Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Kabel verbrand

This site may earn commission on affiliate links.
Er vanuit gaande dat het huisje in Nederland staat gezien het Nederlands/Duits stopcontact: Een unieke 30mA aardlekschakelaar is in Nederland verplicht per 4 eindgroepen. Deze groepenkast heeft 8 eindgroepen dus netjes 2 30mA aardlekschakelaars. Het is dus niet (zoals in België) dat je alles behalve de "natte" groepen achter één 300mA aardlekschakelaar mag stoppen.//**//.

mijn dag is goed ! weeral bijgeleerd ; thx !

(en "één Europa" is nog steeds ver weg)
 
Officieel moet je inderdaad een type b aardlekschakelaar (wat wat anders is dan een b-karakteristiek automaat) gebruiken voor EV-opladers en die is er zo ver ik weet niet als gecombineerde aardlekautomaat en daarnaast zijn die aardlekschakelaars behoorlijk duur. Persoonlijk heb ik bij mijzelf inderdaad een aardlekautomaat met type a aardlek-gedrag en 16A b-karakteristiek automaat gedrag geïnstalleerd, maar dat is wel op eigen risico want DC lekstromen worden niet door deze aardlekautomaat gedetecteerd. Daarnaast is het erg belangrijk dat je de lader los achter één aardlekautomaat of aardlekschakelaar hangt want mochten er DC-stromen optreden dan worden de spoelen van andere achterliggende aardlekschakelaars verzadigd waardoor deze ook bij AC-lekstromen niet meer zullen werken.
Ah nu begrijp ik waarom die aardlekautomaten niet zo duur zijn; ik heb weer eens de B karakteristiek voor automaten voor type B aardlekbeveiliging aangezien. Die elektrotechnische standaard bedenkers zijn maar fantasieloze mensen... was het nu echt zo moeilijk om iets anders te bedenken dan dezelfde letters te gebruiken als bij zekering karakteristieken?
 
Er vanuit gaande dat het huisje in Nederland staat gezien het Nederlands/Duits stopcontact: Een unieke 30mA aardlekschakelaar is in Nederland verplicht per 4 eindgroepen. Deze groepenkast heeft 8 eindgroepen dus netjes 2 30mA aardlekschakelaars. Het is dus niet (zoals in België) dat je alles behalve de "natte" groepen achter één 300mA aardlekschakelaar mag.

Toch altijd leuk om vast te stellen hoe perfect simpele regels in de EU kunnen verschillen.

In mijn vakantiehuisje (in België dus) staan 15 zekeringen achter 1 30mA verliesstroomschakelaar. Perfect mogelijk hier, blijkbaar niet mogelijk in Nederland. Ik begrijp wel niet waarom men in Nederland die regel heeft.

En dat een type B verplicht is bij laadpalen in Nederland leer ik hier ook weer bij.
 
mijn dag is goed ! weeral bijgeleerd ; thx !

(en "één Europa" is nog steeds ver weg)

Idem Dito

Toch altijd leuk om vast te stellen hoe perfect simpele regels in de EU kunnen verschillen.

In mijn vakantiehuisje (in België dus) staan 15 zekeringen achter 1 30mA verliesstroomschakelaar. Perfect mogelijk hier, blijkbaar niet mogelijk in Nederland. Ik begrijp wel niet waarom men in Nederland die regel heeft.

En dat een type B verplicht is bij laadpalen in Nederland leer ik hier ook weer bij.

Ook benieuwd naar de logica daarachter
 
Er vanuit gaande dat het huisje in Nederland staat gezien het Nederlands/Duits stopcontact: Een unieke 30mA aardlekschakelaar is in Nederland verplicht per 4 eindgroepen. Deze groepenkast heeft 8 eindgroepen dus netjes 2 30mA aardlekschakelaars. Het is dus niet (zoals in België) dat je alles behalve de "natte" groepen achter één 300mA aardlekschakelaar mag stoppen. Ook zit er geen 63A hoofdzekering in deze groepenkast: het is een 63A hoofdschakelaar en die schakelt dus niet af bij een maximale stroom. Die dingen worden meestal zwaarder uitgevoerd omdat ze niets kosten.

Officieel moet je inderdaad een type b aardlekschakelaar (wat wat anders is dan een b-karakteristiek automaat) gebruiken voor EV-opladers en die is er zo ver ik weet niet als gecombineerde aardlekautomaat en daarnaast zijn die aardlekschakelaars behoorlijk duur. Persoonlijk heb ik bij mijzelf inderdaad een aardlekautomaat met type a aardlek-gedrag en 16A b-karakteristiek automaat gedrag geïnstalleerd, maar dat is wel op eigen risico want DC lekstromen worden niet door deze aardlekautomaat gedetecteerd. Daarnaast is het erg belangrijk dat je de lader los achter één aardlekautomaat of aardlekschakelaar hangt want mochten er DC-stromen optreden dan worden de spoelen van andere achterliggende aardlekschakelaars verzadigd waardoor deze ook bij AC-lekstromen niet meer zullen werken.

Gebruiken jullie dan in Nl geen 300mA diffs?
 
Officieel dus niet. Die aardlekautomaat is Type A volgens de datasheet en heeft ook geen Type B logo op de behuizing.

Idem Dito



Ook benieuwd naar de logica daarachter

Nu wordt ie helemaal interessant: De internationale IEC standaarden verplichten een Type B aardlekschakelaar als beveiliging voor 3-fase oplaadpunten (zie http://www.bender-uk.com/fileadmin/...c-Vehicles-ATZelektronik-worldwide-5-2012.pdf voor meer informatie). Echter de Belgische wetgeving verbiedt zo'n Type B aardlekschakelaar omdat deze standaard 300mA Type B aardlekschakelaar verstoort. Kortom in de praktijk denk ik dat je met een Type A aardlekautomaat goed zit.

Gebruiken jullie dan in Nl geen 300mA diffs?
Niet in nieuwe thuis-installaties. Wel in bedrijfspanden en oudere installaties.
 
  • Informative
Reactions: Firebird
Een type A aardlekschakelaar is en blijft ongevoelig voor DC lekstromen. (Het maakt de stroom niet uit of je in België of NL woont)
- dus in NL type B aardlekschakelaars voor EV & PV
- of een separate DC lekstroombeveiliging
- of bijv. een Keba laadpunt met geïntegreerde DC-leakage beveiliging.

Dit zijn altijd onderwerpen waar het belang pas doordringt als het fout is gegaan.
 
  • Like
Reactions: Tampert
Een type A aardlekschakelaar is en blijft ongevoelig voor DC lekstromen. (Het maakt de stroom niet uit of je in België of NL woont)
- dus in NL type B aardlekschakelaars voor EV & PV
- of een separate DC lekstroombeveiliging
- of bijv. een Keba laadpunt met geïntegreerde DC-leakage beveiliging.

Dit zijn altijd onderwerpen waar het belang pas doordringt als het fout is gegaan.
Waar zou de DC stroom gaan lopen in deze situatie? De auto is een 'zwevend net' en we proppen er thuis AC in.
 
Ben een weekje weg geweest dus dan loop ik altijd achter op t forum.... Met veel interesse heb ik dit draadje gelezen. Veel meer dan de helft begrijp ik er nog niet van maar wel dat het niet zomaar altijd goed zal gaan.

Net als Maurice laad ik nog wel eens bij ons vakantiehuis in Z-Frankrijk, soms 4x per jaar en soms ook wel een jaar niet. Ivm de afstand moet ik 2 verlengkabels van 25m gebruiken. Het voltage schommelt nogal waardoor het laden af en toe uitschakelt. Wifi en 3G is daar beperkt dus ik krijg er niet altijd een melding van. Omdat het laden langzaam gaat laad ik net als Maurice altijd met maximaal beschikbaar vermogen. Soms lukt 13A en soms schakelt ie zelf terug naar 10A. 16A is volgens mij niet mogelijk met de UMC icm de shucostekker. Af en toe controleer ik hoe warm de kabel bij de auto is maar uit het bovenstaande begrijp ik dat ik beter het stopcontact kan controleren.

Nog een reden waarom ik me wat zorgen maak is dat ik ons elektrische Fiatje met een maand verwacht. Deze laad op 1 fase met max. 30A. Deze zal vooral thuis geladen worden waar ik een HPWC icm een Maxem heb hangen. Voor de Tesla gebruik is deze nauwelijks maar de Fiat zal er dagelijks aan laden denk ik. Dat wil zeggen als ik een verloopoplossing vind. Ik heb de Ratio adapter geprobeerd maar die deed het niet. Icm de EV-box op kantoor deed ie het wel. Op een forum in Australia las ik dat zij met succes een Type-1 kabel af hebben gezaagd aan het laadstation kant en deze succesvol hebben gekoppeld aan de vaste kabel van de HPWC. Zowel bij een Outlander als een Leaf werkte dit. Ik verwacht dat de elektro experts hier niet enthousiast van zullen worden maar ik zou de koppeling vd 2 kabels in een afgesloten kast plaatsen om gevaar, vocht en diefstal te voorkomen. Het alternatief waar ik niet enthousiast van word is mijn HPWC te vervangen door een laadstation zonder vaste kabel. En gezien alle andere opmerkingen in dit draadje is de Fiat standaard aan een gewone WCD ook sterk af te raden, buiten dat dit een stuk langzamer gaat.
 
Last edited:
Je bedoeld een Type-2 socket zoals in het laadstation? Als zoiets bestaat is dat zeker een interessante optie. Ik zou dan in de kaste de vaste kabel vd HPWC aansluiten waarin ik dan een standaard Type-1 kabel aansluit. Ik was niet van plan de vaste kabel vh laadstation afzagen maar een gewone Type-1 laadkabel.
 
Welk forumlid was het ook alweer dat altijd zo'n apparaatje bij zich had? FLIR ONE Thermal Imaging Camera Attachment for iOS and Android
Reuze handig voor de vakantie situaties... (en komt ook van pas om te kijken of het bbq vlees gaar is) :):cool:
Daar heb ik nou wél verstand van: er is maar 1 belangrijke meting op vlees en dat is de kerntemperatuur. Die zie je nou net niet met deze thermometer. Een kerntemperatuur meter met naald is voor een paar euro te koop bij ikea of met bluetooth, app voor een paar tientjes elders.
 
  • Like
Reactions: dvroegop
Je bedoeld een Type-2 socket zoals in het laadstation? Als zoiets bestaat is dat zeker een interessante optie. Ik zou dan in de kaste de vaste kabel vd HPWC aansluiten waarin ik dan een standaard Type-1 kabel aansluit. Ik was niet van plan de vaste kabel vh laadstation afzagen maar een gewone Type-1 laadkabel.

Ja maar dan de "male" kant zodat je de walconnector hierop aan kan sluiten.
Zoiets:
62196-2 16A Vehicle Male Inlet
 
Daar heb ik nou wél verstand van: er is maar 1 belangrijke meting op vlees en dat is de kerntemperatuur. Die zie je nou net niet met deze thermometer. Een kerntemperatuur meter met naald is voor een paar euro te koop bij ikea of met bluetooth, app voor een paar tientjes elders.
Haha ja je moet je worstje of hamburger eerst even uit het vuur halen en doorsnijden voordat je er je flir op richt! ;)

(en zo komen we van een verbrande contactdoos naar bbq... sorry voor de off topic)