Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

GF4 in de buurt van Berlijn

This site may earn commission on affiliate links.
Het blijft natuurlijk gissen waarom deze man ontslagen is.
Misschien zullen we het ooit nog een keer horen.
Maar ik betwijfel ten zeerste dat het ging om het niet tijdig betalen van een rekening.
Als ik moet gokken denk ik eerder aan een verschil van mening met Elon.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Nieuws uit Giga Berlin:
Model Y uit Berlijn krijgt de nieuwe 4680 batterijen. Daar ter plaatse gemaakt.

Dat gaat nog spannend worden: weer een production hell?

upload_2020-12-15_19-34-1.png
 
Het “made on-site” is wel nieuw dacht ik. Tot nu toe werd aangenomen dat de 4680’s nog uit Amerika zouden komen.
Nee, na battery day was snel duidelijk en ook bevestigd door Elon dat GF4 de Model Y ging produceren met de nieuwe persingen en de nieuwe 4680 batterijen die ter plaatse gemaakt zouden worden.

We wisten nl. al dat er batterijen gingen gemaakt worden. Zou nogal gek zijn dat men in Duitsland nog de oudere batterijen zou maken, en de 4680's zou importeren voor in de Model Y.
 
Tesla wordt ongeduldig en voert de druk op. Benieuwd waar dit toe leidt...


Interessant artikel.

Ambtenaren zullen alles uitgezocht willen hebben om niet op hun plaat te gaan, zodra belangengroepen aan de poort staan te rammelen om alle verstrekte vergunningen eens haarfijn uit te zoeken en tot aan de hoogste bestuursrechter aan te vechten. Dit is vergelijkbaar met andere grote projecten, in ons land is het niet anders. Ambtenaren doen dat niet alleen uit eigenbelang, maar ook (hoe vreemd het ook klinkt) om Tesla te beschermen.
En dan hebben we nog niet eens de krachten genoemd die er baat bij hebben om de belangengroepen financieel te stimuleren ter verdediging van hun eigen belangen.
Terecht stelt Tesla dat slechts door politici de wetten gewijzigd kunnen worden, waarmee dit soort zaken doorbroken kunnen worden in het belang van het milieu.
Het is echter de vraag of deze politici hun handen hieraan zullen willen branden; bovendien gaat dat niet in enkele maanden lukken.

Tesla zal het proces uit moeten zitten op basis van de huidige wetgeving, of ze dat leuk vinden of niet.
De huidige vergunningregelgeving in Duitsland (en ook in ons land) staan een fast track aanpak in de weg.
 
Da's ook weer doemdenkerij. Hetzelfde verhaaltje was te horen toen China werd afgebouwd: daar kwam men ook opperen dat Tesla vergeten was om batterijen te produceren. Batterijen werden gewoon in Nevada gemaakt, en in tussentijd werd gewerkt aan een lokale fabriek.

Net hetzelfde met Grünheide: ik voorzie Q3 en misschien al vroeger de eerste Model Y's met Fremont of Shangai accu's. De nieuwe 4680's zullen eerst in beperkte mate geproduceerd worden voor de Plaid + modellen, en zullen later hun weg vinden in goedkopere modellen wanneer de productie genoeg yield krijgt en er genoeg capaciteit is.

 
Eerder Januari 2022
Pas op met de Duitse pers die Tesla ziet als het paard van Troje dat de nationale trots van de automobielindustrie in het hart dreigt te raken. Alles wat maar enigszins negatief over Tesla kan worden bericht in Duitsland wordt uitvergroot, verdraaid en gepapegaaid.

Deze Duitse minister schetst een ander beeld:
 
Op de website van Tesla DE staat er "einde 2021". Voor mij is dat December, niet veraf van Januari 2022.
We zullen zien*

*Wim Opbroeck, In De Gloria, 2001