Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaringen met aanpassing van de vering van een Model Y

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb een Model Y performance sinds September 2022 en ik ben over het algemeen erg tevreden. Zoals verwacht (en bekend) is de vering niet optimaal als het gaat om opvangen van "klappen" (drempels, gaten/putten in de weg etc.). Het is overkomelijk maar af en toe storend genoeg om er wat onderzoek naar te doen. Nu blijkt dat er in de model S en X luchtvering zit en dat dit enorm positief verschil geeft in comfort.

Ik lees op Amerikaanse fora dat sommigen hun Model Y ook laten overzetten op luchtvering. Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met het vervangen van de vering van de model Y naar luchtvering (of iets anders)? Zo ja, dan een paar concrete vragen:
  1. Maakt het daadwerkelijk zoveel verschil in rij comfort?
  2. Heeft het voordelen (of nadelen) voor het rijbereik of acceleratie?
  3. Hoeveel kost dit?
  4. Waar kun je dit het beste doen?
  5. Zijn er risico's aan het vervangen van dit onderdeel? Voor de garantie op de auto bijvoorbeeld?
Excuus voor de vele vragen, hopelijk kan iemand mij wat wijzer maken op dit vlak. Thanks!
 
  • Like
Reactions: Nick-m
Tesla heeft zelf de vering zeer onlangs aangepast, weliswaar niet voor de Performance Y, maar toch. Wellicht zijn de nieuwe onderdelen ook uitwisselbaar met de Performance?
Screenshot 2022-10-26 at 18.48.10.png
 
Denk dat de aftermarket luchtvering oplossing redelijk omslachtig is. Dan krijg je zo'n tank in je frunk. Denk dat @Firehuntah daar wel iets over kan zeggen. Jordy Dost van JD Customs heeft ook een Model 3 van luchtvering voorzien. Ik verwacht dat dit voor de Model Y niet anders is.

Een andere oplossing voor meer comfort is bv een schroefset. Mountain pass performance heeft een comfort set. En anders kleinere velgen, zodat je meer comfort uit de banden haalt.
 
  • Like
Reactions: Firehuntah
@NL-Richard bedankt voor het taggen, had dit topic gemist schijnbaar. Ben het helemaal met je eens dat luchtvering wel wat omslachtig is en het een beter idee is om een schroefset te pakken als de enige wens meer comfort is. De comfort en comfort adjustable schroefsets van Mountain Pass Performance zijn precies daarvoor gemaakt. Alle andere schroefsets zijn over het algemeen wat stugger maar waarschijnlijk toch ook nog altijd iets meer comfort dan origineel. Alleen zal het verschil daarbij kleiner zijn.

Maar voor het geval luchtvering toch meer gewenst is:

Ik lees op Amerikaanse fora dat sommigen hun Model Y ook laten overzetten op luchtvering. Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met het vervangen van de vering van de model Y naar luchtvering (of iets anders)? Zo ja, dan een paar concrete vragen:
  1. Maakt het daadwerkelijk zoveel verschil in rij comfort?
  2. Heeft het voordelen (of nadelen) voor het rijbereik of acceleratie?
  3. Hoeveel kost dit?
  4. Waar kun je dit het beste doen?
  5. Zijn er risico's aan het vervangen van dit onderdeel? Voor de garantie op de auto bijvoorbeeld?
Excuus voor de vele vragen, hopelijk kan iemand mij wat wijzer maken op dit vlak. Thanks!

1. Ligt er echt aan welke luchtvering je pakt. Sowieso geeft luchtvering altijd meer comfort maar er zit verschil in zogenaamde "bellows" of "sleeves". De bellows zijn wat stugger en geven een wat sportiever gevoel. De sleeves zijn echt puur comfort. Enige die dit laatste aanbiedt momenteel is Universal Air:
Dit is ook de meest gebruikte luchtvering voor de Model 3 en Y, iedereen die ik ken die dit heeft is er erg positief over.
Een nieuwe optie die pas net beschikbaar is het OnAir systeem van MasoAir, verkrijgbaar via Robot Craftsman UK/EU:
Alleen ik ken nog niemand die dit heeft dus hoe goed het is weet ik nog niet. Ze claimen wel dat dit de meest comfortabele vering is en het lijkt op zich wat meer op de originele luchtvering die je bij de Model S en X hebt. Mooi systeem en ook niet al te duur. Maar zou eerst afwachten tot er anderen zijn die dit geprobeerd hebben.

2. Alleen nadeel qua rijbereik aangezien compressors voor lucht bij te pompen regelmatig aan gaan en deze best wat stroom verbruiken. Denk gemiddeld gezien maximaal 10% minder bereik. Dit is echter als je een lage rijhoogte hebt en regelmatig de auto hoger moet zetten. Als je de rijhoogte hoger zet waardoor aanpassen niet vaak nodig is zullen de compressors niet vaak aan gaan. Dan zul je ook bijna geen verschil merken in rijbereik. Acceleratie valt wel mee, zo veel gewicht komt er niet bij eigenlijk. De luchtvering zelf is juist lichter dan de originele dempers en veren. Alleen de tank en compressor(s) hebben best wel wat gewicht. Maar ga je niet merken.

3. Denk dat je aan 4000-5000 euro moet denken, misschien nog iets meer. Vooral als je het niet zelf kunt inbouwen maar moet laten doen.

4. Hier in Nederland nog niet veel bedrijven die hier ervaring mee hebben. Street Customs in Apeldoorn is er wel eentje, die hebben al een Model 3 en Y op luchtvering gezet. JD Customs van Jordy Dost zoals Richard al aangaf is er ook een maar volgens mij hebben hun zelf de installatie niet gedaan en is dit ook door Street Customs gedaan. Ander bedrijf dan Street Customs.. geen idee. Als ik de ruimte hier had zou ik het ook aanbieden maar zo ver ben ik helaas nog niet. 😉

5. Yep, zeker risico's met garantie. Eigenlijk alles van de ophanging zal buiten garantie vallen. Behalve dan de wat bekendere problemen zoals de upper control arms die kraken, dat blijft gewoon garantie. Alleen vervangen doen ze dan niet, je krijgt slechts de armen mee en moet je elders laten vervangen.

Waar je verder met luchtvering ook rekening moet houden is dat er altijd extra onderhoud aan is dat je zeker niet moet vergeten. Belangrijkste is zorgen dat het condens in de tank regelmatig wordt afgelaten, vooral in de winter.
 
Ik overweeg toch een aanpassing van de schokbrekers/ophanging van de Y, het is gewoon oncomfortabel hard. Ik heb zelf helemaal geen ervaring in het (laten) aanpassen, kan iemand een suggestie geven waar ik moet beginnen?

Probleem is denk ik dat er gewoon veel te veel pre-load aanwezig is op de standaard veren en ze daardoor erg hard aanvoelen. Als je de veren moet verwijderen is het niet normaal hoe ver je deze samen moet drukken. Best gevaarlijk ook als je dit zelf moet doen.

Als je alleen op zoek bent naar meer comfort zou ik persoonlijk niet verder kijken dan de comfort of comfort adjustable coilovers van Mountain Pass Performance. De adjustable zijn wat beter, roesten niet en zijn volledig instelbaar. Worden door KW in Duitsland gemaakt dus ondanks dat je ze koopt in Canada worden ze vanuit Duitsland geleverd zonder importkosten. 😉
 
Inmiddels na 4 weken in bezit van een Model Y LR (Berlin), begin ik me ook af te vragen of de vering niet veel en veel te strak is.
Echt elk hobbeltje of kuiltje wordt je daar zeer goed op geattendeerd, pfff....

Kan het zijn dat ze een Tesla vervoeren met een soort veiligheidspin erin, zodat de vering weg is en vergeten weg te halen bij aflevering, soortgelijk als ze bij wasmachines doen, zo'n pin erin tegen schokken van de trommel. Soms lijkt het daar wel op:)

Nu heb ik de eerste 600+ km voornamelijk veel stadswerk gereden en dus veel heuvels en kuiltjes. Misschien moet ik er nog aan wennen en niet te veel aan denken, maar als er een goed bedrijf is die een aanpassing kan maken, ben ik wel geneigd om dit te laten doen, meer comfort is wenselijk.
Nooit luchtvering gehad of mee gereden, maar de X blijkt dit wel te hebben, helaas is de €€ upgrade dermate hoog dat ik daar maar van moet blijven dromen.

Ook gelezen dat een downgrade van 19 naar 18 inch wat kan helpen, maar zoiets probeer je niet ff, andere velgen en banden kosten een hele duit en maar aanzien of het helpt.
Iemand dit al wel gedaan?
 
Inmiddels na 4 weken in bezit van een Model Y LR (Berlin), begin ik me ook af te vragen of de vering niet veel en veel te strak is.
Echt elk hobbeltje of kuiltje wordt je daar zeer goed op geattendeerd, pfff....

Kan het zijn dat ze een Tesla vervoeren met een soort veiligheidspin erin, zodat de vering weg is en vergeten weg te halen bij aflevering, soortgelijk als ze bij wasmachines doen, zo'n pin erin tegen schokken van de trommel. Soms lijkt het daar wel op:)

Nu heb ik de eerste 600+ km voornamelijk veel stadswerk gereden en dus veel heuvels en kuiltjes. Misschien moet ik er nog aan wennen en niet te veel aan denken, maar als er een goed bedrijf is die een aanpassing kan maken, ben ik wel geneigd om dit te laten doen, meer comfort is wenselijk.
Nooit luchtvering gehad of mee gereden, maar de X blijkt dit wel te hebben, helaas is de €€ upgrade dermate hoog dat ik daar maar van moet blijven dromen.

Ook gelezen dat een downgrade van 19 naar 18 inch wat kan helpen, maar zoiets probeer je niet ff, andere velgen en banden kosten een hele duit en maar aanzien of het helpt.
Iemand dit al wel gedaan?

Merk op mijn Model 3 niet heel veel verschil in comfort tussen mijn 18" winterset en 19" zomerset. Verwacht daar dus niet te veel van.

Luchtvering geeft altijd meeste comfort als je met de juiste set gaat. Maar een schroefset is normaal voor de meesten ook al voldoende om een stuk meer comfort te krijgen, vooral met bovengenoemde MPP Comfort schroefsets. Andere schroefsets hebben de focus wat meer op performance en niet zo op comfort.
 
Eens met @Krisja, wat @HomerSimpson zegt is complete onzin. Als de KW V3 coilovers juist worden ingesteld qua compression en rebound is er niet slechts een beetje verschil maar een vrij groot verschil met de OEM dempers en veren. Heb het nog geen 2 weken terug ervaren met een Model 3 die ook op KW V3's stond, reed echt veel beter dan OEM.
Is ook niet mogelijk dat de set een aantal weken later ineens heel anders aanvoelt. De veren zullen zich wel iets gaan zetten, waardoor terug verhogen soms nodig kan zijn. Maar qua gevoel verandert het alleen als er iets aan de compression en rebound settings wordt veranderd.

Maar zoals ik al eerder heb gezegd, de KW V3 is niet echt gebouwd voor meer comfort. Focus ligt vooral op betere performance en beter gevoel wat de auto doet. Het is mogelijk deze set zo in te stellen dat die wel meer comfort geeft dan OEM, moet je alleen wel even weten hoe. Wil je echt betere comfort, dan ga je niet voor de KW V3 maar voor de Mountain Pass Performance comfort adjustable coilovers, deze heb ik zelf ook (alleen dan wel aangepast voor luchtvering). In essentie zijn dit ook KW V3, maar de demping is volledig anders waardoor er meer focus ligt op comfort. Let wel op dat deze geen goedkeuring hebben, ondanks het eigenlijk dus ook KW V3's zijn. Is mogelijk dat deze in België niet legaal gebruikt mogen worden. Luchtvering nog een betere optie, maar dat gaat in België al zeker niet legaal zijn en is ook veel duurder.

En nee ik ben geen verkoper voor KW of MPP, wil alleen duidelijk maken dat dit zeker wel goede alternatieven zijn voor de OEM vering. 😉 Feit is natuurlijk wel dat veel Belgische wegen erg slecht zijn. Je kunt dan de auto of de vering de schuld geven maar er zijn gewoon wegen waar je zelfs met de zachtst geveerde auto's nog frustraties zult hebben. Kunt dan beter bij de regering gaan klagen dan hier op het forum.
 
  • Like
Reactions: Krisja
@Firehuntah Wat is het verschil tussen de normale en de adjustable coilovers? Behalve dan de dubbele prijs?

De normale zijn alleen in hoogte verstelbaar, kunt daarbij geen compression en rebound instellen. De adjustable zijn ook RVS aan de buitenkant dus zullen nooit roesten. Dit zal met de normale wel gebeuren na verloop van tijd. Qua comfort zijn de normale ook al beter dan OEM maar de adjustable zijn nog comfortabeler in te stellen. Wat mij betreft de extra prijs waard, maar de normale zijn zeker ook niet slecht en al een goede keuze.
 
IK heb een MY RWD model 2023 (Maart 2023). De auto is (vind ik) vanaf dag 1 heel erg stug. IK heb geen ervaring met de 21/22 Model Y's. Als dit [MY RWD model 2023] de "improved comfort" veren zijn, vraag ik me af hoe de 21/22 Model Y's rijden. IK ben benieuwd of iemand aftermarket veren (dus geen dure KW instelbare set) voor de MY RWD 2023 heeft geprobeerd waardoor de stugheid beter wordt (lees: minder stug) en dus meer conform. Als het veren zijn die verlagen, heb ik er ook geen moeite mee. Eibach leverde een tijdje terug geen veren voor de MY Made in China RWD. Ben benieuwd of ze er nu al zijn. Iemand info of praktijk ervaring?
 
Last edited:
Update: gisteren even langs Service Center geweest. Gevraagd of ik de nieuwste revisie van de schokdempers (H-revisie) en andere veren achter kon krijgen. Blijkt geen probleem en ze monteren ze ook. Net iets over 1050 EUR in BTW, wat mij betreft een no-brainer. Begin dec staat de auto ingepland, ik laat de bevindingen hier wel weten.
Zijn deze er ook voor de 3?
 
Met andere veren ga je echt niet meer comfort krijgen hoor. De dempers zijn ook gewoon erg stug. Vaak met andere veren wordt het juist alleen maar erger, zijn over het algemeen nog stugger. Ook vraag ik me af of een upgrade naar de H-revisie echt genoeg verschil gaat maken, vooral voor een bedrag van 1000 euro vind ik dit een grote gok. Ik snap dat we graag zo weinig mogelijk geld willen uitgeven maar de enige manier om echt meer comfort te krijgen is toch gewoon een goede set coilovers. Of wachten op de nieuwe Model Y die waarschijnlijk ook de Model 3 Highland upgrades krijgt, die zal een stuk beter zijn qua comfort. Alleen kost dat vast en zeker ook weer meer geld dan coilovers voor je huidige Model Y. 😉
 
  • Like
Reactions: nico180 and IvCh
Ik moet zeggen dat ik dit niet herken in mijn nieuwe MYP. Ben er in oktober meteen mee naar Italie gereden en was zeer tevreden met de vering en demping. Het is aan de stevige kant maar niet te. De wegligging en het stuurgedrag was heerlijk. Onze volvo XC90 vind ik hardere klappen maken op het zeer slechte asfalt in Umbrie(ik heb voor deze regio zelf een gravelbike aangschaft daar een gewone racefiets veel te smalle banden heeft en mede daardoor te oncomfortabel is). Wellicht waren mijn verwachtingen dat het te hard zou zijn te sterk(want wilde eigenlijk 19 inch) en viel het mij alleszins mee..
 
  • Like
Reactions: nico180
Ik was van plan om het deze zomer te laten doen, maar er kwam veel teveel tussen. :( Ik wil stiekem gewoon een hele simpele oplossing. :)

De websites waren me teveel "welkom terug, je weet hoe het werkt!", en dat wist ik niet ondanks alle info hier. Dat hield me wel tegen om er voor te gaan.

@Firehuntah Kun je nog 1 keer helpen? Is dit goed samengevat? De Mountain Pass Performance comfort adjustable coilovers:
  • kosten zo'n € 3365 inclusief BTW, exclusief transport.
  • Vergelijking met de gewone:
    • in soepelheid/stugheid aan te passen
    • zijn van RVS aan buitenkant, en roesten dus niet als de normale
    • tweemaal(!) de prijs. Hopelijk 10% korting op Black Friday (zoals in 2022). De prijs is het waard, door de mogelijkheid tot aanpassen van comfortniveau
  • Vergelijking met de KW V3 coilover levelling kit (de gewone KV V3 heeft focus op verlaging?):
    • Deze hebben nu -300€ korting, en kosten in NL dan €2,540.53 exclusief bezorgen. Mogelijk goedkoper wanneer besteld via garage.
    • "De KW-schroefsetvariant 3 “inox-line” kan per wiel worden ingesteld qua compressie (ingaande demping) en rebound (uitgaande demping)". Ookm RVS. Oftewel: op papier alles hetzelfde.
  • mogelijk niet legaal in NL (en/of BE) - dit moet ik dus zelf dus uitzoeken. Hoe kom ik daar achter?
  • hebben geen luchtvering (de grote "Panasonic" in de Frunk). Dat is een ander model.

Dat aanpassen voor demping-niveau is eenvoudiger dan verwacht! Ik kwam in deze video tussen 11 en 13 minuten tegen dat het gewoon twee knopjes zijn. Bij de KW zitten deze er ook, en beter te zien op die foto's.

Is de €800 extra het waard voor de MPP? Ze zijn bijna hetzelfde volgens Comparison of Model 3 Performance w/ the Two Versions of MPP Coilovers and the Standard off the shelf KW-V3 en verder. MPP heeft meer focus op race enzo, en minder op de saaie straat.