Devils son
Active Member
Tsja...
Alle LR-versies van de Model 3 hebben 4416 - '2170' cellen. De cellen hebben een nominale spanning van 3.7V en een theoretische capaciteit van 4,8Ah. 3,7 x 4,8 x 4416 = 78428 theoreitische wattuur of 78,43 Kwh. Niet alle 2170-cellen zijn echter hetzelfde en ze hebben elk hun eigen 'persoonlijkheden'. Daarom kan elke cel iets meer of minder Ah zijn. Ook elke cel laadt en ontlaadt met verschillende snelheden. Het BMS systeem houdt de cellen in evenwicht om ze zoveel mogelijk op dezelfde manier te laten werken.
Van wat ik begrijp, heeft Tesla een boven- en ondergrens ingesteld om de levensduur van de batterij te behouden. Dus in theorie gebruik je slechts ongeveer 96% a 97% van de batterij. Maar ook dit zal dus weer per auto verschillen.
Voor het gemak hou ik 75kWh aan. 76kWh is net zo correct.
Ik baseer het op twee dingen:
1. Berekening aan de hand van normverbruik (153 wh/km) * 499 km; en
2. Remote S hanteert eveneens 76 kWh.