Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb meer dan sterk de indruk dat mijn P85 een stuk zuiniger is geworden dan toen ik hem net had.
Volgens mij door de software, maar kan natuurlijk niets bewijzen. :rolleyes:

Klopt; ik heb dat ook gemerkt - al geruime tijd terug.
Plots, na een softwareupdate was het verbruik +/- 10% lager.
Ook anderen hebben dat gemeld.

(Ik deed toen dagelijks steeds weer hetzelfde traject van pakweg 200km - met weinig verkeer en bijgevolg aan constante snelheden)
 
Klopt; ik heb dat ook gemerkt - al geruime tijd terug.
Plots, na een softwareupdate was het verbruik +/- 10% lager.
Ook anderen hebben dat gemeld.

(Ik deed toen dagelijks steeds weer hetzelfde traject van pakweg 200km - met weinig verkeer en bijgevolg aan constante snelheden)

Software aanpassing was volgens mij in dec 2015: maar dacht dat het een beperktere aanpassing was: rekeneenheid typical voor een 85 pack van 200 wh/km naar 196 volgens mijn inschatting,
 
Torque sleep is een van de software updates geweest. Heeft bij mij ook wel voor een verbetering gezorgt
De 85D had dat al van aanvang af (in range mode), dus die verbetering was het voor mij denk ik niet.

Ps Omdat ik nog nooit van 100 naar 0% gereden ben (1x van 90 naar 2%), weet ik gewoon niet wat het echte bereik is. Ik rij eigenlijk altjd tussen 90 en 20%. Ik ervaar de onwetendheid als luxe.
Range anxiety? Das war einmal. :)
 
  • Like
Reactions: shthpnz and S-19910
Blader ik wat in de menu's van TeslaFi, kom ik bij Longest Drive by Distance van de 100 kWh-bezitters zowaar mijn naam tegen.
Ik blijk een uitzonderlijke prestatie te hebben geleverd! En niet één keer, maar liefst twee keer. Jawel, dat zonder dat ik wist dat het bijzonder was:D
Nu zat het weer ook wel wat mee voor deze record breaking achievement.
 

Attachments

  • Schermafdruk 2018-11-04 10.07.41.png
    Schermafdruk 2018-11-04 10.07.41.png
    234.7 KB · Views: 97
Last edited:
Blader ik wat in de menu's van TeslaFi, kom ik bij Longest Drive by Distance van de 100 kWh-bezitters zowaar mijn naam tegen.
Ik blijk een uitzonderlijke prestatie te hebben geleverd! En niet één keer, maar liefst twee keer. Jawel, dat zonder dat ik wist dat het bijzonder was. Dat is wel weer bijzonder:D

Leuk! Ik heb ook iets opmerkelijks gevonden: Gian heeft gemiddeld 169 km/u gereden bij 215 Wh/km... Jaja. Mis ik iets of klopt dat niet?
 
Ik heb ooit 470 km gedaan met een S90D op terugweg van Zwitserland. Zonder moeite te doen, gewoon de snelheidslimiet gevolgd (meestal wel 110km/u tss Mulhouse en Metz) 153 Wh/km. Ook dwars door de Vogezen. Gemiddelde van 90km/u.
Ik doe hetzelfde traject volgende week opnieuw. Ben benieuwd naar de invloed van de kou.
Btw.; 90D zou dus 71kWh bruikbaar hebben (470 x 0,153). Onderweg slechts 1 korte sanitaire stop gedaan, vampire kan dus geen invloed gehad hebben.
Bij vertrek gaf hij 422 km range aan. Wat bij 71kWh een verbruik van 168Wh/km zou inhouden, terwijl ik meen te weten dat typical voor een 90D ergens met een verbruik rekent van rond de 190Wh/km.
Zoek de fout(en). Sorry voor het stif op de foto, was terugkeer van vakantie waar ik vaak met open dak reed.
836ADB6C-8D06-417D-8B9E-B1DE149BE89F.jpeg
 
Last edited:
Ik heb ooit 470 km gedaan met een S90D op terugweg van Zwitserland. Zonder moeite te doen, gewoon de snelheidslimiet gevolgd (meestal wel 110km/u tss Mulhouse en Metz) 153 Wh/km. Ook dwars door de Vogezen. Gemiddelde van 90km/u.
Ik doe hetzelfde traject volgende week opnieuw. Ben benieuwd naar de invloed van de kou.
Btw.; 90D zou dus 71kWh bruikbaar hebben (470 x 0,153). Onderweg slechts 1 korte sanitaire stop gedaan, vampire kan dus geen invloed gehad hebben.
Bij vertrek gaf hij 422 km range aan. Wat bij 71kWh een verbruik van 168Wh/km zou inhouden, terwijl ik meen te weten dat typical voor een 90D ergens met een verbruik rekent van rond de 190Wh/km.
Zoek de fout(en). Sorry voor het stif op de foto, was terugkeer van vakantie waar ik vaak met open dak reed. View attachment 349770

De 90 heeft nieuw 81,8 bruikbaar. Na degradatie en zonder grens op te zoeken is ~73 kWh denk ik goed uitgangspunt. Ben heel benieuwd waar je op uitkomt.
 
Heb op basis van de data van TeslaFi het gemeten verbruik eens op een rijtje gezet - voor riten >50km. Uitgaande van kloppende data valt me op dat ik geen verband zie tussen "gemiddelde" snelheid en het verbruik. Daar moeten dus toch andere factoren van invloed zijn. Krijg helaas geen temp data bij deze download.

Schermafbeelding 2018-11-04 om 18.54.00.png
 
De 90 heeft nieuw 81,8 bruikbaar. Na degradatie en zonder grens op te zoeken is ~73 kWh denk ik goed uitgangspunt. Ben heel benieuwd waar je op uitkomt.
Als ik de range bij 100% bekijk zou ik 7% (422/454) degradatie hebben. Volgens jou redenering zou dit 12,5% zijn (71/81). Ik hoop dat je het verkeerd hebt.
Of zit er wat sjoemelsoftware achter de aangegeven typical range.
 
Als ik de range bij 100% bekijk zou ik 7% (422/454) degradatie hebben. Volgens jou redenering zou dit 12,5% zijn (71/81). Ik hoop dat je het verkeerd hebt.
Of zit er wat sjoemelsoftware achter de aangegeven typical range.

Nee. Ik weet niet hoeveel kWh je nog hebt. Het enige dat ik zeg is dat je nieuw 81,8 hebt en dat daar nu wat af moet ivm degradatie. Ook bedoel ik met grens opzoeken dat je niet tot 0% rijdt, maar een paar procent over houdt. Ik denk dus dat je zeker 73 kWh uit batterij kunt halen voordat het spannend wordt met lege batterij. Kan ook meer zijn. Vandaar dat ik benieuwd ben waar je uiteindelijk op uitkomt.
 
Een vriend en ik vergelijken ons maandelijks verbruik en sinds mijn trips naar Noorwegen heb ik er lol in om het verbruik te minimaliseren (zonder in te boeten op comfort). Ik rij relatief veel korte stukjes dus ik zorg dan voor een goed voorverwarmde auto. De combi van stuur- en stoelverwarming zorgt ervoor dat ik meestal (daarna) de ruimteverwarming niet nodig heb. Dat zorgt ervoor dat ik in onze onderlinge competitie qua maandverbruik aan kop sta:) Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het jullie vergaat? Wat is jullie gemiddeld verbruik? Misschien leuk om eens wat maanden te vergelijken? Stand overall is nu 198 w/km. Maand januari staat nu op 175 maar die zal nog wel wat oplopen. December sloot ik af op 194 w/km

mgA9G5dkSbCtwUNoF2vsHQ.jpg