Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Fiscale waarde M3 bij RDW klopt niet

This site may earn commission on affiliate links.
Bij mijn performance(incl eap gekocht) hadden ze ik februari een te lage waarde aan de rdw doorgegeven(waarschijnlijk omdat eap toen nog niet geactiveerd was in europa). Ik heb daar toen natuurlijk niks over gezegd omdat dat voor de bijtelling gunstiger was.

Nu kwam ik terug van vakantie en vond ik een brief van de rdw dat ze een aanpassing gedaan hadden naar het hogere bedrag. Jammer
 
een collega van mij krijgt nu ook ineens bericht van de belastingdienst, dat zijn auto 5700 EUR duurder is geworden (lease). Dit heeft volgens mij te maken met de levering van de auto. hij was er vroeg bij (feb '19) en dit was in de tijd dat autopilot nog niet was goedgekeurd door de RDW. Zo is hij dus ook ingevoerd, terwijl FSD wel was besteld. Nu is autopilot wel goedgekeurd en heeft Tesla aan de belastingdienst aangegeven dat de auto 5700 EUR duurder is geworden. Hij is niet blij natuurlijk, met de extra bijtelling. De auto wordt niet via een leasemaatschappij geleased, maar is aangeschaft door het werk. En wordt dan geleased door mn collega.

Kan je dan alleen bezwaar maken bij de belastingdienst? Of valt er ook nog iets te halen bij Tesla?
 
een collega van mij krijgt nu ook ineens bericht van de belastingdienst, dat zijn auto 5700 EUR duurder is geworden (lease). Dit heeft volgens mij te maken met de levering van de auto. hij was er vroeg bij (feb '19) en dit was in de tijd dat autopilot nog niet was goedgekeurd door de RDW. Zo is hij dus ook ingevoerd, terwijl FSD wel was besteld. Nu is autopilot wel goedgekeurd en heeft Tesla aan de belastingdienst aangegeven dat de auto 5700 EUR duurder is geworden. Hij is niet blij natuurlijk, met de extra bijtelling.

Kan je dan alleen bezwaar maken bij de belastingdienst?
Dat ligt eraan of het BESLUIT van de belastingdienst Bezwaar ONTVANKELIJK is, maar dat lijkt mij wel omdat je ook na het eerste besluit een individueel verzoek tot wijziging kunt indienen. Let dan wel op de indieningstermijn van het bezwaar. Normaal gesproken 6 weken, waarna je dan nog 2 tot 6 weken de tijd hebt om de motivatie in te dienen. Maar ik kan mij ook bedenken dat de indieningstermijn zomaar 4 of zelfs 2 weken is, waarna je nog een paar weken de tijd hebt om je bezwaar te onderbouwen met gerede gronden.
Je kunt in ieder geval aan de Belastingdienst in Doetichem de vraag stellen of het besluit bezwaar ontvankelijk is, waarna je alnagelang het antwoord weet hoe je jouw grieven schriftelijk kunt aangeven.
 
Bezwaar tegen? Bij mij klopt in principe de waarde nu. Die was eerst om 5400 te laag...
Bezwaar tegen................................HET INDIVIDUELE HERZIENE BESLUIT van de belastingdienst. Je zou je kunnen beroepen op het eerste besluit, maar dan wel goed gegrond. Het is altijd te proberen. Nee, heb je; ja kan je krijgen. Uiteraard alleen als je wilt. Ben je het met de herziene prijs eens dan hoef je niets te doen.
 
ok, bedankt Mergoscia. we gaan maar eens bellen met Doetinchem.


de waarde was ook aanvankelijk te laag en is door deze correctie rechtgetrokken, maar gaan het toch maar proberen. Niet geschoten, altijd mis. Als je minder kan betalen, altijd proberen zou ik zeggen
Of je minder of meer WILT/moet betalen ligt er aan of je zakelijk/ lease danwel een particuliere aankoop hebt gedaan. Bij mij, omdat ik de auto particulier hebt aangeschaft was eerst de prijs ruim 5000 te laag. Na mijn individuele verzoek tot wijziging is dat althans mondeling recht getrokken, echter moet het nog bij het RDW worden verwerkt. De grond van het verzoek om het hoger te stellen ligt voor mij verzekeringstechnisch.
 
Last edited:
Ik snap jouw scenario helemaal hoor. Ik had hetzelfde gedaan, als ik jou was.

Bij mijn collega komt de brief ineens op de mat vallen, zonder enige melding vooraf van Tesla. Dit had wel netjes geweest. Er is geen verzoek geweest vanuit mijn werk of collega. Blijkbaar heeft Tesla de prijs veranderd achteraf, doorgegeven aan de belastingdienst, en de belastingdienst zag de kans schoon om er een brief uit te sturen.
 
Last edited:
Ik snap jouw scenario helemaal hoor. Ik had hetzelfde gedaan, als ik jou was.

Bij mijn collega komt de brief ineens op de mat vallen, zonder enige melding vooraf van Tesla. Dit had wel netjes geweest. Er is geen verzoek geweest vanuit mijn werk of collega. Blijkbaar heeft Tesla de prijs veranderd achteraf, doorgegeven aan de belastingdienst, en de belastingdienst zag de kans schoon om er een brief uit te sturen.
Ik denk eerder dat Tesla aan "standje" heeft gekregen. De regels zijn zéér duidelijk. Op het moment van de eerste tenaamstelling zetten (afgifte datum kentekenbewijs deel 1) dan dien je de DAN geldende cataloguswaarde op te geven. Dat heeft Tesla in heel veel gevallen helemaal verkeerd gedaan, zeg maar een te...gzootje van gemaakt. Ik denk dat de belastingdienst alle Tesla M3 van dit jaar even gaat nalopen.

In mijn geval heb ik ervoor gekozen om de eerste bestelling af te zeggen daar ik aan Tesla had aangegeven dat de levering van mijn model na 1 maart ging plaatsvinden en ik de dan geldende catalogusprijs wilde zien bij de RDW. Die was met zo een €3600 gedaald. Als compensatie voor het teveel betaalde kon ik dan de "gratis" auto pilot update krijgen. Geld wilden ze niet teruggeven. Nu had ik toen wel gekozen voor de auto pilot "gratis" als ze maar de catalogusprijs konden garanderen dat deze op het lagere bedrag zou staan. Dit konden ze niet want ze waren van mening dat ze de aankoopprijs moesten doorgeven. Na vele (telefonische) discussies waar ik hen op de letterlijke regelgeving kon wijzen moesten ze bekennen dat ik gelijk had maar toen gaven ze aan dat ze de auto al op kenteken hadden gezet. Echter, dit kon helemaal niet aangezien ik nog niet eens had betaald en hun regels duidelijk waren, eerst betalen dan pas kenteken aanvragen. Hier hadden ze geen antwoord op en wilden niet buigen. Heb hem toen geannuleerd, opnieuw besteld zonder voor €360 lager. Levertijd was maar 3 weken verder. Wel ben ik de free SuC voor 9 maanden hierdoor door de neus geboord alsmede een referal prijs... Ook gaven ze aan dat het upgraden achteraf naar Auto Pilot €4800 zou kosten, maar dat blijkt dis gewoon €3600. Ik heb afgelopen weekend een Raven S mogen rijden maar ik kan echt niet wennen aan dat autopilot. Blij dat ik toen gewoon heb geannuleerd en om weer on topic te komen, de catalogusprijs van €55.600 heb staan en niet in het gedoe van auto pilot activeren etc heb hoeven meemaken.
 
De auto wordt niet via een leasemaatschappij geleased, maar is aangeschaft door het werk. En wordt dan geleased door mn collega.
Je bedoelt denk ik dat je collega een auto van de zaak tot zijn beschikking heeft, die door zijn werkgever niet geleased is maar gekocht? Want als je collega hem geleased heeft van zijn werkgever, dan is zijn werkgever effectief gewoon een leasemaatschappij. Als hij hem dan ook nog eens privé geleased heeft hoeft hij helemaal geen bijtelling te betalen.

Ik blijf me er over verbazen hoevaak "bijtelling" in verband wordt gebracht met leasen terwijl het in feite te maken heeft met "auto van de zaak" en niets met leasen. Maar goed, heel Nederland doet er aan mee. Er wordt op Social Media bijvoorbeeld veel negatief gedaan over "leasebakken" terwijl eigenlijk "bakken-van-de-zaak" worden bedoeld. Want het gaat dan vast niet over de boodschappenauto van mijn buurvrouw die ze via een private lease constructie heeft aangeschaft :D

- sorry voor off-topic