Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Welcome to my world! Ik had afgelopen week 300Wh/km gemiddeld over 50km, met 120km/h op de CC. Ik ben dus na die 50km maar 110km/h op de CC gaan rijden, maar daarmee leek ik het nog steeds niet te halen. Uiteindelijk ben ik 100 gaan rijden; ik kwam thuis met -7km.

Mijn gemiddelde verbruik na bijna 11000km is 254Wh/km. Daarvoor rijdt ik 1350km per week met strikt 120km/h op de CC, en zo'n 130km per weekend 'vrij'. Ik vind dat tegenvallen.

De A58 is deze week een hel! Middelburg Breda met 120km/h op de CC bijna 300Wh/km. bizar
 
De A58 is deze week een hel! Middelburg Breda met 120km/h op de CC bijna 300Wh/km. bizar

De rolweerstand van verschillende soorten asfalt kan tot 25% verschillen bij gelijke temperatuur. Hoge soepele (winter) banden versus stugge lage (zomer) banden kunnen ook een verschil in rolweerstand opleveren tot 25%. Tenslotte doet de temperatuur een flinke duit in het zakje. De rolweerstand bij -5 C is tot 30% hoger dan bij 20 gr. C.
Als enkele nadelige omstandigheden bij elkaar komen, en de A58 kan daar één van zijn, kan de rolweerstand 50% hoger zijn dan bij de meest gunstige omstandigheden.

Ik heb deze gegevens verkregen uit uitputtende rolweerstandtesten met fietsbanden. Dit deels in samenwerking met TU Delft en met een fabrikant van wegenasfalt. Deze gegevens blijken ook voor autobanden bijna 1 op 1 overeen te komen. Voor de liefhebbers kijk maar eens hier: http://wimschermer.blogspot.nl/search/label/bandentest
Een fietsband is een fietsband zou je denken. Ze zijn allemaal zwart, maar mijn proeven hebben uitgewezen dat een snelle (radiale) fietsband maar liefst 6x zo licht loopt als een 'normale' diagonale band.
 
Dit was de stand van zaken bij mij vorige week:View attachment 42775

Dit is mijn stand van zaken na 2 maanden dagelijks gebruik. Ik rij zakelijk elke week 2 keer heen en weer kaag - leek (196 km enkele reis). Op locatie vaak korte ritten. Blijf vaak overnachten. Heb overigens in Leek een laadpaal voor de bank waar ik tijdelijk zit en een back up laadpaal 700 meter verder. Tijdens het rijden op de snelweg geen concessies en vaak aan de linkerkant. Ik ben tevreden met het verbruik. Deze auto is al zo voordelig met al zijn benefits dat het verbruik mij overigens verder gestolen kan worden. En wat rijd het lekker ;-)
20140208_235813.jpg
 
Dit is mijn stand van zaken na 2 maanden dagelijks gebruik. Ik rij zakelijk elke week 2 keer heen en weer kaag - leek (196 km enkele reis). Op locatie vaak korte ritten. Blijf vaak overnachten. Heb overigens in Leek een laadpaal voor de bank waar ik tijdelijk zit en een back up laadpaal 700 meter verder. Tijdens het rijden op de snelweg geen concessies en vaak aan de linkerkant. Ik ben tevreden met het verbruik. Deze auto is al zo voordelig met al zijn benefits dat het verbruik mij overigens verder gestolen kan worden. En wat rijd het lekker ;-)

way to go.
 
Vanmorgen wéér de A58 om 05:00. Stevige wind, 290Wh/km bij 110km/h.

Eenmaal bij Leiden nog maar 196Wh/km bij 100km/h.

Ik ben er uit, vooral de vele zuidwester zijwind is hét probleem op de A58. De asfalt helpt ook iets mee, maar vooral de wind.
 
renderred_bovenaanzicht.jpg


Vanmorgen wéér de A58 om 05:00. Stevige wind, 290Wh/km bij 110km/h.

Eenmaal bij Leiden nog maar 196Wh/km bij 100km/h.

Ik ben er uit, vooral de vele zuidwester zijwind is hét probleem op de A58. De asfalt helpt ook iets mee, maar vooral de wind.

De Model S is geoptimaliseerd in de windtunnel. Er wordt gestreefd naar een lage luchtweerstand bij rechtuit rijden zonder wind. Een laminaire luchtstroom levert de minste luchtweerstand op. Die is bereikt door de frontale doorsneden zo klein mogelijk te laten beginnen en steeds groter te laten worden. De dikke wielkasten achter zijn niet alleen mooi, maar passen in de strategie om de luchtstroom zo lang mogelijk laminair te houden.
Het streven om de luchtstroom zo lang mogelijk laminair te houden en dus zo laat mogelijk turbulent te laten worden, levert bij rechtuit rijden zonder wind de absoluut laagste luchtweerstand op.
Dit in tegenstelling tot het - foute - idee dat een vallende waterdruppel een ideale stroomlijn zou hebben. Auto's die voorin het grootste volume hebben zijn naar de huidige aërodynamische begrippen dan ook achterhaald.
De vorm van de Tesla Model S mag dan rechtuit en bij weinig wind ideaal zijn, als deze rompvorm onder een hoek, en zeker bij een flinke windsterkte, wordt aangestroomd, dan wordt het aanvankelijke voordeel, een nadeel.
Rompvormen die meer de vallende waterdruppel simuleren, ook wel NACA profielen genoemd, zijn juist veel minder in het nadeel bij aanstroming onder een hoek.
Deze profielen genereren zelfs lift, en dus voortstuwing, als ze onder een hoek worden aangestroomd.

Omdat de Model S bij het toenemen van de snelheid de wind meer van voren krijgt, is gemiddeld deze rompvorm in het voordeel.
Rij je echter relatief veel grote stukken waarbij een sterke wind onder een hoek binnenkomt, de A58 is zo'n plek, dan betaal je een hoge prijs voor een gemiddeld wel optimale rompvorm.

Een optimale vorm voor een snelle gestroomlijnde velomobiel, ontworpen door TU Delft, volgt ook de principes van de Model S. Steeds toenemende breedte van de dwarsdoorsnede tot zover mogelijk naar achter. Dan rijdt een fiets zoals hierboven afgebeeld, met 1 PK vermogen, ruim 100 km/u.
Komt de wind onder een hoek tegen de romp dan is al gauw 2 tot 2,5 PK nodig voor dezelfde 100 km/u.
 
Omdat de Model S bij het toenemen van de snelheid de wind meer van voren krijgt, is gemiddeld deze rompvorm in het voordeel.
Rij je echter relatief veel grote stukken waarbij een sterke wind onder een hoek binnenkomt, de A58 is zo'n plek, dan betaal je een hoge prijs voor een gemiddeld wel optimale rompvorm.
Het is allemaal ook best te verklaren, maar als zowel kop- als zijwind in je nadeel werken, verwacht ik wèl dat er in het typisch gebruik rekening is gehouden met die 75% kans dat de wind tegen je werkt en daar lijkt het nu niet op.
 
Het is allemaal ook best te verklaren, maar als zowel kop- als zijwind in je nadeel werken, verwacht ik wèl dat er in het typisch gebruik rekening is gehouden met die 75% kans dat de wind tegen je werkt en daar lijkt het nu niet op.

De wind op de kop is een nadeel voor elke rompvorm. De rompvorm van de Model S doet het dan relatief goed. Alleen sterke zijwind maakt deze vorm nadelig. Op veel plaatsen In de VS waait het zelden zo hard als bij ons. In de VS is het gemiddelde verbruik, gemeten door honderden gebruikers, 209 wH. Dat zullen de Nederlandse Model S rijden gemiddeld niet halen.
 
p veel plaatsen In de VS waait het zelden zo hard als bij ons. In de VS is het gemiddelde verbruik, gemeten door honderden gebruikers, 209 wH. Dat zullen de Nederlandse Model S rijden gemiddeld niet halen.
Dat betekent dat:
A. Het door Tesla gehanteerde typical van 200Wh niet typisch is voor gemiddeld Amerikaans gebruik omdat het 4.5% naar beneden is afgerond.
B. Dat het bij lang na niet typisch is voor Europees gebruik omdat wij geen 90km/u op de snelweg rijden, maar 120km/u of 130km/u.
 
Wat een wereld van verschil heb ik bij het rijden van 105km/u op de CC en 125km/u! Bij 105 op de CC zit ik rond de 180kw/Km en bij 125 rond de 250kw/Km!

Dit komt dus netjes overeen met de theorie: de weerstand neemt toe met het kwadraat van de snelheid:
(125/105)**2=1.42 oftewel 42% extra weerstand. 180*1.42 = 255 dus dat komt aardig in de buurt.
In een ICE werkt dat natuurlijk net zo, alleen wordt je niet zo geconfronteerd met het feit dat hij flink extra begint te slurpen bij een hogere snelheid ....
 
Dat betekent dat:
A. Het door Tesla gehanteerde typical van 200Wh niet typisch is voor gemiddeld Amerikaans gebruik omdat het 4.5% naar beneden is afgerond.
B. Dat het bij lang na niet typisch is voor Europees gebruik omdat wij geen 90km/u op de snelweg rijden, maar 120km/u of 130km/u.
WimS en Mindbender,
Hoe komen jullie aan die 209 Wh/km en 200 Wh/km voor typical verbruik?
Bij een nieuwe accu staat er gemiddeld ongeveer 347 km typical range bij een 90% volle accu. Aangezien er dan 67,4 kWh voor rijden beschikbaar is (zie accu plaatje) betekent dit dat dit is omgerekend met 194 Wh/km. (67,4 / 347 = 0,194)
Ben het met julie eens dat dit wel aangepast zou mogen worden voor de europese Tesla rijders.
 
WimS en Mindbender,
Hoe komen jullie aan die 209 Wh/km en 200 Wh/km voor typical verbruik?
Bij een nieuwe accu staat er gemiddeld ongeveer 347 km typical range bij een 90% volle accu. Aangezien er dan 67,4 kWh voor rijden beschikbaar is (zie accu plaatje) betekent dit dat dit is omgerekend met 194 Wh/km. (67,4 / 347 = 0,194)
Ben het met julie eens dat dit wel aangepast zou mogen worden voor de europese Tesla rijders.

De 209 Wh/km komt van het US forum obv een grote groep gebruikers en is ook te vinden in de blog van Maarten Steinbuch:
De eerste 10.000 km met de Tesla Model S | Steinbuch

De typical range wordt berekend inclusief de reserve (zero mile protection) van 5,1 kWh en obv een volle accu (range charge).
81,1 kWh bruikbare batterij en 400 km typical range zou dan zelfs een verbruik van 203 Wh/km geven, dus blijkbaar zit er nog een kleine marge in want bij mij wordt de typical range berekend obv 197 Wh/km.
 
Hi Merijn,
volgens mij zit het toch anders.
De 209 Wh/km komt van het US forum obv een grote groep gebruikers en is ook te vinden in de blog van Maarten Steinbuch:
De eerste 10.000 km met de Tesla Model S | Steinbuch

Ok, dit is dus wat 180 Amerikaanse vrienden als gemiddelde ervaren, maar dat is niet het verbruiksgetal waarmee de beschikbare kWh in de accu in een typical range wordt omgerekend. Dat verbruiksgetal, wat voor iedereen (in Europa?) hetzelfde is, daar ben ik naar op zoek en is volgens mijn berekening 194 Wh/km

De typical range wordt berekend inclusief de reserve (zero mile protection) van 5,1 kWh en obv een volle accu (range charge).
Dit is volgens het accuplaatje niet zo. Stel je laadt je accu op tot 100%, dan geeft je display ongeveer 391 km aan als typical range (75,9/0,194=391) Of je laadt je accu op tot 90%, dan geeft je display 347 km typical range aan (67,4/0,194=347) En als je dan 347 km gereden hebt bij een verbruik van 194 Wh/km, dan geeft je display dus 0km aan. Weliswaar kun je dan op hetzelfde gangetje nog 26 km rijden met de nog beschikbare 5,1 kWh van de zero mile protection, maar je teller staat dan allang op 0 (of zoiets, heb het nog niet geprobeerd)
81,1 kWh bruikbare batterij en 400 km typical range zou dan zelfs een verbruik van 203 Wh/km geven, dus blijkbaar zit er nog een kleine marge in want bij mij wordt de typical range berekend obv 197 Wh/km.
 
Hi Merijn,
volgens mij zit het toch anders.

Ok, dit is dus wat 180 Amerikaanse vrienden als gemiddelde ervaren, maar dat is niet het verbruiksgetal waarmee de beschikbare kWh in de accu in een typical range wordt omgerekend. Dat verbruiksgetal, wat voor iedereen (in Europa?) hetzelfde is, daar ben ik naar op zoek en is volgens mijn berekening 194 Wh/km

De waarde van 209 Wh/km die MindBender noemde, is het gemiddelde gebruik van de groep van 180 Tesla rijders in de VS. MindBender stelt dus dat de 'echte' Typical range in de VS dus al hoger ligt dan de waarde die Tesla gebruikt (circa 197 Wh/km), maar dat het gemiddelde Europese/NL verbruik nog een stuk hoger lijkt te liggen dus dat Tesla een andere waarde (230 Wh/km?) zou moeten hanteren in de EU voor een 'eerlijke' typical range.

Dit is volgens het accuplaatje niet zo. Stel je laadt je accu op tot 100%, dan geeft je display ongeveer 391 km aan als typical range (75,9/0,194=391) Of je laadt je accu op tot 90%, dan geeft je display 347 km typical range aan (67,4/0,194=347) En als je dan 347 km gereden hebt bij een verbruik van 194 Wh/km, dan geeft je display dus 0km aan. Weliswaar kun je dan op hetzelfde gangetje nog 26 km rijden met de nog beschikbare 5,1 kWh van de zero mile protection, maar je teller staat dan allang op 0 (of zoiets, heb het nog niet geprobeerd)

Hier is al eerder discussie over geweest. Het lijkt zo te zijn dat de Model S bij een volle batterij de typical range inclusief zero mile protection laat zien, en dat naarmate de batterij leger wordt de zero mile protection wordt 'weggeboekt' als reserve. Als je dus netjes 197 Wh/km rijdt, zou je de typical range moeten halen wanneer je doorrijdt totdat de auto er echt mee stopt. Als je niet onder 0 wil geraken, maar toch de typical range (van 400 km) wil halen (dus zonder de zero mile protection aan te spreken), moet je zuiniger rijden: 190 Wh/km voor 400 km range.
 
Wat zeker zo belangrijk is naar mijn mening, is het verhaal van Tesla. Tesla loopt te verkondigen (oa in de shop) dat 480km niet haalbaar is bij normaal gebruik maar dat een range van 350 wel reëel is.

Ik heb dit weekend weer een meting gedaan over een lang traject. Bij normaal gebruik haal ik een gemiddeld verbruik van 265Wh/km. Normaal gebruik is dan met verkeer mee te rijden doch maximaal de max snelheid ter plekke. Tot een max van 120. Dit alles op de cc.

Uitgaande van 76kWh beschikbare energie kom je dan op 287 km maximaal te rijden. Reken ik de zero mile protection mee dan heb je 81,8kWh en dus 309 km te rijden. En dan is hij echt leeg.

En ja tijdens de rit zitten stukken dat het verbruik een stuk lager ligt maar zeker ook stukken waar het verbruik een stuk hoger ligt.

Door langzamer te gaan rijden, achter vrachtwagens te hangen, superchargen of andere noodgrepen te doen kun je uiteraard je range verlengen. En dit is prima te doen. Dit haalt echter niet weg dat de voorgespiegelde 350km bij normaal gebruik echt thuishoort in het rijk der fabelen.