Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ik ga op vakantie en tesla blijft thuis

This site may earn commission on affiliate links.
Goedeavond allemaal.
ik heb pas een week een Tesla, model S 2017 100D. Ben hier heel blij mee. Nu heb ik een vraag:
we gaan straks een week of 4 a 5 op vakantie met de camper. Zonder de Tesla dus. Ik wil de tesla in onze garage zetten en het maximaal laden op 70%
dan wil ik m aansluiten op de granny-charger. In het stopcontact. is dat een goede manier op de accu op peil te houden?
graag jullie ideeen.
mvg
jan van der meulen, omg heerenveen
 
Goedeavond allemaal.
ik heb pas een week een Tesla, model S 2017 100D. Ben hier heel blij mee. Nu heb ik een vraag:
we gaan straks een week of 4 a 5 op vakantie met de camper. Zonder de Tesla dus. Ik wil de tesla in onze garage zetten en het maximaal laden op 70%
dan wil ik m aansluiten op de granny-charger. In het stopcontact. is dat een goede manier op de accu op peil te houden?
graag jullie ideeen.
mvg
jan van der meulen, omg heerenveen

Goedenavond Jan,
Ja, dat is een prima plan.
Zelf zou ik hem op 50% zetten, maar dat is denk ik eigenlijk muggenzifterij.
Wel zou ik de laadsterkte van de auto beperken tot het minimum.
Fijne vakantie!
 
Ik zou hem op 70 a 80 % laden en dan de slider naar 50% schuiven zodat hij niet telkens een beetje gaat opladen. Halverwege de vakantie eens kijken op de App en eventueel terug naar 70 a 80% laden en daarna weer op 50% zetten.

Zo iets.
Screenshot_20230716_221748_Tesla.jpg
 
Ik weet niet of je hetzelfde stopcontact al eens gebruikt hebt om je Tesla op te laden zoniet dan zou ik dat zeker eerst eens met 10A vijf uur ofzo testen om zeker te zijn dat ie niet warm wordt.
Mijn X 100D verliest 1 % of misschien ietje meer. De eerste dag soms wel iets meer.
Als hij aan de lader hangt dan gaat hij pas weer laden als hij 3 a 4% verloren heeft. dus van 70% naar 67% en dan laad hij weer naar 70%. Dus om de 2 a 3 dagen gaat ie een paar uurtjes laden als je hem op 7 A zet.

Als je dus tor 80% laadt en de schuiver op 50% zet dan zal hij weinig geladen hebben voordat je weer terug bent.
 
we gaan straks een week of 4 a 5 op vakantie met de camper. Zonder de Tesla dus.
Even terzijde, kennissen van ons hebben een 3 jaar oude Model 3 en sinds een paar weken ook een gloednieuwe Kia EV6. Drie keer raden welke auto ze op vakantie nemen naar het buitenland?

De M3 inderdaad want: meer ruimte, laadt gemakkelijker in het buitenland en is betrouwbaarder qua navigatie.
 
  • Like
Reactions: OttoR and Mars2020
Ik weet niet of je hetzelfde stopcontact al eens gebruikt hebt om je Tesla op te laden zoniet dan zou ik dat zeker eerst eens met 10A vijf uur ofzo testen om zeker te zijn dat ie niet warm wordt.
Mijn X 100D verliest 1 % of misschien ietje meer. De eerste dag soms wel iets meer.
Als hij aan de lader hangt dan gaat hij pas weer laden als hij 3 a 4% verloren heeft. dus van 70% naar 67% en dan laad hij weer naar 70%. Dus om de 2 a 3 dagen gaat ie een paar uurtjes laden als je hem op 7 A zet.

Als je dus tor 80% laadt en de schuiver op 50% zet dan zal hij weinig geladen hebben voordat je weer terug bent.
Goeie tip, ga ik doen. Bedankt
 
Goeie tip, ga ik doen. Bedankt
Je kan ook het vermogen beperken tot 6A ofzo. Stekkers van stopcontacten hebben een rating tot 16A en zijn vaak ook gezekerd tot 16A, maar zijn niet zo geschikt om langdurig 16A te trekken. De granny charger is sowieso gelimiteerd tot 13A maar als je auto thuis staat kan je 'm veilig op 6A zetten.

Voor de rest laden tot 80%, en dan de slider op 50% zetten zodat je auto niet elke paar dagen weer een beetje wil laden. Eens ie 50% aantikt, kan je 'm weer op 80% zetten voor een paar uren, maar dat boeit niet zo. Zet 'm de dag voor je thuis komt op 80% en hij staat weer klaar voor je eens je thuis bent.
 
  • Like
Reactions: bugboy
Je kan ook het vermogen beperken tot 6A ofzo. Stekkers van stopcontacten hebben een rating tot 16A en zijn vaak ook gezekerd tot 16A, maar zijn niet zo geschikt om langdurig 16A te trekken. De granny charger is sowieso gelimiteerd tot 13A maar als je auto thuis staat kan je 'm veilig op 6A zetten.

Voor de rest laden tot 80%, en dan de slider op 50% zetten zodat je auto niet elke paar dagen weer een beetje wil laden. Eens ie 50% aantikt, kan je 'm weer op 80% zetten voor een paar uren, maar dat boeit niet zo. Zet 'm de dag voor je thuis komt op 80% en hij staat weer klaar voor je eens je thuis bent.
En toch zou ik het eerst testen terwijl je thuis bent. 10 minuten 13 Amp trekken kan goed gaan maar 4 uur 7Amp is toch anders.
 
Even terzijde, kennissen van ons hebben een 3 jaar oude Model 3 en sinds een paar weken ook een gloednieuwe Kia EV6. Drie keer raden welke auto ze op vakantie nemen naar het buitenland?

De M3 inderdaad want: meer ruimte, laadt gemakkelijker in het buitenland en is betrouwbaarder qua navigatie.
Verbaast mij niets: onze KIA e-Niro is nog niet de grens over geweest, terwijl de M3 alle ‘uithoeken’ van Europa heeft gezien……
 
Even terzijde, kennissen van ons hebben een 3 jaar oude Model 3 en sinds een paar weken ook een gloednieuwe Kia EV6. Drie keer raden welke auto ze op vakantie nemen naar het buitenland?

De M3 inderdaad want: meer ruimte, laadt gemakkelijker in het buitenland en is betrouwbaarder qua navigatie.
Ik kan me niet voorstellen dat er een significant verschil is tussen beide auto's voor het maken van een lange reis. De EV6 is zowat de snelst ladende auto die er verkrijgbaar is. Dat compenseert het verschil in verbruik.
Simulaties geven voor een EV6 een kortere reistijd dan voor de oude M3.
 
  • Like
Reactions: Enzo63
Ik kan me niet voorstellen dat er een significant verschil is tussen beide auto's voor het maken van een lange reis. De EV6 is zowat de snelst ladende auto die er verkrijgbaar is. Dat compenseert het verschil in verbruik.
Simulaties geven voor een EV6 een kortere reistijd dan voor de oude M3.
Laadsnelheid was een van de factoren, het totaalpakket viel beter uit voor de 3.
 
Ik kan me niet voorstellen dat er een significant verschil is tussen beide auto's voor het maken van een lange reis. De EV6 is zowat de snelst ladende auto die er verkrijgbaar is. Dat compenseert het verschil in verbruik.
Simulaties geven voor een EV6 een kortere reistijd dan voor de oude M3.
Een kortere reistijd kan soms wel interessant zijn, maar op een lange (vakantie)rit is het comfort van de navigatie icm het Tesla laadnetwerk wat mij betreft belangrijker.