ebullio
Well-Known Member
Duidelijk verhaal Erik,Het beschikbaar maken van deze feature staat op onze 'backlog' maar helaas zijn we eerst nog druk bezig om andere zaken te regelen. Ik kom hier op terug maar ik moet eerlijk bekennen dat dit nog wel even gaat duren. Excuus!
Op dit moment adviseer ik om de account gegevens weg te halen als je bijvoorbeeld 2 weken lang op vakantie gaat en de auto dus 2 weken op dezelfde plek staat zonder te laden. Bedankt voor de tip. Dit gaan wij ff checken!
We hebben op dit moment 100 Tesla's verbonden en dit aantal groeit gestaag. Bij ons ligt het gemiddelde wel iets hoger dan 8% van het totaal maar het is correct dat het weinig voorkomt dat alle auto's tegelijkertijd aangesloten zijn. Toch is het percentage erg hoog in de avond en nachturen.
Daarnaast zit je zo op dezelfde bijdrage als 1 gascentrale met een vermogen van 400 MW. Dit zit zo: Een gas of kolencentrale biedt namelijk maar gemiddeld 5% van zijn maximale capaciteit in op de regelmarkten. Waarom dit percentage niet hoger is, heeft onder andere te maken met de te grote efficiëntieverliezen wanneer dit percentage groter wordt.
Als we nu uitgaan van 5% voor de 400 MW centrale zitten we op 20 MW wat wordt aangeboden. Als we voor het gemak even uitgaan van 10 kW kunnen we al concluderen dat 200 auto's dit vermogen al kunnen leveren. Hiervoor heb je inderdaad meer auto's dan 200 nodig maar omdat je voor elke kwartier de beschikbaarheid in kunt bieden voor deze regelmarkt (vrijwillige secundaire regelmarkt) en je weet dat in de avond en nacht uren de auto's bijna allemaal aangesloten zijn zit je op die moment snel aan hetzelfde vermogen als een centrale.
Op dit moment rijden er bijna 7.000 Tesla's rond in Nederland. Daarnaast hebben we bijna de koppeling met de Renault ZOE's klaar. Hiervan rijden er bijna 2.000 in Nederland. Beide aantallen groeien gemiddeld met 150-200 per maand. Daarnaast bieden wij ook slimladen aan op bepaalde publieke laadpalen.Als je de groei en koppeling met andere automerken / laadpalen dan ook nog meeneemt dan zie je hoe groot deze potentie is om uiteindelijk een zeer groot gedeelte over te nemen van de gas / kolen en of kerncentrales en hoe snel eigenlijk zo'n centrale uit de markt gedrukt kan worden omdat dus niet de maximale capaciteit wordt ingeboden maar 5% daarvan.
Mocht je nog meer vragen hebben dan hoor ik het graag.
Groet,
Erik
Op 1 ding na, de Tesla's hebben geen vehicle to the grid functionaliteit.
Bedoel je dat door al deze EVs op bepaalde piekmomenten niet te laten laden er geen gascentrale bijgeschakeld hoeft te worden? Hierboven lijkt het namelijk dat de Tesla's en Zoë's energie leveren aan het net.