Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Introductie en charging vraag

This site may earn commission on affiliate links.
Dag allemaal,

Ik woon in Belgie op 4km van een supercharger.
Ik heb mij een m3 LR besteld en ben alles aan het voorbereiden voor haar komst.
Aangezien ik nog nooit elektrisch heb gereden en ook niet thuis kan opladen, zou ik graag wat info hebben over charging op non-superchargers:

1) Welke kabels voorzie ik best?
2) Wat is de beste laadpas voor Belgie (kost en aantal laders)
3) Andere laad adviesen (heb al gelezen tot 90% laden)

Jochen
 
Dag allemaal,

Ik woon in Belgie op 4km van een supercharger.
Ik heb mij een m3 LR besteld en ben alles aan het voorbereiden voor haar komst.
Aangezien ik nog nooit elektrisch heb gereden en ook niet thuis kan opladen, zou ik graag wat info hebben over charging op non-superchargers:

1) Welke kabels voorzie ik best?
2) Wat is de beste laadpas voor Belgie (kost en aantal laders)
3) Andere laad adviesen (heb al gelezen tot 90% laden)

Jochen
Welkom. Volgens mij is daar met een klein beetje moeite genoeg over te vinden op dit forum. succes!
 
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp
Dag allemaal,

Ik woon in Belgie op 4km van een supercharger.
Ik heb mij een m3 LR besteld en ben alles aan het voorbereiden voor haar komst.
Aangezien ik nog nooit elektrisch heb gereden en ook niet thuis kan opladen, zou ik graag wat info hebben over charging op non-superchargers:

1) Welke kabels voorzie ik best?
2) Wat is de beste laadpas voor Belgie (kost en aantal laders)
3) Andere laad adviesen (heb al gelezen tot 90% laden)

Jochen

Hoi Jochen,

Ik weet niet of er in België betere alternatieven zijn, maar ik heb zelf (in Nederland) een pas van The New Motion (Alles Over Het Opladen van Elektrische Auto's | BE | NewMotion). Hier kun je gratis een pas aanvragen voor wanneer je wilt laden bij een laadpunt dat niet van Tesla is. Bij SuperChargers van Tesla heb je geen pas nodig, de auto wordt door de charger automatisch herkend. Je zult wel in je account betaalgegevens moeten verstrekken.

Voor wat betreft kabels geldt dat voor snelladen, bij zowel Tesla als bij andere aanbieders, de kabel aan het laadpunt vastzit en je dus geen eigen kabel nodig hebt. Voor 'standaard' laden zijn er doorgaans 2 varianten laadpunten.
  1. Laadpunten met een vaste kabel: Deze hebben doorgaans een Type-2 kabel die je nodig hebt, je hebt dan dus geen eigen kabel nodig, maar meestal wel een laadpas om het laden te starten/stoppen
  2. Laadpunt zonder kabel: Hiervoor gebruik je je eigen (bij de Tesla meegeleverde blauwe) kabel. Het laadpunt heeft dan een opening waar je een kant van de kabel in steekt en de ander gaat in je auto.
Tot slot heb je ook nog de 'druppellader'. Dit is een standaard stopcontact-stekker met een adapter en een Type-2 stekker aan de andere kant. Hiermee kun je bij elk stopcontact de auto laden. Dit gaat wel behoorlijk langzaam, dus dit is waarschijnlijk voor dagelijks laden niet prettig, maar dit hangt af van je gebruik en je tolerantie :)

Ik hoop dat dit de boel wat voor je verduidelijkt.

Groeten,

Robert
 
Hoi Jochen,

Ik weet niet of er in België betere alternatieven zijn, maar ik heb zelf (in Nederland) een pas van The New Motion (Alles Over Het Opladen van Elektrische Auto's | BE | NewMotion). Hier kun je gratis een pas aanvragen voor wanneer je wilt laden bij een laadpunt dat niet van Tesla is. Bij SuperChargers van Tesla heb je geen pas nodig, de auto wordt door de charger automatisch herkend. Je zult wel in je account betaalgegevens moeten verstrekken.

Voor wat betreft kabels geldt dat voor snelladen, bij zowel Tesla als bij andere aanbieders, de kabel aan het laadpunt vastzit en je dus geen eigen kabel nodig hebt. Voor 'standaard' laden zijn er doorgaans 2 varianten laadpunten.
  1. Laadpunten met een vaste kabel: Deze hebben doorgaans een Type-2 kabel die je nodig hebt, je hebt dan dus geen eigen kabel nodig, maar meestal wel een laadpas om het laden te starten/stoppen
  2. Laadpunt zonder kabel: Hiervoor gebruik je je eigen (bij de Tesla meegeleverde blauwe) kabel. Het laadpunt heeft dan een opening waar je een kant van de kabel in steekt en de ander gaat in je auto.
Tot slot heb je ook nog de 'druppellader'. Dit is een standaard stopcontact-stekker met een adapter en een Type-2 stekker aan de andere kant. Hiermee kun je bij elk stopcontact de auto laden. Dit gaat wel behoorlijk langzaam, dus dit is waarschijnlijk voor dagelijks laden niet prettig, maar dit hangt af van je gebruik en je tolerantie :)

Ik hoop dat dit de boel wat voor je verduidelijkt.

Groeten,

Robert

Super Robert, bedankt!