Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

FSD kopen

This site may earn commission on affiliate links.
Wij twijfelen toch sterk om FSD aan te kopen voor onze zelf gekochte Model 3. Voor mij zou de auto lane change heel handig zijn, mijn vriendin laat de auto ook liever zelf parkeren en summon is gezien onze krappe garage een plus voor beiden.
Als het in Augustus daadwerkelijk duurder wordt, gaan we het wel doen voordien denk ik.

Jammer trouwens dat we in Europa geen trial hebben zoals in de VS:
Full Self-Driving Capability Trial
Als je een M3 hebt incl. AP (dus generatie in/na maart 2019), dan zal een trial u volgens mij niet overtuigen om het toch te kopen. Ik ken dus nu het verschil vermits ik het aankocht 4 weken na levering van de auto. AutoPilot werkt dus effectief wel beter en ook Navigate on AP is wel tof. Is het echter vandaag z'n geld waard en overtuigend: ik denk het niet. Zal dit in de toekomst wel zo zijn: dit hangt ervan af wat je ervan verwacht, zie ook mijn eerdere post. Persoonlijk twijfelde ik niet om het te kopen, mensen die echter verwachten dat het een volledig zelfrijdende auto zal zijn binnen 1 of 2 jaar gaan volgens mij bedrogen uitkomen (in EU althans). Ik gok eerder op zaken zoals vermeld in mijn eerdere post.
 
  • Like
Reactions: Zorba
Onze M3 is 2 weken oud.
Ik erger me nu toch redelijk aan het feit dat de gewone AP af moet bij het wisselen van rijstrook. Dus als dat met FSD ofwel automatisch ofwel op mijn commando gaat ben ik al tevreden.
Ik verwacht (nog) niet dat hij op een lokale weg met snelheidsremmers en ronde punten volledig zelf rijdt.

Maar die prijs... Twijfel twijfel :)
 
Wij twijfelen toch sterk om FSD aan te kopen voor onze zelf gekochte Model 3. Voor mij zou de auto lane change heel handig zijn, mijn vriendin laat de auto ook liever zelf parkeren en summon is gezien onze krappe garage een plus voor beiden.
Als het in Augustus daadwerkelijk duurder wordt, gaan we het wel doen voordien denk ik.

Jammer trouwens dat we in Europa geen trial hebben zoals in de VS:
Full Self-Driving Capability Trial

Is het niet zo dat je bij online aankopen, dus ook als je FSD na aankoop van auto besteld, je wettelijk recht hebt op een bedenktermijn van 14 dagen?

Volgens mij moet je dus zonder opgaaf van reden ook de aankoop van FSD kunnen terughalen.

Als je op de Wii online en spel bestelt, kan je hiervan ook het geld terugkrijgen binnen een bepaalde termijn.
 
Last edited:
Onze M3 is 2 weken oud.
Ik erger me nu toch redelijk aan het feit dat de gewone AP af moet bij het wisselen van rijstrook. Dus als dat met FSD ofwel automatisch ofwel op mijn commando gaat ben ik al tevreden.
Ik verwacht (nog) niet dat hij op een lokale weg met snelheidsremmers en ronde punten volledig zelf rijdt.

Maar die prijs... Twijfel twijfel :)
Idem frustratie. AP Zou gewoon moeten aanblijven als je pinkt en van vak veranderd. Net zoals je wel een beetje gas kan bijgeven onder autopilot (en tacc)
En zou ook een klassieke cc willen, zonder ta
 
Is het niet zo dat je bij online aankopen, dus ook als je FSD na aankoop van auto besteld, je wettelijk recht hebt op een bedenktermijn van 14 dagen?

Volgens mij moet je dus zonder opgaaf van reden ook de aankoop van FSD kunnen terughalen.

Als je op de Wii online en spel bestelt, kan je hiervan ook het geld terugkrijgen binnen een bepaalde termijn.
Als ik mij goed herinner wordt er bij aankoop vermeld dat het bedrag niet terugvorderbaar is. Ik vrees er dus een beetje voor. Als je dit echt eerst wil testen, dan wou ik ofwel een Service Center bezoeken ofwel een oproep op dit forum doen.
 
Intussen is de prijs blijkbaar weer gedaald voor hen die Enhanced Autopilot hebben: volgens Electrec is het nu nog $3000. Ben ik weeral blij dat ik de voorbije maanden geen hoger bedrag betaald heb :)
Klopt, afbeelding vanuit mijn account :
2019-07-28_0005.png
 
Nou ik heb 6400 betaald voor FSD maar ook alleen voor de lanechange optie. Bizar veel geld voor iets wat alleen op lege snelwegen werkt. Onbruikbaar als er autos in de buurt zijn. Summon werkt ook bijna nooit, je moet heel dicht bij auto staan en dan nog 10x "verbinding verbroken". Nu Elon in de earnings call ook nog heeft aangekondigd dat Full Self Drive in europa voorlopig niet komt, vind ik het helemaaaal weggegooid geld. Het gaat nog vele jaren duren en zolang rijdt ik die Model3 niet (heel veel kms per jaar).... Redelijk spijt. Zometeen koppelen ze misschien lane-change wel los van FSD in Europa, voor kleine meerprijs terug soort EAP omdat FSD qua wetgeving niet mag, dat zou helemaal zuur zijn.
 
Hier kost de upgrade naar FSD nog steeds 6400 euro...

Vanuit basic AP is het 6400 inderdaad.
Vanuit EAP is het 3200. Dat gaat helemaal niemand meer doen nu Elon heeft gezegd dat in europa fsd vorrlopig niet komt want de enige functies die van fsd overblijven HAD je dan al in EAP (lane change en summon).

Echt een joke.
Een voordeel wel, tesla blijft nog betaalbaar want Elon denkt straks astronomische bedragen te gaan vragen voor Tesla's omdat je met de taxi dienst letterlijk slapend rijk wordt. Ik geloof er werkelijk niks van.
 
Last edited:
Vanuit basic AP is het 6400 inderdaad.
Vanuit EAP is het 3200. Dat gaat helemaal niemand meer doen nu Elon heeft gezegd dat in europa fsd vorrlopig niet komt want de enige functies die van fsd overblijven HAD je dan al in EAP (lane change en summon).
.

Klopt helaas:

Hoe gaan we ervoor zorgen dat we wel FSD in NL gaan krijgen, handtekeningen verzamelen en dan indien bij de EU?
 
  • Love
Reactions: TedS
Ik denk dat je moet gaan bewijzen dat het goed en altijd betrouwbaar werkt, dat gaat je vooralsnog niet lukken. Handtekeningen helpen niet.

Formeel certificerings traject dus.

Dat moeten ze in USA toch ook zou je denken. Het probleem is dat de Europese wetgeving is samengesteld onder invloed en lobby van de Europese autofabrikanten en die hebben de limieten gelegd waar ze zelf zijn qua ontwikkeling. 10 jaar achter op Tesla dus. Slinkse manier de concurrentie buiten spel te zetten. Dat kan beter aan het licht komen, soort nieuwe dieselgate.... Dan gaat het misschien wat sneller
,
 
Dan vergeet je dat de USA heel andere eisen aan voertuigen stelt dan de EU. Zelfs de UK heeft veel minder strenge eisen (vandaar dat zelfbouwpakketten in de UK worden gecertificeerd, en dan verplicht helaas in de hele EU worden toegelaten).

Mag ik je Boeing in herinnering brengen met de 737 Max 8, die ook 'gecertificeerd' is? Mocht Boeing zelf doen.

Ik denk dat de Europese wetgeving met een goede reden strenger is, en om hier te verwijzen naar conspiracy theories is wellicht wat te voorbarig. De Amerikaanse verlichting van voertuigen was een aantal jaar geleden ook baggerslecht volgens Europese standaarden.

Als je de threads leest over hoe een Tesla reageert op een vrachtwagen die voor je rijdt, of hoe phantom breaking ineens gebeurt dan moet ik er niet aan denken dat dit normaal is en goedgekeurd wordt voor een FSD. Ook Tesla is lang niet ver genoeg.

Tevens wijkt het Amerikaanse weggedrag veel te sterk af van het Europese (Keep your lane ten opzichte van het rechts houden bijvoorbeeld) om een Amerikaanse certificering over te dragen naar een Europese. Ook de wegen wijken sterk af, alsmede de belijning.
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Nu dat Elon officieel aankondigt dat FSD in Europa vertraging zal oplopen (nu officieel, maar dat wisten we eigenlijk al), is maar de vraag of ze snel een HW2.5 naar 3.0 swap gaan doorvoeren. Ik heb zo het gevoel dat men dit ook wel eens een tijdje zou kunnen uitstellen.