Wat ik heb geleerd is dat AP, ondanks al het gedoe in de media en dan vooral uit de mond van degenen die er nooit mee hebben gereden en alleen op basis van horen zeggen een mening uitdragen, iets heel simpels is.
In die situaties waar je rijden niet meer is dan 1) tussen de lijnen blijven en 2) niet op je voorganger klappen is AP een 100% betrouwbaar hulpmiddel. Daarmee is dus gelijk gezegd dat je zelf moet beoordelen of dat het geval is en blijft. Gaten in de weg, wegversmallingen, onzeker gedrag van het andere verkeer, (nog steeds wel) in en uitvoegstroken en natuurlijk "Baustellen" maken dat je dan minimaal je hand op of heel dicht bij het stuur moet houden. Het is wel een geruststelling dat de auto zelf ook waarschuwt en je erbij roept als een bocht bijvoorbeeld wat scherp is gezien je snelheid e.d.
Maar, de praktijk: Ik rijd weg en na 400 meter draai ik de Midden Brabantweg (4 baans weg tussen Tilburg en Waalwijk die aansluit op de A59) op en zet dan snelheid op 100 en kan hem dan gerust tot Waalwijk zijn gang laten gaan. Hooguit als er veel verschil is in snelheid tussen de rijstroken moet je een aanpassing doen, in de praktijk naar links gaan en snelheid 10 km/uur boven die van de auto voor je instellen.
Ik deel overigens de kritiek dat het van baan wisselen veel beter en sneller moet kunnen.
Bij aansluiting op A59 is het ofwel een behoorlijke bocht naar Links (Raamsdonksveer) of rechts (Den Bosch). Hoewel deze versie die situaties al zou moeten kennen en er autonoom snelheid geminderd moet worden merk ik daar nog niets van. Daarna is het weer een kwestie van instellen, als het druk is de linker strook en snelheid iets hoger dan die van je voorganger. Hoef je echt tientallen kilometers niets meer te doen.
Filerijden doet hij zo perfect dat, wanneer het een kwestie is van stilstaan en langzaam wat verder gaan, en dat continu afwisselend (contradictio??, zoals een collega van mij het ooit had over een "wezenlijk nuanceverschil") kun je gerust even een berichtje lezen. Dan gaat er echt niets fout (en dat deed je vroeger ook al).
Samenvattend. Zelfrijdende auto? Geen ja of neen te zeggen. In de situatie hierboven, bij mij vaak meer dan 90% van het rijden, kun je rustig "ja" zeggen. Maar die laatste tien procent, ofwel binnenwegen (zoals 60 km/uur wegen), rotondes, woongebieden e.d. gaat dat echt niet op. Wel kun je, zeker bij het doorkruisen van een stad, veel gemak hebben van de TACC.
Autopark? Voor mij een uitkomst. Heb op plekjes gestaan waar ik nooit ook maar over zou denken. Alleen, wat mij bijna letterlijk pijn doet, is het bij stilstand draaien van het stuur, zelfs van de maximale uitslag links naar die van rechts. Mij is altijd geleerd dat het beter is om die te doen als je heel langzaam rijdt. Maar misschien is dat achterhaald maar het voelt nog als een marteling van de auto. Wat vindt de rest hier trouwens van?
Summon? heb al gekeken wat een elektrische garagedeur gaat kosten
Zegt genoeg, denk ik.