Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaringen met aanpassing van de vering van een Model Y

This site may earn commission on affiliate links.
Deze zomer op vakantie, Lokal tegengekomen die 18" velgen van m3 had geplaatst. was ook ± 1" verhoogd, maar geen info over de set.

Als mijn huidige winterbanden op zijn, zou ik de kleinere velgen in combi met winterbanden wel overwegen.

IMG_4192.jpeg
IMG_4189.jpeg
 
Geen ervaring mee, maar enige wat verandert is dat de auto gewoon wat hoger staat, qua demping/vering verandert er verder niets. Zal mogelijk wel iets meer overhellen in bochten aangezien het gewicht ook wat hoger komt. Verder wel goed idee als je echt meer ruimte onder de auto nodig hebt. Let wel op dat uitlijnen noodzakelijk is na het plaatsen van een lift kit. En het is ook aan te raden om achter andere upper links te plaatsen waarmee verstellen van camber mogelijk is, MPP verkoopt deze ook. Met de standaard links en lift kit zal je camber verkeerd staan en is dit niet aan te passen, dit beïnvloedt het rijgedrag van de auto.

Wat betreft 17 inch velgen, dit gaat zeker niet lukken op Model 3/Y. Vooraan kan het net, achter past het niet vanwege de remklauwen. Kleinste wat mogelijk is is 18 inch.
Ja ben van plan om de hele offroad kit te bestellen van MPP. Dan kan ik onbezorgd door het bos raggen.

Bedankt voor de info mbt de velgen!
 
  • Like
Reactions: Firehuntah
View attachment 1002510View attachment 1002511View attachment 1002513

Zo, alles is gemonteerd. Redelijk veel verschil tov 2023 specificaties. Merk minder oneffenheden van het wegdek. Insturen vindt ik prettiger omdat de voorkant nu minder helt. Blijft eigenlijk mooi stabiel horizontaal. Ik ben blij dat ik het gedaan heb.
Nice !!

Weet iemand of deze Koni's ook voor de RWD Model Y verkrijgbaar zijn?

En merk je misschien hoogteverschil t.o.v. de standaard veren?
 
View attachment 1002510View attachment 1002511View attachment 1002513

Zo, alles is gemonteerd. Redelijk veel verschil tov 2023 specificaties. Merk minder oneffenheden van het wegdek. Insturen vindt ik prettiger omdat de voorkant nu minder helt. Blijft eigenlijk mooi stabiel horizontaal. Ik ben blij dat ik het gedaan heb.
En ben je nog tevreden? Is het erg veel verschil of zeg je mwoa?? Ik heb mn Model Y Performance nu een maand en ik merk toch dat hij redelijk nerveus is op klinker wegen, ik merk ook dat ik een beetje naar voren leun op korte stukjes, om maar niet volledig met mn rug in de stoel te zitten vanwege het heen en weer schudden ofzo hahaha. Op snelwegen rijdt hij top. Ik zou wel eens alleen de achter dempers willen proberen ( daar zit toch vooral dat nerveuze gevoel in de stoel ) Deze rode Koni's zijn niet verstelbaar in hardheid toch?
 
[..]Deze rode Koni's zijn niet verstelbaar in hardheid toch?
Als ik de monteur uit dit filmpje watch (vanaf 5:15 t/m 6:10) mag geloven, zit er een tweede, groter ventiel in dat de doorstroming van olie versnelt als de demper een grotere klap te verwerken krijgt. Bij hogere snelheden zul je doorgaans over een gladder wegdek rijden en blijft de wegligging strak.
Kortom: hoewel niet verstelbaar, toch adaptief.
 
En ben je nog tevreden? Is het erg veel verschil of zeg je mwoa?? Ik heb mn Model Y Performance nu een maand en ik merk toch dat hij redelijk nerveus is op klinker wegen, ik merk ook dat ik een beetje naar voren leun op korte stukjes, om maar niet volledig met mn rug in de stoel te zitten vanwege het heen en weer schudden ofzo hahaha. Op snelwegen rijdt hij top. Ik zou wel eens alleen de achter dempers willen proberen ( daar zit toch vooral dat nerveuze gevoel in de stoel ) Deze rode Koni's zijn niet verstelbaar in hardheid toch?
Bijna 3000 km ondertussen mee gereden en nog blij dat ik het gedaan heb. Je moet niet denken dat het wereld van verschil is of een S-Klasse. Maar wel allen scherpe randjes zijn er af. Ze zijn niet instelbaar.
 
Gisteren daar een reservering gemaakt. Nu uitverkocht, volgende levering in week 7. Zodra ze binnen zijn, nemen ze contact op. Het is wel een hele onderneming (bij Stuttgart), maar als ik er vervolgens jarenlang plezier van ondervind, is het mij dat waard.
Overigens zijn ze gewend met zogenaamde netto-facturen te werken, dus zonder BTW (mits je een onderneming hebt, uiteraard).
 
Ik laat ook de dempers installeren in Stuttgart, inderdaad een hele onderneming... Tevens heb contact gehad met KONI in NL. Het klopt inderdaad dat Reber een speciale versie van KONI afneemt en dat ze daarvoor het alleenrecht hebben. Ook vandaag met Reber gebeld en ze geven aan dat het comfort veel beter is dan de 2023 (verbeterde) versie. De prijsstelling van bijna 1500 euro is overigens allerzins redelijk.
Laat je ook de Querlenker (draagarm) en de versterkte Domlager (veerpootlager?) installeren zoals optioneel aangegeven wordt? Ik ben daar nog niet uit, weer plus 600 euro.
 
Ik laat ook de dempers installeren in Stuttgart, inderdaad een hele onderneming... Tevens heb contact gehad met KONI in NL. Het klopt inderdaad dat Reber een speciale versie van KONI afneemt en dat ze daarvoor het alleenrecht hebben. Ook vandaag met Reber gebeld en ze geven aan dat het comfort veel beter is dan de 2023 (verbeterde) versie. De prijsstelling van bijna 1500 euro is overigens allerzins redelijk.
Laat je ook de Querlenker (draagarm) en de versterkte Domlager (veerpootlager?) installeren zoals optioneel aangegeven wordt? Ik ben daar nog niet uit, weer plus 600 euro.
Lijkt me een vreemd verhaal dat ze voor hun een speciale versie hebben. De foto’s laten ook zien dat om de Active versie gaat.
 
Laat je ook de Querlenker (draagarm) en de versterkte Domlager (veerpootlager?) installeren zoals optioneel aangegeven wordt? Ik ben daar nog niet uit, weer plus 600 euro.
Dat nog niet; ik heb nog geen krakende rubbers als gevolg van ingesijpeld vocht. Die versterkte ophanging is wel los te koop, en kunnen garages t.z.t. in de buurt monteren.