Wat nieuwtjes uit Giga Factory 4 (GF4) in Berlijn Brandenburg:
Op dit moment komt er elke 2 minuten een Model Y van de lopende band:
(video van the_wolfpack_berlin van zaterdag 17-9-2022)
Men werkt van maandag t/m vrijdag met een ochtend- en avondploeg. En op zaterdag als extra nog een ochtendploeg. Dat is 11 ploegen per week, keer 8 uur, keer 30 auto’s per uur = 2640 auto’s per week. Best veel, maar dit gaat nog enorm toenemen. Bedenk dat Shanghai nu 20.000 auto's per week doet.
Ooit vond Ford de lopende band uit om efficient auto’s te kunnen maken. Dat was een revolutie, een totaal andere manier van werken, die ze een enorme voorsprong gaf op hun concurrenten. Een andere revolutie was wat Toyota ooit uitvond: Just In Time (JIT), het zo laat mogelijk maar precies op tijd leveren van materiaal of halfproducten. Hierdoor zijn geen buffervoorraden meer nodig wat o.a. de magazijnkosten bespaart. Wat de afgelopen tijd rampzalig uitpakte, toen door pandemie en oorlog allerlei leveringen niet doorgingen en hele fabrieken stilvielen.
Wat Tesla hier in Berlijn laat zien is een volgende evolutie: Warehouse On Wheels (WOW). Het voordeel van de JIT aanpak, maar zonder overpakken in een magazijn omdat alles in de oplegger van de vrachtwagen blijft tot het nodig is.
Meer dan de helft van de buitenkant van GF4 is een truck bay (gestandaardiseerde laad/losplaats):
Overigens, hitte/kou- en vochtgevoelig spul gaat natuurlijk wel een magazijn in.
De parkeerplaats voor de opleggers:
Vroeger dacht ik dat deze verzameling opleggers er stond omdat het magazijn nog niet klaar is.