Hier in Leiden ook een onhandige situatie die heel logisch lijkt, maar voor een elektrische rijder tot frustraties lijdt:
Bij een plek voor deelauto's (autodate parkeerplek) is een laadpaal gezet omdat het hier om een elektrische deelauto gaat. De laadpaal heeft twee aansluitpunten en staat ook als zodanig in de app. Echter is de parkeerplek links naast de paal alleen voor Autodate en mag je daar dus niet laden en aan de andere kant naast de paal gewoon openbaar en mag daar dus ook een ICE parkeren. Handig als dat gebeurt, want dat zie je dus niet in de app als je naar een beschikbare paal zoekt...
Ik belde net met de gemeente en die zagen de extra aansluiting op de paal als een bonus voor elektrische rijders. Ik ga ervan uit (en zo kwam het gesprek ook wel over) dat het echt 100% positief bedoeld was om die extra aansluiting beschikbaar te stellen voor andere elektrische auto's, maar zonder onderbordje heb je natuurlijk niks aan die plek...
In Den Haag vaak hetzelfde probleem. Wanneer een laadpaal (altijd dubbele versie) wordt aangevraagd wordt in eerste instantie maar één plek afgekruist. Pas als er meer vraag komt of de plek intensief gebruikt wordt, kruist men ook de tweede plek af. Hierdoor is de beschikbaarheid in apps eigenlijk nooit bruikbaar tenzij je zeker weet dat het om een dubbel afgekruiste plek gaat.
In parkeerdrukke gebieden komt daar nog bij dat de laadplekken maar tot 19 of 22u gereserveerd zijn voor laden. Daarna heb je dus ook niets meer aan beschikbaarheidsinfo in de app.