Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Hulp gezocht voor aanschaf Model X occasion

This site may earn commission on affiliate links.
Gegroet allemaal,

Ik overweeg om een gebruikte Tesla Model X te kopen maar zie door de bomen het bos niet meer. Hopelijk kunnen jullie mij advies en tips geven.

Wat ik zoek: absoluut een Model X. Een ander model is geen optie. Ook moet de auto niet te veel kilometers hebben gelopen (maximaal rond 70.000 km). Liever ook geen performance (omdat ik dan denk dat deze auto te veel is belast door de vorige eigenaar).

Nu weet ik dat Tesla in 2019 en 2020 meerdere keren de X heeft gewijzigd. Ik dacht dat de nieuwste versie de Raven is, klopt dat?

Wat is het grootste verschil tussen de Raven en de versie daarvoor? En zijn er belangrijke zaken waar ik rekening mee moet houden voor de aankoop?

En…… wat is een eerlijke prijs na alle prijsverlagingen van de afgelopen tijd?

Ben heel benieuwd naar jullie reacties.
 
Mijn Raven (70k gelopen 100kwh accu) met CCS hulpstuk (af fabriek meegeleverd) laadt tot pakweg 138kW. 250 kW is volgens mij voor een Raven niet haalbaar. Durf geen indicatie te geven van de waarde (zou het op zich wel willen weten :) )

De Ravens zijn rond de 100.000 (en net wat meer als je het over 6-zits en 22" velgen hebt) euro nieuwwaarde geweest en dus vermoed ik niet dat het iets goedkoper zijnde van de nieuwe X'en (die al op minstens 120k liggen nu) weinig impact hebben op de 2e hands. Sterker nog, de waarde van een Raven kan wellicht zelfs nog wel iets zijn gestegen :)
 
Mijn Raven (70k gelopen 100kwh accu) met CCS hulpstuk (af fabriek meegeleverd) laadt tot pakweg 138kW. 250 kW is volgens mij voor een Raven niet haalbaar. Durf geen indicatie te geven van de waarde (zou het op zich wel willen weten :) )

De Ravens zijn rond de 100.000 (en net wat meer als je het over 6-zits en 22" velgen hebt) euro nieuwwaarde geweest en dus vermoed ik niet dat het iets goedkoper zijnde van de nieuwe X'en (die al op minstens 120k liggen nu) weinig impact hebben op de 2e hands. Sterker nog, de waarde van een Raven kan wellicht zelfs nog wel iets zijn gestegen :)
Ik was begin dit jaar ook in de markt voor een jong gebruikte model x raven en kreeg van verkopende bedrijven een vergelijkbare beargumentering dat de prijzen echt. Jet omlaag gaan. Maar ik zag wel dat de wagens niet werden verkocht met de hoge vraagprijzen. Ik denk dan ook dat de vergelijking met een nieuwe x onzinnig is. Je moet namelijk de markt bekijken. Wie kijkt naar een gebruikte x, kijkt ook naar een nieuwe y. En als deze laatste fors in prijs daalt zullen mensen daarvoor kiezen, tenzij de gebruikte x ook flink in prijs dalen.
 
Vriendelijke dank allemaal voor de antwoorden. Dat adaptieve ofwel 'slimme' luchtvering, is dat goed merkbaar in het praktijk of meer een marketing feature? Ofwel: wat zijn doorslaggevende redenen om voor een Raven te gaan en geen ouder model X?

En wat is volgens jullie de waarde van een Model X Raven die rond 70.000 kilometers heeft gelopen?
 
Ik heb geen vergelijk dus ik kan je niet helpen of je nu een Raven moet hebben of niet.
Afhankelijk waar je hem koopt is het misschien handig om er een periode garantie op te hebben. Bij een Bovag bedrijf heb je volgens mij altijd een periode garantie maar pas op sommige willen dat je die niet neemt. (mee neem prijs).
Als je particulier koopt af in ieder geval niet via een handelaar, de tesla garantie is 4 jaar of 80.000 km. Dan kun je nog even de voor aandrijf-assen en boven draag-armen voor laten vervangen. :cool:
 
  • Like
Reactions: Dannietjoh
Hi. Ik ben ook aan het rondkijken voor een Model X, echter niet budget (max 50K) voor een raven. Ik hoop dat de 2017 / 2018 modellen (met minstens 100.000 op de teller) niet al te veel batterij lag hebben (ik ga voor >85%) en idd geen problemen aan de voorkant hebben (armen en aandrijving). Op hoop van zegen dan maar ?!? Go Model X.
 
Last edited:
Hi. Ik ben ook aan het rondkijken voor een Model X, echter niet budget (max 50K) voor een raven. Ik hoop dat de 2017 / 2018 modellen (met minstens 100.000 op de teller) niet al te veel batterij lag hebben (ik ga voor >85%) en idd geen problemen aan de voorkant hebben (armen en aandrijving). Op hoop van zegen dan maar ?!? Go Model X.
Ik ben zelf onlangs van een 2018 S naar 2020 LR+ raven gestapt. Nu is dat geen X, maar onder de huid zijn ze goed vergelijkbaar.
het verschil tussen de twee is een merkbaar verschil. De 100d uit 18 verbruikt serieus 15-20% meer energie. De adaptieve luchtvering is ook fijn. De vraag is of dat zo'n 15k meer waard is.

Je koopt natuurlijk een nieuwere auto, die is altijd duurder Want heeft minder afgeschreven. Met een beetje onderhandelen moet je een 2020 X toch voor 65k op de kop moeten kunnen tikken. Wellicht een import uit DE. Vergeet niet dat de verkoopprijs van de S en X serieus is gedaald in 2020 tov 2018. Hoge 80/ lage 90k. Tov >120k in 2018.

50k voor een 2018 is aan de hoge kant. Max 45k anders betaal je echt te veel. Wij hebben een paar S'en uit 18 staan en die krijg je echt met veel moeite voor iets meer dan 40k verkocht.

Neem in ieder geval geen X uit 17. Die hardware is een stuk slechter dan 18.
 
Interessante stelling die ik nog niet eerder heb gehoord.
Welke hardware is volgens jou "een stuk slechter"?
Media unit vooral en gprs module. Internet trager, camera's minder scherp. Is de eerste versie na de 90d in 2017. Die had nog niet de zij camera's etc. De iteratie daarna uit 2018 is significant beter.

Batterij, drivetrain etc geen verschil merkbaar. Wel had de 2017 versie die wij hadden geen draagarmen issues etc. Alle 18 versies weer wel.
 
Media unit vooral en gprs module. Internet trager, camera's minder scherp. Is de eerste versie na de 90d in 2017. Die had nog niet de zij camera's etc. De iteratie daarna uit 2018 is significant beter.

Batterij, drivetrain etc geen verschil merkbaar. Wel had de 2017 versie die wij hadden geen draagarmen issues etc. Alle 18 versies weer wel.

Die MCU is te retrofitten door de nieuwere versie, dus ik zou je niet enkel blindstaren op het bouwjaar. Ook is AP2.5 in augustus 2017 geïntroduceerd, hier zitten nog steeds dezelfde camera's (en dezelfde hoeveelheid: 7) in die tot op heden nog worden toegepast.
 
Media unit vooral en gprs module. Internet trager, camera's minder scherp. Is de eerste versie na de 90d in 2017. Die had nog niet de zij camera's etc. De iteratie daarna uit 2018 is significant beter.

Batterij, drivetrain etc geen verschil merkbaar. Wel had de 2017 versie die wij hadden geen draagarmen issues etc. Alle 18 versies weer wel.
Bedankt voor deze nuancering op je aanvankelijke stelling "dat je in ieder geval geen 2017 model" moet nemen.
Van die stelling is dus niks over gebleven, behalve dat je moet checken of de MCU1 is geüpgradet naar de MCU2, wat bij heel veel 2017 versies al is gedaan.

Wel zou ik de tip willen geven om de 2016 versies te vermijden. De 2016 modellen hebben geen Autopilot 2.0 camera's, hebben een slechtere versie van het 90 batterypack en de dakrubbers slijten sneller. Dit is in de 2017 versie allemaal opgelost.

2017 model X is gewoon een hele goede auto. Op de aandrijfassen na, maar dat is zelfs bij de nieuwste 2023 modellen nog steeds zo.