Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Voor de goede orde: mijn verbruik in post #2271 van 162 Wh/km heb ik natuurlijk alleen maar gepost omdat het zo uitzonderlijk laag was. Lukt mij gewoonlijk nooit. Maar: goed warm weer, droge weg, vrijwel windstil en via de A2 die er om bekend staat dat je er behoorlijk zuinig kan rijden. Voor 19:00 u, dus max. 104 km/u op de teller rijdend. En onder die omstandigheden kan de P85 dus best zuinig zijn (geen 10 bar in de banden).
Om het even in perspectief te zetten: iets meer dan 170.000 km op de teller, gemiddeld verbruik 214 Wh/km.
En ja hoor, mijn rechtervoet bezorgt mij nog steeds regelmatig een bak lol!
Wat een feest die auto! :):):)
 
  • Like
Reactions: Keezje and eelcodb
hallo,
ik rijd rond met een P85D van 2015, 50.000km op de teller.
Heb ondertussen een afstand van bijna 10.000km afgelegd en zit met een gemiddelde van !! 280Wh/km !!
Dit hoge gemiddelde resulteert dat ik 150 à MAX 200km kan afleggen met een volledig opgeladen batterij. (ik heb de batterij eens volledig opgeladen om te kunnen te zien hoeveel km ik met 1 volledige lading kan rijden, ook al is dit afgewezen door TESLA)

Heb al nieuwe banden laten plaatsen, uitlijning en geometrie laten controleren...
Rijd zeer occasioneel met verwarming of airco
wagen staat in verwarmde garage, wat volgens mij de ideale locatie is om de batterij zo warm mogelijk te houden.
driving staat altijd op insane, met range mode aan.

Ik heb wel een vrij actieve rechtervoet maar als ik het verbruik lees van de forumleden stel ik me toch vragen...

Is er mogelijkheid tot sluikverbruik of dergelijke?

Thx voor jullie input!

grtz
 
Ik heb na 2.5 jaar volgens de auto zelf een overall ATA van 201Wh/km.

En nu 2 jaar gedetailleerde trip/charge logs van Teslalog.

View attachment 243401

Gemiddeld verbruik tijdens trips volgens de logs: 203Wh/km (Trips)
Totaal de batterij in gegaan, omgeslagen over totaal gereden kilometers: 241Wh/km (Battery)
En totaal van alle laders afgenomen, omgeslagen over alle kilometers: 266Wh/km (Charged)

View attachment 243402

Het verschil tussen Charged en Battery is zo'n 9.5%: laadverlies + preheating aan de laadpaal.
Het verschil tussen Battery en Trips is nog eens zo'n 14%: vapor drain, en preheating niet aan de laadpaal.
De vapor drain is vrij hoog doordat Teslalog voorkomt dat het 12V systeem in sleepmode gaat.
En ik ben niet een veelrijder dus het sluipvlies omgerekend per kilometer is vrij hoog.
Tel daarbij eventueel nog 10% voor transportverlies vanaf de windmolen en ik kom op 290Wh/km primair energieverbruik.

Degradatie merk ik nog niet echts iets van. Recentelijk geeft de auto wel 1 a 2 kilometer minder typical bereik na laden tot 90% maar ik moet hem weer eens een keer balanceren voordat ik geloof dat dat permanent is.
Verder lijkt alsof de lader iets minder efficiënt wordt: het laadverlies was in het begin maar 8%, maar wil eerst nog meer data verzamelen voordat ik echt die conclusie durf te trekken.

S60 van Maart 2015, 65k km ODO.
Vraagje over Tesla Logs: ik heb het even geprobeerd, mooie info en goede presentatie laag maar maar slurpte nogal wat km per dag weg en heb het weer eraf gehaald. Het zou zo maar kunnen dat het kwam door mijn gebrek aan kennis van Tesla Log. Is er een manier om Tesla Logs alleen actief te hebben wanneer de auto "actief" (rijdt) en tijdens parkeren niet actief is?
 
hallo,
ik rijd rond met een P85D van 2015, 50.000km op de teller.
Heb ondertussen een afstand van bijna 10.000km afgelegd en zit met een gemiddelde van !! 280Wh/km !!
Dit hoge gemiddelde resulteert dat ik 150 à MAX 200km kan afleggen met een volledig opgeladen batterij. (ik heb de batterij eens volledig opgeladen om te kunnen te zien hoeveel km ik met 1 volledige lading kan rijden, ook al is dit afgewezen door TESLA)

Heb al nieuwe banden laten plaatsen, uitlijning en geometrie laten controleren...
Rijd zeer occasioneel met verwarming of airco
wagen staat in verwarmde garage, wat volgens mij de ideale locatie is om de batterij zo warm mogelijk te houden.
driving staat altijd op insane, met range mode aan.

Ik heb wel een vrij actieve rechtervoet maar als ik het verbruik lees van de forumleden stel ik me toch vragen...

Is er mogelijkheid tot sluikverbruik of dergelijke?

Thx voor jullie input!

grtz
280 Wh/km zou je met een 85 kWh batterij (78 kWh beschikbaar om te rijden) toch een kleine 280 km moeten opleveren, laat het met normale degradatie 260 zijn, maar 150-200? Daar klopt sowieso iets niet.

Toch vanwege gemiddeld 280 Wh/km erg benieuwd naar (a) je rijstijl en (b) je gebruikelijke reispatronen. Dagelijks 10 ritjes van 5 km up-tempo levert een heel ander resultaat dan 2 x 25 km relaxed rijden of 1 x 50 km op de rechterbaan.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Vraagje over Tesla Logs: ik heb het even geprobeerd, mooie info en goede presentatie laag maar maar slurpte nogal wat km per dag weg en heb het weer eraf gehaald. Het zou zo maar kunnen dat het kwam door mijn gebrek aan kennis van Tesla Log. Is er een manier om Tesla Logs alleen actief te hebben wanneer de auto "actief" (rijdt) en tijdens parkeren niet actief is?

Probeer eens de 'Monitor State' uit te zetten en te kijken wat het effect is.
upload_2017-9-8_15-39-18.png
 
Heb ik inderdaad gedaan. De token om 11:00 weer geactiveerd en de Monitor State uitgezet. Tot nu toe 0 km vampire drain (5 uur tijd) maar dat kan ook komen doordat ik nog niet gereden heb. (denk ik dan)
Met de Monitor State op Off heeft de auto in 16 uur tijd 4 km "verloren". Tesla Logs heeft dus geen/nauwelijks invloed op de vampire drain, en het enige wat je mist in Tesla Logs is de temperatuur ;-). Ik heb nu uit pure nieuwsgierigheid en zonder dat het enige wetenschappelijk waarde op gaat leveren ;-) de Monitor State op On gezet om eens te zien wat de impact is op de "vampire drain" vannacht.
 
  • Informative
Reactions: ebullio
Met de Monitor State op Off heeft de auto in 16 uur tijd 4 km "verloren". Tesla Logs heeft dus geen/nauwelijks invloed op de vampire drain, en het enige wat je mist in Tesla Logs is de temperatuur ;-). Ik heb nu uit pure nieuwsgierigheid en zonder dat het enige wetenschappelijk waarde op gaat leveren ;-) de Monitor State op On gezet om eens te zien wat de impact is op de "vampire drain" vannacht.
Logt hij de laadsessies nog wel met Monitor State = off ?
 
Logt hij de laadsessies nog wel met Monitor State = off ?
In 12 uur tijd is de auto in totaal 10 km kwijt geraakt. Energy Saving On, Always connected On. De verschillen dus:
Tesla Logs Monitor State Off: total "vampire drain" 24 uur: 6 km
Tesla Logs Monitor State On: total "vampire drain" 24 uur: 20 km
Tesla logs kost je dus ongeveer 14 km per dag als de auto stil staat. In het normale gebruik geen enkel punt dus, op vakantie zonder de auto met wel ff rekening mee houden lijkt mij daar je in 14 dagen zo'n 196 km extra kwijt zou raken. Ik zal alleen nog even kijken of hij de laadsessies nog logt met Monitor State Off.
[Edit]: het antwoord is nee. Met Monitor State Off wordt de laadsessie niet gelogd.
 
Last edited:
hallo,
ik rijd rond met een P85D van 2015, 50.000km op de teller.
Heb ondertussen een afstand van bijna 10.000km afgelegd en zit met een gemiddelde van !! 280Wh/km !!
Dit hoge gemiddelde resulteert dat ik 150 à MAX 200km kan afleggen met een volledig opgeladen batterij. (ik heb de batterij eens volledig opgeladen om te kunnen te zien hoeveel km ik met 1 volledige lading kan rijden, ook al is dit afgewezen door TESLA)

Heb al nieuwe banden laten plaatsen, uitlijning en geometrie laten controleren...
Rijd zeer occasioneel met verwarming of airco
wagen staat in verwarmde garage, wat volgens mij de ideale locatie is om de batterij zo warm mogelijk te houden.
driving staat altijd op insane, met range mode aan.

Ik heb wel een vrij actieve rechtervoet maar als ik het verbruik lees van de forumleden stel ik me toch vragen...

Is er mogelijkheid tot sluikverbruik of dergelijke?

Thx voor jullie input!

grtz

Ik begrijp dat je de rechterpedaal nogal assertief gebruikt; mijn vraag is : hoe ga je om met die linkerpedaal ?
Maw : hoe is de regeneratie ingesteld ?

Misschien zit het sluikverbruik wel in de remblokken.
 
  • Informative
Reactions: is3
In 12 uur tijd is de auto in totaal 10 km kwijt geraakt. Energy Saving On, Always connected On. De verschillen dus:
Tesla Logs Monitor State Off: total "vampire drain" 24 uur: 6 km
Tesla Logs Monitor State On: total "vampire drain" 24 uur: 20 km
Tesla logs kost je dus ongeveer 14 km per dag als de auto stil staat. In het normale gebruik geen enkel punt dus, op vakantie zonder de auto met wel ff rekening mee houden lijkt mij daar je in 14 dagen zo'n 196 km extra kwijt zou raken.
Je stelling dat 14 km drain per dag geen enkel punt is, deel ik niet.
Dat is 11 km per dag meer dan mijn S aan drain heeft, zonder Teslalogs.
Dat is 4015 km per jaar en zeker 1000 kWh. Dat vind ik op het schandalige af om zoveel energie weg te gooien om iets meer informatie te krijgen.