Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Fact check ihkv de € 700 miljoen discussie: wat was jouw vorige auto?

This site may earn commission on affiliate links.
Dit begrijp ik niet helemaal. Dus eerst betaal je 52% belasting over je inkomen en daar koop je dan een Tesla van. Stel je Tesla is 100K dan heb je daar dus eigenlijk 208K voor moeten verdienen. Dan is 4% bijtelling toch veel gunstiger??

Uiteraard koop ik geen nieuwe van een ton, maar een oud beestje van net geen 40k

Ik declareer kilometers en krijg het restant wat ik niet declareer uitgekeerd, dat opgeteld bij het gemiddelde wat collega’s aan bijtelling betalen, reken ik met een kleine 14000 euro die ik op jaarbasis aan een auto kan besteden, daarmee blijf ik onder de kosten van een leaseauto.

Zodra ik als zzp’er aan de slag ga is het uiteraard anders, dan zsm bijtelling gemaximaliseerd aan daadwerkelijke kosten...
 
Ik had in het verleden zakelijk een Audi A6 3.0TDI met kilometerregistratie en geen bijtelling. Voor privegebruik een Volvo XC70. Door de MS geen uitstoot, XC70 verkocht (1 auto minder) en 4% bijtelling extra donatie aan de staatskas. kortom, meer belasting en een beter milieu. Door de zonnepanelen op mijn huis en op mijn werk, rijdt ik nagenoeg volledig op de zon!
 
Vorige auto de Mitsubishi Outlander PHEV. Dat is pas een staatskas leegrover. Kwam nauwelijks aan 10 km elektrisch rijden, maar man man man wat een subsidies op de auto, schaam mij er eigenlijk voor. Dan hebben ze over Tesla eigenlijk niets te zeuren. En wat een hok was het toch, keiharde stoelen, na een uur moest je noodgedwongen pauze nemen om je rug te ontlasten. Auto ervoor een Landrover Freelander 2 met roetfilter, ook met subsidie voor de roetfilter. Rijdt erg lekker, als ie het doet. Continu noodprogramma op de snelweg (Max 50 per uur), levensgevaarlijk gewoon. Leuk een roetfilter, als ie schoon kan blijven, dus niet.
Ik neem de schoonheidsfoutjes van de Tesla dus voor lief, maar wat rijdt de auto toch heerlijk, laat je ook nooit in de steek.
 
Vorige auto de Mitsubishi Outlander PHEV. Dat is pas een staatskas leegrover. Kwam nauwelijks aan 10 km elektrisch rijden, maar man man man wat een subsidies op de auto, schaam mij er eigenlijk voor. Dan hebben ze over Tesla eigenlijk niets te zeuren. En wat een hok was het toch, keiharde stoelen, na een uur moest je noodgedwongen pauze nemen om je rug te ontlasten. Auto ervoor een Landrover Freelander 2 met roetfilter, ook met subsidie voor de roetfilter. Rijdt erg lekker, als ie het doet. Continu noodprogramma op de snelweg (Max 50 per uur), levensgevaarlijk gewoon. Leuk een roetfilter, als ie schoon kan blijven, dus niet.
Ik neem de schoonheidsfoutjes van de Tesla dus voor lief, maar wat rijdt de auto toch heerlijk, laat je ook nooit in de steek.

Eens dat de subsidies te hoog waren, die phev was ook absoluut niet geschikt voor de leasemarkt.., een paar ondernemers die max 20k per jaar rijden prima. Mijn vader heeft er 1 staat altijd netjes aan de laadpaal en hij rijd er wel 3-4 keer op een dag kleine stukjes mee... ideaal hij tankt 1 keer in de maand. Hij heeft hem na 5 jaar nu ook prive, en onderhoud is ook mega laag, gaat niks stuk aan, en zit ook al op 140.000km inmiddels
 
Eens dat de subsidies te hoog waren, die phev was ook absoluut niet geschikt voor de leasemarkt.., een paar ondernemers die max 20k per jaar rijden prima. Mijn vader heeft er 1 staat altijd netjes aan de laadpaal en hij rijd er wel 3-4 keer op een dag kleine stukjes mee... ideaal hij tankt 1 keer in de maand. Hij heeft hem na 5 jaar nu ook prive, en onderhoud is ook mega laag, gaat niks stuk aan, en zit ook al op 140.000km inmiddels

Mooi dat hij er plezier aan heeft. Ik heb er niet eens 20000 mee gereden, toen een model S genomen. Niet geleased, maar idd je kunt er alleen maar korte stukjes mee rijden, de lol van rijden ermee was er bij mij snel vanaf. Wegligging vond ik echt helemaal niets, bij iedere bocht had ik het idee dat ie op zijn kop zou gaan, vering was ook 10x niks voor mij. Onderhoud heeft ie vader dan mazzel, hier vaak iets stuk, vooral de “tankklep”, echt 5 x vervangen. Zie nog regelmatig eentje met een open klep onderweg. Service bij hun is echt waardeloos te noemen, maar dat is per dealer natuurlijk weer anders.

Ik had ervoor een Landrover, dus de Mitsubishi voelde echt als een straf, ben wat verwend misschien.
 
Voorheen altijd VW Passat privé gereden. December 2013 switch gemaakt naar zakelijk met een Volvo V60 phev met 0%. Die nu privé overgenomen en rij er bijna alleen maar elektrisch mee. Staat nu 105.000 op de teller waarvan het meeste dus elektrisch is gereden. Veel korte afstanden en altijd aan de laadpaal, dan is het nog wel aardig. De mensen die een phev hebben gekocht en alleen maar met de tankpas zwaaien hebben het verpest. Ik ken ook zo iemand die niet eens wist hoe je de Volvo moest opladen en alleen maar diesel tankte, schandalig!
Oktober 2018 Tesla MS erbij voor om elektrisch langere afstanden af te leggen :)
 
  • Like
Reactions: Refie
Na 10 jaar prive Lexus 400 en 450h gereden te hebben sinds eind december over op zakelijk een S 100. Belangrijkste overwegingen: schoner in de stad (Amsterdam), meer parkeergelegenheid, weer eens wat anders, leuk speeltje en (ja hoor) financieel erg gunstig (met dank aan de fiscus). En hij (zij?) rijdt ook nog formidabel. Ik mis wel de luxe van de Lexus...
 
Voorheen chevrolet Volt en Saab 9-3 uit 1998 (en nog een Jeep). Uiteraard kloppen de berichten niet, zou nimmer een dergelijke prijzige auto gaan rijden op fossiele brandstof. Wat overigens nergens staat zijn de inkomsten voor Nederland aangezien de Tesla's zijn geïmporteerd uit de VS. De importheffing bedraagt 10%. Gerekend over 17.000 Tesla's zijn de extra inkomsten voor de staatskas 170 miljoen.
 
  • Like
Reactions: Right_Said_Fred
Voorheen chevrolet Volt en Saab 9-3 uit 1998 (en nog een Jeep). Uiteraard kloppen de berichten niet, zou nimmer een dergelijke prijzige auto gaan rijden op fossiele brandstof. Wat overigens nergens staat zijn de inkomsten voor Nederland aangezien de Tesla's zijn geïmporteerd uit de VS. De importheffing bedraagt 10%. Gerekend over 17.000 Tesla's zijn de extra inkomsten voor de staatskas 170 miljoen.
Het zit anders. Complete auto's hebben 10% invoerrechten. De Model S en X worden als onderdelen ingevoerd, zo worden in Tilburg de accu, drivetrain en wielen gemonteerd, en dan is de importheffing 4%. De Model 3 wordt wel als complete auto ingevoerd en daar moet wel 10% voor worden afgetikt.
 
Voorheen altijd VW Passat privé gereden. December 2013 switch gemaakt naar zakelijk met een Volvo V60 phev met 0%. Die nu privé overgenomen en rij er bijna alleen maar elektrisch mee. Staat nu 105.000 op de teller waarvan het meeste dus elektrisch is gereden. Veel korte afstanden en altijd aan de laadpaal, dan is het nog wel aardig. De mensen die een phev hebben gekocht en alleen maar met de tankpas zwaaien hebben het verpest. Ik ken ook zo iemand die niet eens wist hoe je de Volvo moest opladen en alleen maar diesel tankte, schandalig!
Oktober 2018 Tesla MS erbij voor om elektrisch langere afstanden af te leggen :)
Ja, herkenbaar. Voor de Volvo reed ik een kale BMW 520 touring.
 
Nu model s 2017 4% daarvoor model s 2013 0% en daarvoor reed ik prive een A6 (met 19ct km vergoeding aan mezelf) dus helemaal geen bijtelling.

Wordt beetje moe van alles discussie en telegraaf uittingen. Als kabinet de 50k max op 4% niet had gelimiteerd per 1-1-2019 dan waren alle 2013 S en andere Evs keurig in NL gebleven i.p.v. nu als voorbeeld de mijne die naar Frankrijk is gegaan.
Lees kabinet oa ook onder druk van Bovag als ik me niet vergis als “tesla tax”
 
  • Like
Reactions: robertvg
Serieus??

Yep, dit is geworden: D5 AWD.

16B452B3-A3C9-4730-B7F6-0C08DB1E9176.jpeg
 
  • Disagree
  • Like
Reactions: RoaldH and PaulW5