Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Filerijden in de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Hoe gedraagt de Tesla zich bij file? Gezien de motor weinig moet doen buiten enkele meters rijden en weer stoppen neem ik aan dat ik geen schrik moet hebben dat de batterij even snel zou leeglopen als wanneer ik aan het rijden ben? Is er een meerverbruik door file rijden? Stel je voor dat je in zo een file staat die een halve dag duurt, kan dat? Of ben je dan de pineut?

Thanks!
 
Hoe gedraagt de Tesla zich bij file? Gezien de motor weinig moet doen buiten enkele meters rijden en weer stoppen neem ik aan dat ik geen schrik moet hebben dat de batterij even snel zou leeglopen als wanneer ik aan het rijden ben? Is er een meerverbruik door file rijden? Stel je voor dat je in zo een file staat die een halve dag duurt, kan dat? Of ben je dan de pineut?

Thanks!

File rijden in combinatie met TACC is heel relax. Als de wagen niet rijdt, verbruik je natuurlijk weinig maar je radio en airco zitten wel te verbruiken en je gaat niet vooruit. Overall is het dus geen zuinige manier om je te verplaatsen. Als je constand 60 of 70 kan rijden omdat het druk is, is het zuiniger dan 120 rijden maar wanneer je maar met 25 km/u meer vooruit komt raak je opnieuw aan de verkeerde kant van de curve. Start-stop verkeer is ook niet goed voor het verbruik omdat je telkens 2,2 ton in beweging moet zetten en dat vergt meer energie dan de wagen permanent in beweging houden.

Of je een halve dag in de file kan rijden hangt af van je SoC en diverse parameters natuurlijk. Ik zou er mij geen zorgen in maken. Als ik een ballpark figure moet geven zou ik uit gaan van een meerverbruik van 25%. Dus 250 wh/km ipv 200.
 
Last edited:
En als bij de volgende update de Tesla ook nog zelf zal sturen om tussen de lijnen te blijven, wordt het helemaal relaxed.

Alleen jammer dat ie na een aantal seconden stilstand op HOLD wordt gezet. Heb je eigenlijk zin om wat weg te suffen tijdens je TACC file ritje, gaat dat mooi niet door en moet je zowaar zelf nog zo af en toe reageren om de meute zonder getoeter te kunnen volgen. ;)
 
maar als de TACC eenmaal aan staat en je komt onder die snelheid, blijft hij gewoon werken toch.

Inderdaad, is geen enkel probleem. Er is wel een verschil tussen het overschakelen naar HOLD op de autosnelweg en op gewone wegen. Op gewone wegen gebeurt dat al na een paar seconden stil staan en dat is niet handig. Op de autosnelweg duurt het veel langer en moet je nauwelijks manueel ingrijpen. Ipv het pedaal te gebruiken trek ik de TACC stick even naar mij wanneer er opnieuw kan gereden worden zodat de wagen zelf opnieuw vertrekt in TACC mode.
 
Ik weet wat je bedoelt, maar het is me opgevallen dat hij naar 'hold' gaat als je op gewone wegen rijdt, bijvoorbeeld aan een rood licht achter enkele wagens. Maar ik heb ook al gemerkt dat hij niet naar hold gaat, zelfs als ik meer dan 30 seconden stilsta, en dat was op wat grotere vierbaanswegen. Ik vraag me af op hij de omgeving herkend (camera of kaart) en afhankelijk daarvan naar 'hold' gaat of niet.

Heeft iemand dat al kunnen testen in een file op een autosnelweg of TACC naar hold gaat of niet (ik sta zelden in de file op autosnelwegen en kan dit dus ook niet goed testen).


Alleen jammer dat ie na een aantal seconden stilstand op HOLD wordt gezet. Heb je eigenlijk zin om wat weg te suffen tijdens je TACC file ritje, gaat dat mooi niet door en moet je zowaar zelf nog zo af en toe reageren om de meute zonder getoeter te kunnen volgen. ;)
 
Ik rijd dagelijks met TACC naar het werk op de autostrade en zelfs daarbuiten, echt een gemak :). Soms is het wel opletten als het cruise-icoontje grijs blijft ipv blauw (als hij de stilstaande auto aan het rode licht niet "herkent"). Is me al een paar keer voorgevallen, dus dat was zeker "spannend" ;-). Eigenlijk is het ook alleen voorgeschreven om op de autostrade te gebruiken als ik me niet vergis.

De TACC krijg je inderdaad enkel voor de eerste keer pas actief met een snelheid boven de 30 km/h. Nadien remt hij volledig zelfs tot stilstand en vertrekt hij weer (vanuit stilstand) als de auto voor je dit ook doet. Afhankelijk van de tijd dat je stilstaat, komt hij "on hold" te staan en moet je manueel hervatten door ofwel het wattpedaal even in te duwen of het hendeltje van de cruisecontrol zelf. Ik heb de indruk dat de tijd voordat hij op hold komt te staan langer is op de autostrade (30s) ipv enkele seconden op de gewone weg, kan dit?


maar als de TACC eenmaal aan staat en je komt onder die snelheid, blijft hij gewoon werken toch.