Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Kan hulp gebruiken bij het kiezen van velgen en banden Model X

This site may earn commission on affiliate links.
Neen, Davandy, ik ben er niet uit.....

Wil de juiste goede keuze maken en later geen spijt hebben.

Bredere banden is meer rolweerstand, dus hoger verbruik. Maar achteraan 255 is misschien niet mooi.

Jouwe P is even zwaar als de mijne.

François

Maar goed je wilt van de standaard 20"naar 19". Het gaat niet alleen om rolweerstand maar ook om het gewicht van de velg.

De vraag is natuurlijk hoeveel energie je dat dan bespaard op jouw ritten. Er zijn vast forumleden die dat haarfijn kunnen berekenen.

Zelf heb ik geleerd dat als ik het verbruik naar beneden wil hebben, een lagere snelheid behoorlijk wat impact heeft. Voor mijn gevoel meer dan die 1" verschil in velg.
 
Je hebt vermoedelijk gelijk Art. Misschien is het best bij de originele afmetingen te blijven.

Kan moeilijk nog trager rijden, ik respecteer namelijk de verkeersreglementen en de borden.

Dus in Belgie 120, Luxemburg 130, Frankrijk 130, uitgezonderd Thionville naar Toul, daar is het 90 of 110 en dat duurt wel even.

Geef intussen een tip mee aan diegene die naar Frankrijk vertrekken en nog niet in Nancy gecharged hebben.

De Tesla stuurt je via Nancy noord, dus je dient naar Nancy zuid te rijden helemaal door het centrum; Dat overkwam mij eind maart dit jaar. Er waren veel straatwerken en je bent al gauw 20-25 minuten kwijt.

Dus in mei terug dezelfde weg genomen, de GPS genegeerd en afrit centrum genomen. Niet veel beter want je verliest enorm veel tijd.

Nu in juni op verlof naar Zuid-Frankrijk en de afrit later naar Houdemont (waar je moet zijn) genomen. Je rijdt dan 4 km terug maar wint veel tijd. In feite is het makkelijk, je rijdt de berg op in Nancy en die afrit bovenaan heb je nodig.

Je bent snel in het Ibis hotel waar je kan laden. Op zondag is er geen bediening....

De 1ste keer in maart dus vertelde de GPS bij het wegrijden (naar rechts aub) om op het ronde punt afrit 2 te nemen en dat was fout. het moet afrit 1 zijn. Dus vermoedelijk is de GPS aangepast geweest.

Als je in het trerugrijden Nancy kan vermijden, doe het dan. Want je wordt er afgestuurd en dient nog 23 km te rijden alvorens in Houdemont toe te komen. Weer een halfuurtrje weg want je rijdt meestal 70 en er is/was veel verkeer.


François
 
  • Informative
Reactions: HansBe and Art747
Klopt. Nancy is een fijnere plek om te stoppen dan Metz maar ik sla m tegenwoordig toch over. Metz - Beaune vv is goed te doen al moet je wat langer laden. Met de nieuwe SuC ertussen in hoef je op de heen weg niet langer dan absoluut noodzakelijk in Metz te laden. 15 min moet genoeg zijn.
 
  • Informative
Reactions: Art747
Klopt. Nancy is een fijnere plek om te stoppen dan Metz maar ik sla m tegenwoordig toch over. Metz - Beaune vv is goed te doen al moet je wat langer laden. Met de nieuwe SuC ertussen in hoef je op de heen weg niet langer dan absoluut noodzakelijk in Metz te laden. 15 min moet genoeg zijn.
Dit draadje ontspoort vrij snel. Heeft dat met het onderwerp te maken? ;)
 
  • Funny
Reactions: dvroegop
hey HWS,

je hebt gelijk met die nieuwe Suc, die staat in Val de Meuse zo'n 177 km van Metz op de A31 in de middle of nowhere.. Maar gelukkig slechts 1.9 km van de autostrade.

Voordelen:

slechts 2 min rijden vanaf de autoroute om er te geraken
16 chargers, dus niet wachten
indien zo snel als in Dordrecht à 800 km per uur, ben je weg na 15 min en heb je 200 km stroom erbij.

Nadelen:

een plasje kan alleen in de bosjes, als je die al vind.
koffie kan alleen uit de thermos.
hopelijk heb je een snack bij of reeds gegeten bij de vorige stop.
Als het regent blijf je best in de wagen.

Vooral de terugrit wordt interessant, je vermijdt gewoon Nancy.

François
 
Ik heb nog geen specs bekeken, maar er zou nog een reden kunnen zijn waarom 19" niet past en dat zijn mogelijk grotere remschijven op P100D?

Ik heb zelf de Duitse Brock velgen in 21" op mijn S en ben zeer tevreden over de kwaliteit. (dit ter info mocht iemand twijfelen aan deze velg). Merk verder weinig verschil tussen 20 (winter) en 21 in rijcomfort. Wel tussen 19 en 21, waar mijn persoonlijke smaak naar 21 inch neigt.
 
Wel, beslissing wordt 20 inch velgen met All Seasons omdat ik graag banden steek die een hoge last kunnen torsen, achteraan.

Want hoe dunner de band hoe minder laadvermogen.

Velgen die minimum 950 kg kunnen torsen en die passen, wordt nog een zoektocht.

Bedankt voor de hulp

François
 
Zijn er hier X rijders die winterbanden op hun 22" onyx hebben liggen?
Het comfort van de 22" vind ik wel ok. Alleen die ondergrondse parkings... een hel om in/uit te rijden. Zelf met mijn S en 20" was het huilen.

Heb mijn S in Kroatië kapot gereden en moet nu snel terug beginnen denken alvorens knopen door te hakken.
Normaal wordt hij vrijdag total loss verklaard.
 
Zijn er hier X rijders die winterbanden op hun 22" onyx hebben liggen?
Het comfort van de 22" vind ik wel ok. Alleen die ondergrondse parkings... een hel om in/uit te rijden. Zelf met mijn S en 20" was het huilen.

Heb mijn S in Kroatië kapot gereden en moet nu snel terug beginnen denken alvorens knopen door te hakken.
Normaal wordt hij vrijdag total loss verklaard.

wel een minder aangename manier om terug op het forum te verschijnen. enige details aangaande het ongeval?
 
wel een minder aangename manier om terug op het forum te verschijnen. enige details aangaande het ongeval?
Ja... het forum bezoeken deed ik dagelijks voor ik mijn S had. Nu was het veel minder.

....achter me kijken naar de kinderen op de achterbank wegens drukte... volle vertrouwen in ap 1.0.
Een wagen met boottrailer in panne met 1m nog op de rijstrook... tegen 110km/u erop gevlogen. 1 rondje gedaan. Rechts voorwiel weg..links achterwiel.
Allemaal lichte verwondingen...
 
Ja... het forum bezoeken deed ik dagelijks voor ik mijn S had. Nu was het veel minder.

....achter me kijken naar de kinderen op de achterbank wegens drukte... volle vertrouwen in ap 1.0.
Een wagen met boottrailer in panne met 1m nog op de rijstrook... tegen 110km/u erop gevlogen. 1 rondje gedaan. Rechts voorwiel weg..links achterwiel.
Allemaal lichte verwondingen...

Sterkte met deze nare situatie! Gelukkig dat niemand zwaar gewond is geraakt en de auto zijn werk heeft gedaan.
 
Ja... het forum bezoeken deed ik dagelijks voor ik mijn S had. Nu was het veel minder.

....achter me kijken naar de kinderen op de achterbank wegens drukte... volle vertrouwen in ap 1.0.
Een wagen met boottrailer in panne met 1m nog op de rijstrook... tegen 110km/u erop gevlogen. 1 rondje gedaan. Rechts voorwiel weg..links achterwiel.
Allemaal lichte verwondingen...

Ai! Vervelend zeg...gelukkig alleen lichte verwondingen...fijn dat je iig in een veilige auto rijd!!

Heb je foto's van je auto? En waarom niet direct total loss verklaard, zou hij misschien nog te repareren zijn? Volledige dekking op je verzekering tegen nieuwwaarde?
 
Klopt... ik kan bevestigen dat de S geen krimp gaf aan de binnenkant. Er is totaal geen torsie te voelen als je rond draait langs de flanken van de snelweg. Donderdag arriveert hij in België. Vrijdag geeft expert een oordeel.

De airbags zijn niet open gegaan dus die hebben nog waarde. Volgens schadebedrijf is hij total loss maar het is de expert die beslist. De vervangwagen V60 is ok maar ik wil wel snel terug een Tesla. Wegens de 3 kinderen een 7 zits X. Vandaar de vraag over de onyx 22" met winterbanden.
 
....achter me kijken naar de kinderen op de achterbank wegens drukte... volle vertrouwen in ap 1.0.
Een wagen met boottrailer in panne met 1m nog op de rijstrook... tegen 110km/u erop gevlogen. 1 rondje gedaan. Rechts voorwiel weg..links achterwiel.
Allemaal lichte verwondingen...
Inderdaad balen, zo'n situatie. Het gaat gewoon mis doordat stilstaande objecten niet worden opgemerkt door de AP.
De vraag is zelfs of je snel genoeg had kunnen reageren, als je wel op de weg had gelet in die situatie.
Achter een vrachtwagen, busje of SUV rijdend, zie je zo'n obstakel pas op het allerlaatste moment.

Kan daarom niet genoeg het gebruik van de Waze app aanbevelen. In die app wordt ca 450 meter vantevoren gewaarschuwd voor stilstaande objecten op of naast de snelweg. (Uiteraard alleen als andere gebruikers het obstakel eerder hebben gemeld.)

Zeker nu de absurde roamingtarieven verleden tijd zijn, is Waze in mijn ogen een onmisbaar accessoire op het dashboard geworden. Ook voor de AP-rijders onder ons.
 
Klopt... ik kan bevestigen dat de S geen krimp gaf aan de binnenkant. Er is totaal geen torsie te voelen als je rond draait langs de flanken van de snelweg. Donderdag arriveert hij in België. Vrijdag geeft expert een oordeel.

De airbags zijn niet open gegaan dus die hebben nog waarde. Volgens schadebedrijf is hij total loss maar het is de expert die beslist. De vervangwagen V60 is ok maar ik wil wel snel terug een Tesla. Wegens de 3 kinderen een 7 zits X. Vandaar de vraag over de onyx 22" met winterbanden.

Zelfs met 4 kids zou ik alleen nog maar de 6 kiezen. Ski vakantie kunnen ski's in het midden...kinderen achterin zijn zichtbaar vanuit de voorste stoelen...makkelijker naar de achterste rij lopen/kruipen voor de kids...achterin kun je als volwassene nog ruim zitten doordat je benen naar voren kunnen...zicht naar achteren is met 7 zits praktisch 0....etc...