Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Fiscale waarde M3 bij RDW klopt niet

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb precies hetzelfde probleem.. Mijn auto zou aangekocht zijn door Leaseplan voor 57.200 euro. Long range Black uitvoering met 19'' lichtmetalen velgen. Gisteren de auto ontvangen: Long range black met 18 inch Aero velgen. Die moeten dus gewisseld gaan worden. Ik was benieuwd welke fiscale waarde er nu staat genoteerd. En wat blijkt, die is 58.800 euro. Aanzienlijk hoger. Dit terwijl ik hem tegen de lagere prijs heb geleased. Collega van mij heeft ook vrijdag de auto gekregen, en die heeft hem wel voor de juiste cataloguswaarde.

Ik ben benieuwd of en hoe dit opgelost kan worden. Dus volg dit draadje op uitkomsten. Zelf neem ik uiteraard ook contact op met Leaseplan.
 
Ik heb precies hetzelfde probleem.. Mijn auto zou aangekocht zijn door Leaseplan voor 57.200 euro. Long range Black uitvoering met 19'' lichtmetalen velgen. Gisteren de auto ontvangen: Long range black met 18 inch Aero velgen. Die moeten dus gewisseld gaan worden. Ik was benieuwd welke fiscale waarde er nu staat genoteerd. En wat blijkt, die is 58.800 euro. Aanzienlijk hoger. Dit terwijl ik hem tegen de lagere prijs heb geleased. Collega van mij heeft ook vrijdag de auto gekregen, en die heeft hem wel voor de juiste cataloguswaarde.

Ik ben benieuwd of en hoe dit opgelost kan worden. Dus volg dit draadje op uitkomsten. Zelf neem ik uiteraard ook contact op met Leaseplan.

Dit is precies mijn cat waarde. Ik heb ook een solid black met 18" maar met autopilot en zonder FSD. Had jouw eerste versie wel de 19" maar niet autopilot? Dan heb je nu waarschijnlijk wel autopilot maar niet de 19". dan ben je per saldo inderdaad iets duurder uit.
 
Blij om te zien dat ik niet de enige ben, maar ik verbaas mij over het gebrek aan kennis bij Tesla over de mogelijkheden tot corrigeren. Medewerker A zegt “We gaan uw fiscale waarde aanpassen, donderdag kunnen we u auto leveren”.
Medewerker B “Aanpassen fiscale waarde, oei dat kan denk ik niet, we kunnen pas volgende week leveren”.
Medewerker C “Aanpassen kan echt niet hoor”.

Ik ben lost.....en heb nog steeds geen Tesla. Ik durf hem niet in ontvangst te nemen omdat ik bang ben dat Tesla achteraf helemaal niets meer kan of wil doen. Leasemij weet het ook niet want die krijgen ondanks smeken, eisen ook geen concrete toezeggingen die door Tesla na worden gekomen.
 
Ik heb vandaag ook de RDW gebeld om te vragen hoe dit proces in elkaar zit.
Blijkbaar maakt het de RDW geen bal uit wat de waarde is, die plempen gewoon online en registreren wat Tesla hun doorgeeft.
Als de auto nog niet te naam gesteld is, kan Tesla dit rechtstreeks met de RDW regelen voor aanpassing.
Als de auto reeds op aan staat, dan moet Tesla dit achteraf via de belastingdienst regelen om de catalogusprijs aan te passen.
Realistisch bekeken; dat gaan ze niet voor elkaar krijgen met hun organisatorische skills
 
Mijn Model 3, (Wit, AWD, 19", wit interieur) heb ik ook geannuleerd en opnieuw laten bestellen tijdens de prijsverlaging. Op dat moment was de indicatieve fiscale waarde € 60.349,40. Als ik hem nu configureer kom ik op € 62.968. Ovi meldt € 63.550,-. Ik heb de bal eerst maar bij Leaseplan gelegd om dit op te lossen.
Blijkbaar zijn toch de originele prijzen gebruikt waarbij de auto een basisprijs had van 58.800. (Daarna € 55.600, en nu € 57.200,00)
 
Ik heb vandaag ook de RDW gebeld om te vragen hoe dit proces in elkaar zit.
Blijkbaar maakt het de RDW geen bal uit wat de waarde is, die plempen gewoon online en registreren wat Tesla hun doorgeeft.
Als de auto nog niet te naam gesteld is, kan Tesla dit rechtstreeks met de RDW regelen voor aanpassing.
Als de auto reeds op aan staat, dan moet Tesla dit achteraf via de belastingdienst regelen om de catalogusprijs aan te passen.
Realistisch bekeken; dat gaan ze niet voor elkaar krijgen met hun organisatorische skills

Mijn catalogus waarde van de Model 3P lease zonder EAP staat ook fout nl op 75K. De waarde is 67.7K. Mr. Green gaat dit oplossen via Tesla. Ik maak me geen zorgen
 
Tesla beweert dat ze de Fiscale waarde na tenaamstelling en levering niet kan aanpassen. Mag voor iedereen die de auto zijn auto mee heeft genomen hopen dat het niet waar is.
Zou het ook erg bijzonder vinden als dat wel zou kunnen zie wel een gevalletje fraude aankomen.

Voor mij geld dat ik voor prijs verlaging gesteld heb een m3p a 70k

Besteling lasten staan ivm gratis ap.

Echter zie aankomen dat dit niet komt.

Dus dan heb een een flinke discussie met ze.

Ben benieuwd of er meer mensen zijn met bovenstaande
 
Tip: Check dus voordat je de auto gaat ophalen en dus op naam laat zetten even de fiscale waarde bij de RDW. Dit kan door bij Tesla het kenteken alvast op te vragen. Als het het niet klopt en de fiscale waarde is voor jou belangrijk dan eerst laten aanpassen door Tesla en zolang dat niet gebeurd is betaal je niets en haal je ook niet op.
Voordat hij op naam staat kan Tesla het zo aan laten passen bij de RDW. Ze moeten het alleen even doen.

Na de tenaamstelling zie ik het niet gebeuren dat Tesla dit alsnog voor elkaar krijgt.
 
Tip: Check dus voordat je de auto gaat ophalen en dus op naam laat zetten even de fiscale waarde bij de RDW. Dit kan door bij Tesla het kenteken alvast op te vragen. Als het het niet klopt en de fiscale waarde is voor jou belangrijk dan eerst laten aanpassen door Tesla en zolang dat niet gebeurd is betaal je niets en haal je ook niet op.
Voordat hij op naam staat kan Tesla het zo aan laten passen bij de RDW. Ze moeten het alleen even doen.

Na de tenaamstelling zie ik het niet gebeuren dat Tesla dit alsnog voor elkaar krijgt.
Zeker waar tot dat je een auto bewust niet op nieuw besteld hebt en akkoord hmgegaan bent met hogere prijs ivm (gratis) ap

En nu ontkent men dit alles.

Dan zijn het dure euro’s en een hoop moeite.

Dus dit gaat niet altijd op.

Gr Eric
 
Bij mij hetzelfde probleem. EUR 57.238 heb ik als cataloguswaarde, EUR 65.700 staat er bij de RDW... Ze belden toen ik al op weg om de auto op te halen dat het niet verstandig was om hem mee te nemen met deze cataloguswaarde. Tesla heeft een lijst met alle kentekens met verkeerde cataloguswaarde vertelden ze me.

Vandaag ontving ik het volgende mailtje van Tesla
-----------------------------------------
De auto's werden geregistreerd volgens ons Amerikaanse prijsboek, waaraan we wettelijk gebonden zijn door de Douane. De prijsverlaging die Tesla heeft geïntroduceerd, is meer een korting dan waardeverandering.

De belastingdienst waardeert de auto nog steeds op dezelfde waarde als die in Nederland is ingevoerd.

XXXXXXXX- Inside Delivery Team
---------------------------------------
Ze willen dat ik het contract cancel en een nieuwe auto bestel. Daar ga ik niet mee akkoord. Ik heb een getekende overeenkomst en ik ga niet dezelfde auto weer kopen voor meer geld....
 
Bagatelliseer-modus on//

Vergeet niet te genieten van je nieuwe aanwinst waar je zolang naar uitkeek. Die paar tientjes per maand maakt het verschil toch niet..? Tesla rijders genieten al zoveel fiscaal voordeel dat het haast “rupsje nooitgenoeg” lijkt te worden.

Principes principes :)
 
Tesla heeft een lijstje en dat kunnen wij ook denk ik: Volgens mij is dit de stand in dit topic:

Lijstje van mensen die een model 3 hebben besteld, met een verkeerde cataloguswaarde:
Bruno911
Spit_fire
Boele
SAAB99GL1984
Qweras,
Stefan3
le-ni

Mochten we er met Tesla niet uitkomen, dan kunnen we misschien samen iets ondernemen. Ik heb met mijn bedrijfsjurist gesproken en ik heb ik ieder geval een goede koopovereenkomst en Tesla heeft aantoonbaar fouten gemaakt.
 
Vergeet niet te genieten van je nieuwe aanwinst waar je zolang naar uitkeek. Die paar tientjes per maand maakt het verschil toch niet..? Tesla rijders genieten al zoveel fiscaal voordeel dat het haast “rupsje nooitgenoeg” lijkt te worden.

Even rekenen:
Bijtelling bij 57.238 bij een belastingdruk van 38,10% = 4792 per jaar, 23.960 in 5 jaar
Bijtelling bij 65.700 bij een belastingdruk van 38,10% = 7982 per jaar, 39.910 in 5 jaar
Het verschil is dus 3.190 per jaar en 15.950 in 5 jaar. We kunnen dit natuurlijk bagatelliseren. Dit is een conservatief voorbeeld. Je kan ook in een hogere belastingschijf terechtkomen. Ik koop liever iets anders, dan dit aan belasting te betalen.
 
In het verzekeringsdraadje beschrijft iemand hoe de waarde bij de RDW te verhogen (snap niet goed waarom je dat zou willen, maar ja). Misschien kun je daar iets mee. Verzekering Model 3
Dat was ik. En waarom ik een hogere waarde wil? Omdat ik een privé aankoper ben die de BTW niet terug krijg. Mocht de auto gestolen worden binnen de nieuwwaarde-garantietermijn dan gaat een verzekeraar op zoek naar de cataloguswaarde bij de diverse instanties en keren MEDE op basis daarvan uit. Dus in mijn geval incl BTW en aanschafprijs.