Vanmorgen wéér de A58 om 05:00. Stevige wind, 290Wh/km bij 110km/h.
Eenmaal bij Leiden nog maar 196Wh/km bij 100km/h.
Ik ben er uit, vooral de vele zuidwester zijwind is hét probleem op de A58. De asfalt helpt ook iets mee, maar vooral de wind.
De Model S is geoptimaliseerd in de windtunnel. Er wordt gestreefd naar een lage luchtweerstand bij rechtuit rijden zonder wind. Een laminaire luchtstroom levert de minste luchtweerstand op. Die is bereikt door de frontale doorsneden zo klein mogelijk te laten beginnen en steeds groter te laten worden. De dikke wielkasten achter zijn niet alleen mooi, maar passen in de strategie om de luchtstroom zo lang mogelijk laminair te houden.
Het streven om de luchtstroom zo lang mogelijk laminair te houden en dus zo laat mogelijk turbulent te laten worden, levert bij rechtuit rijden zonder wind de absoluut laagste luchtweerstand op.
Dit in tegenstelling tot het - foute - idee dat een vallende waterdruppel een ideale stroomlijn zou hebben. Auto's die voorin het grootste volume hebben zijn naar de huidige aërodynamische begrippen dan ook achterhaald.
De vorm van de Tesla Model S mag dan rechtuit en bij weinig wind ideaal zijn, als deze rompvorm onder een hoek, en zeker bij een flinke windsterkte, wordt aangestroomd, dan wordt het aanvankelijke voordeel, een nadeel.
Rompvormen die meer de vallende waterdruppel simuleren, ook wel NACA profielen genoemd, zijn juist veel minder in het nadeel bij aanstroming onder een hoek.
Deze profielen genereren zelfs lift, en dus voortstuwing, als ze onder een hoek worden aangestroomd.
Omdat de Model S bij het toenemen van de snelheid de wind meer van voren krijgt, is gemiddeld deze rompvorm in het voordeel.
Rij je echter relatief veel grote stukken waarbij een sterke wind onder een hoek binnenkomt, de A58 is zo'n plek, dan betaal je een hoge prijs voor een
gemiddeld wel optimale rompvorm.
Een optimale vorm voor een snelle gestroomlijnde velomobiel, ontworpen door TU Delft, volgt ook de principes van de Model S. Steeds toenemende breedte van de dwarsdoorsnede tot zover mogelijk naar achter. Dan rijdt een fiets zoals hierboven afgebeeld, met 1 PK vermogen, ruim 100 km/u.
Komt de wind onder een hoek tegen de romp dan is al gauw 2 tot 2,5 PK nodig voor dezelfde 100 km/u.