Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaringen Jedlix - slim laden app

This site may earn commission on affiliate links.
Ja, ik heb hier aan meegedaan en kom zelfs nog even in de video aan het woord :), ik moet zeggen dat het een leerzame dag was en prima verzorgd door de gastheren van eLaadNL in Arnhem. Er werd aan de hand van drie grafieken uitgelegd hoe de test verliep, eerste lijn betrof de vraag naar stroom door de auto, tweede lijn betrof wat Tennet bood en de derde lijn wat de laadpaal max. kan leveren. De kunst is om deze drie lijnen vlak te krijgen middels "load balancing", dit is kort gezegd waar het die dag om ging, "grid to vehicle".
Ook maak ik gebruik van de Jedlix app en laad 's nachts mijn MS hiermee op, volgens de app geeft dit telkens een besparing van min. EUR 2,-- hetgeen behoorlijk is. In plaats van misschien een laadtijd van 4 uur is de auto nu wel 8 uur aan het laden afhankelijk van hoeveel tijd je hem hiervoor gunt via de instelling in de app.
 
  • Like
Reactions: Schumpeter
Ook maak ik gebruik van de Jedlix app en laad 's nachts mijn MS hiermee op, volgens de app geeft dit telkens een besparing van min. EUR 2,-- hetgeen behoorlijk is. In plaats van misschien een laadtijd van 4 uur is de auto nu wel 8 uur aan het laden afhankelijk van hoeveel tijd je hem hiervoor gunt via de instelling in de app.

Hoe groot is die besparing van 2 Euro procentueel tov de totale laadbeurt? maw wat laadt je gemiddeld.
als je gemiddeld 40 kWh laadt dan gaat het om ruim 20%. Dat is fors.
 
Wat ik mij afvraag is of het gebruik van deze app zal voorkomen dat de auto in de slaapstand komt? Als je de auto bijvoorbeeld op het vliegveld voor een paar weken zou achterlaren dan zou je in dat geval beter de inlog gegevens kunnen verwijderen uit Jedlix om vampire drainage te voorkomen.
 
Wat ik mij afvraag is of het gebruik van deze app zal voorkomen dat de auto in de slaapstand komt? Als je de auto bijvoorbeeld op het vliegveld voor een paar weken zou achterlaren dan zou je in dat geval beter de inlog gegevens kunnen verwijderen uit Jedlix om vampire drainage te voorkomen.
Niet nodig, je kunt het slim laden namelijk uit zetten in de app.
 
Klopt dat vermoeden? Kan iemand van Jedlix dat bevestigen?
Het zou zonde zijn als de besparing teniet wordt gedaan door dit extra energieverbruik. Dan is het elektriciteitsnet wel gebalanceerd, maar schiet je er zelf niks mee op en heb je alleen het nadeel van een langere laadtijd.
 
Klopt dat vermoeden? Kan iemand van Jedlix dat bevestigen?
Het zou zonde zijn als de besparing teniet wordt gedaan door dit extra energieverbruik. Dan is het elektriciteitsnet wel gebalanceerd, maar schiet je er zelf niks mee op en heb je alleen het nadeel van een langere laadtijd.
Zoals @vdvoorde al schreef hierboven, kan het slim laden blijkbaar uitgezet worden via de app.
 
  • Helpful
Reactions: Schumpeter
Ja, ik heb hier aan meegedaan en kom zelfs nog even in de video aan het woord :), ik moet zeggen dat het een leerzame dag was en prima verzorgd door de gastheren van eLaadNL in Arnhem. Er werd aan de hand van drie grafieken uitgelegd hoe de test verliep, eerste lijn betrof de vraag naar stroom door de auto, tweede lijn betrof wat Tennet bood en de derde lijn wat de laadpaal max. kan leveren. De kunst is om deze drie lijnen vlak te krijgen middels "load balancing", dit is kort gezegd waar het die dag om ging, "grid to vehicle".
Ook maak ik gebruik van de Jedlix app en laad 's nachts mijn MS hiermee op, volgens de app geeft dit telkens een besparing van min. EUR 2,-- hetgeen behoorlijk is. In plaats van misschien een laadtijd van 4 uur is de auto nu wel 8 uur aan het laden afhankelijk van hoeveel tijd je hem hiervoor gunt via de instelling in de app.

Hoe stuurden ze het langzamer laden of stoppen/starten van het laden aan, via de standaard api van Tesla ?
Oftwel heb je daarvoor je username/password van je Tesla account gegeven ?
Want starten/stoppen van laden kan je wel aansturen maar de laadsnelheid niet via de api voor zo ver ik weet (of is dat alleen een beperking van de standaard Tesla app?)
 
Ja, ik heb hier aan meegedaan en kom zelfs nog even in de video aan het woord :), ik moet zeggen dat het een leerzame dag was en prima verzorgd door de gastheren van eLaadNL in Arnhem. Er werd aan de hand van drie grafieken uitgelegd hoe de test verliep, eerste lijn betrof de vraag naar stroom door de auto, tweede lijn betrof wat Tennet bood en de derde lijn wat de laadpaal max. kan leveren. De kunst is om deze drie lijnen vlak te krijgen middels "load balancing", dit is kort gezegd waar het die dag om ging, "grid to vehicle".
Ook maak ik gebruik van de Jedlix app en laad 's nachts mijn MS hiermee op, volgens de app geeft dit telkens een besparing van min. EUR 2,-- hetgeen behoorlijk is. In plaats van misschien een laadtijd van 4 uur is de auto nu wel 8 uur aan het laden afhankelijk van hoeveel tijd je hem hiervoor gunt via de instelling in de app.

Nogmaals dank voor het meedoen aan deze test! Vanuit Jedlix zijn we ook erg tevreden. Na de test hebben we met Tennet de resultaten besproken en Tennet zag verder geen reden om nog andere tests te zien voordat we dit live kunnen gaat zetten. Dit houdt in dat we nu druk aan het bouwen zijn om ook deze manier van slim laden toe te gaan passen binnen Jedlix wat er voor gaat zorgen dat we op een actieve manier de kolencentrales uit de balanceringsmarkt duwen en daarnaast nog meer financiële waarde creëren door slim te laden.

Hoe stuurden ze het langzamer laden of stoppen/starten van het laden aan, via de standaard api van Tesla ?
Oftwel heb je daarvoor je username/password van je Tesla account gegeven ?
Want starten/stoppen van laden kan je wel aansturen maar de laadsnelheid niet via de api voor zo ver ik weet (of is dat alleen een beperking van de standaard Tesla app?)

Jedlix kan inderdaad ook alleen het laden stoppen en starten en niet het laden langzamer laten verlopen. Dit is geen probleem omdat de verzoeken van Tennet straks altijd grote stappen in energie zijn waardoor meerder auto's nodig zijn om aan dat verzoek te voldoen en we hierdoor dus nooit auto's bijvoorbeeld voor de helft van hun maximale laadsnelheid hoeven te laden.

En het moet ook maar net een laadpaal zijn die Jedlix ondersteunt.

Op het moment dat we verbinding hebben met de auto maakt het niet uit aan welke laadpaal de auto is aangesloten. Bij sommige auto's hebben we nog geen verbinding met de auto. Bij deze auto's kunnen we inderdaad alleen via bepaalde laadpalen het laden aansturen. Deze laadpalen vind je terug in onze app.

Wat ik vermoed is dat de server van Jedlix voortdurend de auto "vraagt" of het toevallig aan het laden is. Dus als je voor een paar weken parkeert (ook zonder de auto in te pluggen) kan de auto niet over op de slaapstand om de accu te sparen.

Klopt dat vermoeden? Kan iemand van Jedlix dat bevestigen?
Het zou zonde zijn als de besparing teniet wordt gedaan door dit extra energieverbruik. Dan is het elektriciteitsnet wel gebalanceerd, maar schiet je er zelf niks mee op en heb je alleen het nadeel van een langere laadtijd.

Deze vermoedens zijn inderdaad correct. Hierdoor is het inderdaad ook verstandig om, wanneer je op vakantie gaat of om een andere reden de auto heel lang stil staat (zonder aangesloten te zijn) je Tesla account tijdelijk te verwijderen uit de Jedlix app. Je huidige besparingen blijven uiteraard netjes staan en op het moment dat je je account weer toevoegt gaan wij automatisch weer beginnen met slim laden. Ik zal deze opmerking ook toevoegen in de FAQ. Dank voor de input!
 
Deze vermoedens zijn inderdaad correct. Hierdoor is het inderdaad ook verstandig om, wanneer je op vakantie gaat of om een andere reden de auto heel lang stil staat (zonder aangesloten te zijn) je Tesla account tijdelijk te verwijderen uit de Jedlix app. Je huidige besparingen blijven uiteraard netjes staan en op het moment dat je je account weer toevoegt gaan wij automatisch weer beginnen met slim laden. Ik zal deze opmerking ook toevoegen in de FAQ. Dank voor de input!

Is het dan voldoende om Smart Charging uit te zetten in de app of moet je echt de account gegevens weghalen?

Ik dacht ook dat het met de tesla API mogelijk is om uit te vragen of de auto slaap, zonder de auto wakker te maken. Is het mogelijk om hier iets mee te doen zodat slapende auto's met rust gelaten worden?
 
Jedlix kan inderdaad ook alleen het laden stoppen en starten en niet het laden langzamer laten verlopen. Dit is geen probleem omdat de verzoeken van Tennet straks altijd grote stappen in energie zijn waardoor meerder auto's nodig zijn om aan dat verzoek te voldoen en we hierdoor dus nooit auto's bijvoorbeeld voor de helft van hun maximale laadsnelheid hoeven te laden.

Erik, hoeveel auto's hebben jullie nu die meedoen aan Jedlix ?
Bij een soortgelijk project in Californie met 100 auto's deden er per 'event' gemiddeld 8 auto's aan het balanceren mee.
Om 1 standby gascentrale van 400MW uit de markt te drukken (bijvoorbeeld piekvraag van 3 uur overbruggen) zouden we bij dat soort verhoudingen, en uitgaande van 11kW laders dan 440.000 deelnemende auto's moeten hebben.

En wat is de maximum tijd dat jullie het laden van een auto stoppen ?
 
Erik, hoeveel auto's hebben jullie nu die meedoen aan Jedlix ?
Bij een soortgelijk project in Californie met 100 auto's deden er per 'event' gemiddeld 8 auto's aan het balanceren mee.
Om 1 standby gascentrale van 400MW uit de markt te drukken (bijvoorbeeld piekvraag van 3 uur overbruggen) zouden we bij dat soort verhoudingen, en uitgaande van 11kW laders dan 440.000 deelnemende auto's moeten hebben.
Het aantal deelnemende auto's hoeft niet een hele centrale te doen sluiten, het gaat alleen om de mate van onbalans in het net.
Zoals ik het begrijp: Om vraag en aanbod op elkaar af te kunnen stemmen moet men real-time correcties maken in de productie van stroom of in de afname. Normaal gesproken doen de gas/kolen centrales dat omdat die makkelijk snel een beetje meer of minder kunnen produceren als ze nog niet op 100% draaien. Hiermee verdienen deze centrales geld. Jedlix bereikt nu hetzelfde maar dan aan de afname kant.

Dus als er te weinig wordt afgenomen gaan alle auto's aan en als er te veel wordt afgenomen gaan ze weer uit. Hiermee voorkom je de helft van de tijd dat gas/kolen centrales minder produceren en de andere helft van de tijd voorkom je dat ze meer gaan produceren. Per saldo zou je verwachten dat de mix zon/wind/kolen/gas... hetzelfde blijft, tenzij ik nog wat subtiliteiten mis...
 
@Jedlix_Erik @Jedlix_Jorg

Is er ondertussen al een oplossing om met twee auto's van uit een Tesla Account te laden zonder twee accounts maken te bij Tesla?

Het beschikbaar maken van deze feature staat op onze 'backlog' maar helaas zijn we eerst nog druk bezig om andere zaken te regelen. Ik kom hier op terug maar ik moet eerlijk bekennen dat dit nog wel even gaat duren. Excuus!

Is het dan voldoende om Smart Charging uit te zetten in de app of moet je echt de account gegevens weghalen?

Ik dacht ook dat het met de tesla API mogelijk is om uit te vragen of de auto slaap, zonder de auto wakker te maken. Is het mogelijk om hier iets mee te doen zodat slapende auto's met rust gelaten worden?

Op dit moment adviseer ik om de account gegevens weg te halen als je bijvoorbeeld 2 weken lang op vakantie gaat en de auto dus 2 weken op dezelfde plek staat zonder te laden. Bedankt voor de tip. Dit gaan wij ff checken!

Erik, hoeveel auto's hebben jullie nu die meedoen aan Jedlix ?
Bij een soortgelijk project in Californie met 100 auto's deden er per 'event' gemiddeld 8 auto's aan het balanceren mee.
Om 1 standby gascentrale van 400MW uit de markt te drukken (bijvoorbeeld piekvraag van 3 uur overbruggen) zouden we bij dat soort verhoudingen, en uitgaande van 11kW laders dan 440.000 deelnemende auto's moeten hebben.

En wat is de maximum tijd dat jullie het laden van een auto stoppen ?

We hebben op dit moment 100 Tesla's verbonden en dit aantal groeit gestaag. Bij ons ligt het gemiddelde wel iets hoger dan 8% van het totaal maar het is correct dat het weinig voorkomt dat alle auto's tegelijkertijd aangesloten zijn. Toch is het percentage erg hoog in de avond en nachturen.

Daarnaast zit je zo op dezelfde bijdrage als 1 gascentrale met een vermogen van 400 MW. Dit zit zo: Een gas of kolencentrale biedt namelijk maar gemiddeld 5% van zijn maximale capaciteit in op de regelmarkten. Waarom dit percentage niet hoger is, heeft onder andere te maken met de te grote efficiëntieverliezen wanneer dit percentage groter wordt.

Als we nu uitgaan van 5% voor de 400 MW centrale zitten we op 20 MW wat wordt aangeboden. Als we voor het gemak even uitgaan van 10 kW kunnen we al concluderen dat 200 auto's dit vermogen al kunnen leveren. Hiervoor heb je inderdaad meer auto's dan 200 nodig maar omdat je voor elke kwartier de beschikbaarheid in kunt bieden voor deze regelmarkt (vrijwillige secundaire regelmarkt) en je weet dat in de avond en nacht uren de auto's bijna allemaal aangesloten zijn zit je op die moment snel aan hetzelfde vermogen als een centrale.

Op dit moment rijden er bijna 7.000 Tesla's rond in Nederland. Daarnaast hebben we bijna de koppeling met de Renault ZOE's klaar. Hiervan rijden er bijna 2.000 in Nederland. Beide aantallen groeien gemiddeld met 150-200 per maand. Daarnaast bieden wij ook slimladen aan op bepaalde publieke laadpalen.Als je de groei en koppeling met andere automerken / laadpalen dan ook nog meeneemt dan zie je hoe groot deze potentie is om uiteindelijk een zeer groot gedeelte over te nemen van de gas / kolen en of kerncentrales en hoe snel eigenlijk zo'n centrale uit de markt gedrukt kan worden omdat dus niet de maximale capaciteit wordt ingeboden maar 5% daarvan.

Mocht je nog meer vragen hebben dan hoor ik het graag:).

Groet,

Erik