Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Fiscale waarde M3 bij RDW klopt niet

This site may earn commission on affiliate links.
Even rekenen:
Bijtelling bij 57.238 bij een belastingdruk van 38,10% = 4792 per jaar, 23.960 in 5 jaar
Bijtelling bij 65.700 bij een belastingdruk van 38,10% = 7982 per jaar, 39.910 in 5 jaar
Het verschil is dus 3.190 per jaar en 15.950 in 5 jaar. We kunnen dit natuurlijk bagatelliseren. Dit is een conservatief voorbeeld. Je kan ook in een hogere belastingschijf terechtkomen. Ik koop liever iets anders, dan dit aan belasting te betalen.

In jouw geval gaat er echt iets niet goed en begrijp ik het punt. Maar ik zie in dit topic de meeste met een verschil voor/na prijsverhoging over 1200 euro RDW waarde praten en op basis van dit verschil zelfs auto's annuleren en opnieuw aankopen... Daar zou ik persoonlijk al die ellende/discussie niet voor op mijn nek halen.
 
Even rekenen:
Bijtelling bij 57.238 bij een belastingdruk van 38,10% = 4792 per jaar, 23.960 in 5 jaar
Bijtelling bij 65.700 bij een belastingdruk van 38,10% = 7982 per jaar, 39.910 in 5 jaar
De bijtelling over de eerste €50k is 4% oftewel €2k per jaar. Over het meerdere is de bijtelling 22%.
In het eerste voorbeeld is dat 22% van €7238 = €1592, samen in totaal €3592. Met een belastingdruk van 38,10% kost je dat €1369 per jaar of €6845 in 5 jaar.
In het tweede voorbeeld is dat 22% van €15.700 = €3454, samen in totaal €5454. Met een belastingdruk van 38,10% kost je dat €2078 per jaar of €10.390 in 5 jaar.

De schade van de verkeerde waarbij bij de RDW is dus €3545 in 5 jaar. Met een belastingdruk van 50% is dat €4655.
 
Bij mij hetzelfde probleem. EUR 57.238 heb ik als cataloguswaarde, EUR 65.700 staat er bij de RDW... Ze belden toen ik al op weg om de auto op te halen dat het niet verstandig was om hem mee te nemen met deze cataloguswaarde. Tesla heeft een lijst met alle kentekens met verkeerde cataloguswaarde vertelden ze me.

Vandaag ontving ik het volgende mailtje van Tesla
-----------------------------------------
De auto's werden geregistreerd volgens ons Amerikaanse prijsboek, waaraan we wettelijk gebonden zijn door de Douane. De prijsverlaging die Tesla heeft geïntroduceerd, is meer een korting dan waardeverandering.

De belastingdienst waardeert de auto nog steeds op dezelfde waarde als die in Nederland is ingevoerd.

XXXXXXXX- Inside Delivery Team
---------------------------------------
Ze willen dat ik het contract cancel en een nieuwe auto bestel. Daar ga ik niet mee akkoord. Ik heb een getekende overeenkomst en ik ga niet dezelfde auto weer kopen voor meer geld....
Waarom heb ik dan wel het lagere bedrag?
 
Dat zou ik ook niet doen,
De bijtelling over de eerste €50k is 4% oftewel €2k per jaar. Over het meerdere is de bijtelling 22%.
In het eerste voorbeeld is dat 22% van €7238 = €1592, samen in totaal €3592. Met een belastingdruk van 38,10% kost je dat €1369 per jaar of €6845 in 5 jaar.
In het tweede voorbeeld is dat 22% van €15.700 = €3454, samen in totaal €5454. Met een belastingdruk van 38,10% kost je dat €2078 per jaar of €10.390 in 5 jaar.

De schade van de verkeerde waarbij bij de RDW is dus €3545 in 5 jaar. Met een belastingdruk van 50% is dat €4655.
De bijtelling over de eerste €50k is 4% oftewel €2k per jaar. Over het meerdere is de bijtelling 22%.
In het eerste voorbeeld is dat 22% van €7238 = €1592, samen in totaal €3592. Met een belastingdruk van 38,10% kost je dat €1369 per jaar of €6845 in 5 jaar.
In het tweede voorbeeld is dat 22% van €15.700 = €3454, samen in totaal €5454. Met een belastingdruk van 38,10% kost je dat €2078 per jaar of €10.390 in 5 jaar.

De schade van de verkeerde waarbij bij de RDW is dus €3545 in 5 jaar. Met een belastingdruk van 50% is dat €4655.
Klopt als een bus, ik heb zitten slapen....
 
Heeft iemand al op die mail geantwoord dat het verhaal niet klopt wat ze zeggen? SeC Rotterdam kon niks doen en verwees me door naar [email protected]. Echter heb ik geen factuur, dus ga ik eerst kijken wat Leaseplan weet te bereiken. (Aangezien zij er geen voordeel aan hebben, vrees ik het ergste. Tenzij ze ook de hogere prijs hebben afgetikt.) Tot die tijd ben ik benieuwd wat jullie voor elkaar krijgen.
 
In mijn geval lijkt de aanhouder te winnen. Na dagelijks minimaal 1x te bellen voor een update waarbij ik een combinatie hanteerde van irritatie, boosheid, belangstelling, advies (ga nu eens met de RDW praten....) lijkt het voor elkaar. Fiscale waarde bij de RDW klopt nu en morgen hoop ik in Tilburg een date te hebben met mijn M3.

Ik hoop dat de eerste rit alle frustratie doet vergeten.....
 
Bagatelliseer-modus on//

Vergeet niet te genieten van je nieuwe aanwinst waar je zolang naar uitkeek. Die paar tientjes per maand maakt het verschil toch niet..? Tesla rijders genieten al zoveel fiscaal voordeel dat het haast “rupsje nooitgenoeg” lijkt te worden.

Principes principes :)

in mijn geval 90 euro per maand x 12 x 5 = 5400 totaal. Mr Green is er mee bezig dit is gewoon een administratieve fout lijkt mij 75000 RDW ipv 66700 factuur. Tesla kan/gaat dit aanpassen. RDW heeft ook aangegeven dat dit aan te passen is. En anders nemen ze mijn auto weer in voor een nieuwe, of ze betalen mij 5400 euro op de prive rekening, ook prima.
 
DeliveryNL gesproken en mij is verteld dat ze hiervan op de hoogte zijn en hard bezig zijn om alles te corrigeren. Hij vroeg niet eens naar mijn kenteken. Zal het echt "vanzelf" goed komen?

Bij het deliveryteam gaat volgens mij niets vanzelf.

Fiscalewaarde wordt door Tesla opgegeven aan de belasting. Die nemen dit gewoon over. Dit wordt steekproefgewijs gecontroleerd aan de hand van de prijslijst. Tesla heeft de verkeerde waarden doorgegeven. Schijnbaar een fout in een lijst.

Het wijzigen bij de belastingdienst is nog niet zo eenvoudig volgens Tesla, maar de criteria kon de BD mij niet geven, omdat deze discussie voornamelijk voorkomt bij gebruikte import autos. Na het indienen van het bezwaar duurt het 6 weken voir er een uitspraak komt.

Tesla heeft bij mij aangeven dat ik de aan mijn account gekoppelde auto niet krijg en dat ze op zoek zijn naar een andere.
Ik begrijp niet dat ze dat niet zo kunnen zeggen. Of het is daar nog een grotere rommel dan ik dacht, of ze rekken tijd tot de volgende boot .

Ik hoop maar dat dit ooit in orde komt....