Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

FSD kopen

This site may earn commission on affiliate links.
Momenteel is het zowel voor als na levering 6400 en gaat half augustus met 1000 dollar omhoog, dus reken op ongeveer 7600 euro voor de FSD optie na half augustus. (aangezien FSD 6000 dollar = 6400 euro is nu).

Je kan het voor en na levering kopen, scheelt niets in prijs. Als je hem leased betaal je wel bijtelling over het extra bedrag, dus kan je het misschien beter achteraf doen, alleen moet je het dan in 1 x ophoesten.
Bij sommige leasemaatschappijen heb je 'full access' in je tesla.com account (wat bij bestelling van auto sowieso aangemaakt wordt) en kan je het zelf aankopen met creditcard, en anders moet je langs SeC met een werkplaatsorder.
In eerste geval kan het paar uur max paar dagen duren, met werkplaatsorder kan het varieren van dagen tot weken/maanden.
 
Wanneer is het mogelijk de FSD te laten installeren?
Mijn M3 moet deze week nog besteld worden maar ivm de fiscale waarde wil ik de FSD niet vanaf fabriek geleverd hebben.

En zou je ook voor aflevering de FSD al kunnen bestellen?

graag advies
Als je FSD niet in je fiscale waarde (en dus bijtelling) wilt hebben, moet je het absoluut na aflevering bestellen. Zelfs als je al een kenteken hebt, met een fiscale waarde zonder FSD kan/zal Tesla de fiscale waarde bij aflevering aanpassen naar de waarde incl FSD.
 
  • Like
Reactions: DucaTinus
Ik zie in mijn Tesla account FSD beschikbaar staan voor 6400euro. Heeft iemand dit al zo gekocht, en is dit effectief incl btw in België?
Het kan blijkbaar ook enkel aangekocht worden met kredietkaart, dus moet ik mijn limiet eerst laten verhogen

Dat is idd incl BTW. En online moet het via creditcard.
Je kan het ook via SeC regelen, en dan krijg je een factuur die je via bankoverschrijving kan doen.
Duurt wel allemaal veel langer. Als in, paar dagen of weken soms maanden.

Online met creditcard binnen enkele uren aktief!
 
Dat is idd incl BTW. En online moet het via creditcard.
Je kan het ook via SeC regelen, en dan krijg je een factuur die je via bankoverschrijving kan doen.
Duurt wel allemaal veel langer. Als in, paar dagen of weken soms maanden.

Online met creditcard binnen enkele uren aktief!
Bedankt voor je snelle antwoord. Morgen eens horen bij de bank of ze dat tijdelijk kunnen verhogen. Ik neem aan dat je dan online ook direct factuur hebt gekregen?
 
Bedankt voor je snelle antwoord. Morgen eens horen bij de bank of ze dat tijdelijk kunnen verhogen. Ik neem aan dat je dan online ook direct factuur hebt gekregen?

Ik heb het na 3 maanden bellen/mailen en vruchteloze pogingen uiteindelijk ter plaatse geregeld in service-center.
Kunnen ze een werkplaats-opdracht aanmaken, ter plaatse met creditcard betaald (je bank idd even tijdelijk limiet laten verhogen).
De betaling wordt dan gekoppeld aan de opdracht/factuur.

Daarna moeten ze het allemaal handmatig verwerken.
Het bleef toen paar dagen stil, men zei dat 'amerika' het moest doen maar dat is niet waar, want toen ik begon te bokken en moeilijk te doen was het ineens in een uur tijd geregeld, op een tijdstip dat het in Amerika nacht was. Dus ze kunnen het gewoon WEL zelf doen... Reden dat ik moeilijk begon te doen was omdat er toen net dat rode-hesjes protest was geweest bij Tesla Tilburg met mensen die al MAANDEN betaald hadden en nog steeds niets geactiveerd, en ik was niet van plan die kant op te gaan.
Merendeel van die protest-akties waren trouwens mensen die 'ten onrechte' (volgens Tesla) gratis upgrades naar AP of FSD beloofd hadden gekregen, maar er zaten ook gewoon betaalde, normale, orders tussen

Het was niet echt een makkelijk proces.... Als je zelf volledige access hebt in Tesla.com account (auto beheren) raad ik je aan om het online te doen, dan is het een geautomatiseerd proces en gaat het heel snel.
 
Ik heb het na 3 maanden bellen/mailen en vruchteloze pogingen uiteindelijk ter plaatse geregeld in service-center.
Kunnen ze een werkplaats-opdracht aanmaken, ter plaatse met creditcard betaald (je bank idd even tijdelijk limiet laten verhogen).
De betaling wordt dan gekoppeld aan de opdracht/factuur.

Daarna moeten ze het allemaal handmatig verwerken.
Het bleef toen paar dagen stil, men zei dat 'amerika' het moest doen maar dat is niet waar, want toen ik begon te bokken en moeilijk te doen was het ineens in een uur tijd geregeld, op een tijdstip dat het in Amerika nacht was. Dus ze kunnen het gewoon WEL zelf doen... Reden dat ik moeilijk begon te doen was omdat er toen net dat rode-hesjes protest was geweest bij Tesla Tilburg met mensen die al MAANDEN betaald hadden en nog steeds niets geactiveerd, en ik was niet van plan die kant op te gaan.
Merendeel van die protest-akties waren trouwens mensen die 'ten onrechte' (volgens Tesla) gratis upgrades naar AP of FSD beloofd hadden gekregen, maar er zaten ook gewoon betaalde, normale, orders tussen

Het was niet echt een makkelijk proces.... Als je zelf volledige access hebt in Tesla.com account (auto beheren) raad ik je aan om het online te doen, dan is het een geautomatiseerd proces en gaat het heel snel.
Heb dergelijk verhaal nog gelezen. Zal inderdaad zien om alles online te regelen. Bedankt voor feedback!
 
Bedankt voor je snelle antwoord. Morgen eens horen bij de bank of ze dat tijdelijk kunnen verhogen. Ik neem aan dat je dan online ook direct factuur hebt gekregen?
Ik heb eerst extra geld gestort op de creditcard, dat was eenvoudiger dan het limiet tijdelijk te verhogen.
Alleen ik heb nog geen factuur ontvangen, ik ga morgen maar eens bellen.
Ps. Rijgedrag is wel veel beter geworden. Hoewel er zeker kinderziektes in zitten en het minder vloeiend rijdt, is het wel veel relaxter.
 
Zijn er mensen die gaan kopen voor 16 augustus (prijsverhoging) en wat verwachten jullie dat er de komende 2 jaar gaat verbeteren? Twijfel zelf, vind het veel geld voor wat het nu kan
Ik zou mijn geld er niet insteken. Bij mijn vorige Tesla (4 jaar geleden) zou het ook maar een paar jaar duren voordat we zelf niet meer hoefde te rijden. Gaat ooit wel eens gebeuren maar zie het niet gebeuren de komende jaren.
 
Ik heb het in mijn enthousiasme erbij gekocht, maar als ik in de praktijk zie wat het kan plus zie hoe de ontwikkeling wordt tegengehouden door de EU wetgeving (die jaren duurt om aan te passen en wordt gecontroleerd door de grote ICE industrie), zou ik het nu ECHT niet meer doen.
Mijn vriendin kijkt ook naar een Model3 momenteel maar gaat de FSD er sowieso niet bijnemen..

Het is echt een enorme klap geld met als enig verschil dat je op lege snelwegen nu niet autosteer-uit, zelf baanwissel, autosteer-aan te moeten zetten.... Als er maar 1 auto dicht achter je zit (wat in NL bijna altijd zo is), breekt hij lane-changes al af.
Summon is useless, beetje naar voren en achter rijden als je binnen halve meter van de auto staat en dan nog breekt het 9 van de 10 keer af. En met auto-park zeer dikke kans om je velgen vol-automatisch te laten verneuken tegen de stoeprand, dat doe je ook 1 keer.... Wat wel zo is, als het al gebeurd is, maakt het toch niet meer uit, dus auto-park feature is misschien nog wel wat om los te verkopen ;)

Dus.. 6400 euro om op een lege snelweg bij baanwissels nog steeds je richtingaanwijzer te moeten klikken en klein trekje aan stuur te geven voor een baanwissel, OF, gratis: autosteer-uit, zelf die 2 seconden trekje stuur vasthouden en autosteer aanzetten.
Dat is VEEL geld, voor weinig verschil.......
 
  • Like
Reactions: FrankNL
Ja zou zo maar 4/5 jaar kunnen duren, en dan is je huidige auto ws alweer afgeschreven...
Ik heb om die reden geen FSD genomen.

History repeats.. Hoeveel (met name S, in mindere mate X (hw2.0+) eigenaren hebben destijds FSD gekocht (toen nog wel voor 2000 dollar ofzo, maar toch), toen er nog nieteens beta-FSD functies inzaten. gewoon hopende op 'dat het ooit komt' ... en .... het kwam niet ;)

Alles wat wij nu 'FSD' noemen heette toen gewoon Enhanced AutoPilot (EAP).
Elon vond blijkbaar zijn FSD beloftes ook beetje lang beginnen duren dus dacht, ik noem EAP gewoon FSD nu en zeg dat het beta is, lijkt het net alsof we al bijna 'feature complete' zijn..... Sure.

Hele levensduur van auto zitten wachten op iets wat nooit kwam en dik voor betaald....
 
In het verleden (rond maart 2019) werd er onderscheid gemaakt tussen aanschaf FSD VOOR levering en NA levering. NA levering was iets duurder maar als je ging rekenen was het ivm bijtelling nog steeds interessant om achteraf aan te schaffen (tenzij de auto prive gekocht wordt ;))

Dit waren prijzen in februari (toen nog met EAP ipv de nu gratis geleverde AP)
  • Voor levering EAP 3.200,-- / na levering 5.300,--
  • Voor levering FSD 5.300,-- / na levering FSD 7.400,--
De prijzen en inhoud van pakketten zijn daarna regelmatig gewijzigd. Maar dat is "des Tesla's" :cool:
Ik heb een paar dagen terug EAP gekocht voor 3200,- vanuit de APP.
FSD ga ik niet doen vanwege de beperkte functionaliteit in verhouding met de prijs. Misschien later nog eens..