Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaringen vandebron slim laden

This site may earn commission on affiliate links.
Ik gebruik de laadpas van Vandebron sinds nov. Bevalt erg goed echter: om echt van slim laden gebruik te maken, moet je je Tesla account instellen in de Vandebron app (zodat zij kunnen 'instellen' wanneer je auto wel/niet laadt). Nu ben ik normaal niet zo moeilijk met privacy en inloggen, maar met een Tesla account kan iemand toch je auto ontgrendelen, starten en veel meer, dus dat vind ik een brug te ver. Stel dat ze ooit gehacked worden...
Zou hier niet een betere oplossing voor zijn?
 
Ik gebruik de laadpas van Vandebron sinds nov. Bevalt erg goed echter: om echt van slim laden gebruik te maken, moet je je Tesla account instellen in de Vandebron app (zodat zij kunnen 'instellen' wanneer je auto wel/niet laadt). Nu ben ik normaal niet zo moeilijk met privacy en inloggen, maar met een Tesla account kan iemand toch je auto ontgrendelen, starten en veel meer, dus dat vind ik een brug te ver. Stel dat ze ooit gehacked worden...
Zou hier niet een betere oplossing voor zijn?
Wordt helemaal mooi als autonoom rijden van start gaat. Een hacker kan dan de auto in alle rust van je oprit laten rijden en naar een door hem bepaald adres laten rijden. Je Tesla account wordt door diezelfde hacker overgenomen en zie het dan allemaal maar eens terug te draaien.
 
Ik gebruik de laadpas van Vandebron sinds nov. Bevalt erg goed echter: om echt van slim laden gebruik te maken, moet je je Tesla account instellen in de Vandebron app (zodat zij kunnen 'instellen' wanneer je auto wel/niet laadt). Nu ben ik normaal niet zo moeilijk met privacy en inloggen, maar met een Tesla account kan iemand toch je auto ontgrendelen, starten en veel meer, dus dat vind ik een brug te ver. Stel dat ze ooit gehacked worden...
Zou hier niet een betere oplossing voor zijn?

Bij de betere apps heb je de mogelijkheid om alleen een gegenereerd token in te voeren.
Via de token kan die partij dan weliswaar nog steeds van alles met je wagen doen maar ze hebben in ieder geval niet je password. Vertrouw je de partij niet meer of gebeurt er iets ongewenst dan verander je je wachtwoord en worden de oude tokens ongeldig. En om de auto te kunnen starten zonder sleutel vraagt de Tesla het wachtwoord nog een keer in te voeren.

Daarnaast is de manier waarop er nu demand respons tests worden uitgevoerd door VandeBron, Jedlix, Cohere/eLaad natuurlijk eigenlijk omslachtig: om demand respons te kunnen doen hebben nodig: van de auto: totale batterijcapaciteit, huidige SoC, de max laadsnelheid van de auto+laadpaal, ze willen van jou weten: ToD (Time of Departure). Dit om dit alles te kunnen combineren met data van Tennet betreffende beschikbaarheid van duurzame energie en/of de actuele energieprijzen. Gewenste ToD moeten ze van jou doorkijgen (via hun eigen app), en SoC + het starten en stoppen van het laden moeten ze weer via de api van Tesla aansturen.

Dit systeem gaat veel beter werken als autofabrikanten en de laders ISO15118 gaan ondersteunen: de auto communiceert dan direct met de laadpaal zijn SoC en gewenste vertrektijd, de backoffice (bijv. VandeBron) kan dan rechtstreeks de laadpaal vertellen op welk moment hij moet gaan laden of stoppen met laden. Geen Tesla wachtwoord meer nodig, alleen dat je in de auto aangeeft mee te willen doen met demand respons.
 
  • Like
Reactions: FVO
Dit systeem gaat veel beter werken als autofabrikanten en de laders ISO15118 gaan ondersteunen: de auto communiceert dan direct met de laadpaal zijn SoC en gewenste vertrektijd, de backoffice (bijv. VandeBron) kan dan rechtstreeks de laadpaal vertellen op welk moment hij moet gaan laden of stoppen met laden. Geen Tesla wachtwoord meer nodig, alleen dat je in de auto aangeeft mee te willen doen met demand respons.
Dat is het punt, hiervoor is specifieke hardware nodig, dat is voor de pilots natuurlijk een brug te ver.
Ook zonder ISO15118 kan het wel werken, dan is er alleen een stukje hardware nodig (evt. met eigen data/cellular) dat de laadpaal vertelt hoeveel stroom er mag lopen (net zoals de Maxem of de Smart EVSE dat doen). Je zult dan wel zelf aan dat apparaatje moeten vertellen hoeveel energie je voor welke datum/tijd geladen wilt hebben.
 
Dat is het punt, hiervoor is specifieke hardware nodig, dat is voor de pilots natuurlijk een brug te ver.
Ook zonder ISO15118 kan het wel werken, dan is er alleen een stukje hardware nodig (evt. met eigen data/cellular) dat de laadpaal vertelt hoeveel stroom er mag lopen (net zoals de Maxem of de Smart EVSE dat doen). Je zult dan wel zelf aan dat apparaatje moeten vertellen hoeveel energie je voor welke datum/tijd geladen wilt hebben.

VdB komt binnenkort ook met een eigen thuislader met -als ik het goed begrepen heb- juist die extra functionaliteit erin om het laadvermogen dynamisch aan te passen aan de beschikbaarheid van duurzame energie.
 
  • Like
Reactions: basvk
VdB komt binnenkort ook met een eigen thuislader met -als ik het goed begrepen heb- juist die extra functionaliteit erin om het laadvermogen dynamisch aan te passen aan de beschikbaarheid van duurzame energie.
Dit kan ook zonder een speciale lader.
Ik draai op dit moment een proef bij Qurrent waarbij ik per uur een ander tarief heb.
Op het moment dat het tarief laag is kan ik ervoor zorgen dat de auto wordt geladen en weer stopt als de het tarief omhoog gaat.
met een klein stukje software en een Raspberry PI werkt dit perfect. zonder gebruik te maken van credentials en tokens van mijn tesla account.
Er moet alleen nog ToD en SoC in verwerkt worden, dan is het perfect.
Daarnaast gebruik ik dit ook om mijn eigen domotica aan te sturen. dus het zwembad en waterbed staan heerlijk in de goedkope uurtjes te draaien.
 
  • Like
Reactions: FVO and nico180
Dit kan ook zonder een speciale lader.
Ik draai op dit moment een proef bij Qurrent waarbij ik per uur een ander tarief heb.
Op het moment dat het tarief laag is kan ik ervoor zorgen dat de auto wordt geladen en weer stopt als de het tarief omhoog gaat.
met een klein stukje software en een Raspberry PI werkt dit perfect. zonder gebruik te maken van credentials en tokens van mijn tesla account.
Er moet alleen nog ToD en SoC in verwerkt worden, dan is het perfect.
Daarnaast gebruik ik dit ook om mijn eigen domotica aan te sturen. dus het zwembad en waterbed staan heerlijk in de goedkope uurtjes te draaien.

klinkt het handigste. Je schakels de lader aan of uit via de lader, niet via de auto. In de auto heb je dan geen ge-schedulde charge geactiveerd neem ik even aan.

Nu ik dit zo bedenk; Zou Tesla(of überhaupt het protocol) niet goed af de SoC status kan worden uitgelezen via de chargekabel communicatie.
 
klinkt het handigste. Je schakels de lader aan of uit via de lader, niet via de auto. In de auto heb je dan geen ge-schedulde charge geactiveerd neem ik even aan.
Klopt ik schakel puur via de de lader.
Alleen als ik in de winter een warmere accu wil hebben dan laad ik zo laad mogelijk.
Ik gebruik dan een eigen calculatie tool die berekent hoe laat ik dan moet laden om net voor vertrek de accu vol te hebben.

Nu ik dit zo bedenk; Zou Tesla(of überhaupt het protocol) niet goed af de SoC status kan worden uitgelezen via de chargekabel communicatie.

geen idee, op dit moment wordt er volgens mij puur analoog gemeten wat voor een kabel aan de laadpoort hangt
 
EasyEnergy is inderdaad goed bezig met uurprijzen, maar accepteert geen zakelijke klanten of klanten die meer dan 10.000 kWh per jaar verbruiken. Tenminste, dat was een half jaar geleden in ieder geval zo.
NieuweStroom hanteert ook uurprijzen en accepteert wel zakelijke klanten en “groot”verbruikers.
Een zakelijk energiecontract geeft je een BTW voordeel in vergelijking tot een particulier contract.
 
Goedemorgen! Ik ben werkzaam bij Vandebron in het EV-team. Ik zie dat hier best wat vragen en opmerkingen zijn verschenen over Slim laden bij Vandebron. Mochten jullie meer willen weten over onze Slim laden pilot, hoor ik het graag. Kort uitgelegd; wij werken met een systeem dat realtime vraag en aanbod op het energienet kan balanceren d.m.v. starten + stoppen van alle aangesloten Tesla's op dat moment. Jedlix en partijen werken vaak met een algoritme dat uitrekent op welke momenten stroom goedkoop is. Onze focus is juist realtime inspelen op pieken en dalen op het energienet. Zo kunnen we echt bijdragen aan het balanceren van het energienet, zodat gas & kolencentrales overbodig worden. Daarbij maken we gebruik van een besloten blockchain systeem; de Hyperledger Fabric ontwikkeld door IBM: How technology is shaping the renewable energy sector - Blockchain Unleashed: IBM Blockchain Blog

Om mee te doen aan de Slim laden pilot zijn er 4 voorwaarden;

  1. In het bezit van een Tesla (pilot werkt nog via Tesla API token, binnenkort is Slim laden op de laadpaal mogelijk)
  2. Thuislader aanwezig op het adres waar slim geladen gaat worden (of bereid om die tegen kostprijs aan te schaffen)
  3. Slimme meter aanwezig / bereid om een slimme meter te laten installeren (Vandebron vergoed deze kosten)
  4. Vandebron contract op het adres waar slim geladen gaat worden (+ welkomstkorting speciaal voor slim laden deelnemers)
Voordelen:
  1. Bijdragen aan verduurzaming (minder bijstook van gas & kolenscentrales om het net te balanceren)
  2. Verdien gemiddeld € 250,- per jaar (gemiddelde leaserijder)
  3. Vandebron regelt alles voor je, zonder dat je in hoeft te leveren op gemak of kosten
Interesse? P.m. me met je nummer, dan neem ik contact op zodra het jou uit komt! Aanmelden via Slim laden-pilot voor Tesla rijders mag ook, dan nemen we contact met je op.
 
  • Like
Reactions: Daniel-RedS
Ga hier even induiken.... ziet er interessant uit! Goed initiatief.
  • Dynamic Load Balancing op je meter/aansluiting. Hoe werkt dat bij deze oplossing?
  • Automatisch verrekening als lease rijder. Hoe werkt dat bij deze oplossing?

Ha Techie,

Dynamic Load Balancing op je meter/aansluiting. Hoe werkt dat bij deze oplossing? --> Dynamic Load Balancing van de laadpaal werkt i.c.m. de P1 poort van je slimme meter. Dit systeem zorgt ervoor dat de energieverdeling binnen je huishouden en de laadpaal gebalanceerd blijft, waarbij de laadpaal stopt met laden op het moment dat je overige apparaten veel elektriciteit vragen. Zo raakt je aansluiting niet overbelast. Ons Slim laden systeem werkt d.m.v. starten / stoppen met laden en focust op de auto. Dynamic Load Balancing blijft leidend, dus wanneer de Tesla weer wilt starten met laden omdat de onbalans bij TenneT rechtgetrokken is, maar de P1 poort merkt dat er nog veel elektriciteitsvraag vanuit je huis is, zal de laadpaal nog even wachten met laden.

Automatisch verrekening als lease rijder. Hoe werkt dat bij deze oplossing? --> Dit is mogelijk.