Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

FSD Upgrade oude MX

This site may earn commission on affiliate links.
Onze Wattson (Model X) werd in 2017 geleverd met de optie "Verbeterde autopilot" en de mogelijkheid te upgraden naar FSD (3.700 euro). We hebben dat toen bewust niet gedaan omdat FSD nergens stond (nu in Europa nog steeds twijfelachtig - da's een andere discussie).

Het ding is nu 5 jaar oud en hebben beslist er nog minstens 3 jaar bij te doen waardoor het interessant zou kunnen zijn om de FSD upgrade alsnog uit te voeren (voor het zelfde bedrag van 3.700 euro - zou intussen een optie zijn van 15k?), al is het me niet helemaal duidelijk wat er dan van hardware zou aangepast worden voor dat bedrag.

Ik lees over MCU2, Car computer, infotainment systeem ... allemaal upgrades maar ik weet niet goed welke er zouden uitgevoerd worden (ofwel: welke zijn er noodzakelijk om FSD te laten werken?).

Heeft er iemand ervaring mee?

Alvast bedankt.
 
Er zijn 2 trajecten waar je rekening mee moet houden:
  • autopilot hardware
  • de MCU die je dashboard en groot scherm aanstuurt.
De autopilot hardware is eenvoudig. Je gaat in de Tesla app naar je auto, scrollt naar onder en kiest daar bij Upgrades voor FSD. Als je al EAP hebt, zal de upgrade zo een €3700 kosten. Heb je enkel basic autopilot of niks, kijk je tegen een €7500 aan.

Nou, dan heb je de upgrade gekocht, maar heb je nog niet de hardware. Dan kan je een afspraak maken via de app om de hardware te laten upgraden. Dit is dan kosteloos (omdat je FSD hebt gekocht).

Jij zal vermoedelijk nog MCU1 hebben. Die werkt nogal traag, en heeft een hoop spelletjes niet. Die kan ook niet alle visualisatie van AP3 zien (verkeersborden, verkeerslichten, vuilbakken, kegels, ...). Als je die ook wil upgraden, moet je via de app een afspraak maken om deze te laten upgraden. Dit kost je zo een €1550. Je verliest daar volgens mij de FM radio, maar als je die terug wil, moet je daar €520 voor bijtellen.

1662195075956.png
 
De enige twee handige upgrades voor een ModelX 2017 zijn CCS en MCU2. Er is nog totaal geen duidelijkheid over de FSD roadmap, ik zou aanraden om er geen geld aan uit te geven. Regelgeving in Europa zou de uitrol van FSD behoorlijk in de weg kunnen zitten.
 
  • Like
Reactions: ebullio
Nou, dan heb je de upgrade gekocht, maar heb je nog niet de hardware. Dan kan je een afspraak maken via de app om de hardware te laten upgraden. Dit is dan kosteloos (omdat je FSD hebt gekocht).

Jij zal vermoedelijk nog MCU1 hebben. Die werkt nogal traag, en heeft een hoop spelletjes niet. Die kan ook niet alle visualisatie van AP3 zien (verkeersborden, verkeerslichten, vuilbakken, kegels, ...). Als je die ook wil upgraden, moet je via de app een afspraak maken om deze te laten upgraden. Dit kost je zo een €1550. Je verliest daar volgens mij de FM radio, maar als je die terug wil, moet je daar €520 voor bijtellen.

Dankjewel voor de toelichting. Weet je toevallig ook welke "hardware" ze upgraden voor FSD? Is dat dan de "car computer"?

We hebben inderdaad een oude MCU1 maar die wordt niet standaard naar MCU2 gebracht bij FSD als ik het goed begrijp?
 
Dankjewel voor de toelichting. Weet je toevallig ook welke "hardware" ze upgraden voor FSD? Is dat dan de "car computer"?

We hebben inderdaad een oude MCU1 maar die wordt niet standaard naar MCU2 gebracht bij FSD als ik het goed begrijp?
Als je de FSD upgrade kiest via de Tesla app, wordt bij een service appointment de autopilot computer gewisseld. Dit is niet de MCU of infotainment computer die het grote scherm en het dashboard scherm aanstuurt.
 
Ik overwoog de FSD upgrade omwille van eventueel een snellere computer maar dan laat ik beter gewoon de MCU2 installeren voor 1550 ...
De term computer is verwarrend:

Als je FSD (rijden) wil verbeteren moet je de FSD upgrade doen;
Als spelletjes, video en FSD visualisaties wil hebben, dan de MCU upgrade

Beste is allebei :) En dan meteen de CCS erbij, ben je weer helemaal up to date
 
Vervangen ze bij een MCU2 ook het scherm? Had ergens gelezen dat je zo de "gele randen" permanent zou oplossen.
Ja beide schermen worden vervangen. Ik heb mijn MCU destijds laten upgraden omdat ik bellen in mijn grote scherm had en het scherm dus toch al vervangen moest worden. Los scherm was rond de €800 en MCU 2 upgrade incl. nieuwe schermen was € 1500.
Het gele randen gebeuren hoort bij die eerdere schermen dus bij een nieuw scherm zou dat inderdaad niet meer mogen gebeuren.
 
Er is helaas nog niet concreet wanneer in EU de software gebruikt mag worden.
Mocht de regelgeving veranderen, dan zal vermoedelijk er een prijsstijging klaar staan, dan kan je betalen en genieten van langere wachttijden... maar niemand weet wanneer...

In de US is de actuele prijs voor FSD naar 15.000 dollar gestegen. Waar diezelfde prijs in EU nog op €7500 staat.

Niet alleen de software maar ook de prijs loopt achter in EU ;)
 
  • Like
Reactions: Klaas
Inderdaad, de Infotainment upgrade wisselt de computer van de beeldschermen voor de performantere MCU2.

FSD geeft je dan weer toegang tot herkennen van verkeersborden en verkeerslichten.
De term computer is verwarrend:

Als je FSD (rijden) wil verbeteren moet je de FSD upgrade doen;
Als spelletjes, video en FSD visualisaties wil hebben, dan de MCU upgrade

Beste is allebei :) En dan meteen de CCS erbij, ben je weer helemaal up to date
Ik zou je alleen de MCU upgrade aanraden. Deze vond ik de investering waard. Niet vanwege de spelletjes, video of visualisaties, maar vanwege een betere respons van het scherm op bv de invoer van een bestemming. Hij is weer een stuk alerter en doet weer lekker fris aan.

FSD zou ik niet doen. Heb ik er destijds bij mijn Model S, ook uit 2017, wel bijgekocht, maar brengt je niets. Meest van tijd gaat het redelijk tussen de lijnen en houdt deze goed afstand, maar dat is het wel. Het is een feature die je prima kunt gebruiken als je alleen in de auto zit, maar die door een zeker willekeurig ingrijpen passagiers horendol maakt. Houd dat geld lekker in je zak, dat gaat de komende drie jaar niets opleveren. Te meer omdat je de kans hebt (heb ik begrepen op dit forum) dat er aan FSD hardwarematige eisen aan je auto worden gesteld waar niet eenvoudig aan kan worden voldaan. Bv een camera in de auto om de bestuurder te monitoren. Daar is jouw auto (en de mijne uit 2017) niet op voorbereid.
 
Ik zou zeggen: rij eens met iemand mee die FSD heeft en beslis dan. Misschien mag je zelf ook stukje rijden :) Ik ben er blij mee, anderen minder. Dat het nu aan de prijs is, dat ben ik wel eens.

Qua hardware zou ik niet zo bang zijn: de FSD computer is ook gratis vervangen voor FSD eigenaren. Dat zou met de camera's ook kunnen, wie weet. Voor HW2 auto's is dat in de USA dacht ik al het geval voor de beta.

En voor de interieurcamera zijn naast vervanging ook alternatieven, zoals het huidige tractie.
 
  • Like
Reactions: Dannietjoh
Onze Wattson (Model X) werd in 2017 geleverd met de optie "Verbeterde autopilot" en de mogelijkheid te upgraden naar FSD (3.700 euro). We hebben dat toen bewust niet gedaan omdat FSD nergens stond (nu in Europa nog steeds twijfelachtig - da's een andere discussie).

Het ding is nu 5 jaar oud en hebben beslist er nog minstens 3 jaar bij te doen waardoor het interessant zou kunnen zijn om de FSD upgrade alsnog uit te voeren (voor het zelfde bedrag van 3.700 euro - zou intussen een optie zijn van 15k?), al is het me niet helemaal duidelijk wat er dan van hardware zou aangepast worden voor dat bedrag.

Ik lees over MCU2, Car computer, infotainment systeem ... allemaal upgrades maar ik weet niet goed welke er zouden uitgevoerd worden (ofwel: welke zijn er noodzakelijk om FSD te laten werken?).

Heeft er iemand ervaring mee?

Alvast bedankt.
Als je de mogelijkheid hebt om FSD voor € 3.700 te kopen en voornemens bent de auto nog jarenlang te houden, zou ik het doen. In jou geval levert het ook gratis de FSD boordcomputer op. Dat kost anders dacht ik al circa €1.000 en bij inruil levert FSD misschien ook nog een paar honder euro of meer op, wanneer over een paar jaar de FSD prijs in Europa ook verder is gestegen.

Zelf heb ik er destijds € 6.400 voor betaald, er de 'gratis' FSD computer voor geinstaleerd gekregen en ben er content mee, geen spijt van. Voornemens de auto af te rijden.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Dat was de vraag ook helemaal niet van de topic starter. Het ging om bijkopen FSD zoals die nu in Nederland wordt geleverd. Dat je de versie uit de USA in je achterhoofd mee kan nemen, is aan eenieder zelf.
Waarom raad je dan aan om met iemand met FSD hardware mee te rijden? Om de vuilnisbakken en de stoplichten te laten zien?