TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

Ervaringen Jedlix - slim laden app

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Gaston, Feb 5, 2017.

  1. Gaston

    Gaston Member

    Joined:
    Mar 1, 2016
    Messages:
    190
    Location:
    Netherlands
    Zijn er hier al Tesla rijders met ervaring met de Jedlix Slim Laden app?

    Start met slim laden en bespaar direct - Jedlix

    Deze app, gekoppeld aan je Tesla account, start het laden van de auto op het moment dat er een overschot aan stroom in het electriciteitsnet ontstaat. Hiermee worden, als voldoende mensen hier gebruik van maken, de pieken in het stroomaanbod afgevlakt, waardoor een kostenvoordeel kan worden bereikt.

    Jedlix belooft een besparing op de stroomkosten tot 15%.

    Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, maar ben wel benieuwd naar ervaringen uit de praktijk:

    - Hoeveel besparing bereik je hiermee daadwerkelijk?
    - Hoeveel overschotmomenten zijn er gemiddeld eigenlijk per week / maand?
    - Geldt de besparing ook tijdens het nachtstroomtarief?
    - Kun je de app instellen op "wacht met laden op Jedlix signaal, maar niet later dan hh:mm"?

    De Jedlix site is erg summier met informatie. Zo moet je goed zoeken om erachter te komen dat het alleen kan als je bij Eneco zit (is dat juist?). En er worden geen rekenvoorbeelden gegeven.

    Wie maakt er al gebruik van?
     
  2. dicktump

    dicktump Member

    Joined:
    Jun 6, 2014
    Messages:
    747
    Location:
    Enschede, NL
    Ik was er ook al naar aan het kijken, maar kreeg me niet aangemeld. Zowel hun website als hun app geeft een SSL foutmelding. Bij de app werkt daardoor het aanmelden niet (tenminste, hier niet). Dat je bij Eneco moet zitten had ik eigenlijk niet gevonden nog, maar ik las wel ergens dat het een startup is die gelanceerd is door Eneco, dus ik was er al een beetje bang voor.

    Ik ben wel heel benieuwd naar dit soort initiatieven. Is toch mooi als je zo wat kunt besparen en er daarnaast minder energieopslag nodig is op de dalmomenten.
     
  3. Ton S90D

    Ton S90D Member

    Joined:
    Jun 18, 2016
    Messages:
    234
    Location:
    Netherlands
    Als je geen klant bent bij Eneco wordt de besparing door Jedlix op je bankrekening overgemaakt:

    Stap 5 – Activeer je Eneco energie contract en/of bank gegevens.
    Om de besparing van slim laden te kunnen uitkeren hebben wij je bestaande Eneco energie contract of bankrekeningnummer nodig. Mocht je nog geen Eneco energie contract hebben dan maken wij de besparing direct over naar je IBAN.

    Ik vraag mij echter af als er in de nacht geen overschotmoment is, wordt de Tesla dan niet geladen of werkt uitgesteld laden gewoon?
     
  4. nico180

    nico180 Serge

    Joined:
    Apr 9, 2016
    Messages:
    317
    Location:
    Zutphen, Netherlands
    "Since the launch of the program, Eneco, a large electric utility in the Netherlands, has been testing a new application with its subsidiary Jedlix in a pilot program with 40 Tesla owners. Jorg van Heesbeen, manager Business Development at Jedlix, said last week:

    The results of a previously conducted test among 40 Tesla drivers show that savings on charging costs can be as high as 15%. The app also provides the possibility of smart home charging at no additional costs.

    The company now announced that it is opening up the app to all Tesla owners in the Netherlands."​

    op electrek is er een artikel over te lezen
    New app can help control charge load of more than 6,000 Tesla vehicles in the Netherlands and save owners money
     
  5. Duke-U

    Duke-U Member

    Joined:
    Jul 21, 2016
    Messages:
    200
    Location:
    Tilburg, Netherlands
    #5 Duke-U, Feb 5, 2017
    Last edited: Feb 5, 2017
    Sterk aanbevolen. Vanuit mijn werk ken ik ze, wij hebben zelf een zelfde soort startup, ook voor Eneco, gebouwd die op de zelfde wijze boilers en andere grote verbruikers schakelt op basis van grid onbalans. Je hebt er geen last van want de schakelmomenten zijn kort, tussen 15 en 30 min. Ze schakelen zo ook de pompen van de waterschappen en de ijsmachine van de Uithof.
    De opbrengst is derhalve ook maar relatief gering voor een particulier, maar het levert wat op omdat het de hele 24 uur werkt. Als er een overschot is schakelt het de gebruiker aan als die uit stond, en af als die aan stond, en dat voor een korte tijd totdat er een gascentrale is uit- of aangezet.
    Zie ook peeekspower.com
     
  6. widodh

    widodh Model S 85kWh

    Joined:
    Jan 23, 2011
    Messages:
    5,095
    Location:
    Middelburg, The Netherlands
    Het werkt helaas niet bij elke laadpaal. De publieke paal waar je laad moet het ondersteunen. Helaas.
     
  7. redevries

    redevries René de Vries

    Joined:
    May 22, 2013
    Messages:
    2,325
    Location:
    Oosterhout, Netherlands
    Problemen met SSL, geen privacy statement, niets over de opslag van persoonlijke gegevens, etc....
    Daarnaast lijkt het er op dat je gevraagd wordt om je Tesla credentials.

    Er zijn ondernemingen in Nigeria die beter hun best doen om geloofwaardig over te komen.

    Ik waardeer het initiatief, maar iedereen is gebaat bij duidelijkheid omtrent het vertrouwelijk omgaan met gegevens.
    ik weet zeker dat er bij Eneco wel een of andere afdeling zit die ze kan helpen om dit soort basis fouten op te lossen.
     
    • Like x 2
    • Informative x 1
  8. Gerard60

    Gerard60 Member

    Joined:
    Aug 28, 2016
    Messages:
    187
    Location:
    Utrecht
    Heb de App gedownload en geprobeerd. Om bovenstaande redenen weer verwijderd. Het privacy statement deugd niet.
     
  9. Wim S.

    Wim S. Active Member

    Joined:
    Apr 11, 2013
    Messages:
    1,805
    Location:
    De Woude NL
    Bedrijven, inclusief hun dochterondernemingen, kunnen vanuit Europa 10% boete over hun omzet krijgen als zij de privacy van hun klanten onvoldoende geborgd hebben. Is nu ook wet in Nederland.
     
  10. Duke-U

    Duke-U Member

    Joined:
    Jul 21, 2016
    Messages:
    200
    Location:
    Tilburg, Netherlands
    Welkom in de wereld van de startups....
     
    • Like x 1
  11. sebas

    sebas Member

    Joined:
    Sep 22, 2016
    Messages:
    27
    Location:
    The Netherlands
    Klinkt interessant maar geeft een ssl error in Chrome bij het laden van de website. Als je het al niet voor elkaar krijgt om een geldig ssl certificaat geïnstalleerd te krijgen dan krijg je al helemaal mijn Tesla credentials niet. Dat moet ook voor een startup mogelijk zijn. Die certificaten zijn tegenwoordig gratis te krijgen.

    Op zich interessant concept om zo piekvermogen beter te regelen en leuk om te zien dat ook in Nederland hier nu aan wordt gewerkt. In Duitsland zijn ze al wat verder maar die kampen dan ook regelmatig met een overschot aan elektriciteit.
     
  12. Gaston

    Gaston Member

    Joined:
    Mar 1, 2016
    Messages:
    190
    Location:
    Netherlands
    Interessant, die korte schakelmomenten van 15-30 minuten. En dat dus meerdere / vele keren per dag? Hoe goed of slecht is dat eigenlijk voor de batterij?
     
  13. Duke-U

    Duke-U Member

    Joined:
    Jul 21, 2016
    Messages:
    200
    Location:
    Tilburg, Netherlands
    Zie www.mainsfrequency.com. Jetlix kijkt hiernaar, maar ook naar de koersen op de energy trading market. In de avond/nacht freq >50 hz, overdag geregeld <50 hz, dus dan is stroom duur.

    Lijkt mij dat de batterij er geen last van heeft.
     
  14. Schumpeter

    Schumpeter MS 90D owner. EV and renewable energy enthusiast!

    Joined:
    Mar 31, 2015
    Messages:
    56
    Location:
    Netherlands
    Ik heb het toevallig laatst gezien op de telefoon van een medewerker van een Tesla service centrum. Volgens mij is het nog redelijk in een ontwikkelingsfase en daarom nog enigszins onder de radar. Het service centrum had wel wat auto's beschikbaar gesteld voor testen blijkbaar. Over het algemeen een zeer goede ontwikkeling, ik werd ook een beetje moe van de verhalen dat elektrische auto's op kolenstroom rijden. Mijn Tesla komt deze week, dan kan ik ook eens kijken hoe het werkt. Volgens de medewerker was een Eneco contract nodig voor de financiele besparing voor het laden thuis. Ivm Toon en zonnepanelen heb ik al een Eneco contract thuis...
     
  15. Schumpeter

    Schumpeter MS 90D owner. EV and renewable energy enthusiast!

    Joined:
    Mar 31, 2015
    Messages:
    56
    Location:
    Netherlands
    Inmiddels een account aangemaakt, ik zie trouwens de SSL fout niet meer. Ik zie op mijn Toon dat ze laadblokken van 15 minuten maken in de nacht. Afgelopen nacht 80 cent bespaard, maar ik vind het balanceren van mijn eigen zon en wind belangrijker. Ik volg nog niet helemaal hoe dat precies werkt.

    Privacy policy is inderdaad erg summier, deze lijkt enkel te gaan over publiek laden te gaan. Ik heb Jedlix en het service centrum feedback gestuurd hierover....
     
  16. Schumpeter

    Schumpeter MS 90D owner. EV and renewable energy enthusiast!

    Joined:
    Mar 31, 2015
    Messages:
    56
    Location:
    Netherlands
    Ik zal ze trouwens ook wijzen op deze thread :)
     
  17. Duke-U

    Duke-U Member

    Joined:
    Jul 21, 2016
    Messages:
    200
    Location:
    Tilburg, Netherlands
    Da's niet meer nodig denk ik, ik heb de klachten een paar dagen geleden even doorgezet via Eneco. Kennelijk ook gelijk aan het werk gegaan daar.
     
  18. Jedlix_Erik

    Jedlix_Erik Member

    Joined:
    Feb 14, 2017
    Messages:
    33
    Location:
    Utrecht
    Bedankt Duke-U and Schumpeter voor het doorgeven. Dit wordt erg gewaardeerd.

    Allereerst ook bedankt voor alle feedback! De opmerkingen nemen we zeer serieus en we zijn erg druk om alles zo snel mogelijk duidelijk te krijgen. In deze post probeer ik alvast zoveel mogelijk antwoord te geven op de vragen en/of opmerkingen die hier zijn geplaatst.

    - Hoeveel besparing bereik je hiermee daadwerkelijk?
    Op basis van onze analyses en daadwerkelijke laadessies zien we een besparing van 0.02 Euro/kWh. Er zijn alleen heel veel factoren die invloed hebben op deze prijs. Denk hierbij aan mate van flexibiliteit, laadsnelheid, moment van laden, schommelingen in de markt.

    - Hoeveel overschotmomenten zijn er gemiddeld eigenlijk per week / maand?
    Er zijn elke dag op meerdere momenten overschotmomenten. Daarnaast is er ook vaak een tekort. Doordat we dan niet opladen balanceren we het net ook.

    - Geldt de besparing ook tijdens het nachtstroomtarief?
    De besparing geldt ook tijdens het nachtstroomtarief.

    - Kun je de app instellen op "wacht met laden op Jedlix signaal, maar niet later dan hh:mm"?
    Op dit moment kun je dit helaas nog niet zo instellen. We zijn druk bezig om meer laadmogelijkheden toe te voegen in de app. Deze vraag nemen we zeker mee!

    SSL Certificaat
    Het SSL certificaat issue was een stomme fout. Ons oude certificaat verliep en we hadden netjes een nieuw certificaat klaar staan. Helaas werd dit niet automatisch geupdate door onze hosting provider op het moment dat het oude certificaat niet meer geldig was. Uiteraard is dit issue nu verholpen.

    Eneco contract
    Op dit moment hebben we een koppeling met de energy trade afdeling van Eneco. Dit betekent dat we op dit moment het portfolio van Eneco balanceren en daardoor alleen de besparing uit kunnen keren als je klant bij Eneco bent (alleen elektriciteitscontract is genoeg). In de zeer nabije toekomst zullen we meer energiebedrijven koppelen aan ons systeem.

    Ik vraag mij echter af als er in de nacht geen overschotmoment is, wordt de Tesla dan niet geladen of werkt uitgesteld laden gewoon?
    We zullen er altijd voor zorgen dat de auto volledig is opgeladen. Op het moment als er geen overschotmoment is, dan zullen wij gewoon gaan laden. Zelfs als de prijs heel hoog is. Als de besparing dan negatief blijkt te zijn, dan zetten wij de besparing op nul. Het risico van hoge prijzen ligt dus in zijn geheel bij ons. Als Jedlix gebruiker profiteer je alleen van de goedkope momenten.

    geen privacy statement, niets over de opslag van persoonlijke gegevens, etc....
    Het zorgvuldig beheren van persoonlijke gegevens is erg belangrijk voor ons. Uiteraard hebben wij daarom ook een privacy statement welke je zowel in de app als op de website kunt vinden. Het lijkt er op dat deze informatie niet duidelijk genoeg is en daarom zijn wij ook druk bezig met een update.

    Daarnaast lijkt het er op dat je gevraagd wordt om je Tesla credentials.
    Dit is inderdaad het geval. Op deze manier kunnen wij op afstand het laden starten en stoppen en laden als er een overschot is en het laden stoppen als dit juist niet het geval is. We gaan uiteraard vertrouwelijk om met deze zeer privacy gevoelige data en slaan daarom het wachtwoord ook niet op maar gebruiken exact hetzelfde tokensysteem als dat Tesla gebruikt voor de Tesla app. We realiseren ons nu ook dat deze informatie ook zichtbaar moet zijn op het moment dat je je acount toevoegd. Dit zullen wij aanpassen.

    Nogmaals dank voor al deze feedback! Mochten er nog meer vragen zijn dan horen we dat uiteraard graag.

    Groet,

    Erik van Aalzum
    Product Owner Jedlix





     
    • Like x 3
  19. Duke-U

    Duke-U Member

    Joined:
    Jul 21, 2016
    Messages:
    200
    Location:
    Tilburg, Netherlands
    Top Erik, goede actie!
     
  20. Schumpeter

    Schumpeter MS 90D owner. EV and renewable energy enthusiast!

    Joined:
    Mar 31, 2015
    Messages:
    56
    Location:
    Netherlands
    Dank voor de toelichting, ik kan het aardig volgen.

    Wat is wat jullie doen nou precies het verschil met nachtstroom en gaat de Toon straks ook zoiets doen?
     

Share This Page