Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

FSD Hardware 4.0

This site may earn commission on affiliate links.

Dikkie Dik

If gets hard, use hammer
Mar 30, 2018
3,044
12,520
Utrecht, Netherlands
HW4 suite heeft op 20 januari type goedkeuring gekregen van de RDW voor Europa op de MS en MX:


 
  • Informative
Reactions: jr_gn and Hbrink
Er wordt niet geretrofit want Elon zegt dat hw3 voldoende is voor de oudere modellen. Ik heb daarentegen wel fsd gekocht in 2017 en heb nu hw3, moeten ze dan niet tzt oudere modellen ook upgraden?
Ik vrees van niet maar men kan dan ook nog moeilijk zich verschuilen achter regelgeving (Bij HW3) want je hebt inderdaad FSD aangekocht (met weliswaar een vage belofte) en geen specifieke hardware versie.
 
Waarom zouden ze dat moeten?
Waarom niet? Vele hebben de belofte gekocht rond FSD, niet de hardware…

Ik snap ook niet goed waarom HW3 niet gecertifieerd is en HW4 wel.

Het is niet zo dat ze FSD Beta in Europa hebben getest ofzo.

Je kan je ook afvragen of HW3 nog ooit zal worden gecertifieerd.

Ik denk het alvast niet dus die belofte van FSD Beta met HW3….denk het niet.
 
Ik snap ook niet goed waarom HW3 niet gecertifieerd is en HW4 wel.


Het gaat om een type goedkeuring van het RDW, boutjes-moertjes keuring.

Heeft verder niets te maken met welke software er al dan niet op draait.

FSDbeta draait prima op HW3 in de VS en voorlopig krijgt Tesla nog niet de toestemming om FSDbeta hier in Europa los te laten, ongeacht de hardware.

Er is volgens mij inderdaad al gecommuniceerd vanuit Tesla dat HW3 gewoon capabel is om de FSD software te draaien in de toekomst, een beetje zoals een IPhone 8S plus nu ook nog steeds de nieuwste IOS versie kan draaien.
 
Last edited:
  • Like
  • Informative
Reactions: Hbrink and JanG007
Het gaat om een type goedkeuring van het RDW, boutjes-moertjes keuring.

Heeft verder niets te maken met welke software er al dan niet op draait.

Dit dus... al heeft de RDW wel een stevige vinger in de pap omdat deze voor de EU de UNECE goedkeuring doet van de AP software. Dit is waarom highway-exit, lane change assist buiten de snelweg zijn verwijderd en verkeerslimiet chaos is toegevoegd.
 
  • Like
Reactions: OttoR and Hbrink
Cameras in de bumpers in de hoeken zou trouwens wel het voordeel wat MobilEye heeft overnemen.

MobilEye heeft namelijk op 4 hoeken een cameras.

Heeft vele voordelen zoals een zeer sterk stereoscopisch zicht voor dieptebepaling. Daar waar de huidige tri-camera setup zeer slecht in staat is dit te doen en achter al helemaal niet.

Uitgaande dat dit enigsinds grootbeeld cameras zullen zijn is er vanuit ALLE richtingen diepte te bepalen op basis van stereoscopisch zicht.

Nog een voordeel is dat de auto voorbij voertuigen in de verte kan kijken als er een voertuig door de auto rijdt omdat minder van het zicht is geblokkeerd.

Ben dus ERG nieuwsgierig naar waar de cameras zitten. Zou me niets verbazen als het net als bij MobilEye een camera links en rechts op de daklijn zit en een camera in de voorbumper.
 

en



The cameras are:

Selfie
Wide
Main
Backup
F-SVC,
L-SVC,
L-FF-Rear
L-FF-Side,
R-SVC
R-FF-Rear
R-FF-Side

Mmm... ik denk dat dit 2 systemen zijn "FF" en "SVC". Volgens the Green only is SVC de bumper maar misschien is de functie anders.
Het gaat niet zo zijn dat Autopilot ten alle tijdens daar eens video mesh van gaat maken. Dat geloof ik niet met de beperkte rekencapaciteit die er is. Maar het zou wel kunnen dat een X aantal cameras door autopilot wordt gebruikt tijdens FSD en een ander deel bij lage snelheden.

Super nieuwsgierig! Ik hoop echt dat de mankementen van de huidige plaatsing worden allemaal worden weggenomen.
 
  • Like
Reactions: robertvg

en



The cameras are:

Selfie
Wide
Main
Backup
F-SVC,
L-SVC,
L-FF-Rear
L-FF-Side,
R-SVC
R-FF-Rear
R-FF-Side

Mmm... ik denk dat dit 2 systemen zijn "FF" en "SVC". Volgens the Green only is SVC de bumper maar misschien is de functie anders.
Het gaat niet zo zijn dat Autopilot ten alle tijdens daar eens video mesh van gaat maken. Dat geloof ik niet met de beperkte rekencapaciteit die er is. Maar het zou wel kunnen dat een X aantal cameras door autopilot wordt gebruikt tijdens FSD en een ander deel bij lage snelheden.

Super nieuwsgierig! Ik hoop echt dat de mankementen van de huidige plaatsing worden allemaal worden weggenomen.
De HW4 computer is ook weer geupgrade tov HW3 dus best kans dat die al die camera's wel aankan.
 
OK, de splinternieuwe model S en X zullen nu reeds met HW4 uitgerust zijn. Dat zal 1 maart worden aangekondigd. Echter zullen zij ook al de nieuwe en nieuw geplaatste camera’s hebben of hebben ze voorlopig alleen de nieuwe computermodule. Ik heb geen plaatjes gezien van MS en MX met afgeschermd voor en achterkant om camera’s te bedenken. Weet iemand hoe dat zit?
 
Overigens ben ik blij dat Tesla opnieuw door de wal gekeerd is wat betreft de plaatsing van de camera’s en ook de radar trouwens. Nu nog LiDAR en high RES kaarten en misschien gaat FSD er dan toch komen. Ik ‘heb’ nu bijna 5 jaar FSD maar niet echt natuurlijk, op mijn hardware gaat die er echt niet komen. FSD is niet gelukt op hw 3, op naar hw 4. Jammer dat Tesla failure nooit echt toegeeft maar gewoon blijft pappen en nathouden.
 
Ik ben nog steeds van mening dat Lidar niet nodig is evenals HD maps. Als jij naar Spanje op vakantie gaat rij je ook op basis van een low res kaar tmet enkel wegen. De auto moet zelf goed in staan zijn zonder extra data de juiste positie op de weg te plaatsen.

Radar is ook niet nodig voor autonoom rijden maar uiteraard ABSOLUUT nodig om de veiligheid te verbeteren. Het is raar dat de veiligheid in mijn S100D 2018 MET radar is afgenomen in slecht weer condities.....