CO2CLEAN
Olivier Willemsen
Ik ben al lang hier aanwezig, maar zal me toch even voorstellen.
Ik ben 60, bouwkundig ingenieur, zelfstandig procesadviseur wonen en energie. Ik woon in Steenderen in de Achterhoek. Getrouwd, 2 uitwonende volwassen kinderen. Daarnaast ben ik politiek actief in mijn gemeente. De wereld moet zo snel mogelijk fossielvrij worden.
Mijn automobiele passie was tot nu toe het merk Citroën en speciaal de DS (snoek), maar heb daarnaast ook C5, CX'en, 2CV's en BX'en gehad. Mijn vrouw rijdt nu een Fiat 500 en vroeger een Panda voor haar werk. Helaas is Citroën al lang niet meer het technologisch vooruitstrevende merk dat het in de jaren 50 en 60 was. Heb nog steeds een DS Break als hobbyauto. Ben actief in de Citroën ID/DS club Nederland.
Ben al een jaar of 8 geïnteresseerd in Tesla, vanaf de Roadster. Dat werd versterkt door de lancering van Model S. Het bleef een afstandelijke liefde, want ik wist dat ik die niet nieuw zou kunnen betalen. Tesla is wat mij betreft de opvolger van Citroën qua technologie en design. Andere EV's als Leaf en Zoe waren het echt niet, terwijl ik er al wel van overtuigd was dat de toekomst ligt in elektrisch rijden. Een aantal ritjes in een Smart-E bevielen prima, maar een range van 100 km heb je in de Achterhoek niets aan.
Tegen de tijd dat de S tweedehands interessant werd, kwam Model 3 in beeld. Dat maakte het concreter. Maar om nou ongezien € 1000 te storten daarvoor? De lancering op 31 maart 2016 maakte me enthousiast. Meteen een proefrit in een S gepland met mijn vrouw, want die moet ook tevreden zijn. Dat gaf de doorslag, op twee manieren: elektrisch Tesla rijden wordt het voor ons, maar de S vinden we te klein van binnen, te duur en te dik van buiten. Daarmee kan ik niet aankomen bij klanten. Dus een 3 gereserveerd op 22 april 2016.
Kort daarna me ook hier geregistreerd, maar ik kon hier mijn draai niet echt vinden. Dat gebeurde wel bij het forum van de Model 3 Owners Club, een dedicated forum waar veel nieuws en kennis over Model 3 te vinden is. Trevor Page is ook een fantastische bron van kennis. Kijk dus met veel plezier naar zijn video's. Raakte wat gedesillusioneerd toen bleek dat Model 3 niet in 2018 naar Europa zou komen, en het misschien wel 2020 zou kunnen worden. Gelukkig lijkt het nu wel 2019 te worden, al hangt het ervan af hoeveel S en X-eigenaren voor gaan. In april 2018 al wel in Breukelen in de 3 gezeten toen You You Xue zijn rondrit door Europa maakte.
Heb wel enige twijfel over de 3, omdat de Y misschien handiger is, vanwege meer binnenruimte, 5e deur en hogere instap (alles veronderstelling). Maar het duurt zeker nog 3 jaar voor die naar NL komt. Hopelijk wordt dat in maart 2019 duidelijk.
Goed welke Model 3?
En dan het geld? Het wordt voor mij een extreem dure auto, al valt de TCO mee, door de lage kilometerkosten. Een goedkopere versie van de 3 is niet aan de orde, want LR en EAP2 zijn een must. De investering heb ik er voor over, want ik weet zeker dat we veel km in de 3 gaan maken. Ik schat in 35 a 40.000 per jaar. Gelukkig kan ik de 3 zakelijk rijden, wat veel scheelt.
- Natuurlijk een LR, want ik wil vanuit de Achterhoek op één batterijlading heen en weer naar de Randstad kunnen rijden, wat ik 3 a 4 keer in de week doe. Met een MR gaat dat net niet.
- Daarom ook EAP2, want dat haalt veel druk van het rijden. Ik geniet al jaren van CC, maar Navigate on Autopilot is natuurlijk veel mooier, zowel in druk verkeer als bij rustige wegen. Ik vraag me af of FSD binnen een aantal jaren werkend te krijgen is.
- RWD of AWD maakt me niet uit, maar ik zou wel heel graag Smart Air Suspension hebben, ben immers gewend aan het onovertroffen comfort van de hydropneumatisch vering van Citroën. En een trekhaak als het kan, wat beide reden kan zijn voor AWD.
- Performance vind ik overdreven. Snelheid heb je weinig aan, beter een hoog gemiddelde door meer comfort.
- Moet ik nog even wachten? Op de betere computer van EAP3? Of op het wegvallen van de buitenspiegels in de EU in 2020? Of nu toch maar een 3 kopen en dan over 4 of 5 jaar een betere 3 of een Y? Twijfels, twijfels! Hoe dan ook zal ik waarschijnlijk pas rond maart kunnen bestellen, gezien mijn relatief late reserveringsdatum.
Welkom! Wat betreft de EAP 3 computer, die komt vanaf ~Q1 2019 standaard in de auto dus tegen de tijd dat je de Model 3 kunt bestellen zit hij er standaard in.
Als het mogelijk is voor je dan zou ik altijd zo snel mogelijk de Model 3 kopen en na 4-5 jaar een betere. Dan help je jezelf niet alleen aan steeds weer een betere auto, maar je helpt anderen ook om 2e hands elektrisch rijden betaalbaarder te maken