Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

GF4 in de buurt van Berlijn

This site may earn commission on affiliate links.
Sinds maandag komen er 1500 Model Y's per dag uit de fabriek, vergeleken met 1000 van voor de stop.
Vanaf oktober zal dat verder omhoog gaan naar 3000 per week. En Elon noemde kortgeleden een productie van 5000 per week aan het eind van het jaar.

Dat is een behoorlijke achteruitgang, of klopt er iets niet in je berichtgeving? 😉
 
DuurzameHenk said:
Sinds maandag komen er 1500 Model Y's per dag uit de fabriek, vergeleken met 1000 van voor de stop.
Vanaf oktober zal dat verder omhoog gaan naar 3000 per week. En Elon noemde kortgeleden een productie van 5000 per week aan het eind van het jaar.

Krisja said
Dat is een behoorlijke achteruitgang, of klopt er iets niet in je berichtgeving? 😉

Sorry, stomme vergissing van mij. 😒 Het is natuurlijk:
Sinds maandag komen er 1500 Model Y's per week uit de fabriek, vergeleken met 1000 van voor de stop.
Met de huidige 5-daagse werkweek zijn dat 300 Model Y's per dag.
 
Hij was gaan kijken of de letters in de juiste volgorde hangen.
1661964415159.png
 
  • Informative
Reactions: DuurzameHenk
Wat nieuwtjes uit Giga Factory 4 (GF4) in Berlijn Brandenburg:

Op dit moment komt er elke 2 minuten een Model Y van de lopende band:
(video van the_wolfpack_berlin van zaterdag 17-9-2022)
1663687322736.png


Men werkt van maandag t/m vrijdag met een ochtend- en avondploeg. En op zaterdag als extra nog een ochtendploeg. Dat is 11 ploegen per week, keer 8 uur, keer 30 auto’s per uur = 2640 auto’s per week. Best veel, maar dit gaat nog enorm toenemen. Bedenk dat Shanghai nu 20.000 auto's per week doet.

Ooit vond Ford de lopende band uit om efficient auto’s te kunnen maken. Dat was een revolutie, een totaal andere manier van werken, die ze een enorme voorsprong gaf op hun concurrenten. Een andere revolutie was wat Toyota ooit uitvond: Just In Time (JIT), het zo laat mogelijk maar precies op tijd leveren van materiaal of halfproducten. Hierdoor zijn geen buffervoorraden meer nodig wat o.a. de magazijnkosten bespaart. Wat de afgelopen tijd rampzalig uitpakte, toen door pandemie en oorlog allerlei leveringen niet doorgingen en hele fabrieken stilvielen.
Wat Tesla hier in Berlijn laat zien is een volgende evolutie: Warehouse On Wheels (WOW). Het voordeel van de JIT aanpak, maar zonder overpakken in een magazijn omdat alles in de oplegger van de vrachtwagen blijft tot het nodig is.
Meer dan de helft van de buitenkant van GF4 is een truck bay (gestandaardiseerde laad/losplaats):
1663687542540.png

Overigens, hitte/kou- en vochtgevoelig spul gaat natuurlijk wel een magazijn in.

De parkeerplaats voor de opleggers:
1663687720532.png


Vroeger dacht ik dat deze verzameling opleggers er stond omdat het magazijn nog niet klaar is. 😉
 
Alleen AWD en Performance.. Echt mijn kleur, maar ja, helaas niet te krijgen op MODEL 3, waarnaar ik geswitcht ben. En ook wel een heel vette meerprijs. Maar goed, altijd goedkoper dan Wit + wrap.
Was trouwens wel benieuwd geweest wat ze dan hadden gedaan met mijn oorspronkelijke bestelling van een YP multicoated Red. Gratis upgrade?
Edit: Antwoord: Ja, Gratis Upgrade (zie ik in het YP draadje)
 
Last edited: