Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Fiscale waarschuwing voor rijders met km-registratie in hun oude auto!

This site may earn commission on affiliate links.
Geldt natuurlijk voor het hele belastingstelsel.

Verzin een belasting, geef 'm een naam en de politici hebben weer een nieuwe knop waar ze aan willen (en helaas ook kunnen) draaien. Vergelijk het met een mammoettanker met 26 schroeven en schroefjes en 26 roeren en roertjes, met 150 man in de stuurhut die door elkaar heen roepen hoe die 26 stuurlui moeten varen. :)
 
Die 2,7% BTW correctie voor privé gebruik geldt alleen als je geen sluitende KM registratie hebt. Ik ga de zakelijke kilometers wel bijhouden en ben daarmee veel goedkoper uit. Vind je dat teveel werk dan kun je naar een rittenregistratiesysteem kijken. Ik vond dat laatste te duur en die het met de hand.
 
Die 2,7% BTW correctie voor privé gebruik geldt alleen als je geen sluitende KM registratie hebt. Ik ga de zakelijke kilometers wel bijhouden en ben daarmee veel goedkoper uit. Vind je dat teveel werk dan kun je naar een rittenregistratiesysteem kijken. Ik vond dat laatste te duur en die het met de hand.

Ja, de sluitende KM administratie EN maximaal 500 km per jaar prive rijdt natuurlijk. Maar "veel" goedkoper? Voor circa 1600 euro per jaar netto prive een Model S onbeperkt gebruiken, dat zou ik toch niet bestempelen als "duur".
 
Ja, de sluitende KM administratie EN maximaal 500 km per jaar prive rijdt natuurlijk. Maar "veel" goedkoper? Voor circa 1600 euro per jaar netto prive een Model S onbeperkt gebruiken, dat zou ik toch niet bestempelen als "duur".

Mee eens. Maar feit is wel dat je een halve accountant moet zijn om te achterhalen wat iets nu echt kost en er teveel van dit soort "regeltjes" zijn. Als je verder kijkt en alles bij elkaar over de hele linie optelt....

Maar goed, ik zeg: Elon for president, van NL wel te verstaan :)
 
Ja, de sluitende KM administratie EN maximaal 500 km per jaar prive rijdt natuurlijk. Maar "veel" goedkoper? Voor circa 1600 euro per jaar netto prive een Model S onbeperkt gebruiken, dat zou ik toch niet bestempelen als "duur".

Naast onbeperkt Model S rijden met btw correctie, blijft mijn huidige auto (ooit voor 1e eigenaar nieuw 160K) met strakke KM-registratie behouden in m'n BV. Bijtelling is natuurlijk geen optie! De info in het forum hier is wel zo handig om met alle situaties rekening te houden. :smile:
 
Nee, die 500km heeft geen invloed op de BTW verrekening.

Je hebt gelijk. "Over het werkelijke privégebruik is btw verschuldigd. Om dit te kunnen berekenen moet een sluitende kilometeradministratie worden bijgehouden. " bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Privégebruik_auto. En als alternatief mag je kiezen voor de forfaitaire 2,7%. Ik kan me inderdaad voorstellen dat als je 90% zakelijk rijdt, je met een administratie voordeliger uit bent.

Hier staat overigens ook nog het nodige: http://www.bakertillyberk.nl/253894/20121220-Btw-nieuwsbrief-Privegebruik-auto-2012.pdf?v=0
 
Die 2,7% BTW correctie voor privé gebruik geldt alleen als je geen sluitende KM registratie hebt. Ik ga de zakelijke kilometers wel bijhouden en ben daarmee veel goedkoper uit. Vind je dat teveel werk dan kun je naar een rittenregistratiesysteem kijken. Ik vond dat laatste te duur en die het met de hand.

Gebruik nu nog Easy Rit registratie. Een handige app voor op de smartphone, maar ben toch blij dat dat straks niet meer nodig is. Die 2,7% is aanzienlijker gunstiger als de >€ 200,- brandstof, die nu nog in de privé-auto gaat. Om nog maar niet te spreken van de onderhoudslasten.
 
Duidelijk dat je 5 jaren lang 2,7% in kwartaal 4 bij de BTW verrekening moet optellen.
Een Km registratie is niet interessant aangezien woon/werk voor mij als Interimmer als privé wordt gezien.

Voor belasting jaar 2014 t/m 2018 is dat het een heel jaar en dus 2,7% van de catalogus waarde, maar hoe zit het dan voor dit jaar?
Dien ik ook voor de laatste maand in 2013 nog steeds 2,7% in dit kwartaal te verrekenen als zijnde een heel jaar of 1/12 deel hiervan?
Dit heb ik nog nergens expliciet gelezen!

Wie?
 
Duidelijk dat je 5 jaren lang 2,7% in kwartaal 4 bij de BTW verrekening moet optellen.
Een Km registratie is niet interessant aangezien woon/werk voor mij als Interimmer als privé wordt gezien.

Voor belasting jaar 2014 t/m 2018 is dat het een heel jaar en dus 2,7% van de catalogus waarde, maar hoe zit het dan voor dit jaar?
Dien ik ook voor de laatste maand in 2013 nog steeds 2,7% in dit kwartaal te verrekenen als zijnde een heel jaar of 1/12 deel hiervan?
Dit heb ik nog nergens expliciet gelezen!

Wie?
Lijkt me logisch dat die ene maand prorato berekend wordt, maar ik ben geen accountant.
Als je als interimmer op je privé adres gevestigd bent dan heb je geen woon werk verkeer. Ritjes naar en van je klant zijn werkverkeer.
 
Indien iemand in de "oude" auto een km-registratie (max. 500 km orivé) bijhoudt om bijtelling te voorkomen, dan moet deze registratie doorgaan tot eind 2013 wil iemand niet in de potentiële problemen komen.
Wat goed dat je dit meldt! Ik heb een kilometeradministratie op mijn huidige auto en ik was er inderdaad zomaar van uitgegaan dat die per auto geldt. 'Gelukkig' komt mijn auto pas half December, dus die laatste 2 weken kan ik me vast nog wel inhouden.

Deze regel is overigens wel een beetje raar in combinatie met de regel dat je niet mag wisselen tussen 'geen bijtelling, wel km-administratie' en 'wel bijtelling, geen km-administratie'. Je moet een keuze maken en daarbij blijven. Volgens de belastingdienst heeft wisselen maar één reden en dat is besparen op belastingen en dat wordt niet geduld.
 
Je mag wel wisselen, hoor.
Alleen is die keuze wel per kalenderjaar.
De uitzondering, die hier niet vaak voor zal komen onder DGA's, is het wisselen van werkgever, Dan mogen keuzes weer opnieuw gemaakt worden..
 
Je mag wel wisselen, hoor.
Alleen is die keuze wel per kalenderjaar.
De uitzondering, die hier niet vaak voor zal komen onder DGA's, is het wisselen van werkgever, Dan mogen keuzes weer opnieuw gemaakt worden..

Weet je dat zeker? Ik heb ooit mijn leaseauto meegenomen van werkgever naar eigen bv. Omdat ik in dat jaar al meer dan 500km prive had gereden moest ik het hele jaar bijtelling betalen, ook voor het deel dat ik een andere werkgever (mezelf) had.
 
Woon-werk wel of niet prive voor BTW (want zakelijk voor bijtelling)?

Hmmm... Dit is een verrassing die ik ook niet had voorzien. Aangezien de onderhoudskosten en brandstofkosten van de Tesla laag zijn, kan het nog best interessant zijn om een geautomatiseerde rittenregistratie bij te houden (apje op center console iemand?). Die 2.7% gaat uit van bijna 65% privegebruik van een auto waar verder geen BTW op afgedragen wordt (dus excl. brandstof, onderhoud, etc.). Ik reken als volgt: 21% BTW / 5 jaar = 4.2% per jaar bij 100% privegebruik. 2.7% is 65% van 4.2%. Voor een ICE heb je een hele sloot BTW in brandstof en onderhoud zitten, waardoor je misschien op 30% oid komt met die 2.7%, maar het is nog steeds fors.

Weet iemand hier of voor de omzetbelasting dezelfde regel over woon-werkverkeer geldt als voor de inkomstenbelasting (bijtelling)? Daar is woon-werkverkeer expliciet zakelijk, maar de onderstaande link lijkt te suggereren dat dat voor de omzetbelasting niet zo is.

http://www.belastingdienst.nl/wps/w...rivegebruik_auto_van_de_zaak/woon_werkverkeer

Als deze discrepantie klopt en woonwerk voor BTW prive is, heeft het weer totaal geen zin een kilometerregistratie bij te houden, want met je woon-werkverkeer erbij kom je snel richting 65%.

Iemand die hier ervaring mee heeft?
 
Voor de kilometerregistratie, is er met al dit high-tech geweld al een slimme app waarmee je op de knop kan drukken en welke dan even de plaats/postcode en kilometerstand opslaat ? Er zijn volgens mij wel systemen te koop die dit doen, maar met de GPS en kilometerteller in de auto moet dit toch eenvoudig te maken zijn ?

Voor de registratie zelf, is het voldoende om een rit als privé aan te geven of moet er altijd een adres bij ? Stel dat ik gewoon een stukje wil rijden... De vraag is of het voldoende is om alleen de zakelijke kilmeters bij te houden in een ritadministratie en dan te stellen dat "de rest" dus privégebruik is ?