ik schat dat 80-90% in de daluren wordt gebruikt (laden Tesla).

Begrijp ik het goed dat de Jedlix besparing van 15-20% van het tarief van € 0,17752 af gaat?
Dus dat je dan bij 20% besparing op € 0,14201 inc. BTW uit kan komen in de daluren?
 
Het nieuwe energie aanbod dat bij Jedlix hoort is vandaag live gegaan! Productnaam is Netto en kan met enkel Nederlandse groene stroom of in combinatie met ecogas.

Het idee is een iets hoger vastrecht en geen opslag op de energiekosten. Het zou dus bij een hoog stroomverbruik relatief aantrekkelijk zijn.

Voorlopig is het enkel voor Jedlix, maar het wordt straks ook gecombineerd met andere energiediensten zoals warmtepompen waar een dergelijk contract ook interessant is. De link vind je hier, dan kun je zelf kijken welke configuratie het aantrekkelijkst is.

We zijn benieuwd hoe dit weerhoud tot jullie huidige contract. Prijzen op vergelijkers schommelen nog weleens en vaak zitten er (tijdelijke) premies in de aanbiedingen. Goed om dat mee te nemen.

We horen graag jullie feedback!

Erik
Het tarief bij mijn verbruik van 14500 kWh is bij Eneco per maand 12 euro hoger dan bij Pure Energie.
 
Last edited:
Het nieuwe energie aanbod dat bij Jedlix hoort is vandaag live gegaan! Productnaam is Netto en kan met enkel Nederlandse groene stroom of in combinatie met ecogas.

Het idee is een iets hoger vastrecht en geen opslag op de energiekosten. Het zou dus bij een hoog stroomverbruik relatief aantrekkelijk zijn.

Voorlopig is het enkel voor Jedlix, maar het wordt straks ook gecombineerd met andere energiediensten zoals warmtepompen waar een dergelijk contract ook interessant is. De link vind je hier, dan kun je zelf kijken welke configuratie het aantrekkelijkst is.

We zijn benieuwd hoe dit weerhoud tot jullie huidige contract. Prijzen op vergelijkers schommelen nog weleens en vaak zitten er (tijdelijke) premies in de aanbiedingen. Goed om dat mee te nemen.

We horen graag jullie feedback!

Erik
Super Erik, hij is inderdaad erg scherp voor mijn grote verbruik (13500 kWh). Scheelt me ongeveer 6-7 Euro per maand en inderdaad goed dat er geen premies in zitten, want dat is allemaal vrij vermoeiend (in het verleden ooit eens op verkeken). Als je de configurator gebruikt dan zie ik trouwens de andere producten ook tevoorschijn komen, is dat de bedoeling? Bizar wat die prijsverschillen zijn trouwens!
 
Super Erik, hij is inderdaad erg scherp voor mijn grote verbruik (13500 kWh). Scheelt me ongeveer 6-7 Euro per maand en inderdaad goed dat er geen premies in zitten, want dat is allemaal vrij vermoeiend (in het verleden ooit eens op verkeken). Als je de configurator gebruikt dan zie ik trouwens de andere producten ook tevoorschijn komen, is dat de bedoeling? Bizar wat die prijsverschillen zijn trouwens!
6 tot 7 euro verschil is toch een klein verschil. Mocht die 6 tot 7 euro bij Eneco lager zijn dan bij je huidige leverancier, dan zou dit toch te weinig zijn voor mij om over te stappen.
 
Ik zie het volgende tarief bij Eneco HollandseWind Netto:

€ 0,17752 per kWh incl. belastingen
waarvan € 0,04600 de leveringsprijs per kWh is in de daluren.

Ik neem aan dat dit inclusief BTW is?
Dan is het inderdaad een zeer scherp tarief.

Ik betaalde over de afgelopen maand bij NieuweStroom een leveringsprijs van € 0,04755 inclusief BTW, inclusief hun opslag.
En dat tarief betreft daluren en daguren gecombineerd, maar ik schat dat 80-90% in de daluren wordt gebruikt (laden Tesla).

Begrijp ik het goed dat de Jedlix besparing van 15-20% van het tarief van € 0,17752 af gaat?
Dus dat je dan bij 20% besparing op € 0,14201 inc. BTW uit kan komen in de daluren?

Dag @Jedlix_Erik ,

Ik was nog wel benieuwd naar je antwoord op bovenstaande vragen. Dan weet ik of ik over moet stappen en Jedlix kan gaan gebruiken.
 
  • Like
Reactions: Schumpeter
Dag @Jedlix_Erik ,

Ik was nog wel benieuwd naar je antwoord op bovenstaande vragen. Dan weet ik of ik over moet stappen en Jedlix kan gaan gebruiken.

Excuus voor de verlate reactie! Bedragen zijn inclusief BTW. We zitten nu op een gemiddelde besparing van €0,02 per kWh. Deze besparing zal apart uitgekeerd worden maar je normale kWh kosten zullen dus netto gemiddeld met €0,02 dalen door gebruik te maken van Jedlix.

Ik hoor graag als ik je nog meer kan helpen!

Groet,

Erik
 
  • Like
Reactions: Schumpeter