Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Kabel verbrand

This site may earn commission on affiliate links.

gelden

Well-Known Member
Apr 21, 2013
5,568
1,758
Breda, Netherlands
Ik heb bij ons vakantiehuisje een paar jaar geleden een buitenstopcontact aangelegd voor het opladen van de Tesla.
Ik gebruik een extra dik verlengsnoer (2,5mm2?) in combinatie met de UMC. Ging altijd goed, tot nu.
Het stopcontact werkt nog, het verlengsnoer niet meer. Enig idee hoe dit kan zijn ontstaan?

IMG_1552.JPG
IMG_1554.JPG
 
Ik heb bij ons vakantiehuisje een paar jaar geleden een buitenstopcontact aangelegd voor het opladen van de Tesla.
Ik gebruik een extra dik verlengsnoer (2,5mm2?) in combinatie met de UMC. Ging altijd goed, tot nu.
Het stopcontact werkt nog, het verlengsnoer niet meer. Enig idee hoe dit kan zijn ontstaan?

View attachment 228273 View attachment 228274

Zie ik wel vaker voorbijkomen. Als je te lang te hoge stroom trekt worden de stroompennen behoorlijk warm door de overgangsweerstand van de stroompen naar de koperen klem in het stopcontact. Wanneer die klemmen lange tijd behoorlijk warm worden gaan ze uit zichzelf gaan verbuigen, waardoor de pen nog minder overgangscontact maakt en uiteindelijk nog warmer wordt. Gevolg is dan ook dat de koperen klemmen ferm beginnen te gloeien met verbloeien of zelfs verbranden van het stopcontact en de stekker. Bij de stekker zitten de klemmen ook in een plastic of synthetische rubber gegoten, deze wordt zacht en de pen verplaatst zich waardoor de stekker gaat vervormen.
Meestal valt dit voor met oude ( of goedkope ) stopcontacten.
Al diverse keren voor gehad dat zelfs de stekker zodanig vastgesmolten zit in het stopcontact dat je ze moet breken.

Test maar eens hoe warm de pennen zijn van de stekker van je frituurpan als die een halfuurtje gebruikt is geweest… .
 
  • Informative
Reactions: HerrJones
Ik laad op de maximale 13A. Duurt dan al lang genoeg. Ik zal het eens in de gaten houden of het nog warm wordt. Stopcontact best vervangen?
Nee joh, zou ik gewoon zo laten zitten... Wat denk je zelf :eek:;):D
Vervang 'm dan meteen voor zo'n blauw 32A camping stopcontact met dikke pennen en zet op je verlengkabel ook de bijbehorende blauwe stekker. Paar tientjes en een uurtje werk voor een goede nachtrust...

PS: die verlengkabel lijkt me een versie met 1,5mm2 aders... Da's te dun voor die stromen...
Als je toch naar de winkel gaat, haal dan meteen ook een contrastekker en een stuk 3 aderig 2,5mm2 kabel en maak daarmee (icm met die blauwe stekker) een veilige verlengkabel...
 
Blijkbaar is tijdens het laden een probleem opgetreden (duh ;))...daarna is het laden te lang doorgegaan en is een behoorlijk linke situatie ontstaan, die gelukkig niet te slecht is afgelopen. Wat er eigenlijk is gebeurd, is dat het universum jou op een heel subtiele manier heeft duidelijk gemaakt dat dit voorkomen had kunnen worden met een Mode 3/Type2 laadstation zoals de HPWC van Tesla ;). Just sayin...
 
  • Informative
Reactions: basvk
Een paar maanden geleden hetzelfde gehad met laadkabel vd c-zero. Die laadt nooit meer dan 10A. Toen vervangen door blauwe Mennekes 16A. Die heeft het 3 weken uitgehouden. Verbrand op de contacten, dus geen montagefout. :mad:

Klaas, wel zorgen dat je de 'goede' Mennekes stekkers / stopcontacten kiest !
Ze bestaan in een goedkope versie met wurgklemmetjes waar je de geleiders van je kabel in klemt en ook in Heavy Duty uitvoering met klemmen met vijzen. Die goedkope zijn goed voor een boormachine of sporadisch en kort gebruik, de gevezen versie is duurzaam voor het intensere werk.
 
  • Helpful
Reactions: CO2CLEAN
Ai, zag er niet mooi uit. Dan een beginnersvraag:
wat voor voorzorg neem je dan bij laden op een gehuurd vakantieadres (waar opladen met een gewoon stopcontact enige mogelijkheid is)?

Verlengsnoer 2,5mm2, regelmatig stopcontact op warmte controleren (hoe vaak?), (in het begin) niet op max 16A laden (10, 12A?) .....

Klopt dit, andere suggesties?
 
Moet je bij de 32 ampère versie niet ook een 32 ampère zekering in de meterkast hebben zitten?

ik zou niet weten waarom je een 32A stopcontact niet met een 16A zekering mag beveiligen ?
Je zal het stopcontact niet kunnen overbelasten, het is beveiligd.


Omgekeerd mag uiteraard niet (een 16A stopcontact op een 32A zekering).
Daarom zijn de adapters van 3*32A naar 3*16A niet toegestaan - tenzij met bijkomende beveiliging in de adapter op 16A.
 
  • Informative
Reactions: Defiant
Ik snap hier niets van, waarom zou je een 32A stopcontact aanleggen als je hem met een 16A zekering afknijpt?
Stel dat je een Tesla aansluit met de UMC en hun originele blauwe adapter, dan gaat de auto 32A trekken en slaat je zekering door....is toch alleen maar lastig?
Een 16A blauw stopcontact lijkt me de beste keuze.

Een verlengkabel met een vaste 32A blauwe CEE zal je in de praktijk ook minder gebruiken, de 16A komt veel vaker voor.
 
Ai, zag er niet mooi uit. Dan een beginnersvraag:
wat voor voorzorg neem je dan bij laden op een gehuurd vakantieadres (waar opladen met een gewoon stopcontact enige mogelijkheid is)?

Verlengsnoer 2,5mm2, regelmatig stopcontact op warmte controleren (hoe vaak?), (in het begin) niet op max 16A laden (10, 12A?) .....

Klopt dit, andere suggesties?

Ik begin zelfs lager, 5A of 8A, en laat het daar op staan.
Op vakantie is sneller vaak ook niet nodig, het is niet voor niets vakantie :)
 
  • Like
Reactions: herb_k