Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Wat zeker zo belangrijk is naar mijn mening, is het verhaal van Tesla. Tesla loopt te verkondigen (oa in de shop) dat 480km niet haalbaar is bij normaal gebruik maar dat een range van 350 wel reëel is.
Precies mijn punt! Er is niets mis met de auto, maar wel degelijk met het verkoopverhaal; Ze hebben mij letterlijk verteld dat je met een normal charge (90%) bij normaal gebruik een range van 350km hebt. En normaal gebruik definieerde we als 'je gewoon aan de lokale maximum snelheid houden'. Dat is dus gewoon niet waar en dat neem ik ze kwalijk, want ik woon 133km van mijn klant af en bij normaal gebruik is mijn range nog geen 240km. Ik moet echt dagelijks 95% laden en me beperken tot 120km/h om het überhaupt te halen, heen en terug.
 
Door langzamer te gaan rijden, achter vrachtwagens te hangen, superchargen of andere noodgrepen te doen kun je uiteraard je range verlengen. En dit is prima te doen. Dit haalt echter niet weg dat de voorgespiegelde 350km bij normaal gebruik echt thuishoort in het rijk der fabelen.

Ik haal bij een buitentemp van 7 graden van Oss naar Den Haag (en terug) gemiddeld 400km uit een accu als ik de cruise op 100 zet en 350km als ik de cruise op 120 zet.
Je 21 inch verlaagt de range met zo'n 20 tot 30 km.

- - - Updated - - -

Precies mijn punt! Er is niets mis met de auto, maar wel degelijk met het verkoopverhaal; Ze hebben mij letterlijk verteld dat je met een normal charge (90%) bij normaal gebruik een range van 350km hebt.

En dat is inderdaad de fout die Tesla maakt. Die DS'en waren/zijn nauwelijks getraind, maar doen wel dit soort belangrijke uitspraken. Tesla moet daar veel terughoudender in zijn. De range is afhankelijk van een enorme complexiteit aan factoren, je kunt er niet meer dan in zijn algemeenheid iets over zeggen.
 
Ik haal bij een buitentemp van 7 graden van Oss naar Den Haag (en terug) gemiddeld 400km uit een accu als ik de cruise op 100 zet en 350km als ik de cruise op 120 zet.
Je 21 inch verlaagt de range met zo'n 20 tot 30 km.

Precies mijn ervaring. Natuurlijk kun je een keer pech hebben dat de wind net zo staat of draait dat je zowel op de heen- en terugweg een hoog verbruik hebt, maar normaal gesproken (niet op de A58 in Zeeland) is 350 km goed haalbaar. Zonder de zero mile protection te gebruiken zou je
350 km range bij 217 Wh/km halen en
300 km range bij 253 Wh/km.

Ik heb de auto zelf van eind november en zit na 10.000 km op gemiddeld 236 Wh/km en ik rijd meestal 10 a 20 km sneller dan de maximum snelheid. Dat is op mijn dagelijkse rit 1/3 100 km/u, 1/3 120 km/u en 1/3 145 km/u. Daarnaast heb ik een aantal langere ritten met lager verbruik gehad, maar ook een aantal haastritten met veel hoger verbruik dus dat zal elkaar opheffen.
Als iemand mij naar de werkelijke range vraagt, zeg ik dus dat deze in de winter 300 à 350 km is bij normaal rijgedrag en in de zomer waarschijnlijk 350 à 400 km.

En dat is inderdaad de fout die Tesla maakt. Die DS'en waren/zijn nauwelijks getraind, maar doen wel dit soort belangrijke uitspraken. Tesla moet daar veel terughoudender in zijn. De range is afhankelijk van een enorme complexiteit aan factoren, je kunt er niet meer dan in zijn algemeenheid iets over zeggen.

Tesla moet inderdaad opletten met hier stellige uitspraken over te doen. Op basis van de gebruiksgegevens in NL (of worden deze niet door Tesla verzameld?) zouden ze wel kunnen zeggen wat het gemiddelde verbruik in zomer en winter is. Verder staat op de website ook goed uitgelegd welke factoren allemaal van invloed kunnen zijn op de range. Deze pagina zou nog wat verder aangepast moeten worden voor de EU (bijv. hogere snelheid invoeren) en dan kunnen de verkopers het beste daaraan refereren voor meer informatie.
(Your Questions Answered | Tesla Motors)
 
Last edited:
Misschien een stomme vraag, maar heeft iedereen de range mode standaard aan staan? Ik wel, scheelt zo 10% en in de verwarming merk ik nauwelijks verschil, alleen wanneer de kids zitten te dampen na de zwemles zet ik m nog wel eens uit....

Heb ik wel aanstaan.
En ik ben blijkbaar geen koukleum, want zelfs op 18,5 graden vind ik het nog heerlijk warm in de auto. (Thuis meestal ook maar 18 gr)
 
Misschien een stomme vraag, maar heeft iedereen de range mode standaard aan staan? Ik wel, scheelt zo 10% en in de verwarming merk ik nauwelijks verschil, alleen wanneer de kids zitten te dampen na de zwemles zet ik m nog wel eens uit....
Ja, maar alleen als ik de enige in de auto ben. Want zodra je met 2 of 3 personen in de auto zit beslaat hij dan.

Overigens staat hij bij mij standaard op 19C en doe de rest met de stoelverwarming, al heb ik het bijna nooit koud.

"Kou is een emotie en emoties kan je uitschakelen ;) "
 
Precies mijn punt! Er is niets mis met de auto, maar wel degelijk met het verkoopverhaal; Ze hebben mij letterlijk verteld dat je met een normal charge (90%) bij normaal gebruik een range van 350km hebt. En normaal gebruik definieerde we als 'je gewoon aan de lokale maximum snelheid houden'. Dat is dus gewoon niet waar en dat neem ik ze kwalijk, want ik woon 133km van mijn klant af en bij normaal gebruik is mijn range nog geen 240km. Ik moet echt dagelijks 95% laden en me beperken tot 120km/h om het überhaupt te halen, heen en terug.


In de test van een paar weken geleden was je verbruik bij 120 km/uur op de C.C. (met tegenwind kracht 3 ) 214 Wh/km. Uitgaande van een 90% charge (67,4 kwh) heb je dan een actieradius van 315 km. Op hetzelfde traject voor de wind had je een verbruik van 190 Wh/km. De actieradius bij 90% charge is dan 355 km.
Op een traject heen-en-terug haal je dan gemiddeld 335 km. Waarom haal je dan nu maar 240 km bij 120 km/h op C.C. ?
 
In de test van een paar weken geleden was je verbruik bij 120 km/uur op de C.C. (met tegenwind kracht 3 ) 214 Wh/km. Uitgaande van een 90% charge (67,4 kwh) heb je dan een actieradius van 315 km. Op hetzelfde traject voor de wind had je een verbruik van 190 Wh/km. De actieradius bij 90% charge is dan 355 km.
Op een traject heen-en-terug haal je dan gemiddeld 335 km. Waarom haal je dan nu maar 240 km bij 120 km/h op C.C. ?
Ik weet het niet. Waarschijnlijk omdat het verbruik afhankelijk is van een zeer complex stelsel van factoren. Opvallend is ook dat de resultaten nauwelijks reproduceren; Op hetzelfde traject haal ik op een goede dag 230Wh/km, en op een slechte dag 300Wh/km.

De prestaties op het traject Utrecht/Amsterdam waren inderdaad verbluffend goed, maar op de terugweg naar huis met 230...240Wh/km al weer een stuk minder. En aan goede prestaties op een plek waar ik nooit kom heb ik niet zoveel...

Daarbij komt nog dat ik moet laden voor een worst case scenario omdat ik 's avonds niet weet wat mijn verbruik de volgende dag gaat zijn. Dat betekent eigenlijk dat ik elke dag 100% moet laden, want vorige week heb ik een dag gehad dat ik met een lading 95% op de terugweg nèt de SuperCharger kon halen, met -10km op de teller. En om dat te halen moest ik me op de snelweg beperken tot 100km/u, en het laatste stuk zelfs tot 85km/u waarbij er bijna een vrachtwagen bij me naar binnen gekropen kwam. Maar ik nog niets, want ik reed met dezelfde snelheid als de vrachtwagen voor me. No fun! Daar kopen we geen >100k€ auto voor.
 
Ik weet het niet. Waarschijnlijk omdat het verbruik afhankelijk is van een zeer complex stelsel van factoren. Opvallend is ook dat de resultaten nauwelijks reproduceren; Op hetzelfde traject haal ik op een goede dag 230Wh/km, en op een slechte dag 300Wh/km.

De prestaties op het traject Utrecht/Amsterdam waren inderdaad verbluffend goed, maar op de terugweg naar huis met 230...240Wh/km al weer een stuk minder. En aan goede prestaties op een plek waar ik nooit kom heb ik niet zoveel...

Daarbij komt nog dat ik moet laden voor een worst case scenario omdat ik 's avonds niet weet wat mijn verbruik de volgende dag gaat zijn. Dat betekent eigenlijk dat ik elke dag 100% moet laden, want vorige week heb ik een dag gehad dat ik met een lading 95% op de terugweg nèt de SuperCharger kon halen, met -10km op de teller. En om dat te halen moest ik me op de snelweg beperken tot 100km/u, en het laatste stuk zelfs tot 85km/u waarbij er bijna een vrachtwagen bij me naar binnen gekropen kwam. Maar ik nog niets, want ik reed met dezelfde snelheid als de vrachtwagen voor me. No fun! Daar kopen we geen >100k€ auto voor.
Heb je nog steeds geen oplaadmogelijkheden in Middelburg geregeld?
 
Ik weet het niet. Waarschijnlijk omdat het verbruik afhankelijk is van een zeer complex stelsel van factoren. Opvallend is ook dat de resultaten nauwelijks reproduceren; Op hetzelfde traject haal ik op een goede dag 230Wh/km, en op een slechte dag 300Wh/km.

De prestaties op het traject Utrecht/Amsterdam waren inderdaad verbluffend goed, maar op de terugweg naar huis met 230...240Wh/km al weer een stuk minder. En aan goede prestaties op een plek waar ik nooit kom heb ik niet zoveel...

Daarbij komt nog dat ik moet laden voor een worst case scenario omdat ik 's avonds niet weet wat mijn verbruik de volgende dag gaat zijn. Dat betekent eigenlijk dat ik elke dag 100% moet laden, want vorige week heb ik een dag gehad dat ik met een lading 95% op de terugweg nèt de SuperCharger kon halen, met -10km op de teller. En om dat te halen moest ik me op de snelweg beperken tot 100km/u, en het laatste stuk zelfs tot 85km/u waarbij er bijna een vrachtwagen bij me naar binnen gekropen kwam. Maar ik nog niets, want ik reed met dezelfde snelheid als de vrachtwagen voor me. No fun! Daar kopen we geen >100k€ auto voor.


Dat is idd. geen pretje. Vervelend ook dat je voortdurend 95-100% moet laden, iets wat je liever wilt voorkomen met het oog op de levensduur van de accu.
Bij mij is het tegenovergestelde het geval; ik ben aangenaam verrast door het lage verbruik. Vorige week reed ik op een dag A'dam-Eindhoven-Venlo met 100/110 km/uur (wind 4/5 tegen) en Venlo-Arnhem-A'dam met 120/130 km/uur (wind 4/5 in de rug). Totaal 380 km met een gemiddelde van 208 Wh/km. Kachel op 19 graden, banden 3.2bar voor en 3.3bar achter.
 
Heb je nog steeds geen oplaadmogelijkheden in Middelburg geregeld?
Ik heb ee Schuko op het parkeerterrein gevonden. Het is niet veel, maar het kan net het verschil maken. Ik wil nog wel eerst even officieel toestemming vragen en krijgen voordat ik daar ga laden, eh, bijdruppelen.

Maar voor ik dat ga doen, moet ik eerst mijn laadpaal thuis klaar hebben, zodat ik niet elke ochtend de UMC achterin moet gooien. En die laadpaal komt in de plaats van mijn rode stopcontact buiten, dus die moet weer wachten totdat ik mijn korte laadkabel binnen heb, hopelijk dit weekend.
 
Ik heb ee Schuko op het parkeerterrein gevonden. Het is niet veel, maar het kan net het verschil maken. Ik wil nog wel eerst even officieel toestemming vragen en krijgen voordat ik daar ga laden, eh, bijdruppelen.

Maar voor ik dat ga doen, moet ik eerst mijn laadpaal thuis klaar hebben, zodat ik niet elke ochtend de UMC achterin moet gooien. En die laadpaal komt in de plaats van mijn rode stopcontact buiten, dus die moet weer wachten totdat ik mijn korte laadkabel binnen heb, hopelijk dit weekend.

Al zou je maar halve dagen maken. Dan nog zou je met een schuko genoeg extra range moeten hebben om wat lekkerder door te kunnen rijden.
 
Al zou je maar halve dagen maken. Dan nog zou je met een schuko genoeg extra range moeten hebben om wat lekkerder door te kunnen rijden.
9 uur laden, dus 9 * 14 Tkm = 126 Tkm, dus ongeveer 60 echte kilometer. Het maakt het verschil tussen halen of niet halen, maar niet tussen 'leuk rijden' en 'neuzelen met 10km/u langzamer dat de rest van het verkeer', of zelfs maar met het verkeer mee kunnen rijden.
 
9 uur laden, dus 9 * 14 Tkm = 126 Tkm, dus ongeveer 60 echte kilometer. Het maakt het verschil tussen halen of niet halen, maar niet tussen 'leuk rijden' en 'neuzelen met 10km/u langzamer dat de rest van het verkeer', of zelfs maar met het verkeer mee kunnen rijden.
Misschien je klant nog wat stimuleren om een echte laadpaal te zetten. Of een plooifiets in de auto en openbaar (of bij Wido) gaan laden. Er zijn al voldoende oplossingen voorgesteld.
 
Misschien je klant nog wat stimuleren om een echte laadpaal te zetten.
Zelfs als ik hem zelf zou betalen zou dat nog niet gaan lukken. En ik wil hem niet zelf betalen, omdat ik al 2 jaar in mijn laatste 3 maanden zit.
Of een plooifiets in de auto en openbaar (of bij Wido) gaan laden. Er zijn al voldoende oplossingen voorgesteld.
Aan kwantiteit geen gebrek, inderdaad. Maar je zult hopelijk begrijpen dat ze weinig praktisch zijn. En als ik het geen probleem gevonden had de laatste paar km te moeten fietsen, had ik wel een treinkaart gekocht ipv een Tesla.
 
@MindBender Ik tel op dit moment 7 vrije 11kW oplaadplekken in Middelburg. Zit daar niets bij ? (vouwfietsje in de frunk).


Afbeelding 111.jpg
 
@MindBender Ik tel op dit moment 7 vrije 11kW oplaadplekken in Middelburg. Zit daar niets bij ? (vouwfietsje in de frunk).
Nee, want:
1. Ik wil mijn kostbare bezit niet onbeheerd op een verlaten parking of bij een vreemd bedrijf voor de deur achterlaten.
2. Ik heb geen nieuwe auto gekocht om twee keer per dag door de miezerregen in de kou van en naar mijn auto te moeten fietsen. Dat past gewoon niet bij een 100k€ luxury sedan en het is ook zeker geen verbetering over de auto dit ik al had.

Incidenteel is het geen probleem om een stukje te moeten fietsen of 20 minuten om te moeten rijden om 30 minuten te SuperChargen, maar dagelijks is gewoon teveel. Met mijn Renault zat ik bijna 2,5 uur per dag in de auto, met de Tesla is dat bijna 3 uur omdat ik niet harder dan 120km/u kan. Ik voel er weinig voor om dat nog eens met een half uur aan fietsen of lopen uit te breiden.
 
Nee, want:
1. Ik wil mijn kostbare bezit niet onbeheerd op een verlaten parking of bij een vreemd bedrijf voor de deur achterlaten.
2. Ik heb geen nieuwe auto gekocht om twee keer per dag door de miezerregen in de kou van en naar mijn auto te moeten fietsen. Dat past gewoon niet bij een 100k€ luxury sedan en het is ook zeker geen verbetering over de auto dit ik al had.

Incidenteel is het geen probleem om een stukje te moeten fietsen of 20 minuten om te moeten rijden om 30 minuten te SuperChargen, maar dagelijks is gewoon teveel. Met mijn Renault zat ik bijna 2,5 uur per dag in de auto, met de Tesla is dat bijna 3 uur omdat ik niet harder dan 120km/u kan. Ik voel er weinig voor om dat nog eens met een half uur aan fietsen of lopen uit te breiden.



Begrijp ik. Ik bedoelde dit als eventuele tijdelijke oplossing.
 
Nee, want:
1. Ik wil mijn kostbare bezit niet onbeheerd op een verlaten parking of bij een vreemd bedrijf voor de deur achterlaten.
2. Ik heb geen nieuwe auto gekocht om twee keer per dag door de miezerregen in de kou van en naar mijn auto te moeten fietsen. Dat past gewoon niet bij een 100k€ luxury sedan en het is ook zeker geen verbetering over de auto dit ik al had.

Incidenteel is het geen probleem om een stukje te moeten fietsen of 20 minuten om te moeten rijden om 30 minuten te SuperChargen, maar dagelijks is gewoon teveel. Met mijn Renault zat ik bijna 2,5 uur per dag in de auto, met de Tesla is dat bijna 3 uur omdat ik niet harder dan 120km/u kan. Ik voel er weinig voor om dat nog eens met een half uur aan fietsen of lopen uit te breiden.

LOL weet precies wat je bedoelt.
Als ik het goed mag inschatten zou voor jou bijladen op locatie voldoende oplossing bieden om in alle gemak naar huis te kunnen rijden.

Binnenkort wilt de vriendin weer naar de fair gaan in Utrecht en daar is natuurlijk geen laadpaal in de buurt. Dus wordt het omrijden via de SC. Wat voorheen een rijstijd had van 2 uur, wordt nu 2.5 uur. Aangezien het voor mij een uitzondering is, vind ik het helemaal niet erg en kijk ik er nog best naar uit om bij de SC wat mede tesla-eigenaren tegen te komen. Dit dagelijks doen is nou niet echt een oplossing.
Ikzelf zou er gewoon druk achter zetten om te kunnen laden op locatie...