Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaringen met aanpassing van de vering van een Model Y

This site may earn commission on affiliate links.
Dat nog niet; ik heb nog geen krakende rubbers als gevolg van ingesijpeld vocht. Die versterkte ophanging is wel los te koop, en kunnen garages t.z.t. in de buurt monteren.
Ik heb daar ook nog geen last van met mijn MY 2021. Ik neem aan dat de kosten (aanzienlijk?) lager zijn als je in één keer laat monteren. Ik weet ook niet of mijn 2021 model LR uit China last heeft van die perikelen.
Kan iemand daarover iets zinnings zeggen misschien?
Groet Herman
 
Last edited:
Ik heb daar ook nog geen last van met mijn MY 2021. Ik neem aan dat de kosten (aanzienlijk?) lager zijn als je in één keer laat monteren. Ik weet ook niet of mijn 2021 model LR uit China last heeft van die perikelen.
Kan iemand daarover iets zinnings zeggen misschien?
Groet Herman
Met mijn vorige Model 3 Performance had ik last van krakende draagarmen, die zijn kosteloos onder garantie vervangen door Tesla, vraag me af wat er met de garantie gebeurd als je al die aanpassing maakt aan de schokbrekers e.d met aftermarket spul?
 
Ik laat ook de dempers installeren in Stuttgart, inderdaad een hele onderneming... Tevens heb contact gehad met KONI in NL. Het klopt inderdaad dat Reber een speciale versie van KONI afneemt en dat ze daarvoor het alleenrecht hebben. Ook vandaag met Reber gebeld en ze geven aan dat het comfort veel beter is dan de 2023 (verbeterde) versie. De prijsstelling van bijna 1500 euro is overigens allerzins redelijk.
Laat je ook de Querlenker (draagarm) en de versterkte Domlager (veerpootlager?) installeren zoals optioneel aangegeven wordt? Ik ben daar nog niet uit, weer plus 600 euro.
I have the Koni from Reber on my 2022 MYP since last October. Drove to Germany and had them mounted in their shop - Great & professional service and the attention to details that you cannot find in BE anymore … The wheels alignment was included in the price. I did ~10000 km in the meantime and my car behavior improved considerably after this upgrade. The small imperfections in the road are not intrusive anymore, even with 2.9 bar in the tires. High speed driving on Autobahn is also significantly improved. With the original dampers, driving >160 km/h implied constant, small steer corrections, the car was “nervous”. Not the case anymore with these Koni’s Special Active. The car movements are contained and you fell much more “in-control” even @ 200 km/h. The general feeling of comfort now in the car is greatly improved, more “refined” and feels more like a superior vehicle. Compared to a VW Tiguan R that we have in the office, this set-up feels softer, more comfortable. It’s not a BMW, definitely not a MB yet but gets a lot closer … I’m sure you’ll like it. BTW - heard that the new M3 with the improved suspension is using similar valve blocks from Koni in their dampers. Success!
 
Ik heb sinds gisteren de TEIN Endura Pro Plus eronder liggen: wat een verschil!! Ik was tevreden van mijn Tesla, maar vanaf dag 1 was de vering voor mij toch wel het grootste minpunt aan de auto. Mijn Model Y is van December 2022 en ik had dus nog de oude vering, mijn zus heeft een 2023 versie en dit verschil was zeker al merkwaardig beter. De TEINs voelen overigens nog een heel stuk beter aan. Moest ik in het bezit zijn van een 2023 model of nieuwer dan zou ik de TEINs overigens er nog steeds onderleggen.

Momenteel heb ik ze ingesteld (hard naar zacht) op 10 voor en 12 achter. Ik heb er nog niet veel kilometers opzitten, maar ik denk dat deze instelling de goede middenweg is tussen sportief en 'te' zacht. De TEINs zouden van fabriek af eronder moeten zitten. Zoals meerdere zeggen: het zal misschien niet de vering van een Mercedes of de I-pace (waar ik ook ervaring mee heb) kunnen evenaren maar het komt zo wel heel dicht in de buurt.

Mijn eerste gevoel was: het lijkt nu bijna of er luchtvering onder zit. 😅 Super tevreden dus!
 
Last edited:
Mooi dat er nog alternatieven zijn die goed lijken te werken! Ik ben benieuwd naar jullie ervaring na wat meer kilometers. Zelf ben ik nog immer aan het finetunen op een KW V3 set onder de MY. Het is totaal nieuwe materie voor mij en ik weet dan ook niet wat ik moet verwachten, het finetunen is niet in een dag gedaan heb ik gemerkt :)
 
  • Like
Reactions: giomgiom
Mooi dat er nog alternatieven zijn die goed lijken te werken! Ik ben benieuwd naar jullie ervaring na wat meer kilometers. Zelf ben ik nog immer aan het finetunen op een KW V3 set onder de MY. Het is totaal nieuwe materie voor mij en ik weet dan ook niet wat ik moet verwachten, het finetunen is niet in een dag gedaan heb ik gemerkt :)
This is one of the best aspects when going for a solution like Koni Special Active: there is no fine-tuning to do. Most people don’t know exactly how to set up their suspension and they end-up with something potentially worse than the original. Now, if you really like toying around with the settings and you have enough experience to make the difference between soft/hard rebound & outbound based on how the car bounces … go ahead and have fun! For all the other users, it is probably not worth spending considerably more on adjustable dampers. At least this was my reasoning when I pulled the plug for the Koni’s. Did an 1hr test ride with Reber’s MYP with original springs and 21” wheels, felt immediately the difference with my MYP (original dampers at that time) on the same roads and that convinced me. Hope you‘ll find the right settings soon enough.
 
This is one of the best aspects when going for a solution like Koni Special Active: there is no fine-tuning to do. Most people don’t know exactly how to set up their suspension and they end-up with something potentially worse than the original. Now, if you really like toying around with the settings and you have enough experience to make the difference between soft/hard rebound & outbound based on how the car bounces … go ahead and have fun! For all the other users, it is probably not worth spending considerably more on adjustable dampers. At least this was my reasoning when I pulled the plug for the Koni’s. Did an 1hr test ride with Reber’s MYP with original springs and 21” wheels, felt immediately the difference with my MYP (original dampers at that time) on the same roads and that convinced me. Hope you‘ll find the right settings soon enough.
Totally agree, too much settings can complicate things quickly. Luckily KW has settings out of the box that work great, I tweaked rebound and damping to have 2 more clicks going softer. It seems to be the sweet spot for road driving. Going softer only adds negative behaviour and going stiffer, well we don't need to go stiffer :) The only thing left is the "wobble" that if very apparent if I set everything to full soft, but even now a little bit of wobble still unsettles the car from time to time. Maybe an adjustable swaybar can fix this, I'll try it out. Think I belong to the group that likes to tweak a bit here and there.
 
Totally agree, too much settings can complicate things quickly. Luckily KW has settings out of the box that work great, I tweaked rebound and damping to have 2 more clicks going softer. It seems to be the sweet spot for road driving. Going softer only adds negative behaviour and going stiffer, well we don't need to go stiffer :) The only thing left is the "wobble" that if very apparent if I set everything to full soft, but even now a little bit of wobble still unsettles the car from time to time. Maybe an adjustable swaybar can fix this, I'll try it out. Think I belong to the group that likes to tweak a bit here and there.
Glad to hear you’re making progress. A bit more rebound might help with that “wobble” before thinking of changing the anti-roll bar. If the car doesn’t act weird in curves, I would leave it alone for now. Have fun!
 
Merken jullie na de aanpassing ook verschil in rol/banden/carresorie geluid? Afijn, wordt het geluid ook comfortabeler? Zag bij Reber op de website dat dit ook een flinke verbetering gaf namelijk. Bij TEIN kan ik dit niet vinden.
Ook bij TEIN een verbetering op dat vlak, een stuk minder 'herrie'. Het gebonk is weg en alles is meer gedempt.
Gisteren naar Winterberg heen en terug gereden en nu dus wat meer ervaring met de TEINs.

Ben er super tevreden van, wat mij betreft een must have aankoop voor je Tesla Model Y van voor 2023 en zelfs bij de 2023 versie is het verschil nog steeds groot. Qua instelling bevalt de F10 en R12 mij nog steeds, was erg comfortabel gedurende deze 650km. Een genot om in te rijden (al waren de weersomstandigheden gisteren niet ideaal.. 😅 )
 
Ik heb sinds gisteren de TEIN Endura Pro Plus eronder liggen: wat een verschil!! Ik was tevreden van mijn Tesla, maar vanaf dag 1 was de vering voor mij toch wel het grootste minpunt aan de auto. Mijn Model Y is van December 2022 en ik had dus nog de oude vering, mijn zus heeft een 2023 versie en dit verschil was zeker al merkwaardig beter. De TEINs voelen overigens nog een heel stuk beter aan. Moest ik in het bezit zijn van een 2023 model of nieuwer dan zou ik de TEINs overigens er nog steeds onderleggen.

Momenteel heb ik ze ingesteld (hard naar zacht) op 10 voor en 12 achter. Ik heb er nog niet veel kilometers opzitten, maar ik denk dat deze instelling de goede middenweg is tussen sportief en 'te' zacht. De TEINs zouden van fabriek af eronder moeten zitten. Zoals meerdere zeggen: het zal misschien niet de vering van een Mercedes of de I-pace (waar ik ook ervaring mee heb) kunnen evenaren maar het komt zo wel heel dicht in de buurt.

Mijn eerste gevoel was: het lijkt nu bijna of er luchtvering onder zit. 😅 Super tevreden dus!
Wat een verschil he! Ik heb ze dus ook. Zie vorige posts en ben ook nog steeds zeer tevreden. Ik heb ze op 14 voor een 16 achter staan. Erg zacht dus maar ik heb ook Eibach verlagingsveren. Deze combi voelt heerlijk. Zondag naar Oostenrijk dus ben benieuwd hoe het daar rijd.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: giomgiom