Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

FSD Hardware 4.0

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben nog steeds van mening dat Lidar niet nodig is evenals HD maps. Als jij naar Spanje op vakantie gaat rij je ook op basis van een low res kaar tmet enkel wegen. De auto moet zelf goed in staan zijn zonder extra data de juiste positie op de weg te plaatsen.

Radar is ook niet nodig voor autonoom rijden maar uiteraard ABSOLUUT nodig om de veiligheid te verbeteren. Het is raar dat de veiligheid in mijn S100D 2018 MET radar is afgenomen in slecht weer condities.....
Is de radarfunctie niet op alle wagens disabled? Ook bij die die wel nog een radar hebben? Dit omwille van het voorkomen van phantom brakes. Zie ook ongeval in de US waar een M3 plots remt en een kettingbotsing veroorzaakt.
 
Het is niet helemaal duidelijk dat het geen vision probleem was...

One theory was that an orange light adjacent to an off-ramp ahead of the tunnel’s entrance may have been incorrectly identified as a red light the car needed to stop for.
(bron)
FmK-WRBaUAEgd92

(bron)
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Ook bij die die wel nog een radar hebben?

Dat is wat ik juist aanhaal maar niet zo duidelijk het beschreven met "Het is raar dat de veiligheid in mijn S100D 2018 MET radar is afgenomen in slecht weer condities....."

Ik bedoel dus... ik had een auto die in regen en mist veiliger was toen de radar van mijn auto niet nutteloos werd.

Dat het helpt phantom brakes te voorkomen tijden goed weer zal vast.

Ga weer op wintersport en als het sneeuwt ging voorheen TACC en AP uit omdat er sneeuw ophoopte op de bumper voor de radar. Dus dan zou je zeggen dat het nu beter gaat toch?
 
  • Like
Reactions: Phil V
Teslascope claimt inmiddels meer info te hebben over aanstaande (HW4) modelwijzigingen en FSD v11. Voorlopig geen extra camera’s naar de S/X/Y/3 (wel voor CT en semi). De 3/Y zouden wel wat wijzigingen ondergaan, waaronder nieuwe spiegels en triband gps. Er wordt kennelijk hard gewerkt aan de software voor non-USS auto’s en tijdens de investor day van 1 maart wordt heel groot nieuws verwacht.

 
Last edited:
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Teslascope claimt inmiddels meer info te hebben over aanstaande (HW4) modelwijzigingen en FSD v11. Voorlopig geen extra camera’s naar de S/X/Y/3 (wel voor CT en semi). De 3/Y zouden wel wat wijzigingen ondergaan, waaronder nieuwe spiegels en triband gps. Er wordt kennelijk hard gewerkt aan de software voor non-USS auto’s en tijdens de investor day van 1 maart wordt heel groot nieuws verwacht.



Ik licht deze nog even extra eruit:


“Tesla rekindled the conversation with regulators in the EU and UK last year regarding Full Self-Driving deployment to customers. Their new goal is 2024 to meet proposal dates. The company can be granted an accelerated timeline based on performance in North America (United States and Canada), alongside other requests for safety data validation.

As we shared last year, Tesla has been testing FSD builds in the United Kingdom and various countries throughout the EU. This effort has only increased recently, with more job listings appearing in Berlin and New Zealand.

We, the Teslascope Team, believe vehicle owners outside of North America may finally have a path ahead, and improvements to the autonomy suite will be making their way by this time next year, if not far sooner.”
 
Als die zaken zoals de nieuwe spiegel voor de 3/y effectief kloppen en worden voorgesteld op 1 maart. Vanaf wanneer gaan we deze upgrades dan te zien krijgen? Heb zelf levering 2de week maart maar dat zal te optimistisch zijn zeker?
 

Het lijkt erop dat het nog maanden kan duren voordat de upgrades op de 3/Y worden toegepast.

Maar in dezelfde thread staat ook dat al sinds 2022-12 nieuwe camera’s worden geplaatst. Ik haal mijn MY volgende week op, dus reële kans dat dit er wel opzit.

Bij mijn M3 2019 zat ik er net naast; ik had HW2.5 en mijn collega’s kregen HW3. Hopelijk val ik niet weer net in het verkeerde schuitje haha
 
Ik ben nog steeds van mening dat Lidar niet nodig is evenals HD maps. Als jij naar Spanje op vakantie gaat rij je ook op basis van een low res kaar tmet enkel wegen. De auto moet zelf goed in staan zijn zonder extra data de juiste positie op de weg te plaatsen.

Radar is ook niet nodig voor autonoom rijden maar uiteraard ABSOLUUT nodig om de veiligheid te verbeteren. Het is raar dat de veiligheid in mijn S100D 2018 MET radar is afgenomen in slecht weer condities.....
De radar verwijderen, ook de sensoren verwijderen was een domme move van Tesla. Er zijn nu heel wat domme Tesla’s op de weg. Die zijn niet meer te fixen. Musk wordt soms verblind door zijn cost cutting en simplification focus.
 
Ik licht deze nog even extra eruit:


“Tesla rekindled the conversation with regulators in the EU and UK last year regarding Full Self-Driving deployment to customers. Their new goal is 2024 to meet proposal dates. The company can be granted an accelerated timeline based on performance in North America (United States and Canada), alongside other requests for safety data validation.

As we shared last year, Tesla has been testing FSD builds in the United Kingdom and various countries throughout the EU. This effort has only increased recently, with more job listings appearing in Berlin and New Zealand.

We, the Teslascope Team, believe vehicle owners outside of North America may finally have a path ahead, and improvements to the autonomy suite will be making their way by this time next year, if not far sooner.”
Ik sta positief in het leven geloof ik. Echter ik geloof geen enkele voorspelling/belofte meer als het over Tesla gaat. Gelukkig krijgen we dit jaar nog de eerste productieversie van Optimus, dat zal mijn vertrouwen in één klap herstellen denk ik. 😎
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Hier een link naar een video van de nieuwe HW4 op 't scherm in een Model X Plaid. Credit: JasonDClinton
Je kan zien dat de linker en rechter zij camera's nu volledig kleur hebben!

Verder helaas nog geen goed nieuws over de werking van de features, in 't begin geen TACC of AP.
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Is gisteren uitgerold, in ieder geval AP en NOA. Kan de bron even niet vinden maar het gaat snel nu.
Ik snap dat ze er mee bezig zijn. Hopelijk duurt die transitie periode niet maanden, maar ben er wel bang voor.
Toch wel jammer dat ze dit weer doen. Ze hebben nog geen software feature parity met Tesla Vision nadat ze de USS hebben weggelaten.
Zo heb ik ook ervaringen gehoord dat 't zelfde was bij de HW2.5 -> HW3 transitie, dit is helaas ik 't nadeel van OTA 😇

Van de andere kant hebben we ook niet genoeg inzicht in de bedrijfsvoering qua hardware/firmware/software development, dit zal best de efficiëntste manier zijn om dit soort veranderingen door te voeren. Met als gevolg dat een kleine groep mensen 'in het begin' een minder goede ervaring zal hebben, zodat een grotere groep mensen later (maar wel zo snel mogelijk) een goede ervaring zullen hebben.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Van de andere kant hebben we ook niet genoeg inzicht in de bedrijfsvoering qua hardware/firmware/software development, dit zal best de efficiëntste manier zijn om dit soort veranderingen door te voeren.
Ergens worden de hardware wijzigingen ingepland op basis van de softwareplanning. Er zal wel wat marge op zitten, maar software is altijd later klaar dan gepland.
Met de hardwareplanning is het echter niet mogelijk om te schuiven. Onderdelen zijn besteld. En er moet om de 45 seconden een auto van de band rollen, volledig klaar of niet.

Andere optie is om zoals classic auto eerst een conceptcar te bouwen, tig test drives uit te voeren en dan pas de overgang in te plannen. Als je dan pas de nieuwe versie van de onderdelen begint in te plannen en
bestellen, dan ben je een jaar verder voor de wijziging kan doorgevoerd worden en dan sta je waar classic auto momenteel staat. In de panic room.
 
  • Like
Reactions: n2k3 and nico180