Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

EV parkeerplaats(en) in gebruik door ICE of goed gehandhaafd? Acties?

This site may earn commission on affiliate links.
Even een oude thread terug halen....
Ik werk in een gebouw waar vele andere bedrijven in zitten. Nu zijn er een aantal laadplekken waar de beheerder van het gebouw mooi briefjes aan opgehangen heeft. De tekst luidt iets als "in verband met de toename van het aantal elektrische voertuigen vragen we u om uw wagen te verplaatsen indien u volgeladen bent".

Uiteraard doet niemand dat. Er is een andere Tesla rijder, die de auto de hele dag laat staan maar ja: die is ook de hele dag aan het laden. De rest zijn allemaal PHEV's en die zijn rond 10, 11 uur echt allemaal vol. Maar iedereen laat de auto gewoon de hele dag staan. Er is meer dan genoeg plek in de parkeergarage, dus het is een kleine moeite om de auto even te verplaatsen als hij vol is.

Ik kreeg laatst de opmerking van de rokers die daar altijd tegenover sta dat ik de enige ben die zijn auto altijd verplaatst en dat ze dat eigenlijk wel netjes vonden.

Ik snap ICE'ing ergens wel, hoe irritant ook: de meeste mensen weten niet wat een laadplek is en hoe belangrijk die voor ons kan zijn. Maar van "collega-EV'ers" snap ik het niet. Het is gewoon asociaal gedrag.
 
Wat vinden jullie van deze (gewetensvraag?):
Parkeerterein op kantoor staat helemaal vol, er is één plek voor een EV die netje onbezet is.
Ik kan/mag daar staan, maar heb voldoende lading en hoef niet perse te laden.

Bezet ik die ene laadplek waarmee ik een mogelijk volgende EV benadeel, maar ruimte maak voor een 'collega' die nu niet kan parkeren?
 
  • Like
Reactions: Jkr85
Wat vinden jullie van deze (gewetensvraag?):
Parkeerterein op kantoor staat helemaal vol, er is één plek voor een EV die netje onbezet is.
Ik kan/mag daar staan, maar heb voldoende lading en hoef niet perse te laden.

Bezet ik die ene laadplek waarmee ik een mogelijk volgende EV benadeel, maar ruimte maak voor een 'collega' die nu niet kan parkeren?

Goh. Lastig. Ik zou hem daar niet neerzetten. Waarom zou ik moeten profiteren van die ene EV plek puur omdat ik een EV rijder ben maar niet hoef te laden? Ik sta alleen bij laadplekken als ik het nodig heb.
 
Wat vinden jullie van deze (gewetensvraag?):
Parkeerterein op kantoor staat helemaal vol, er is één plek voor een EV die netje onbezet is.
Ik kan/mag daar staan, maar heb voldoende lading en hoef niet perse te laden.

Bezet ik die ene laadplek waarmee ik een mogelijk volgende EV benadeel, maar ruimte maak voor een 'collega' die nu niet kan parkeren?

Goeie vraag, leuke discussie.
Ik steun Bobby's antwoord.
Hier voor kantoor doen wij het ook zo, er wordt soms twee maal per dag gesjoeld met phev's en mijn tesla.
 
Ik confronteer mezelf vaak met het zelfde dilemma, omdat ik een aantal dagen per week in Amsterdam woon maar niet ben ingeschreven in het GBA van Amsterdam heb ik ook geen parkeer vergunning voor waar ik woon, centrum/ Leidsegracht.
Dus parkeer ik meestal onder het Olympisch stadion. Het is dan fijn als ik weer de stad verlaat dat mijn accu weer voor 80 / 90 % vol is zodat ik zonder te moeten stoppen naar mijn andere woning kan gaan (135kM) of verder richting bijvoorbeeld Duitsland. Dus koppel ik mijn auto soms aan een laadplaats en staat hij daar soms 72 uur de paal bezet te houden.
Doe dit dus soms, als ik weet dat ik geen tijd hem om een stop te maken in Z.O. Even op een neer is ook niet zo eenvoudig, kost je toch snel 30 min of meer.

Maar is het toelaatbaar wat ik soms doe? Of toch ongepast gedrag?
 
Ik confronteer mezelf vaak met het zelfde dilemma, omdat ik een aantal dagen per week in Amsterdam woon maar niet ben ingeschreven in het GBA van Amsterdam heb ik ook geen parkeer vergunning voor waar ik woon, centrum/ Leidsegracht.
Dus parkeer ik meestal onder het Olympisch stadion. Het is dan fijn als ik weer de stad verlaat dat mijn accu weer voor 80 / 90 % vol is zodat ik zonder te moeten stoppen naar mijn andere woning kan gaan (135kM) of verder richting bijvoorbeeld Duitsland. Dus koppel ik mijn auto soms aan een laadplaats en staat hij daar soms 72 uur de paal bezet te houden.
Doe dit dus soms, als ik weet dat ik geen tijd hem om een stop te maken in Z.O. Even op een neer is ook niet zo eenvoudig, kost je toch snel 30 min of meer.

Maar is het toelaatbaar wat ik soms doe? Of toch ongepast gedrag?
Mijn mening: ik vind dit wat lang en zou zelf de moeite van 30 min heen of meer wel nemen voor mijn eigen gemoedsrust, halo en welbevinden.
 
Wat vinden jullie van deze (gewetensvraag?):
Parkeerterein op kantoor staat helemaal vol, er is één plek voor een EV die netje onbezet is.
Ik kan/mag daar staan, maar heb voldoende lading en hoef niet perse te laden.

Bezet ik die ene laadplek waarmee ik een mogelijk volgende EV benadeel, maar ruimte maak voor een 'collega' die nu niet kan parkeren?

De laadplek vrijlaten en op de mogelijk schaarse gewone plekken parkeren.
Stimuleert de 'collega's' om ook over te gaan op een EV :)
 
De laadplek vrijlaten en op de mogelijk schaarse gewone plekken parkeren.
Stimuleert de 'collega's' om ook over te gaan op een EV :)

Precies! Het feit dat die plaatsen vrij zijn maakt ICE-rijders (a) jaloers op de vrije plek en (b) mogelijk attent op het feit dat ook EV-rijders die plaatsen vrij houden voor wie stroom echt nodig heeft.

(PH)EV-rijders die laadpalen bezet houden, zijn nog ergerlijker dan ICE-rijders die dat doen (want die laatsten weten niet beter) en geven bovendien een zeer slecht signaal aan ICE-rijders.

Was onlangs op een vergadering in A'dam en beide (gratis) laadpalen waren bezet door Outlanders - ik had een van die laadpalen kunnen gebruiken, om niet tien minuten koffie te moeten drinken in Oosterhout om terug in België te geraken (wat ik uiteindelijk heb moeten doen - no big deal), maar iemand met een Leaf of Zoé kan zo'n laadpaal écht nodig hebben.
 
Wat vinden jullie van deze (gewetensvraag?):
Parkeerterein op kantoor staat helemaal vol, er is één plek voor een EV die netje onbezet is.
Ik kan/mag daar staan, maar heb voldoende lading en hoef niet perse te laden.

Bezet ik die ene laadplek waarmee ik een mogelijk volgende EV benadeel, maar ruimte maak voor een 'collega' die nu niet kan parkeren?
Wij hebben op het werk tegenwoordig een WhatsApp-groepje onder ons zessen ev-rijders, werkt voorlopig nog perfect.
 
  • Like
Reactions: Jkr85
En ga dan maar eens aan een ICE bestuurder uitleggen hoe het werkt met die laadplaatsen... zucht

IMG_7797.jpg