Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Het interessante nieuwtjes topic

This site may earn commission on affiliate links.
Geen idee of het een nieuwtje is maar gaat de EV zo aan interesse inboeten?

geruchten gaan:

De motorrijtuigenbelasting na 2025​


Vanaf 2025 geldt de motorrijtuigenbelasting ook voor elektrische auto’s. In 2025 krijg je als je elektrisch rijdt nog een korting van 75%. Daarna betaal je het volledige bedrag. De overheid kijkt elk jaar of het nodig is om deze plannen bij te stellen.

Ik heb dit gezien in autoweek en ook op de polestar website hebben ze het er al over. Heeft er iemand een officieel bericht van de belastingdienst?
 
Total Energies stoot haar tankstations af, met de opkomst van EV’s en de naderende ICE ban zien ze er geen brood meer in.


 
Total Energies stoot haar tankstations af, met de opkomst van EV’s en de naderende ICE ban zien ze er geen brood meer in.


Ook nog met heel dat BBB verhaal in Nederland? Ik vermoed dat zij ook nog wel wat met de voeten in het zand zullen gaan staan en het beleid gaan vertragen.
 
Ook nog met heel dat BBB verhaal in Nederland? Ik vermoed dat zij ook nog wel wat met de voeten in het zand zullen gaan staan en het beleid gaan vertragen.
BBB is geen klimaat ontkenner volgens mij. Niet om dit een politieke discussie te maken maar dat ze boeren boven (arbitraire) stikstof regels verkiezen maakt niet dat ze tegen de EVs zijn. Wel tegen zonneparken overigens (en wmb terecht, in een land als de onze).

BBB hoeft niet afgeschilderd te worden als domme extreemrechtse partij denk ik, het is niet een FvD in the making ofzo. We zijn er allemaal bij; zodra men hen gaat demoniseren, zullen ze steeds meer extremere types aantrekken en dan gaan ze dezelfde vicieuze cirkel in als menig “protest partij”. Vooralsnog hebben ze geen andere standpunten dan voorheen de CDA en CU hadden overigens.

Edit: ik heb niet op BBB gestemd maar ben van agrarische komaf, en ben een van de weinig die niet op BBB (of CDA uit religieuze overweging) heeft gestemd van mijn familie. En ik snap het wel; als je wordt afgeschilderd als mileu vernietiger door een paar randstedelingen die nog nooit een dier uit haar lijden heeft kunnen verlossen, dan voel je je ook niet begrepen. Mijn broertje is boer geworden, echt louter uit passie voor dier en natuur. En de overheid, het geluid daaruit is dat de boeren de boosdoener zijn van alles. Ik was redelijk verbaasd dat ze in elke provincie de grootste waren, maar verwacht er geen grove ander beleid door. Niet op stikstof niet, en niet op andere zaken.
 
Last edited:
Ik vermoed dat zij ook nog wel wat met de voeten in het zand zullen gaan staan en het beleid gaan vertragen.

Europese wetgeving gaat boven nationale wetgeving. Verder waren dit provinciale verkiezingen, afwachten wat de tweede kamer verkiezingen gaan doen.

Stikstofbeleid is ook Europees dus daar kunnen ze ook niet veel mee.

Dan lijkt uit de Unie stappen misschien een idee maar een Nexit is voor de industriële veehouderij zelfmoord want al die kiloknallers worden geëxporteerd.
 
  • Funny
Reactions: DuurzameHenk
BBB is geen klimaat ontkenner volgens mij. Niet om dit een politieke discussie te maken maar dat ze boeren boven (arbitraire) stikstof regels verkiezen maakt niet dat ze tegen de EVs zijn. Wel tegen zonneparken overigens (en wmb terecht, in een land als de onze).

BBB hoeft niet afgeschilderd te worden als domme extreemrechtse partij denk ik, het is niet een FvD in the making ofzo. We zijn er allemaal bij; zodra men hen gaat demoniseren, zullen ze steeds meer extremere types aantrekken en dan gaan ze dezelfde vicieuze cirkel in als menig “protest partij”. Vooralsnog hebben ze geen andere standpunten dan voorheen de CDA en CU hadden overigens.

Edit: ik heb niet op BBB gestemd maar ben van agrarische komaf, en ben een van de weinig die niet op BBB (of CDA uit religieuze overweging) heeft gestemd van mijn familie. En ik snap het wel; als je wordt afgeschilderd als mileu vernietiger door een paar randstedelingen die nog nooit een dier uit haar lijden heeft kunnen verlossen, dan voel je je ook niet begrepen. Mijn broertje is boer geworden, echt louter uit passie voor dier en natuur. En de overheid, het geluid daaruit is dat de boeren de boosdoener zijn van alles. Ik was redelijk verbaasd dat ze in elke provincie de grootste waren, maar verwacht er geen grove ander beleid door. Niet op stikstof niet, en niet op andere zaken.
Ze zijn inderdaad geen klimaat ontkenners, maar lopen zeker niet voorop. Liever geen windmolens maar kerncentrales. Ook geen beleid dat negatief kan uitpakken voor boeren (als in stimuleren van lagere vleesconsumptie etc.) En stikstofreductie moet kunnen komen uit discutabele innovaties in plaats van uitkopen van boeren bij natuurgebieden. Dus nee, BBB is geen klimaat ontkenners, maar lijkt ook liever niet te kiezen voor klimaat verbeterende maatregelen.
 
Ze zijn inderdaad geen klimaat ontkenners, maar lopen zeker niet voorop. Liever geen windmolens maar kerncentrales. Ook geen beleid dat negatief kan uitpakken voor boeren (als in stimuleren van lagere vleesconsumptie etc.) En stikstofreductie moet kunnen komen uit discutabele innovaties in plaats van uitkopen van boeren bij natuurgebieden. Dus nee, BBB is geen klimaat ontkenners, maar lijkt ook liever niet te kiezen voor klimaat verbeterende maatregelen.
Meh, dat ze andere keuzes maken dan dat jij zou maken, is natuurlijk niet gelijk aan
liever niet te kiezen voor klimaat verbeterende maatregelen
Voorbeeld: leg alle daken vol met zonnepanelen, en leg geen windparken aan voor datacenters (zeker niet met subsidie). Geen windmolens op zee ter besparing van het ecosysteem is een ander standpunt, eentje waar je prima over kan discussiëren maar waaruit je geenszins kan afleiden dat ze tegen klimaat verbeterende maatregelen zijn (als het maar geen flora en fauna sloopt). Tja je kn overal over discussiëren natuurlijk maar ze staan juist voor duurzaamheid en natuur. Ik denk eigenlijk dat ze de beste partij zijn om mee te onderhandelen, omdat ze juist niet ontkennen dat er weldegelijk wat moet gebeuren.

Misschien eerst maar eens alle leaserijders uit de diesel krijgen?;)
 
Misschien eerst maar eens alle leaserijders uit de diesel krijgen?;)
Diesel is de eerste stap, maar voor leaserijders moet elke ICE/PHEV onaantrekkelijk gemaakt worden. Dit zal het snelst zorgen voor meer EV‘s want leaseauto's worden elke 4a5 jaar vervangen terwijl een prive auto langer blijft rijden en de vervangingscyclus dus langer duurt.
 
Er liggen nu al plannen om vanaf 2025 alleen nog maar EV’s in de lease toe te staan. Dit in combinatie met de ban op verkoop van ICE in 2030, vijf jaar eerder dan Europa.
Het grappige is dat België hier plots het voortouw neemt, puur door een fiscale maatregel: vanaf zomer 2023 zakt de aftrekbaarheid van benzines en diesels, terwijl je nog tot 2026 kan genieten van een 100% aftrekbaarheid van elektrisch.

Zowat alle bedrijven met leasewagens hebben hun car plans aangepast naar electric only.

Veel slimmer dan in NL, waar men binnenkort even veel percentage bijtelling betaalt op een benzine/diesel als op een EV, wat een EV qua bijtelling in de cijfers duurder maakt.
 
Tuurlijk wel. Er komt hooguit een inlegvelletje met een uitzondering voor E-Fuels.

Dat er misschien een paar 911 rijders hun tank gaan vullen met E-Fuels van €20 de liter doet niets af aan de transitie naar EV’s.

Absolute Nothingburger.
Er zijn mensen die argumenteren dat je met het toelaten van e-fuels hetzelfde risico loopt als waterstof: we sluiten geen technologie uit, maar waterstof/e-fuels zijn wel renteduur tegenover elektriciteit, dus gaan we die technologieën subsidiëren. En niet vergeten dat er een heel ecosysteem van tankstations, motorconstructeurs en technici rekent op e-fuels om te overleven.
 
Er zijn mensen die argumenteren dat je met het toelaten van e-fuels hetzelfde risico loopt als waterstof: we sluiten geen technologie uit, maar waterstof/e-fuels zijn wel renteduur tegenover elektriciteit, dus gaan we die technologieën subsidiëren. En niet vergeten dat er een heel ecosysteem van tankstations, motorconstructeurs en technici rekent op e-fuels om te overleven.

Snap ik, en ik ben er ook niet blij mee maar het is maar een hobbeltje.

Van de H2 Mirai staan er na ik dacht acht jaar 250 op kenteken in Nederland.

Ding heeft nog steeds 100% nul komma nul bijtelling en vol subsidie en Toyota haalt dat ding bij je thuis op om te tanken.

Mensen zijn blijkbaar slimmer dan we denken. De economie van een EV is onverslaanbaar en dat zal over tien jaar alleen nog maar groter zijn.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Het grappige is dat België hier plots het voortouw neemt, puur door een fiscale maatregel: vanaf zomer 2023 zakt de aftrekbaarheid van benzines en diesels, terwijl je nog tot 2026 kan genieten van een 100% aftrekbaarheid van elektrisch.

Zowat alle bedrijven met leasewagens hebben hun car plans aangepast naar electric only.

Veel slimmer dan in NL, waar men binnenkort even veel percentage bijtelling betaalt op een benzine/diesel als op een EV, wat een EV qua bijtelling in de cijfers duurder maakt.
Helemaal akkoord, next!

Stel je voor dat we het moeten laten afhangen van mensen die denken dat hun leven nu al zou vergaan als ze hun pruttelhok binnen 10 jaar zouden moeten missen.

Als land, een zakdoek groot, zonder autoindustrie, zou je toch gek zijn om dit niet te doen.
Voortrekkersrol nemen en pionieren in alles wat (echte) sustainability ondersteunt.
 
  • Like
Reactions: djerro1234
Snap ik, en ik ben er ook niet blij mee maar het is maar een hobbeltje.

Van de H2 Mirai staan er na ik dacht acht jaar 250 op kenteken in Nederland.

Ding heeft nog steeds 100% nul komma nul bijtelling en vol subsidie en Toyota haalt dat ding bij je thuis op om te tanken.

Mensen zijn blijkbaar slimmer dan we denken. De economie van een EV is onverslaanbaar en dat zal over tien jaar alleen nog maar groter zijn.
En toch bouwt men waterstoftankstations bij op subsidiegeld, en spreekt men op nationaal en Europees niveau over allerlei waterstofplannen.

Het gelobby werkt.
 
Helemaal akkoord, next!

Stel je voor dat we het moeten laten afhangen van mensen die denken dat hun leven nu al zou vergaan als ze hun pruttelhok binnen 10 jaar zouden moeten missen.

Als land, een zakdoek groot, zonder autoindustrie, zou je toch gek zijn om dit niet te doen.
Voortrekkersrol nemen en pionieren in alles wat (echte) sustainability ondersteunt.
Dat ligt natuurlijk ook aan een vrij progressief samengestelde federale regering. Was het een conservatieve federale regering, was er heel wat minder incentive.

De fiscaliteit van bedrijfswagens/salariswagens is in België vooral aangepast door de regering Di Rupo 1 (die komaf maakte van belasting op basis van vermogen en gewicht, en CO2 ging beginnen meetellen in fiscaliteit) en nu door De Croo 1 (die de aftrekbaarheid van auto's met verbrandingsmotoren niet alleen laat afhangen van CO2, maar ook vanaf 2023 naar 2026 de aftrekbaarheid van nieuw aangekochte auto's doet verdwijnen).

Dat in sterk contrast met bijvoorbeeld de Vlaamse regering, die de subsidie op de aankoop van een EV door een particulier in 2020 heeft afgeschaft.
 
En toch bouwt men waterstoftankstations bij op subsidiegeld, en spreekt men op nationaal en Europees niveau over allerlei waterstofplannen.

Het gelobby werkt.

Tja, doodzonde van het geld want die kunnen over een paar jaar weer dicht.

Recente sluiting van een paar jaar oude Shell H2 stations in het VK als stuitend voorbeeld.

Eh bien, we moeten ook niet gaan doen alsof geld verspillen door overheden iets nieuws is.
 
Last edited: