Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Fact check ihkv de € 700 miljoen discussie: wat was jouw vorige auto?

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn huidige auto is een Outlander PHEV. Die 10 km range die eerder genoemd werd is wat overdreven: 35km in de winter, 45 in de zomer. Ook bij deze auto is veel sprake geweest van populistische borrelpraat onder politici en in de media.

TNO verbond zijn naam zelfs aan een onderzoek waarbij één merk tankpas van leaserijders werd gebruikt om aan te tonen dat er maar weinig elektrisch gereden werd. Daarbij twee zaken vergetend: de PHEV werd vaak door ondernemers aangeschaft en niet geleased, omdat het belastingvoordeel dan hoger was en die ondernemers betaalden hun benzine zelf, dus probeerden zoveel mogelijk elektrisch te rijden.
Daarnaast kreeg lang niet iedereen die wel leasete een tankpas van de zaak. Dan hebben we het nog niet over de tankpashouders die hun pas ook voor andere auto's gebruikten en zo de statistiek vervormden.
Al met al een zeer onwetenschappelijk stukje werk van TNO, maar de overheid maakte er dankbaar gebruik van.
Mijn gemiddeld benzineverbruik over 5 jaar is 3,5l/100km inclusief vakanties.

Ook voor de PHEV's gold hetzelfde verhaal als nu, dat de kosten voor de staatskas overtrokken werden, omdat de kopers normaal geen auto van 50 mille zouden hebben gekocht. Mijn auto hiervoor was een C180 van 36 mille. Zonder de fiscale voordelen zou ik toen überhaupt geen nieuwe auto hebben gekocht, maar de Mercedes privé zijn gaan rijden, bijtelling 0% en 19ct per kilometer.

De benzineauto's van een ton waar steeds aan gerefereerd wordt, worden vaak met nul bijtelling gereden, omdat eigenaren een ritregistratie bijhouden. Het leukste is dat de echt dure auto's, laten we zeggen een 760iL, een Bentley of een Maybach ook zonder bijtelling gereden worden, omdat die vaak door een chauffeur bestuurd worden. Zijn salaris is ook aftrekbaar en de bijtelling vervalt - anecdote van de Mercedes dealer.

Ik ben trouwens nog steeds van mening dat een PHEV in de juiste omstandigheden een goed concept is.

Zo, hehe, dat moest ik even kwijt, dank voor het geduld;).

Nu dus wel aan het wachten op mijn M3D, want ik vind elektrisch rijden toch wel erg prettig.
 
Mijn huidige auto is een Outlander PHEV. Die 10 km range die eerder genoemd werd is wat overdreven: 35km in de winter, 45 in de zomer. Ook bij deze auto is veel sprake geweest van populistische borrelpraat onder politici en in de media.

TNO verbond zijn naam zelfs aan een onderzoek waarbij één merk tankpas van leaserijders werd gebruikt om aan te tonen dat er maar weinig elektrisch gereden werd. Daarbij twee zaken vergetend: de PHEV werd vaak door ondernemers aangeschaft en niet geleased, omdat het belastingvoordeel dan hoger was en die ondernemers betaalden hun benzine zelf, dus probeerden zoveel mogelijk elektrisch te rijden.
Daarnaast kreeg lang niet iedereen die wel leasete een tankpas van de zaak. Dan hebben we het nog niet over de tankpashouders die hun pas ook voor andere auto's gebruikten en zo de statistiek vervormden.
Al met al een zeer onwetenschappelijk stukje werk van TNO, maar de overheid maakte er dankbaar gebruik van.
Mijn gemiddeld benzineverbruik over 5 jaar is 3,5l/100km inclusief vakanties.

Ook voor de PHEV's gold hetzelfde verhaal als nu, dat de kosten voor de staatskas overtrokken werden, omdat de kopers normaal geen auto van 50 mille zouden hebben gekocht. Mijn auto hiervoor was een C180 van 36 mille. Zonder de fiscale voordelen zou ik toen überhaupt geen nieuwe auto hebben gekocht, maar de Mercedes privé zijn gaan rijden, bijtelling 0% en 19ct per kilometer.

De benzineauto's van een ton waar steeds aan gerefereerd wordt, worden vaak met nul bijtelling gereden, omdat eigenaren een ritregistratie bijhouden. Het leukste is dat de echt dure auto's, laten we zeggen een 760iL, een Bentley of een Maybach ook zonder bijtelling gereden worden, omdat die vaak door een chauffeur bestuurd worden. Zijn salaris is ook aftrekbaar en de bijtelling vervalt - anecdote van de Mercedes dealer.

Ik ben trouwens nog steeds van mening dat een PHEV in de juiste omstandigheden een goed concept is.

Zo, hehe, dat moest ik even kwijt, dank voor het geduld;).

Nu dus wel aan het wachten op mijn M3D, want ik vind elektrisch rijden toch wel erg prettig.

De 10 km range is niet overdreven, ik kwam niet verder dan dat. In de winter was de auto al leeg voordat ik de wijk uit was en met meer dan 20 drempels ligt het dan ook niet aan de snelheid. Laat staan als je ff “snel” wilt optrekken, zo op. Andere mensen met de phev die ik gesproken heb hebben zelfde ervaringen gehad.
Het was voor ons de eerste stap richting elektrisch, maar dat was die absoluut niet.
 
  • Like
Reactions: Jooop
@MadP***y
Vervelende ervaring, en echt een absurd lage range. Met een bereik van 10km moet er dan echt iets goed mis geweest zijn, bijvoorbeeld met de accu. Netto gaat er bijna 10kWh in, dus dan zou je verbruik 1kwh per kilometer geweest moeten zijn. Zelfs een Ipace verbruikt maar een kwart tot een derde daarvan. Als je kijkt op het Outlander forum, zul je zien dat het beslist abnormaal is. Zelfs met een aanhanger van anderhalve ton ben ik nooit bij zulke waarden in de buurt geweest.
 
  • Like
Reactions: Frankvr
@MadP***y
Vervelende ervaring, en echt een absurd lage range. Met een bereik van 10km moet er dan echt iets goed mis geweest zijn, bijvoorbeeld met de accu. Netto gaat er bijna 10kWh in, dus dan zou je verbruik 1kwh per kilometer geweest moeten zijn. Zelfs een Ipace verbruikt maar een kwart tot een derde daarvan. Als je kijkt op het Outlander forum, zul je zien dat het beslist abnormaal is. Zelfs met een aanhanger van anderhalve ton ben ik nooit bij zulke waarden in de buurt geweest.

Ik weet niet wat voor mensen ermee rijden, caravan erachter neigt naar doelgroep oma en opa. Normale mensen die in de stad rijden, moeten met de verkeer mee kunnen gaan. En nee volgens de dealer was het normaal, airco, verwarming alles moest uit en langzaam, lees langzaam rijden. Oftewel enkel in de 15-30km zone heb je er echt iets aan.
Ik las een tijdje geleden dat er een onderzoek naar gestart is net zoals vw over misledende verbruik.

Maar hey als anderen ermee blij zijn is wat mij betreft prima.
 
Ik weet niet wat voor mensen ermee rijden, caravan erachter neigt naar doelgroep oma en opa. Normale mensen die in de stad rijden, moeten met de verkeer mee kunnen gaan. En nee volgens de dealer was het normaal, airco, verwarming alles moest uit en langzaam, lees langzaam rijden. Oftewel enkel in de 15-30km zone heb je er echt iets aan.
Ik las een tijdje geleden dat er een onderzoek naar gestart is net zoals vw over misledende verbruik.

Maar hey als anderen ermee blij zijn is wat mij betreft prima.

Behulpzame dealer. Op de snelweg zakte de range inderdaad een stuk sneller terug, maar in de stad en op 80km wegen haalde ik altijd de waarden die ik net noemde. YMMV, zoals altijd. Heb je uiteraard niet willen beledigen, maar ik sta verbaasd van je ervaring en dacht dat je overdreef om een punt te maken..
 
Behulpzame dealer. Op de snelweg zakte de range inderdaad een stuk sneller terug, maar in de stad en op 80km wegen haalde ik altijd de waarden die ik net noemde. YMMV, zoals altijd. Heb je uiteraard niet willen beledigen, maar ik sta verbaasd van je ervaring en dacht dat je overdreef om een punt te maken..

Nee hoor, ik meen het echt. Na 3 jaar en maar 20000 op de teller was ik zo blij dat de auto weg was en de model S voor in de plaats kwam. Wat een verademing.
 
Kan me wel voorstellen dat een S dan een hele forse stap omhoog was. Wel een zeer slechte beurt van de dealer/importeur, zou ik zeggen. Heb er zelf altijd prettig in gereden. Dat wil niet zeggen dat ik een upgrade naar een model S niet gewaardeerd zou hebben..
 
Kan me wel voorstellen dat een S dan een hele forse stap omhoog was. Wel een zeer slechte beurt van de dealer/importeur, zou ik zeggen. Heb er zelf altijd prettig in gereden. Dat wil niet zeggen dat ik een upgrade naar een model S niet gewaardeerd zou hebben..

Voor de phev in een Landrover gereden, dus dat was al een downgrade. ;) maar idd de S is weer een klasse hoger.
 
Tweedehandse BMW 523i (2003 - 25.000 EUR) naar tweedehandse Lexus RX400h (2008 - 36.000 EUR) naar nieuwe Tesla MS (2013 - 90.000 EUR). Het is wel de Lexus (met haar electro-motor die hoogstens 2km autonoom werkte :rolleyes:) die me heeft overgehaald om in 2011 een MS te reserveren. Dus ik heb respect voor hybride-rijders, want het hybride-rijden heeft mezelf overtuigd dat een EV een leuk ding kon zijn. Hoe meer hybride-rijders, hoe meer toekomstige overstappers naar Tesla of andere BEV's, denk ik.

Ben trouwens heel trots dat noch mijn vrouw noch ikzelf, sedert we ons rijbewijs hebben, ooit met een diesel gereden hebben:). Gewoon buikgevoel dat (ondanks het "officiële" CO2-verhaal) een diesel gewoon niet goed was, qua vervuiling.
 
Opmerkelijk genoeg heb ik het vanaf een c-klasse niet als een downgrade ervaren. Met de Mercedes best veel kleine garantiedingetjes gehad, onder andere een fluittoon bij het voorraam bij hoge snelheid, die ze nooit hebben kunnen verhelpen. Bij 160 met wind tegen in Duitsland werd je het gauw zat. Met de Outlander werden de paar dingen die er waren meteen opgelost. Weinig "Freude am Fahren" met een Benz, vond ik, niet erg dynamisch. Vóór de Mercedes altijd BMW's gehad, onder andere een zescilinder M5. Maar ja, je wordt wat ouder en hopelijk wijzer
 
Opmerkelijk genoeg heb ik het vanaf een c-klasse niet als een downgrade ervaren. Met de Mercedes best veel kleine garantiedingetjes gehad, onder andere een fluittoon bij het voorraam bij hoge snelheid, die ze nooit hebben kunnen verhelpen. Bij 160 met wind tegen in Duitsland werd je het gauw zat. Met de Outlander werden de paar dingen die er waren meteen opgelost. Weinig "Freude am Fahren" met een Benz, vond ik, niet erg dynamisch. Vóór de Mercedes altijd BMW's gehad, onder andere een zescilinder M5. Maar ja, je wordt wat ouder en hopelijk wijzer

De stoelen van phev waren echt vreselijk voor mijn rug. Na uur echt pauze om te rekken en mijn rug te ontlasten. Dat was bij de Landrover of tesla niet het geval. De Landrover hadden wij gekocht met roetfilter, een van de eerste subsidies. Van de 3 jaar dat wij het hadden heb ik 2,5 in een leen auto gereden. Zelfde auto, maar dan zonder roetfilter. Auto bleef vastlopen en in een noodprogramma springen door de roetfilter. Desondanks was het echt comfortabel. Ik ben ook geen “prinsesje met een doperwtje onder mijn bed” maar zelfs mijn man had rugpijn in de phev. Vandaar de downgrade en de weinig km’s in die auto, was niet leuk om te doen.
 
Voor de phev in een Landrover gereden, dus dat was al een downgrade. ;) maar idd de S is weer een klasse hoger.
Dat hangt van het type landrover af: ik kan je verzekeren dat de stap van onze Laro Defender 110 naar een outlander qua comfort absoluut geen downgrade zou zijn! :D

[groene disclaimer: de Defender is bij ons een auto voor de fun, waarmee jaarlijks minder dan 1000 km wordt gereden, zodat het dieselgebruik van 1 op 8 relatief weinig CO2 uitstoot veroorzaakt. Bovendien is de waarde van deze auto sinds aanschaf gestegen, hetgeen het (las)onderhoud tot in zekere hoogte heeft gecompenseerd. Wegenbelasting wordt in toom gehouden door de auto tussen gebruik door te schorsen.]
 
Dat hangt van het type landrover af: ik kan je verzekeren dat de stap van onze Laro Defender 110 naar een outlander qua comfort absoluut geen downgrade zou zijn! :D

[groene disclaimer: de Defender is bij ons een auto voor de fun, waarmee jaarlijks minder dan 1000 km wordt gereden, zodat het dieselgebruik van 1 op 8 relatief weinig CO2 uitstoot veroorzaakt. Bovendien is de waarde van deze auto sinds aanschaf gestegen, hetgeen het (las)onderhoud tot in zekere hoogte heeft gecompenseerd. Wegenbelasting wordt in toom gehouden door de auto tussen gebruik door te schorsen.]

De freelander 2 hadden wij, daarna gekeken naar de Discovery, maar toch vanaf gezien wegens de grootte. Tijdje geleden ook gekeken naar de Evogue, maar die kan ook weinig trekken (moet 2500 kg het water uit kunnen trekken). Bovengenoemde zitten wel erg comfortabel. Niet met defender gereden, maar dagelijks kan ik er weinig mee, idd fun auto. Het blijven wel toffe auto’s. Als Tesla er niet was, had ik er wel een gekozen.