Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Tsja...

Alle LR-versies van de Model 3 hebben 4416 - '2170' cellen. De cellen hebben een nominale spanning van 3.7V en een theoretische capaciteit van 4,8Ah. 3,7 x 4,8 x 4416 = 78428 theoreitische wattuur of 78,43 Kwh. Niet alle 2170-cellen zijn echter hetzelfde en ze hebben elk hun eigen 'persoonlijkheden'. Daarom kan elke cel iets meer of minder Ah zijn. Ook elke cel laadt en ontlaadt met verschillende snelheden. Het BMS systeem houdt de cellen in evenwicht om ze zoveel mogelijk op dezelfde manier te laten werken.

Van wat ik begrijp, heeft Tesla een boven- en ondergrens ingesteld om de levensduur van de batterij te behouden. Dus in theorie gebruik je slechts ongeveer 96% a 97% van de batterij. Maar ook dit zal dus weer per auto verschillen.

Voor het gemak hou ik 75kWh aan. 76kWh is net zo correct.

Ik baseer het op twee dingen:

1. Berekening aan de hand van normverbruik (153 wh/km) * 499 km; en

2. Remote S hanteert eveneens 76 kWh.
 
Vandaag heb ik mijn batterij km's even gelijk gezet met mijn, door tesla, nog berekende actieradius.
Je ziet dan dat het referentieverbruik 153Wh/km is.

View attachment 399173

Dus iets meer dan de tot nu toe door mij gebruikte 150Wh/km.
Als je er vanuit gaat dat een compleet volle accu 310 mijl is dan komt je hiermee op 498,89km.
Als je dan hiermee naar een accucapaciteit terug berekend kom je uit op (498,89 x 153) 76.330 kWh als accucapaciteit voor mijn auto.
Ik ben benieuwd of dit voor anderen ook exact die 153Wh/km is als je de andere 2 waardes gelijk zet.
Omdat iedereen wel 310 mijl heeft als vaste waarde, zou iig moeten als je hem nieuw ophaalt, kan je hiermee je exacte accucapaciteit berekenen volgens mij.

Ah, ik lees dat jij dezelfde route hebt genomen. ;)
 
Ah, ik lees dat jij dezelfde route hebt genomen. ;)

Jep, inmiddels wel. ;)
Vanaf nu hanteer ik dus ook 76kWh. :)

Ik ga er nu vanuit dat als iedereen met een LR AWD de 2 range waardes uit mijn plaatje gelijk zet dat je dan een referentieverbruik van 153 kWh te zien krijgt.
Als anderen dat zouden willen bevestigen, graag. :)

Ben ook benieuwd of dit bij een M3P sterk afwijkt.
 
Okay cool echt met 150-160km/h?
Bij mij schiet hij dan zo boven de 200wh/km op kortere afstanden.
Bij mij ook. Overigens ook op lange afstanden (m3lr 18” aero covers eraf). Gisteren bij 8-10 graden en wat tegenwind 210 km continu 120-130km/h (zondagochtend drenthe-brabant) gereden: 205 wh/km.airco uit, auto voorverwamd, temperatuur interieur 20 graden. Accu van 96% naar 30%.
Ik mag de auto inmiddels zeer, range is in praktijk zeer bruikbaar maar niet zoals geadverteerd
 
  • Disagree
Reactions: DeHakkelaar