Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Meen je dat? Ik rijd al ruim twee jaar via Bergen op Zoom...
ja, dat zou ik ook zeggen.


Ik ben vandaag weer naar Amsterdam geweest en merkte dat om 05:00 vanmorgen het beste waaide. Zag toen met 120kmh een verbruik van 255Wh/km en zodra ik Zeeland uit was zakte het naar 230wh/km.

Vanaf Dordrecht 110 gaan rijden en zakte toen naar 206 toe.

Net de terugweg lekker door gereden. Bij de La Place Leiden even gegeten en aan de 22kW en toen 140 a 150kmh gereden naar huis. Zat toen op 307Wh/km toen ik thuis was.
 
De accu lijkt niet verwarmd te worden, enkel de cabine.

Ik ging vandaag even rijden en terwijl ik voor een rood licht stond trok de auto 10kW (!!), dat was dus de heater die aan stond gok ik.
Inderdaad, en dat is best wel een gemiste kans. Je zou je laattijdig nog uit kunnen kienen zodat hij net klaar is met laden voordat je vertrekt, maar dat is bijna niet te doen. Jammer ook dat regeneration niet volledig werkt met een koude accu en echt vervelend dat de auto minder afremt dan waar je aan gewend bent geraakt. Dat de energie niet de accu in kan begrijp ik best, maar gebruik hem dan om de accu of de cabine te verwarmen, zou ik zeggen.
Tot 100% laden elke dag is minder goed voor de accu. Indien het niet nodig is, probeer het niet te doen.

Wat slechter voor de accu is, is helemaal leeg rijden. Beter een range charge dan leeg rijden. Overigens vinden accu's het niet lekker om een lange tijd 100% vol te zitten. Als je hem laad en binnen een paar uur weer vertrokken bent, dan is het geen enkel probleem.

Musk heeft al een keer aangegeven dat de garantie niet vervalt als je veel range charges doet.
vanavond laad ik op tot halverwege tussen normaal en range in. Ik verwacht dat ik het daar wel mee ga redden, al zal ik niet veel overhouden. Misschien is een range charge dan toch wel beter. Morgen Tesla even bellen om te vragen of ze er niet per ongeluk een 60kWu accu ingezet hebben ;-) en waarom WiFi niet werkt.
 
Last edited by a moderator:
Vannacht tussen normal en range geladen en vanochtend weer naar Middelburg er terug. Thuis had ik nog 29km projected average range over. We worden er dus beter in, al vraag ik me af hoe lang dat leuk blijft.

Weer een aantal observaties, voor wie er wat aan heeft:
1. Je kunt met 130km/u achter een busje aanrijden voor het verbruik van 120km/u zonder busje. Dit werkt al op een afstand van 50m, dus je hoeft er echt niet belachelijk kort achter te zitten.
2. De 'bult' in het verbruik bij een koude start is kleiner bij 10 graden Celcius dan bij 0 graden Celcius.
3. De totale realistische range kan wel 60km teruglopen bij koud weer.
4. Als je nauwkeurig rijdt is de average projected range je beste vriend: Hij voorspelde mij in Middelburg nog 160 km over te hebben. Terug in Tilburg, 137km verder, had ik nog 29km average projected range over, waar dat volgens de voorspelling 160-137=24km zou moeten zijn. En ik heb een paar inhaalacties gedaan ;-).
5. Ik betrap mezelf erop dat ik overgebleven range bij thuiskomst als 'zonde' begin te ervaren: Plezier dat ik had kunnen hebben, maar niet gehad heb. Naar mate ik dichter bij huis kom, ga ik dan ook harder rijden. Hopelijk hebben jullie dat ook ;-).

(PS. Dank je Widodh, voor het opruimen van de rommel die ik in mijn iPad post had achtergelaten)
 
Ik heb de accu gisteren ingepland om pas op te laden morgens vanaf 04.00h tot 07.00h.
hiermee blijf ik binnen nachttarief EN ik vracht dat de accu daarmee al iets warmer is.
ik blijf dit de komende tijd op die wijze inplannen en merk dan vanzelf of dit opwarmen nadien zal voorkomen.
 
Vannacht tussen normal en range geladen en vanochtend weer naar Middelburg er terug. Thuis had ik nog 29km projected average range over. We worden er dus beter in, al vraag ik me af hoe lang dat leuk blijft.

Weer een aantal observaties, voor wie er wat aan heeft:
1. Je kunt met 130km/u achter een busje aanrijden voor het verbruik van 120km/u zonder busje. Dit werkt al op een afstand van 50m, dus je hoeft er echt niet belachelijk kort achter te zitten.
2. De 'bult' in het verbruik bij een koude start is kleiner bij 10 graden Celcius dan bij 0 graden Celcius.
3. De totale realistische range kan wel 60km teruglopen bij koud weer.
4. Als je nauwkeurig rijdt is de average projected range je beste vriend: Hij voorspelde mij in Middelburg nog 160 km over te hebben. Terug in Tilburg, 137km verder, had ik nog 29km average projected range over, waar dat volgens de voorspelling 160-137=24km zou moeten zijn. En ik heb een paar inhaalacties gedaan ;-).
5. Ik betrap mezelf erop dat ik overgebleven range bij thuiskomst als 'zonde' begin te ervaren: Plezier dat ik had kunnen hebben, maar niet gehad heb. Naar mate ik dichter bij huis kom, ga ik dan ook harder rijden. Hopelijk hebben jullie dat ook ;-).

(PS. Dank je Widodh, voor het opruimen van de rommel die ik in mijn iPad post had achtergelaten)

Interessant. Hoeveel km rijd je dan?
 
Ik zet nu telkens de airco uit, maar dat onthoudt de Tesla niet. De eerst volgende keer als ik weer weg rijdt, staat alles weer op full auto. Iemand een idee?
Daarentegen blijft de stoelverwarming aan staan, dat onhoudt hij dus wel, terwijl die voor mij wel weer uit mag blijven. Om het verbruik te beperken bij koud weer, gebruik de stoelverwarming in plaats van de normale verwarming. Scheelt toch behoorlijk.
 
Doe ik ook. Heb jij ook het idee dat je verbruik minder is geworden?
Vandaag zat ik ineens op 232Wh/km, normaal op 254Wh/km. Wel een kwartier in de file gestaan. :mad:

Ja ik denk dat het verbruik wel een stukje minder is, maar zeker weten doe ik het niet omdat ik het pas een paar dagen doe. Het was een idee dat ik gepikt heb van Edwin die ik afgelopen zondag bij de SC in Oosterhout tegen kwam.

Zal het eens in de gaten houden
 
Interessant. Hoeveel km rijd je dan?
Tilburg->Middelburg->Tilburg, da's zo'n 2x 136km, niet echt spectaculair. Morgen eens bellen of ze d'r wel een 85kW accu ingezet hebben; Dan is de toon alvast gezet ;-).

- - - Updated - - -

Saved by the SuperCharger: Een testritje voor een collega en een tussenstop op Seppe voor een paar uur was blijkbaar net weer even teveel om thuis te komen, dus ik sta er weer... Gered, dat wel, maar het had niet nodig moeten zijn vind ik.
 
In de gesprekken voorafgaand aan het bestellen gaf Tesla aan dat 450 km niet haalbaar was met een spotievere rijstijl. Je zou toch echt zeker wel 350 km moeten halen.
Als de koek bij 272 km zo'n beetje op is, is dat wel erg teleurstellend... Ik ben benieuwd wat Tesla hierop te zeggen heeft...

(levering voor mij is pas in jan/febr 2014, dus ik lees jullie posts nu al een paar weken om mijn 'lange wachten' te verzachten, dank daarvoor!)
 
Ik heb de accu gisteren ingepland om pas op te laden morgens vanaf 04.00h tot 07.00h.
hiermee blijf ik binnen nachttarief EN ik vracht dat de accu daarmee al iets warmer is.
ik blijf dit de komende tijd op die wijze inplannen en merk dan vanzelf of dit opwarmen nadien zal voorkomen.
Dat heb ik afgelopen nacht ook gedaan; Tijdens het laden gaf hij aan nog 5:30 uur nodig te hebben. Ik heb het laden toen afgebroken en gescheduled voor 2:30 uur, zodat hij net vol (en dus ook nog warm) zou zijn als ik om 8:00 uur zou vertrekken. Toen ik om 7:30 vanochtend op de iPhone de verwarming aanzette, gaf hij aan nog één minuut te moeten laden, dus dat laden ging blijkbaar wat sneller dan verwacht.

Om 8:00 reed ik ook daadwerkelijk weg, maar de 'bult' in het verbruik was nog net zo groot als de dag ervoor. Zowel vanochtend als de dag ervoor was het zo'n 10 graden buiten, dus daar zit ook geen verschil in. De accu kan natuurlijk in dat halve uur wat zijn afgekoeld, maar ik vind het wel vreemd dat die bijna 100kg aan thermische massa in zo'n korte tijd zoveel afkoelt dat hij daarna weer verwarmd moet worden.

- - - Updated - - -

Ja ik denk dat het verbruik wel een stukje minder is, maar zeker weten doe ik het niet omdat ik het pas een paar dagen doe. Het was een idee dat ik gepikt heb van Edwin die ik afgelopen zondag bij de SC in Oosterhout tegen kwam.
Ik heb ook hele stukken koukleumend gereden, maar volgens mij is het 'pissen in de oceaan'. Je verwarming/airco verbruikt in het ergste geval 1.5kW (schat ik). Als je heeeeel voorzichtig rijdt, kun je je met 20kW voortbewegen, maar je zit al snel op 30kW. Als die ene kW op twintig het verschil tussen thuiskomen of niet thuiskomen gaat maken, komt dat ongeveer overeen met een range projected range van 20km, terwijl je 21.5km van huis bent. Ik zou in dat geval met 90km/u achter een vrachtwagen gaan rijden, want dat levert meer op dan de verwarming uitzetten.

- - - Updated - - -

In de gesprekken voorafgaand aan het bestellen gaf Tesla aan dat 450 km niet haalbaar was met een spotievere rijstijl. Je zou toch echt zeker wel 350 km moeten halen.
Toch heeft ze dat niet weerhouden om voortaan met 502km NEDC bereik te adverteren. Alsof de voorheen geclaimde 480km al haalbaar waren. Ik wist vooraf al wel dat dat wat optimistisch was, maar er was mij wel verzekerd dat ik met de lokale maximumsnelheid naar Middelburg en terug kon.
Als de koek bij 272 km zo'n beetje op is, is dat wel erg teleurstellend... Ik ben benieuwd wat Tesla hierop te zeggen heeft...
Die 272km met een rustige rijstijl op de lokale maximumsnelheid haal ik bij lange na niet en dat vind ik toch wel zeer teleurstellend. Ik veracht dat ik het nèt haal met een range charge van 100%, een maximumsnelheid van 120km/u en een rustige rijstijl. Morgen ga ik het proberen met een standaard charge van 80%. Met een beetje 'geluk' is het druk in de spits en zitten er hele stukken achter-elkaar-aan-sjokken met 90km/u tussen, waardoor ik het dan net haal.

Ik schat dat je op een rustige snelweg met een mix van 120km/u en 130km/u zo'n 250km met een range charge en zo'n 225km met een standaard charge haalt. Door op maximaal 120km/u te blijven en met wat drukke stukken ertussen kan dat wat meer worden, maar ik verwacht niet veel meer dan 275km met een standaard charge, zonder ècht als een bejaarde te moten gaan rijden. En ik vind 120km/u al wennen, want met mijn vorige auto deed ik dit ritje dagelijks met 152km/u op de CC.
Ik ben benieuwd wat Tesla hierop te zeggen heeft...
Ik ook; Ik zal ze morgen eens bellen.
(levering voor mij is pas in jan/febr 2014, dus ik lees jullie posts nu al een paar weken om mijn 'lange wachten' te verzachten, dank daarvoor!)
Misschien doe jij het wel een stuk beter dan ik als je je auto eenmaal hebt.
 
Ik begrijp niet waarom je niet altijd de range charge gebruikt. Lijkt me juist bedoeld voor dergelijke lange ritten. En als je het zo plant dat hij net voor vertrek klaar is, is het niet heel slecht voor de accu. En je hebt ook nog garantie op de accu.
Overigens deed ik laatst Breda-haarlem-amsterdam-breda. Met heel wat demo ritten in Haarlem. In totaal zo'n 275 km en dat ging prima.
 
Last edited:
Ik begrijp best dat Tesla zich van dezelfde truuks als andere autofabrikanten bedient als het gaat om het bepalen van de NEDC rating: Buitenspiegels worden verwijderd, naden van portieren worden dichtgeplakt, oneffenheden worden afgeplakt, bandenspanningen worden verhoogt en de rating rit wordt op een speciaal geprepareerde vlakke weg gehouden op een zeer warme dag zodat de luchtdichtheid laag is. Dit zijn ranges die wij nooit zullen halen, maar dat geldt ook voor ICE voertuigen.

Maar het vervelende is dat je als Tesla klant veel meer last hebt van deze leugen: Een ICE voertuig heeft omgerekend gemiddeld een actieradius van zo'n 800km. Als de fabrikant daar met zijn trukendoos 1200 van maakt, merkt je hooguit dat je wat vaker aan pomp staat dan je had verwacht, in mijn geval elke 3 dagen ipv elke 4,5. De enige overlast die de leugen oplevert is extra kosten en een paar minuten bij de pomp.

Anders wordt het als het ICE voertuig zou zijn uitgerust met een 10 liter tankje, dat je alleen thuis kun vullen en dan ook nog eens door een hele kleine vulopening waardoor dat 5 uur duurt. Dan gaat de leugen wèl opvallen en overlast veroorzaken.

Nogmaals; Het is een fantastische auto en ik rijd er met veel plezier in, maar als je meer dan 100km van je werk woont, heb je daar gewoon een oplaadpunt nodig. En als je voor jezelf werkt, zoals bijna alle Tesla rijders, is dat niet altijd haalbaar. Mijn klant ziet me al aankomen met mijn vraag voor een laadpunt...

- - - Updated - - -

Ik begrijp niet waarom je altijd de range charge gebruikt. Lijkt me juist bedoeld voor dergelijke lange ritten. En als je het zo plant dat hij net voor vertrek klaar is, is het niet heel slecht voor de accu. En je hebt ook nog garantie op de accu.
Overigens deed ik laatst Breda-haarlem-amsterdam-breda. Met heel wat demo ritten in Haarlem. In totaal zo'n 275 km en dat ging prima.
'Altijd' klopt wel, maar dekt voor de 5 ritten tot nu de lading niet. Vorige week heb ik inderdaad 2x een volledige range charge gedaan, gewoon omdat ik niet wist wat ik kon verwachten. Eén keer heb ik een normal charge met de SuperCharger gedaan, maar daar ben ik al 15km onderweg. Deze week heb ik twee keer een halve range charge gedaan, halverwege tussen normaal en range in. Vandaag ga ik voor het eerst proberen met een normal charge heen en terug te rijden.

Je hebt gelijk, hoor; 275 is best te doen, maar praktisch is het niet. Als het niet druk is op de weg, en je rijdt 120km/u haal je het met een standard charge waarschijnlijk net of net niet. Je redding zit dan in de drukke stukken, waar de snelheid niet boven de 90km/u uitkomt. Daar bespaar je dan voldoende om het alsnog te halen.

Maar dat is mijn ervaring; De jouwe kan natuurlijk anders zijn. En misschien hebben ze wel echt een 60kWh accu in mijn auto gezet ;-).
 
Ik begin te wennen aan de auto.

Maandag nog:
Vertrokken met full range charge (395km range) vanuit Almere naar Geleen en geladen bij De Lucht voor 40 min aan 80kmpu laadpaal terwijl ik ging ontbijten

Na Geleen direct naar Heerlen, daar een uurtje geladen aan 50kmpu laadpaal terwijl ik even de stad in ging. Daarna terug naar Geleen en direct weer naar Aachen.

In Aachen de auto volgespropt met dozen, daarna naar Oosterhout en weer terug naar Almere.

Hele tijd ca 100km pu gereden, behalve na Oosterhout. Omdat ik na Oosterhout ruimschoots genoeg range had, reed ik toen heerlijk 140-150km pu.

In totaal ca 600 gereden. Prima te doen, als je maar een beetje goed plant.
 
Dit plaatje is toch weer even belangrijk:

tesla-model-s-battery-overview.jpg


Zoals je ziet is er in een "Range Charge" dus zo'n 75kWh beschikbaar met nog een 5kWh reserve. De onderste 3.9kWh kan je nooit aan spreken.

75.000 Wh / 275km = 272Wh/KM.

Ik heb eerder dit jaar, in het warmere September een rit van 3630km gedaan op een enkele charge. 110km/h aangehouden op de CC en zo vanaf Middelburg naar voorbij Assen gereden. Kwam aan met nog 20km range. Ik zat dus op iets van 195Wh/KM.

Het is echt de kou die het daarbij doet, denk aan:
- Luchtweerstand is groter
- Verwarming (hoe minimaal het verbruik ook mag zijn)
- Rolweerstand stuggere banden
- Nat wegdek

Mijn Auris Hybride haalt zijn 1:20 nu ook echt niet, bij de 120 rijd hij nu snel 1:15 waar in de zomer de 1:18 tot 1:20 te halen is.

Ik wil voor mijn zomerbanden nog eens gaan spelen met een ander type band die een zo laag mogelijk rolweerstand hebben.

Voor nu moet gewoon FastNed ook opschieten en die CHAdeMO adapter. Dan kan je altijd even snel 50kW laden, al doe je dat voor maar 5 tot 10 minuten, dan heb je er toch weer heel wat kWh bij om je rit lekker voort te zetten.

- - - Updated - - -

Dit plaatje is toch weer even belangrijk:

tesla-model-s-battery-overview.jpg


Zoals je ziet is er in een "Range Charge" dus zo'n 75kWh beschikbaar met nog een 5kWh reserve. De onderste 3.9kWh kan je nooit aan spreken.

75.000 Wh / 275km = 272Wh/KM.

Ik heb eerder dit jaar, in het warmere September een rit van 3630km gedaan op een enkele charge. 110km/h aangehouden op de CC en zo vanaf Middelburg naar voorbij Assen gereden. Kwam aan met nog 20km range. Ik zat dus op iets van 195Wh/KM.

Het is echt de kou die het daarbij doet, denk aan:
- Luchtweerstand is groter
- Verwarming (hoe minimaal het verbruik ook mag zijn)
- Rolweerstand stuggere banden
- Nat wegdek

Mijn Auris Hybride haalt zijn 1:20 nu ook echt niet, bij de 120 rijd hij nu snel 1:15 waar in de zomer de 1:18 tot 1:20 te halen is.

Ik wil voor mijn zomerbanden nog eens gaan spelen met een ander type band die een zo laag mogelijk rolweerstand hebben.

Voor nu moet gewoon FastNed ook opschieten en die CHAdeMO adapter. Dan kan je altijd even snel 50kW laden, al doe je dat voor maar 5 tot 10 minuten, dan heb je er toch weer heel wat kWh bij om je rit lekker voort te zetten.
 
Vanmorgen eens uitermate rustig gereden op de A50 van Oss naar de High Tech Campus in Eindhoven. Ik ben sowieso geen hardrijden. Heb niets met topsnelheid, maar kick wel op acceleratie.
Ritje van 57.5 km, stoelverwarming op 1, climate control uit, Pirelli winterbanden 19 inch, snelheid tussen de 80 en 100 op de rechter baan van de snelweg, rempedaal nauwelijks gebruikt, dus maximaal regen. Kwam ik op gemiddeld 185wh per km.

Normaal zit ik tussen de 210 en 220wh per km voor dit ritje met dit weertype. Dat is dan met stoelverwarming op 1, climate control aan op 18,5 graad, airco uit natuurlijk, snelheid tussen de 80 en 125.
Ik heb hem sinds 22 november, dus ik kan nog niets zeggen over het verbruik bij een warmer weertype.

2013-12-18 08.17.53a.jpg
 

Attachments

  • 2013-12-18 08.17.53.jpg
    2013-12-18 08.17.53.jpg
    1.4 MB · Views: 416
Ik heb ook hele stukken koukleumend gereden, maar volgens mij is het 'pissen in de oceaan'. Je verwarming/airco verbruikt in het ergste geval 1.5kW (schat ik). Als je heeeeel voorzichtig rijdt, kun je je met 20kW voortbewegen, maar je zit al snel op 30kW. Als die ene kW op twintig het verschil tussen thuiskomen of niet thuiskomen gaat maken, komt dat ongeveer overeen met een range projected range van 20km, terwijl je 21.5km van huis bent. Ik zou in dat geval met 90km/u achter een vrachtwagen gaan rijden, want dat levert meer op dan de verwarming uitzetten.

Het gaat mij om het uitzetten van de AC, niet de hele klimaat/luchtbehandeling. De "eco" mode op de duitse auto's, zeg maar.

- - - Updated - - -

Dit plaatje is toch weer even belangrijk:

tesla-model-s-battery-overview.jpg


Zoals je ziet is er in een "Range Charge" dus zo'n 75kWh beschikbaar met nog een 5kWh reserve. De onderste 3.9kWh kan je nooit aan spreken.

Ik vind het raar dat hij bij een Range Charge onder typical range ~400km op de teller zet. Dat zou betekenen dat je 400km*200Wh=80kW tot je beschikking hebt, en dat hij dus de reserve meerekent?
 
Het gaat mij om het uitzetten van de AC, niet de hele klimaat/luchtbehandeling. De "eco" mode op de duitse auto's, zeg maar.

- - - Updated - - -



Ik vind het raar dat hij bij een Range Charge onder typical range ~400km op de teller zet. Dat zou betekenen dat je 400km*200Wh=80kW tot je beschikking hebt, en dat hij dus de reserve meerekent?

Bij een volle accu wordt de reserve meegerekend in het bereik. Alnaargelang de accu leger raakt, wordt het reserve deel ervan afgetrokken.

Overigens denk ik dat MindBender echt een 60 kWh batterij heeft of een heel ruim begrip van rustig rijden, want ik zit rond de 250 Wh/km als ik hard rijd (100 tot 150 km/h) en veel sprintjes trek. Dat betekent dat je met een range charge dus makkelijk 300 km rijdt zonder je reserve te gebruiken...