Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaringen vandebron slim laden

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vind dit een goed initiatief. Maar wat voegt het gebruik van Blockchain - waar je ze enthousiast melding van maakt - nu toe tov andere, meer traditionele technologieën?

Ha Egbert, goede vraag!

In de blockchain bevinden zich alle auto's die meedoen aan onze Slim laden pilot en later alle auto's die meedoen aan Slim laden. De data van deze auto's wordt verzameld in 1 digitaal grootboek waar alleen Vandebron en TenneT inzicht in hebben (permissioned blockchain netwerk genaamd Hyperledger Fabric). Vandebron laat TenneT elk kwartier (realtime) weten hoeveel flexibiliteit zij kan bieden op basis van het aantal auto's die flex kunnen bieden. Op het moment dat er onbalans is op het net vraagt maakt TenneT gebruik van onze flexibiliteit via de blockchain. Wij laten op onze beurt via de blockchain a.d.h.v. de data van de auto's die meedoen weten hoeveel flexibiliteit wij hen kunnen bieden. Deze flexibiliteit kunnen wij leveren door de auto's die zijn verzameld in de blockchain te laten starten of stoppen met laden. Gezien alle informatie die in een blockchain wordt gezet ongewijzigd blijft leveren we hiermee bewijs dat wij die flexibiliteit ook daadwerkelijk bieden. Voor TenneT is dit van noodzakelijk belang om de balans op het net te behouden.

Kortom; de 2 aspecten die we bereiken met blockchain t.o.v. traditionele technologieën:
- Realtime reageren op onbalans (i.p.v. traditionele methode Slim laden d.m.v. een algoritme of schema waarbij geschat wordt wanneer energie goedkoop is)
- Via de blockchain leveren we bewijs dat auto's ook daadwerkelijk de beloofde flexibiliteit bieden.
 
beetje OT.. en los van wat "elk kwartier (realtime)" nu eigenlijk betekent...en of het gebruik van blockchain sec voldoende is om dat bewijs te leveren betwijfel ik ...maar dit lijkt me ook prima te realiseren met meer traditionele database technologieën. "blockchain" is weer eens een volgende hype in de IT wereld, een oplossing op zoek naar een probleem.. Voor de liefhebber - Rene Veldwijk legt in Computable in begrijpelijk Nederlands uit waar dit over gaat.
 
  • Informative
Reactions: Tom_020
beetje OT.. en los van wat "elk kwartier (realtime)" nu eigenlijk betekent...en of het gebruik van blockchain sec voldoende is om dat bewijs te leveren betwijfel ik ...maar dit lijkt me ook prima te realiseren met meer traditionele database technologieën. "blockchain" is weer eens een volgende hype in de IT wereld, een oplossing op zoek naar een probleem.. Voor de liefhebber - Rene Veldwijk legt in Computable in begrijpelijk Nederlands uit waar dit over gaat.
Dan krijg je dus elk bedrijf zijn eigen database gaat bijhouden, terwijl er 1 waarheid is.
 
beetje OT.. en los van wat "elk kwartier (realtime)" nu eigenlijk betekent...en of het gebruik van blockchain sec voldoende is om dat bewijs te leveren betwijfel ik ...maar dit lijkt me ook prima te realiseren met meer traditionele database technologieën. "blockchain" is weer eens een volgende hype in de IT wereld, een oplossing op zoek naar een probleem.. Voor de liefhebber - Rene Veldwijk legt in Computable in begrijpelijk Nederlands uit waar dit over gaat.

Een mogelijk voordeel van een gedistribueerd ledger is dat elke laadpaal een node erin kan worden.
En dus rechtstreeks peer2peer transacties kan doen, zonder noodzaak van een backoffice.
Bij Elaad doen ze daar interessante tests mee.
World s first IOTA Charging Station - Elaad NL
 
  • Informative
Reactions: ebullio
Je kan ook 1 database gebruiken die iedereen gebruikt.

Ha Ebullio, goed punt. Hoop dat onderstaande uitleg het iets helderder maakt:

Momenteel kun je bij TenneT alleen biedingen indienen op de secundaire reservemarkt van 1 MW. Op dit moment wordt dat veelal door gas- en kolencentrales geleverd. Dan is het voor TenneT relatief eenvoudig om via de blockchain te controleren dat de flexibiliteit ook daadwerkelijk geleverd wordt. In een traditionele database die door meerdere partijen wordt gebruikt kunnen achteraf makkelijker wijzigingen aan worden gebracht, en dat is in dit specifieke geval precies wat we niet willen.

Wanneer je met elektrische auto's hetzelfde vermogen aan flexibiliteit wilt leveren, heb je daar grofweg 100 elektrische auto's voor nodig, wat de controle lastig maakt. Met slim laden via de blockchain loggen alle 100 auto's of en hoe hard ze aan het laden zijn. Deze informatie kan niet gewijzigd worden. Wanneer TenneT vraagt of ze kunnen stoppen met laden, kan TenneT dus precies zien dat de auto's ook daadwerkelijk reageren op het verzoek.
 
Ha Ebullio, goed punt. Hoop dat onderstaande uitleg het iets helderder maakt:

Momenteel kun je bij TenneT alleen biedingen indienen op de secundaire reservemarkt van 1 MW. Op dit moment wordt dat veelal door gas- en kolencentrales geleverd. Dan is het voor TenneT relatief eenvoudig om via de blockchain te controleren dat de flexibiliteit ook daadwerkelijk geleverd wordt. In een traditionele database die door meerdere partijen wordt gebruikt kunnen achteraf makkelijker wijzigingen aan worden gebracht, en dat is in dit specifieke geval precies wat we niet willen.

Wanneer je met elektrische auto's hetzelfde vermogen aan flexibiliteit wilt leveren, heb je daar grofweg 100 elektrische auto's voor nodig, wat de controle lastig maakt. Met slim laden via de blockchain loggen alle 100 auto's of en hoe hard ze aan het laden zijn. Deze informatie kan niet gewijzigd worden. Wanneer TenneT vraagt of ze kunnen stoppen met laden, kan TenneT dus precies zien dat de auto's ook daadwerkelijk reageren op het verzoek.
In een traditionele DB kun je een audit trail opzetten waardoor latere wijzigingen van data vastgelegd worden.
 
Werkt het "Slim Laden" bij iemand? Ik heb het allemaal geinstalleerd sinds een paar maanden maar het werkt helemaal niet. Nooit gewerkt.

Vandebron heeft alleen te melden: "We hebben alle informatie, je hebt alles goed ingesteld. Helaas kunnen we geen batterijstatus ophalen uit de Tesla, waardoor er een error blijft ontstaan. We hebben meer klanten waarbij deze error voorkomt, onze IT-afdeling is bezig om de oorzaak van deze issue te achterhalen. Nog even geduld dus, maar we zijn er mee bezig! Zodra we een update hebben laten we weer van ons horen."

Dus, dat schiet niet op. Verder niks gehoord. Wat mij betreft niet echt een aanrader op dit moment...
 
Werkt het "Slim Laden" bij iemand? Ik heb het allemaal geinstalleerd sinds een paar maanden maar het werkt helemaal niet. Nooit gewerkt.

Vandebron heeft alleen te melden: "We hebben alle informatie, je hebt alles goed ingesteld. Helaas kunnen we geen batterijstatus ophalen uit de Tesla, waardoor er een error blijft ontstaan. We hebben meer klanten waarbij deze error voorkomt, onze IT-afdeling is bezig om de oorzaak van deze issue te achterhalen. Nog even geduld dus, maar we zijn er mee bezig! Zodra we een update hebben laten we weer van ons horen."

Dus, dat schiet niet op. Verder niks gehoord. Wat mij betreft niet echt een aanrader op dit moment...
Let's shake hands!! Geen contact te maken. Maar ooit komt het goed.
Ps je houdt wel recht op 100 extra korting!!
 
  • Like
Reactions: techie
Hier dan toch een positief bericht.

Bij mij werkt het slim laden (stoppen van het laden iov Tenet) zelf prima. Zie regelmatig dat de auto stopt met laden en iets later weer verder gaat.
Het is ook goed te zien. Ik heb thuis ingesteld dat de auto pas om 02:00 gaat laden. Na inpluggen merkt Van de Bron dat ik thuis ben en start het laden vanaf hun kant.

In de app zelf kan ik de batterij status niet zien. Die blijft hangen en dit is een bekend probleem heb ik gehoord. Maar dit beïnvloed dus niet het slim laden zelf.
 
Hier dan toch een positief bericht.

Bij mij werkt het slim laden (stoppen van het laden iov Tenet) zelf prima. Zie regelmatig dat de auto stopt met laden en iets later weer verder gaat.
Het is ook goed te zien. Ik heb thuis ingesteld dat de auto pas om 02:00 gaat laden. Na inpluggen merkt Van de Bron dat ik thuis ben en start het laden vanaf hun kant.

In de app zelf kan ik de batterij status niet zien. Die blijft hangen en dit is een bekend probleem heb ik gehoord. Maar dit beïnvloed dus niet het slim laden zelf.
Het zou me niks verbazen als het aan de nieuwe MCU ligt. Is er iemand met een MS of MX van pak hem beet mei 2018 waar het wel werkt?
 
Last edited:
@Erik-S85 Hoe lang doe je al mee aan de test ? Kan je de start/stop events later in de app terug zien ?
En geeft het ook significante € besparingen ?

Ik was één van de eerste die zich aangemeld heeft.
Start/stop kun je niet terugzien in de app. Ik kan ze wel terugzien in b.v. de Maxem die ik heb.

De besparing is ook nog niet te zien maar zou per juli zichtbaar moeten worden in een nieuwe versie van de app, maar die update heeft blijkbaar wat vertraging.
Toevallig gister navraag gedaan of die er al aankwam.