Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Hoe belangrijk is Tesla Only keur voor band

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben toe aan nieuwe banden voor mijn M3 LR. Ben bij de bandenboer langgewenst waar ik al jaren kom. Hij kwam met een Michelin band omdat die een TO (Tesla Only) merkje heeft. Maar die band is geen all season en dat wil ik liefst wel.

Hij had geen idee wat dat keurmerk voor implicaties heeft. Behalve dat het kennelijk 'Tesla approved' is. Kan iemand mij verder helpen? Moet je zo'n TO band gebruiken? En hebben jullie een suggestie voor een all season band?

Vast dank, Martijn
 
TO is specifiek ontwikkeld door bandenfabrikant voor de tesla, wil niet zeggen dat andere banden niet kunnen. TO banden zijn vaak wat duurder.

Heb zelf Bridgestone weathercontrol a005 Evo allseasons onder de model 3 van 245 breed ipv 235 en dit is ook helemaal prima.
 
Ik ben toe aan nieuwe banden voor mijn M3 LR. Ben bij de bandenboer langgewenst waar ik al jaren kom. Hij kwam met een Michelin band omdat die een TO (Tesla Only) merkje heeft. Maar die band is geen all season en dat wil ik liefst wel.

Hij had geen idee wat dat keurmerk voor implicaties heeft. Behalve dat het kennelijk 'Tesla approved' is. Kan iemand mij verder helpen? Moet je zo'n TO band gebruiken? En hebben jullie een suggestie voor een all season band?

Vast dank, Martijn

Wanneer je All Season banden wil dan wil je sowieso geen band die geschikt is voor extreme omstandigheden. Ze zijn per definitie in de zomer minder dan zomer banden en in de winter zijn ze minder dan winterbanden.

De banden die Tesla heeft geselecteerd zijn banden met een hoge stuurprecisie en geschikt om de extreme krachten van een krachtige auto de baas te kunnen zijn. Daarnaast hebben ze ook dempend schuim erin om het bandengeluid te verminderen. Ja, je kunt andere banden nemen maar dan moet je niet hetzelfde rijgedrag en geluidsproductie verwachten.
 
Ik ben toe aan nieuwe banden voor mijn M3 LR. Ben bij de bandenboer langgewenst waar ik al jaren kom. Hij kwam met een Michelin band omdat die een TO (Tesla Only) merkje heeft. Maar die band is geen all season en dat wil ik liefst wel.

Hij had geen idee wat dat keurmerk voor implicaties heeft. Behalve dat het kennelijk 'Tesla approved' is. Kan iemand mij verder helpen? Moet je zo'n TO band gebruiken? En hebben jullie een suggestie voor een all season band?

Vast dank, Martijn
Ik heb de Michelin Cross Climate 2 gekozen voor mijn M3 LR en dat bevalt heel goed.
 
Wanneer je All Season banden wil dan wil je sowieso geen band die geschikt is voor extreme omstandigheden. Ze zijn per definitie in de zomer minder dan zomer banden en in de winter zijn ze minder dan winterbanden.

De banden die Tesla heeft geselecteerd zijn banden met een hoge stuurprecisie en geschikt om de extreme krachten van een krachtige auto de baas te kunnen zijn. Daarnaast hebben ze ook dempend schuim erin om het bandengeluid te verminderen. Ja, je kunt andere banden nemen maar dan moet je niet hetzelfde rijgedrag en geluidsproductie verwachten.
Gelukkig blazen we niet allemaal dagelijks over de nurburgring dus is iets mindere stuurprecisie niet direct een issue voor de gemiddelde "jan met de pet" die eerder de begrensende factor is ipv de banden van zijn auto.

Verder nu 15.000km op niet TO allseasons en die kunnen meer dan prima de "extreme" krachten aan. Allseasonband die meer herrie maakt dan een TO band? Ik merk werkelijk geen verschil met mn vorige ps4's...behalve dan aanzienlijk minder kosten.

Tuurlijk het scherpe randje van het sturen is minder maar dat heeft meer ermee te maken dat deze allseason geen sportief georiënteerde band is. Overigens op de openbare weg totaal niet storend, het blijft gewoon een direct sturende auto. Iedere high performance zomerband, ook zonder TO markering zal het scherpe gevoel leveren in meer of mindere mate.
 
Gelukkig blazen we niet allemaal dagelijks over de nurburgring dus is iets mindere stuurprecisie niet direct een issue voor de gemiddelde "jan met de pet" die eerder de begrensende factor is ipv de banden van zijn auto.

Verder nu 15.000km op niet TO allseasons en die kunnen meer dan prima de "extreme" krachten aan. Allseasonband die meer herrie maakt dan een TO band? Ik merk werkelijk geen verschil met mn vorige ps4's...behalve dan aanzienlijk minder kosten.

Tuurlijk het scherpe randje van het sturen is minder maar dat heeft meer ermee te maken dat deze allseason geen sportief georiënteerde band is. Overigens op de openbare weg totaal niet storend, het blijft gewoon een direct sturende auto. Iedere high performance zomerband, ook zonder TO markering zal het scherpe gevoel leveren in meer of mindere mate.
Ja, eens. Ik ben niet zo'n enorme coureur dus ik zal niet gauw de grenzen van de mogelijkheden opzoeken. Dank voor je reactie!
 
Gelukkig blazen we niet allemaal dagelijks over de nurburgring dus is iets mindere stuurprecisie niet direct een issue voor de gemiddelde "jan met de pet" die eerder de begrensende factor is ipv de banden van zijn auto.

Verder nu 15.000km op niet TO allseasons en die kunnen meer dan prima de "extreme" krachten aan. Allseasonband die meer herrie maakt dan een TO band? Ik merk werkelijk geen verschil met mn vorige ps4's...behalve dan aanzienlijk minder kosten.

Tuurlijk het scherpe randje van het sturen is minder maar dat heeft meer ermee te maken dat deze allseason geen sportief georiënteerde band is. Overigens op de openbare weg totaal niet storend, het blijft gewoon een direct sturende auto. Iedere high performance zomerband, ook zonder TO markering zal het scherpe gevoel leveren in meer of mindere mate.

Ze hadden bij mij per ongeluk ipv Pilot Sport er Primacy onder gezet zelfde specs en ook acoustic.
Zijn de primacy dan slecht, nee zeker niet. Je merkt wel direct verschil, zelfs met lage snelheid wegrijden bij de bandenservice.

De primacy was zelfs iets stiller en gaven iets meer comfort. Ik vond alleen de mindere precisie en feedback direct zo storend dat het mij binnen 100m opviel dat er de verkeerde banden onder zaten. Dat was dan nog tussen twee banden met op papier een marginaal verschil. Kan je nagaan wat het verschil is wanneer er wel een serieus verschil is.

Dat niet iedereen het merkt of zelfs de "mindere" banden fijn vind is geen reden om het niet te benoemen.
Natuurlijk krijg je dezelfde scherpt van niet acoustic sportieve banden. Het geluid zal alleen dan gaan toenemen.

Ik heb ook mensen gezien die nog meer precisie wilde en naar Sport Cup banden zijn gegaan.
 
Voor mijn winterbanden (Michelin Alpin 5 255/40/20) heb ik gekozen voor AO (Audi) omdat deze 2 decibel minder geluid produceren dan de reguliere variant. Verder gelijke eigenschappen volgens de fabrikant. Opvallend genoeg zat er geen foam aan de binnenkant van de band, terwijl het volgens de stickers op de banden toch echt om de AO versie ging. Afijn, volgens de bandenfitter was er geen enkele reden om deze niet onder een Tesla te monteren.