Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gezocht, kilometer vreters als alpha tester

This site may earn commission on affiliate links.

ramonneke

Active Member
Moderator
Apr 26, 2018
4,915
3,605
Rotterdam
Ik ben momenteel bezig met een applicatie die cijfers bewaard van mijn Tesla Model S. Echter, ik heb 2 problemen. Ten eerste rijd ik relatief weinig kilometers, ten tweede heb ik maar één tesla heb en de test set bestaat dus uit één auto. Hierdoor kan ik weinig tot niets vergelijken.

Ik wil met mijn app de community ondersteunen op 2 wijzen.

* De gegevens anoniem en gegroepeerd publiceren waarom de voornaamste zaken zijn: batterij degradatie, laad statistieken, supercharger statistieken en dit aanbieden in diverse rapportage vormen.

* Community notificaties. Te beginnen met "Who was", mensen die bekend zijn met hardloop app "Strava" weten dat deze een functie biedt om te zien wie je op je route bent tegengekomen. Dit wil ik ook doen met deze app. Uiteraard zal dat met een paar gebruikers zeer lastig zijn te testen.


Ik ben op zoek naar enkele kilometervreters die bereid zijn hun Tesla API beschikbaar te stellen middels een token.

Deze zal dan gebruikt worden om gegevens te loggen met als doel een test set op te bouwen. Deze test set zal gegevens bevatten die niet direct herleidbaar zijn naar een Tesla account en of voertuig. Wel zal deze locatiegegevens (GPS data) bevatten van dit voertuig.

Ook zal er een relatie gelegd worden tussen het voertuig en een bestuurder.

Jouw token zal ik invoeren op een private server die niet direct benaderbaar is vanaf het internet. Dit token sla ik niet op in een database. Mocht deze server crashen/herstarten dan is het token weg en zal ik je opnieuw moeten vragen een token aan te leveren. Als je er geen probleem mee hebt dat ik je token op een veilig en afgeschermde wijze op sla dan kan dat natuurlijk ook.

Met dit token kan ik feitelijk de betreffende Tesla deels besturen middels de beschikbare control functies (deuren openen, climate control, etc.) maar ik kan NIET remote start of Valet mode uitvoeren. Deze vereisen namelijk een wachtwoord ter verificatie. Ik kan dus niet je auto stelen! Uiteraard ben ik niet van plan van deze control functies gebruik te maken.

Wat krijg jij hiervoor terug? Ten eerste mijn eeuwige dankbaarheid maar ten tweede zal ik alle gegevens die ik van je auto log met je delen. In eerste instantie als pure data die bijvoorbeeld met Excel is te raadplegen maar later ook middels een dashboard.

Waarom niet werven in het Engels? Nou ik ben een Nederlander en ik ken de Nederlandse situatie m.b.t. superchargers en deze kan ik eenvoudig mappen. US of zelfs wereldwijd zorgt ervoor dat ik veel meer geo data nodig heb.

In eerste instantie zal ik zelf de kosten dragen. Zodra het geschikt is voor een grotere groep gebruikers heb ik een beter zicht op de kosten. Het doel is dan middels donaties de kosten voor infra te dekken als deze kosten veel te hoog worden.


Graag een PM om in contact te komen indien je hier voor open staat.
 
Klopt, en TeslaFi heeft vele mooie features maar ik vind dat er weinig goede rapportages zijn en daarnaast is TeslaFi meer gericht op het bekijken van statistieken van jezelf en ontbreekt het kunnen vergelijken met andere Tesla rijders.

Ik wil de granulariteit van het superchargen veel nauwkeuriger loggen dan TeslaFi dit doet. Dit zelfde ook voor het loggen van de rit zodra deze worden waargenomen.

TeslaFi heeft ook geen community features. Zo wil ik de data die ik aggregeer omzetten in nieuwe events en deze events weer beschikbaar stellen via webhooks. Zo kun je dan weer andere diensten koppelen zoals IFTTT en kun je bijvoorbeeld iets doen als:

- If supercharging tweet "Momenteel aan het super chargen en ben er nog circa 40 minuten"
- If batterydegradation<(communitybatterydegradation-2%) notify me
- If memberInRange<notify me
- If parkedNextToMember then flash headlights

Dan kun je denken aan:

- Entering/Leaving SuC
- Entering/Leaving SeC
- Entering/Leaving custom geo fence (home/work

Hiermee dan hopelijk overlap in events te kunnen maken zoals:

- If entering home area & isDark turn on lights
- If car is moving and Math.Abs(phone location - car location)>25m then notify me
- if car location unknown for more then 5 minutes then notify me
- if mobile access not allowed then notify me on all possible channels


Maar als eerste wil ik dus het loggen goed in orde hebben. Als deze basis goed werkt en stabiel is kan ik verder met het volgende gedeelte
 
Waarom code niet open source beschikbaar stellen op GitHub? Hier ook een Ramon (de Klein), ook .NET ontwikkelaar en motorrijder dus had je profiel al even bekeken. Ik geef geen API tokens uit handen. Jouw intenties zullen niet slecht zijn, maar ik weet niet hoe jouw private server beveiligd is. Daarbij zou een repo op GitHub ook de ontwikkeling kunnen verbeteren en versnellen?
 
De logger zou ook stand alone kunnen draaien en de gegevens pushen. Het probleem dan is weer hoe voorkom je dat er geen bogus data ingestuurd wordt.

Ik moet de logger dan wel wat versimpelen. Wellicht gewoon alles opslaan als losse bestanden.

In ieder geval kan dat wel een data set opleveren waar ik iets mee kan testen en op deze manier hoeft niemand een token te delen.
 
Klopt, en TeslaFi heeft vele mooie features maar ik vind dat er weinig goede rapportages zijn en daarnaast is TeslaFi meer gericht op het bekijken van statistieken van jezelf en ontbreekt het kunnen vergelijken met andere Tesla rijders.

Ik wil de granulariteit van het superchargen veel nauwkeuriger loggen dan TeslaFi dit doet. Dit zelfde ook voor het loggen van de rit zodra deze worden waargenomen.


Top - ik heb inderdaad zelfde beeld van TeslaFi. Ben geen software engineer, maar doe graag mee in deze fase als proefkonijn. Ik stuur je PM.
 
Een gecombineerd model met meedoen dmv token of eigen feed zou mij ook aanspreken. Voor de massa is een model met tokens zoals TeslaFi het doet noodzakelijk maar persoonlijk zou ik mijn eigen logger willen draaien en de data doorsturen naar het centrale systeem.

Had er niet al iemand een Tesla API filtering proxy geschreven om tokens read-only toegang te geven?
 
Ik merk dat er toch wel interesse is ook vanuit de ontwikkelaars hoek. Mijn huidige logger is geschreven in c# /.net core, gewoon omdat ik hier het bekends mee ben en gebruik een client die ik wat gemodificeerd heb. Beide zal ik dit weekend op mijn github account plaatsen.

Het idee achter mijn logger is kinderlijk eenvoudig. Query de Tesla in een bepaalde interval en verwerk de JSON response. De JSON response bevat een paar 'secties' welke ik momenteel afzonderlijk in een InfluxDB stop. Stage 2 is bepalen of de auto aan het rijden of laden is. Zo ja, dan wordt de specifieke API voor deze onderdelen frequenter ververst en ook hier weer in een InfluxDB gestopt.

De logger ga ik even zo aanpassen dat de response gewoon naar het file systeem worden geschreven. Eventueel met een optie om deze als CSV/TSV op te slaan.

Deze data kan ieder dan weer verwerken. Dit heeft dan wel geen real-time karakter maar dat is voor mij op dit moment nog niet noodzakelijk.
 
  • Like
Reactions: bugboy
Mooi, ik zal de repo ook even doornemen. Ben ook al jaren C# / .NET ontwikkelaar en vind het wel leuk om hieraan mee te werken. Mooi dat het .NET core is, want dan kan het eventueel ook op een Raspberry Pi draaien. Dan kun je met weinig verbruik (belangrijk hier) toch een 24/7 oplossing hosten in je eigen meterkast... Laat maar even weten wanneer je het online hebt staan. Had je repo op GitHub al gevonden :)